Mer än ett halvår efter att Windows 10 släpptes har det ännu inte lanserats något fullstort spel som använder sig av #Microsofts nya, resurseffektiva API. Men de är på gång: i mars släpps realtidsstrategin #Ashes of the Singularity i fullversion (det släpptes som early access i höstas).

Våra nyfikna redaktionsgrannar #Sweclockers kunde inte lägga band på sig. Man jämför hur Ashes of the Singularity-betan fungerar i DirectX 12 jämfört med DirectX 11, med en mängd grafikkort från #Nvidia och #AMD. Och för en gångs skull (höll jag på att skriva) är det AMD som går segrande ur striden.

Sweclockers testar Ashes of the Singularity-prestandan med den här tre minuter långa benchmark-testslingan.

Radeon-grafikkorten presterar inte bara bättre i DirectX 12, de fungerar också avsevärt bättre med den nya funktionen Asynchronous Compute. Det är en teknik som går ut på att använda grafikprocessorn för att schemalägga beräkningar när delar av den inte används fullt ut. Tekniken ger markant prestandaförbättring med Radeon-kort, medan effekten är den omvända med Geforce-korten.

Men allt är inte mörker för Nvidia i det här testet. AMD:s toppkort Radeon R9 Fury X sopar banan med allt motstånd, men mellan övriga kort är det inga stora fps-kliv utan snarare en jämn trappa neråt. Och i DirectX 11-testen vinner Nvidia klart mot AMD.

Slutligen testar Sweclockers den högintressanta funktionen Explicit Multiadapter, som gör det möjligt att kombinera AMD- och Nvidia-grafikkort i samma konfiguration. Japp, som att köra ett Radeon och ett Geforce i SLI/Crossfire-läge. Och tro det eller ej – det fungerar förträffligt i Ashes of the Singularity.

Sweclockers summerar testet med att AMD så här i början av DirectX 12-eran drar bäst nytta av det nya API:t, och att Nvidias dominans under DirectX 11-perioden kanske inte är så självklar framöver. Samtidigt är det för tidigt att skriva framtiden redan nu, i det här tidiga skedet när inget fullspel ännu kör DirectX 12.