Ännu en gång tar man rollen som legoknekten och den något ofrälste jedin Kyle Katarn (därav namnet Jedi Outcast). Storyn utspelar efter Jedins Återkomst då Imperiet i stort sett är förintat. Det finns dock kvar en del av kejsarens trupper, vilka i spelat går under namnet The Remnants. Dessa har dock fått hjälp av den fullständigt skrupelfria Dark jedin Desann, som har de vanliga galna planerna på att ta över universum och själv bli härskare.

Ljussabeln och kraften

Då Kyle tagit avstånd både från kraften och sin ljussabel så får man finna sig till rätta med sin trogna blaster på de första banorna. Är det något i spelet som har fått klagomål är det just de första banorna, både på grund av att man saknar ljussabeln och dessutom är de senare banorna helt enkelt bättre. När man äntligen fått sin sabel av Luke Skywalker (ja faktiskt, han är med) så ändras spelstilen ganska markant. Även om det tillkommer ett flertal andra vapen senare i spelet så använder man sig sällan av dessa. Raven har nämligen lagt ner så mycket arbete på sabeln och kraften att detta är den klart mest intressanta kombinationen att använda.

Det finns tre olika tekniker man kan använda ljussabeln på, alla med sina egna styrkor, svagheter, svingar och animationer. En teknik ger snabba sammanhängande svingar som passar bra för att möta flera motståndare samtidigt, men det ligger inte så mycket styrka bakom slagen. En annan ger långsamma men mycket kraftiga slag som kan få en motståndare ur balans även om han lyckas parera slaget. Den tredje tekniken är ett mellanting mellan de andra.

Man klarar sig dock inte bara med sabeln, kraften är ett viktigt komplement. Kommer det för många fiender är det behändigt att kunna slänga omkull några med en handrörelse för att sedan ta hand om resten. Alla krafter har tre olika nivåer, vilka ökar i takt med att storyn förs framåt. Förutom Push och Pull som gör att man kan slänga omkull eller ta vapnen från fiender så finns det Jump för att kunna hoppa högre och Lightsaber throw. Det finns dessutom Grip som likt Darth Vader låter dig lyfta upp en motståndare i luften och strypa honom.

Känsla

Ett spel kan vara helt utan några tydliga fel, men ändå inte få toppbetyg. Oftast beror det på att det saknar känsla, en svårförklarad egenskap som bra spel måste ha. Raven har lyckats just med att ge Jedi Knight 2 en Star Wars-känsla. Det är nått visst med att bli överrumplad av en handfull Storm Troopers för att sedan få alla att kastas omkull med hjälp av kraften. Men den riktiga känslan ligger faktiskt i ljussabelstriderna med andra Jedis. Utvecklarna har skapat en bra balans mellan automatisering och kravet på egen skicklighet. Med andra ord så ser striderna riktigt snygga och Kyle ser själv till att använda den svingen som passar bäst för situationen, men man har ändå mycket egen kontroll och det krävs en hel del skicklighet. Även fast jag avslutat spelet så går jag ofta tillbaka till just någon av de många ljussabelstriderna på grund av att de är så variationsrika och välgjorda.

Multiplayer

Likt i singleplayer så spelar just ljussabeln och kraften en central roll i multiplayer. Inte minst på grund av att alla andra vapen kan dras ur händerna på en med hjälp av Force Pull. I multiplayer finns det fler olika sorters krafter, och man har ett visst antal poäng att lägga på dem man vill använda sig av. Det finns ett flertal olika spelsätt att välja mellan, bland annat två sorters CTF, två sorters Free for all, Teamplay, Tournament och en specialare kallad Jedi Master.

Grafik

Jedi Knight 2 bygger på Quake3-motorn och som jag alltid brukar säga då så har man alltså en viss garanti för kvalitet. Spelet är absolut inget banbrytande men ligger ändå bland dagens snyggaste spel. Tyvärr är just de första banorna något för krävande och det kan hacka en del ibland. Men ungefär samtidigt som man får tag på ljussabeln så ändrar banorna design och det blir med ens bättre.

Som nämnt tidigare så var just de första, eller i alla fall den första banan något av en besvikelse på grund av ett antal olika anledningar. Men så snart man kom vidare så lyftes spelet ett flertal snäpp uppåt. Jedi Knight 2 är starkt centrerat runt ljussabeln och kraften och Raven har lyckats riktigt bra med att göra båda dessa komponenterna variationsrika och intressanta i striderna. Det finns inget annat att säga än att Jedi Knight 2 är ett riktigt bra FPS-spel och ett absolut måste för alla Star Wars-fans.

Athlon 1.52GHz
Geforce3 64MB
Windows 2000