Nyheter
Sony kommer inte godkänna Playstation VR-spel under 60 fps

Sony kommer inte godkänna Playstation VR-spel under 60 fps

41 kommentarer

Av 2016-03-18 08:32


Bland det första John Carmack gjorde när han blev Oculus Rifts tekniska chef var att förklara att framerate är tokviktigt i virtual reality. Utan ett stadigt och högt bildflöde kan illamående uppstå och även Sony har tagit till sig detta. När Chris Norden, senior staff engineer på Playstation, höll föredrag på GDC förklarade han att de kommer neka spel som inte klarar minst 60 fps.

För att uppnå detta kommer Playstations eget folk att erbjuda konsultation innan spelet certifieras (en process alla konsolspel måste gå igenom) för att hjälpa utvecklare nå 60 fps och undvika tracking-problem. Nu finns det säkert de som skrockar "Playstation 4 orkar ju bara med 30 fps" och medan det kanske är sant för titlar såsom Uncharted 4: A Thief's End kommer såklart VR-spelen behöva fokusera på gameplay och inte kostsamma grafiska effekter.

Detsamma gäller även HTC Vive och Oculus Rift. Eftersom deras skärmar dessutom har en ännu högre upplösning kommer utvecklare att behöva göra avkall på ögongodis. Hårdvaran som kan trycka ut spel i en upplösning på 2160x1200, köra upp alla grafikinställningar på ultra och trycka ut fps över 60 finns inte hos gemene man. 

Jämför VR-headset
Sony avslöjar priset på Playstation VR

Twittra

Facebook

Kommentarer
Dölj toppkommentarer Toppkommentarer
  • Carl Johansson-Sundelius
    Carl Johansson-Sundelius Admin 2016-03-18 11:21
    Muhammed Bacon (Törstig) skrev:
    Carl Johansson-Sundelius skrev:
    FelixenS skrev:
    Snabeltorsk skrev:
    Ja man kan nog spela bubble bubble och donkey kong då med 90 fps. Ska man lira spel som typ eve eller battlefront osv så lär det vara på low kanske mid som bäst.


    Low till medium på PC är redan standardinställningarna på konsol, i vilka de oftast inte klarar 60FPS. Ska PS4 klara 1080p och 90FPS lär spelen se ut som de hörde hemma på PS2.


    brandefors skrev:
    Om de kräver att spelen är 60 fps på den hårdvara som finns så kan vi redan räkna ut vad det blir för typ av spel. Fruit Ninja VR edition osv


    Kimpur skrev:
    Härligt, grafik som Virtualboy! :)


    Haha, har ni ens testat PS VR?


    Ehm? De använder sin slutledningsförmåga.


    Haha, det är ju nästan hela problemet med diskussioner på Internet. Folk "använder sin slutledningsförmåga" och presenterar det som sanning, utan att egentligen ha några ingångsvärden att komma till någon insikt.

    Hade man testat PS VR hade man insett att grafiken inte ser ut som på PS2-tiden eller att Fruit Ninja VR är högstanivån på innehållet.
  • Eight08
    Eight08 2016-03-18 09:12
    Forumtrollen? Tycker det var en rätt vettig fråga.
  • Carl Johansson-Sundelius
    Carl Johansson-Sundelius Admin 2016-03-18 09:43
    JimtheSFN skrev:
    Pigge88 skrev:
    Var inte 90+ FPS det som krävdes för att minimera illamående?


    Det är korrekt.


    De dubblerar fps:en genom black magic.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
FZ