Nyheter
Remedy bekräftar att Quantum Break renderas i 720p på Xbox One

Remedy bekräftar att Quantum Break renderas i 720p på Xbox One

24 kommentarer

Av 2016-03-22 14:12


Tidigare i veckan skrev vi om Digital Foundrys rapport kring prestandan för Quantum Break på Xbox One. Redan du var det svårt att fastställa vilken upplösning spelet körs i, något Remedy Entertainment nu har bekräftat.

Spelet renderas i 720p men enligt studion används avancerad uppskalning för att få fram ett resultat som ser avsevärt bättre ut.

Quantum Break's 1080p output is a temporal reconstruction from four previous 720p 4xMSAA frames. This approach gets us high pixel quality in combination with complex shading and effects, allowing us to achieve a cinematic look. However, varying sample counts between passes and temporal upscaling makes talking about resolution, as it is traditionally understood, complicated in the case of Quantum Break.

Joakim Bennet lirar Quantum Break just nu och vår recension kommer att publiceras den 1 april. Håll utkik efter våra första intryck senare i veckan.

Se tidig lanseringstrailer för tidsvrängaren Quantum Break
Live action-delarna av Quantum Break kräver internetuppkoppling
Spelinformation
Kommentarer
Dölj toppkommentarer Toppkommentarer
  • DeFeCT
    DeFeCT 2016-03-22 14:29
    Det vanliga skitsnacket alltså, Cinematic look/effect, jo jag tackar :)
  • Nosnos
    Nosnos Admin 2016-03-22 16:20
    Gen skrev:
    Mortaigne skrev:
    Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

    Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.


    Det är just det - saker och ting ser bättre ut i hög upplösning. Sett en äkta 4K video på en 4K skärm? Detaljrikedomen är enastående. Räcker att jämföra en BluRay film (1080p) med en DBD (576p). Och högre FPS gör skillnad - bilden är mjukare vid 60fps än 30fps, det bara är så. För PC spelare är FPSen ännu viktigare då skillnaden mellan 60 och 120fps är påtaglig.

    Det är väl ingen (kanske någon) som hävdar att det inte skulle vara någon skillnad, frågan är ju om skillnaden är så pass viktig att spelet blir kasst om upplösningen är 720p eller bilduppdatering ligger runt 45. Svaret på det är såklart att det här helt individuellt. Somliga bryr sig mer om det än andra och är man som jag så tycker man också att det beror helt på vilket spel det är. Spelar jag Unreal Tournament, ja då måste jag ha hög FPS men grafiken kan vara hur ful som helst, medan jag tycker att lägre FPS är helt okej i andra typer av spel.

    Sen tycker jag också att det är lustigt när folk påstår att en PS4, Xbox One eller vad det nu må vara inte kan komma upp i 60 FPS i 1080p. Allt handlar ju om hur skickliga utvecklarna är samt hur högt de prioriterar "snygghet" och FPS. Ju skickligare de är desto mer kan de kräma ut i 60 FPS och 1080p men till slut når ju även de bästa ett tak för hur "snyggt" spelet kan vara med hårdvara X. Det är ju samma sak med PC med den skillnaden att du där till viss del själv kan påverka det hela genom att lägga pengar på den senaste hårdvaran och ändra grafikinställningar.

    Jag skulle dock gärna ha en möjlighet att även i konsolspel kunna ställa in olika grafikinställningar. Egentligen skulle det bara behövas två val, "Eyecandy" där spelet är så snyggt det bara går med 30 FPS medan "Performance" där spelet är så snyggt det bara går med 60 FPS.
  • nilfisk
    nilfisk 2016-03-22 15:21
    Mortaigne skrev:
    Jaha. Jag har lite svårt att förstå den här fetischen för upplösning, höga fps etc. Så länge det flyter stabilt och ser bra ut så spelar det väl ingen roll?

    Jag har alltid fokuserat på andra kvaliteter i spel, men för vissa har ju alltid svaret på frågan: "varför gillar du det här spelet?" varit "öööh dä har bra grafik!". Jag tycker bara det är konstigt.


    för mig handlar det om att 60fps är en standard som sattes för MÅNGA år sedan vilket resulterar i mindre input lag och en lenare spelupplevelse, och 1080p är väl också något man vill uppnå före flashiga effekter etc. "öhh dä har bra grafik" är snarare vad Microsoft sätter före spelglädje i det här fallet.
Skriv kommentar
Sortering:
Karmafilter:
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera.
FZ