Help me, help you

- Lite morfin i armen så är det bra sen

Striden på skärmen rasar vidare. En av kamraterna stupar plötsligt efter att ha blivit överrumplad av en smygande fiende på flanken.

- Ett varningens ord, flikar Patrick Redding in. Det här är vårt "buddy down"-system. Jag ser det som trasigt eftersom det inte är tillräckligt bra.

En stupad kamrat kan nämligen återupplivas om du själv bär på en av spelets morfinsprutor. Men har du nyligen haft rea i narkotikaförrådet blir valet något svårare. Din vän är allvarligt skadad och du har alternativen att lämna honom att dö, eller att själv göra slut på hans lidande. Personligen känner jag inte till många spel där du som spelare tillåts uppmuntra aktiv dödshjälp. Redding menar i alla fall att båda alternativ medger konsekvenser av olika typ.

Far Cry 2 är fantastiskt snyggt på ett sätt vi kommit att förvänta oss sedan det första Far Cry-spelet. Själv prövade jag spelet på pc, men bara någon meter bredvid fanns en Xbox 360- och en PS3-version på varsin tv. Och grafiken såg jämnbra ut.

- Grafiken skiljer sig på mindre punkter mellan plattformarna men är i huvudsak jämförbar på alla tre format, säger Redding.

Den alienfria afrikanska slätten

- Motstånd behöver inte komma från jymden

Att vi ska slippa se de aliens som förpestade föregångaren har varit utlovat länge. Jag frågar honom hur de då valt att göra fienderna svårare och svåra under spelets gång och kan inte låta bli att sträcka lite på mig när han skiner upp som en sol och tackar mig för den bra frågan.

- Vi låser upp vissa beteendemässiga tillvägagångssätt allt eftersom du rör dig framåt i storyn, säger Redding. Samtidigt vill vi undvika det klassiska problemet att AI:n till slut ser dig från hundratals meter bort och plockar dig med ett enda headshot.

Bossarna är därför inte några helpansrade sci-fi-monster, utan snarare större mängder intelligenta fiender. Och de gör verkligen sitt bästa för att överlista mig som spelare får jag strax erfara när jag startat en gräsbrand för att omringa ett lager men i stället finner mig själv flankerad av en fiende som smugit upp bakom mig. Livmätaren är femdelad och laddar efter en stunds andhämtning upp till närmsta avdelare, men en morfinspruta hjälper mig att nå toppen igen och i säkerhet bakom ett träd kan jag titta ner mot lägerplatsen där elden sprider sig och slukar allt mer torrt gräs.

Totalt ska du få lägga ner mellan 10 och 20 speltimmar om du rusar genom spelet, lovar Patrick Redding. Samtidigt påpekar han noga att du, för att klara av spelet till 100% med sidouppdrag och allt, snarare behöver lägga mellan 80 och 100 speltimmar. Spelhösten med Far Cry 2 verkar, med andra ord, helt klart välfylld.