Bland det första John Carmack gjorde när han blev Oculus Rifts tekniska chef var att förklara att framerate är tokviktigt i virtual reality. Utan ett stadigt och högt bildflöde kan illamående uppstå och även Sony har tagit till sig detta. När Chris Norden, senior staff engineer på Playstation, höll föredrag på GDC förklarade han att de kommer neka spel som inte klarar minst 60 fps.

För att uppnå detta kommer Playstations eget folk att erbjuda konsultation innan spelet certifieras (en process alla konsolspel måste gå igenom) för att hjälpa utvecklare nå 60 fps och undvika tracking-problem. Nu finns det säkert de som skrockar "Playstation 4 orkar ju bara med 30 fps" och medan det kanske är sant för titlar såsom #Uncharted 4: A Thief's End kommer såklart VR-spelen behöva fokusera på gameplay och inte kostsamma grafiska effekter.

Detsamma gäller även HTC Vive och Oculus Rift. Eftersom deras skärmar dessutom har en ännu högre upplösning kommer utvecklare att behöva göra avkall på ögongodis. Hårdvaran som kan trycka ut spel i en upplösning på 2160x1200, köra upp alla grafikinställningar på ultra och trycka ut fps över 60 finns inte hos gemene man.