Fem nya spel har valts in i spelvärldens Hall of Fame

Robot
Fem nya spel har valts in i spelvärldens Hall of Fame

Och det är några riktiga klassiker.

#Hall-of-fame


Ah, Barbie Fashion Designer! Vilka minnen, vilken klassiker! Minns att jag fick tjata på mina vänner hela tiden när de envisades med att spela trök som Super Mario 64, Quake och Resident Evil att NU SKA VI FAN DESIGNA EN BARBIE-KOSTYM GUBBAR!! men det slutade alltid med att jag inte fick vara med och leka. Men tji fick dem, själv visste man ju hela tiden att man satt och nötte en framtida spelhistorisk klassiker.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ah, Barbie Fashion Designer! Vilka minnen, vilken klassiker! Minns att jag fick tjata på mina vänner hela tiden när de envisades med att spela trök som Super Mario 64, Quake och Resident Evil att NU SKA VI FAN DESIGNA EN BARBIE-KOSTYM GUBBAR!! men det slutade alltid med att jag inte fick vara med och leka. Men tji fick dem, själv visste man ju hela tiden att man satt och nötte en framtida spelhistorisk klassiker.

Det var spelet man startade igång direkt efter att ha stått vid fönstret och kollat så sin kompis gått iväg hemmåt.

Medlem

Känns som att dom här äldre ikoniska titlarna borde ha valts in före Wii Sports, The Last of Us och Barbie.

Skrivet av Påskmust:

Känns som att dom här äldre ikoniska titlarna borde ha valts in före Wii Sports, The Last of Us och Barbie.

Ha i åtanke att spelen på den här listan inte bara är med för att de är "bra", utan också för deras betydelse för spel som helhet. När Barbie kom 96 sålde det sanslöst bra i USA till en helt ny målgrupp -- unga tjejer. Barbie visade att det går att bredda publiken långt innan andra titlar som t ex The Sims också blev en smash hit bland tjejer som inte spelat i lika hög utsträckning som pojkar tidigare. Sen var det nyskapande i hur produkten marknadsfördes och såldes i affärerna, men ja, nog om Barbie.

Samma för Wii Sports. Kanske inte de mest banbrytande spelen, men Wii Sports krossade också barriärer och gjorde spelandet mer mainstream bland äldre och så kallade "casuals".

Så, ur det perspektivet är Barbie och Wii Sports minst lika viktiga som de andra spelen på listan.

Medlem

https://www.museumofplay.org/games/barbie-fashion-designer/

Citat:

In 1996, at a time when most games were marketed toward male players, Barbie Fashion Designer proved that a game designed for girls could succeed. Widely acknowledged as the first market success in games for girls, in two months the game sold over 500,000 copies, outselling contemporary market leaders like Quake and DOOM. A market success, the game made $120 million in the first year.

Barbie Fashion Designer bridged the gap between the digital and the physical. Players used the software to design clothing for their Barbie dolls. Once designs were completed, they were printed at home on a paper-backed fabric. Players then decorated these printed designs with markers, paint, and more, dressing their dolls with the finished fashions. The game inspired a line of Barbie design and dress-up games—including other PC games and a variety of online games—but stood out in its integration of digital play with physical dress-up.

The game’s design possibilities made it a creativity engine for fashioning and crafting, offering a plaything that had many of the same capabilities as high-end design tools. Girls loved it, and in the process gained better familiarity with computers’ potential for designing both digital and physical things. In a 1998 interview Nancie S. Martin, Executive Producer of Barbie Fashion Designer, explained, “I have this sort of mission, if you will, that I want all those girls who are now six and seven, when they’re twenty-six and thirty-six and forty-six, to still be using computers as a tool, and to remember that it’s all because of Barbie.”

Det finns skäl till att det är med.

Medlem

Gud så töntigt att ha ett Hall of fame för dataspel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Gud så töntigt att ha ett Hall of fame för dataspel.

Jag gillar ditt nyanserade och intressanta inlägg i debatten! Mer sånt, och fortsätt motivera dina tankar också

Personligen tycker jag att vi behöver mer för att lyfta spelmediet från något som bara testosteronstinna tonårskillar håller på med till den form av kultur och kreativa uttryck som det (ibland) är!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ha i åtanke att spelen på den här listan inte bara är med för att de är "bra", utan också för deras betydelse för spel som helhet. När Barbie kom 96 sålde det sanslöst bra i USA till en helt ny målgrupp -- unga tjejer. Barbie visade att det går att bredda publiken långt innan andra titlar som t ex The Sims också blev en smash hit bland tjejer som inte spelat i lika hög utsträckning som pojkar tidigare. Sen var det nyskapande i hur produkten marknadsfördes och såldes i affärerna, men ja, nog om Barbie.

Samma för Wii Sports. Kanske inte de mest banbrytande spelen, men Wii Sports krossade också barriärer och gjorde spelandet mer mainstream bland äldre och så kallade "casuals".

Så, ur det perspektivet är Barbie och Wii Sports minst lika viktiga som de andra spelen på listan.

Absout, jag säger inte att spelen inte platsar i Hall of Fame, jag tycker bara att ett spel som Asteroids borde hamnat där före The Last of Us.

KoP
Medlem

Barbie Fashion Designer? Seriöst? Varför? Kan ej tänka mig att det spelet har något att göra på en Hall of fame lista. 🙄

Medlem
Skrivet av KoP:

Barbie Fashion Designer? Seriöst? Varför? Kan ej tänka mig att det spelet har något att göra på en Hall of fame lista. 🙄

Motiveringen finns ovan.

Medlem

45 titlar hittills:

Animal Crossing
Asteroids
Barbie Fashion Designer
Bejeweled
Centipede
Colossal Cave Adventure
Computer Space
DOOM
Dance Dance Revolution
Donkey Kong
Final Fantasy VII
Grand Theft Auto III
Halo: Combat Evolved
John Madden Football
King’s Quest
Microsoft Flight Simulator
Microsoft Solitaire
Minecraft
Mortal Kombat
Ms. Pac-Man
Myst
Pac-Man
Pokémon Red and Green
Pong
Resident Evil
Sid Meier’s Civilization
SimCity
Sonic the Hedgehog
Space Invaders
Spacewar!
StarCraft
Street Fighter II
Super Mario Bros.
Super Mario Kart
Tetris
The Last of Us
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
The Legend of Zelda
The Oregon Trail
The Sims
Tomb Raider
Ultima
Where in the World is Carmen Sandiego?
Wii Sports
World of Warcraft

Medlem

Sicket skämt att inte Myst och SimCity har tillkommit tidigare, det är ju massa skit som inte ens borde vara med öht.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"Barbie..."what?

Edit. För att inte tala om Half-Life och/alternativt CS? Jösses vad det saknas många.

Skrivet av Ender:

"Barbie..."what?

Edit. För att inte tala om Half-Life och/alternativt CS? Jösses vad det saknas många.

Barbie har redan motiverats i denna tråden x2.

Sen tar de väl bara in ett par titlar åt gången, antar jag. HL och CS kommer säkert båda med, vad det lider. Finns ju en hel del klassiker som inte fått en plats än.

Det verkar som den här listan är ganska USA-fokuserad, eller? Om inte så hoppas jag att de dunkar in Dragon Quest III förr eller senare!

Medlem

Starsiege Tribes och Rainbow Six bör ha plats här också, om inte för sin egen briljans så åtminstone för vad de förde in i branschen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Barbie har redan motiverats i denna tråden x2.

Sen tar de väl bara in ett par titlar åt gången, antar jag. HL och CS kommer säkert båda med, vad det lider. Finns ju en hel del klassiker som inte fått en plats än.

Det verkar som den här listan är ganska USA-fokuserad, eller? Om inte så hoppas jag att de dunkar in Dragon Quest III förr eller senare!

Haha, jag hade inte läst svaren innan kommentaren, men jag var inte så allvarlig heller. Man vill ju tro att det finns någon motivation...det var mest att det är ett för mig så okänt spel som tagit plats på listan

Medlem
Skrivet av filbunke:

45 titlar hittills:

Animal Crossing
Asteroids
Barbie Fashion Designer
Bejeweled
Centipede
Colossal Cave Adventure
Computer Space
DOOM
Dance Dance Revolution
Donkey Kong
Final Fantasy VII
Grand Theft Auto III
Halo: Combat Evolved
John Madden Football
King’s Quest
Microsoft Flight Simulator
Microsoft Solitaire
Minecraft
Mortal Kombat
Ms. Pac-Man
Myst
Pac-Man
Pokémon Red and Green
Pong
Resident Evil
Sid Meier’s Civilization
SimCity
Sonic the Hedgehog
Space Invaders
Spacewar!
StarCraft
Street Fighter II
Super Mario Bros.
Super Mario Kart
Tetris
The Last of Us
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
The Legend of Zelda
The Oregon Trail
The Sims
Tomb Raider
Ultima
Where in the World is Carmen Sandiego?
Wii Sports
World of Warcraft

Känns i överlag som en helt OK lista i dessa sammanhang. Jag antar att ett grundläggande kriterier måste vara att spelet haft en stor kulturell påverkan. Saknar representation av 4X-spel, kanske Civilization skulle passa.

ZF
Medlem

Väldigt orepresentativ random boomerzoomer lista.

Massa uppenbara toppsäljare med några pliktskyldiga välkända klassiker inklämda. Vad är ens poängen? Inte att belysa historien för spel i varje fall.

Skrivet av ZF:

Väldigt orepresentativ random boomerzoomer lista.

Massa uppenbara toppsäljare med några pliktskyldiga välkända klassiker inklämda. Vad är ens poängen? Inte att belysa historien för spel i varje fall.

Vad menar du? Det är ett gäng titlar som på ett eller annat sätt haft stort inflytande för spel som medium. Nej, listan hittills är långtifrån komplett men jag kan lätt se en motivering till varenda spel på ovanstående lista. Hur skulle den sett annorlunda ut?

Also: what the hell är en boomerzoomer-lista?! Det låter fräckt

1
Skriv svar