Första intrycket av Ninja Reflex är att det är ganska skoj. Det är enkelt att sätta sig in i, namnvalen är gjorda med extrem humor och visuellt är det helt okej för att vara till Wii. Men... det saknas något. Eller rättare sagt ganska mycket, i alla fall om det ska förtjäna en plats i fullprishyllan.

Ninjor äter inte med pinnar

- De fångar flugor med dem

Det hela handlar om att du är ninja-elev och din mästare ska lära dig allt han kan så att du kan ta det eftertraktade svarta bältet och leva ninjaliv. Träningen och proven består av små minispel där du lär dig att grunderna för en ninja i huvudsak inte handlar om att slåss utan att, till exempel, fånga flugor med ätpinnar. Koncentration och meditation är nyckeln till ninjalivet. Tyvärr är utmaningarna för få och repeteras för ofta utan att bli nämnvärt svårare.

Det handlar om totalt sex utmaningar som alla innehåller olika delgrenar. Dessa går ut på att till exempel fånga ett visst antal flugor på tid, vilket görs genom att följa dem med wiimoten och trycka in A och B. I nästa del ska du fånga en specifik fluga, därpå en eldfluga... Så håller det på.

Varje svårighetsnivå erbjuder en chans att erövra ett nytt bälte, ett prov som innehåller en slumpad klump av miniutmaningar från de sex delarna. För varje erövrat bälte låser du upp nya delar i de sex utmaningarna och ökar svårighetsgraden i de du redan tränat i.

Problemet är att du måste göra om alla delar i varje utmaning för varje nytt bälte, och det innan du får göra bältesprovet. Detta, och det faktum att utmaningarna i sig inte blir särskilt mycket svårare, gör att du efter ungefär en timme känner dig kräkfärdig.

I övrigt är spelet lite barnsligt charmigt. Utseendet är det inget fel på och användargränssnittet är trevligt och lätthanterligt. Det talade ljudet är bra och även om musiken blir lätt repetitiv fungerar den okej. För varje upplåst bälte låser du upp nya namn som du kan byta till, men också nya multiplayerdelar där du kan fajtas med en polare. Tyvärr är det alldeles för lite utmaning och för få avbrott i slentrianen för att ge spelet ett högre betyg.

Dåligt

- På fel grunder

Ninja Reflex hade inte behövt vara ett dåligt spel. Det är ett trevligt koncept, men det erbjuder för lite variation och utmaning. Inte ens den coola namngeneratorn, ljudet eller suktandet efter det åtråvärda svarta bältet är tillräcklig stark motivationskraft när samma utmaningar repeteras om och om igen i samma dojo och utan direkt ökad svårighetsgrad.

Tack och lov är spelet kort och kan köras igenom på ett par timmar. För när du fångat samma fluga för artonde gången eller smashat den femtiofjärde melonen med mästarens rop ringande i öronen, vill du bara dra täcket över huvudet och sova.