Paradoxalt nog kan kolossala teknikmonster väga lätt som en fjäder i handen. PS Vita är ett levande bevis på detta faktum. Redan i juni kände vi på konsolen och nu får vi ytterligare en chans. Den inte särskilt blygsamma målsättningen med Vita, som betyder liv på latin, är att sudda ut gränserna mellan ditt liv och dina Playstation-upplevelser. Redskapet är en av de mest kraftfulla konsolerna någonsin – oavsett om vi pratar bärbart eller stationärt.

– PS Vita är en Playstation 3-upplevelse i dina händer. Vi har tagit avstamp i den spelupplevelse en kräsen gamer kräver idag.

Christine Platon är marknadschef för den svenska Playstation-distributören, #Nordisk film, och menar att de har en tydlig plan med PS Vitas spelbibliotek. Med #Resistance: Burning Skies släpper de den första touch-baserade shootern av sitt slag och i de mer lättsammare pusselspelen kommer gyroeffekten ställas på prov. Lagom till lanseringen i början av nästa år vill Sony att det finns genrefavoriter för de flesta och spel som nyttjar konsolens nyheter, såsom de dubbla spakarna, kamerorna och pekytorna. Sen är det upp till utvecklarna att göra spel som visar nyttan med nyheterna.

Den stilrena menyn från PSP och PS3 har bytts ut mot en mer pekvänlig variant.

Det har varit viktigt att särskilja PS Vita från PSP:n. Där 3DS är en naturlig evolution av DS känns Vita snarare som en revolution med sin PS3-jämförbara prestanda och nydanande kontrollfunktioner. Att inledningsvis kalla konsolen för Next Generation Portable var en tydlig ståndpunkt: det här är inte PSP 2.

Ändå är konsolen, rent fysiskt, jämförbar med #Sonys sex år gamla trotjänare. Det känns som att hålla i en PSP och de gamla knapparna finns kvar där jag lämnade dem sist (och det behöver inte vara en dålig sak). Klassiska dual shock har sett likadan ut sedan 1997 och har uppdaterats sparsmakat och med noga eftertanke. Ur det perspektivet är PS Vita en enorm skjuts framåt och PSP:n tycks nu i efterhand snarare som en enkel prototyp i väntan på den riktiga konsolen.

Det mobila hotet

Men perfekt ergonomi och nyskapande kontroller till trots, det bärbara landskapet har ritats om under de senaste åren. I synnerhet Iphone och App Store har gjort mobilt spelande enklare och billigare än någonsin att få tillgång till – något som Sony inte räds.

– Vi ser inte hur mobilspel ska kunna konkurrera med den djupgående gaming många vill ha. Vi ser snarare att de breddar marknaden. Min mamma kan spela på sin telefon och hon skulle aldrig kommit på tanken annars. Men för oss som gillar gaming på olika nivåer kommer det alltid att finnas en önskan och ett behov efter en djupare upplevelse.

Och djup är precis vad PS Vita ser ut att bli. Under den nuvarande generationen har vi fått acceptera bärbara PSP-kompromisser som varit en skugga av sina PS2- och PS3-jag. Jo, jag tänker på er #Ratchet & Clank, #Gran Turismo och #Killzone, bland många andra. Men med spel som #Uncharted: Golden Abyss gör sig Sony av med lillebrorskomplexet och presenterar (det tål att upprepas) en PS3 för dina händer.

Pekytan på baksidan saknar motstycke. Återstår att se om utvecklarna lyckas förvalta innovationen.

Orosmolnen är så här mitt i hajpens rosafluffiga dagar små. Batteritiden är en omtvistad detalj. Tre till fem timmar är i mångas ögon på tok för magert. Och med tanke på att batteritid knappast underskattas när specifikationerna släpps kan det krävas avancerad uppladdningsplanering för fler än de som spelar medan de flyger över haven. I så fall får man finna sig i att ladda konsolen lite oftare, något som Sony tror vägs upp av fördelarna. Christine förklarar:

– Jag tror att konsumenterna är vana vid det här laget. Har man en mobil eller handhållen konsol som klarar väldigt mycket är man van att tanka den, i och med den kraft som finns i maskinen.

3D har varit viktig för Playstation 3 och Sony har ofta pratat sig varma för upplevelsen. Följaktligen stöder närmare 40 PS3-spel funktionen. Ändå har man valt bort den för PS Vita, något som i sammanhanget kan tyckas som ett märkligt beslut. Handlar det om en kompromiss? Både ja och nej.

Uncharted: Golden Abyss är tveklöst det mest hajpade spelet. Inte helt oförtjänt om du frågar FZ.

– 3D-upplevelsen är fortfarande jätteviktig i Playstation-världen men på flyende fot är det troligen inte lika viktigt. Vi har valt att fokusera på andra features där 3D kanske väger mindre för spelupplevelsen än andra funktioner.

Trots att Sonys konsol är en portabel dröm återkommer vi ständigt till spelen. En sliten men sanningsenlig klyscha är att ingen konsol är bättre än sina spel och PS Vita tycks tidigt leverera på den punkten. Vi har nämnt Uncharted och Resistance, men också #Little Big Planet, Bioshock och #Wipeout får nya (remakes göra sig icke besvär) delar till Vita. Att de dessutom släpps på en konsol värdig en kung får ses som en praktfull bonus.