I spelet hittar vi tyvärr inte rökig jazz, cigarrer, spritförbud, New York-dialekt och män i stiliga kostymer som vi är vana vid att ett gangsterspel ska innehålla. Gangland påminner väldigt mycket om Grand Theft Auto. Inte bara den moderna atmosfären, utan även den så kallade friheten och uppdragen är i stora drag väldigt lika uppbyggda: snacka med bossen, få ett uppdrag, genomför uppdraget och återigen snacka med bossen för nästa uppdrag. Även möjligheten att driva sina egna bordeller, affärer och restauranger erbjuds längre in i spelet. Ju större ens imperium blir desto lättare är det att få tillgång till diverse vapen, duktigare folk och så vidare.

Efter en tragisk familjeuppgörelse skickas italienaren Mario Mangano till USA för att leta rätt på sina syskon och döda dem en efter en. Här slutar dock alla försök att vara ett seriöst gangsterspel och större djup än så här får tyvärr inte bakgrundsberättelsen i spelet. Tyvärr finns ett par element som gör hela upplevelsen en aning oseriös, inget illa menat med det. Humor och lättsam action funkade utmärkt i bland annat Vice City, fast försöket att göra Gangland till ett liknande spel känns väldigt ansträngt.

Till sin hjälp under de olika uppdragen kan man, om man vill, ta hjälp av mer eller mindre egendomliga karaktärer. Eller vad sägs om en hagelbösseutrustad hemmafru kallad Big Mamma? Den så kallade hjälpen man får av sina AI-kontrollerade kamrater är ibland nödvändig för att klara ett visst uppdrag. Inte för att de är speciellt duktiga på att skjuta tillbaka, utan för att fienden får någon annan än en själv att sikta på.

Vid en första titt påminner Ganglands spelsätt mycket om det gamla Syndicate Wars. Spelet beskrivs som ett actionbetonat RTS med rollspelsinslag. De så kallade strategielementen är väldigt förenklade men utgör ändå en stor del av spelet. Spelet är som sagt väldigt actionbetonat där det gäller vara väldigt snabb med avtryckarfingret. Bossarna är oftast väldigt tåliga mot bly och kräver ofta ett par hundra skott innan de stupar. Realismen är inte något som utvecklarna brytt sig om, och är inte heller något man saknar.

Grafiken är inte häpnadsväckande på några sätt, speciellt inte vid de mest inzoomade synvinklarna. Spelplanen är hyfsat stor och erbjuder på många val och färdsätt. Man kan ta sig fram till fots eller använda sig av någon de olika fordonen. Ibland är bilar det bästa sättet att ta sig fram då man till fots ofta stöter på skjutglada poliser och andra gangsters som gärna ser till att göra din dag till ett helvete. Körkänslan lämnar mycket att önska, och trottoarer uppför sig som om de vore en halv meter hög.

Staden, Paradise City, man vistas i känns inte speciellt "levande". Precis som i Mafia och GTA hittar vi civila blandade med ett par poliser och banditer som vandrar fram och tillbaka längst gatorna, fast jag vet inte riktigt varför jag får känslan av att jag befinner mig i konstgjord värld á la Truman Show när jag tar mig fram genom gatorna. Förmodligen är det den dåliga variationen av modeller och den rätt usla AI:n som gör att allt känns så livlöst och tillverkat.

Atmosfären i Gangland påminner inte om någonting man tidigare sett och gör det då väldigt svårt att relatera till tidigare upplevelser. Man kan säga att spelets stämning påminner lite om en satirisk blandning av GTA och Mafia. Om det är ett medvetet drag från utvecklarna vet jag inte. Spelupplevelsen känner man igen från tidigare spel som det tidigare nämnda Grand Theft Auto, men när action får en så stor roll kommer de så kallade RTS- och RPG-elementen ofta i skymundan och glöms snabbt bort, trots att de är en viktig del av spelupplevelsen.

Multiplayer är en stor del av Gangland, och det vittnar de olika banorna och spelsätten om. Två spelsätt går att välja mellan: conquest och shootout. Den förstnämnda bygger på samma princip som i de flesta RTS, det vill säga bygga upp sin bas, i detta fall kontroll över en stad, för att senare anfalla motståndaren. I shootout-läget är det renodlad action som gäller. Totalt kan åtta stycken spelare strida mot varandra.

Trots att jag inte riktigt uppskattade det ytliga upplägget som Gangland har att erbjuda betyder det inte att spelet är dåligt. Funktioner som de olika RTS-möjligheterna och det fartfyllda flerspelarläget överväger de flesta negativa reaktioner jag fått. Spelet är ett vågat försök att blanda olika tidigare beprövade element, som dock inte riktigt lyckas på alla områden. Trots det är spelet mycket spelvärt och njutbart, speciellt i multiplayer.

Pentium 4 3,2 GHz
512 MB RAM
Asus Radeon 9800XT