Att spel i allt större utsträckning köps digitalt har inte sänkt priserna, trots att kostnader för skivor, tryck, omslag och distribution försvinner. Steam är ett välkänt exempel, och en ny undersökning visar att PS4- och Xbox One-spel faktiskt kostar mer i snitt när de köps digitalt jämfört med på skiva.

Sajten VG247.com har jämfört priserna på fem aktuella multiformatsspel till Xbox One och PS4, vid köp på skiva respektive i nedladdninsbar form och i flera olika länder. Spelen i fråga är #Assassin's Creed: Unity, #Call of Duty: Advanced Warfare, #Dragon Age: Inquisition, #Far Cry 4 och #Grand Theft Auto V, och man har också kikat på två plattformsexklusiva spel (#Halo: The Master Chief Collection till XB1 och #Little Big Planet 3 till PS4). Och resultatet är glasklart - digitalt är dyrare, framförallt för europeiska köpare.

Skillanden i snittpris i de undersökta länderna:

Digitalt, PS4

Digitalt, Xbox One

UK

8,26 pund dyrare

9,62 pund dyrare

Tyskland

1,84 euro dyrare

2,67 euro dyrare

Frankrike

12,51 euro dyrare

15,65 euro dyrare

Spanien

9,32 euro dyrare

10,71 euro dyrare

Italien

9,32 euro dyrare

10,71 euro dyrare

USA

0,01 dollar dyrare

0,83 dollar billigare

Med ett enskilt undantag är snittpriset för spelen i fråga alltså högre när de säljs digitalt jämfört med i traditionell butik. Och i flera fall skljer det rejält – fransmän betalar omkring eller över 100 kronor mer för digitalspel.

Men ökningen är inte helt oväntad. Prisökningen för nya spel har inte alls hängt med den allmänna kostnadsökningen i samhället de senaste 10-15 åren, så att nya populära försäljningssätt får försäljarna att öka priset överraskar föga. I slutändan kostar ett spel så mycket som de flesta är beredda att betala, och de lägre (eller snarare mindre höjda) butikspriserna kan vara en konsekvens av minskad kundkrets.