I 26 år har Might & Magic-namnet ackompanjerat en lång lista spel i en rad olika genrer och stilar. Under mer än ett kvarts sekel har flera genuina klassiker kunnat sorteras in i en av världens mest robusta serier och det är verkligen inte dags att slå av på takten ännu, om #Ubisoft har något att säga till om.

Du har inte sett axelvaddar förrän du sett de här.

#Might & Magic Heroes VI lyckades hålla fanan högt, bland annat genom en ett högt FZ-betyg, och nu är det alltså dags att bygga vidare på den här framgången med den första expansionen, kallad #Pirates of the Savage Sea. På många sätt är detta ännu ett led i den retroromantik som serien började förtjusa sig i lagom till förra årets 25-årsjubileum då huvudpersonen är ingen mindre än Crag Hack. Fans som varit med serien en längre tid borde känna nostalgikittlingar då Hack dök upp så tidigt som i det alldeles första #Might & Magic-spelet. Det är inte dock bara huvudpersonen som lånats från seriens begynnelse utan även den nya världskartan är en homage till Varn där originalet utspelade sig. Erwan Le Breton, creative director hos Ubisoft, förklarar:

– Det här äventyret är designat speciellt för fansen som varit med ett tag och som fortfarande är fästa vid det gamla M&M-universumet.

Spelvärlden har likheter med Varn anno 1986.

Det är inte bara karaktären och kartan som andas retro utan äventyret i sig har mer gemensamt med de äldre delarna i serien än de sentida titlarna. Le Breton berättar att de ville skapa ett mer traditionellt äventyr inspirerat av Conan-böckerna, i jämförelse med de mer melodramatiska familjeintrigerna som utgjorde mycket av Heroes VI:s story. I den här inkarnationen är Crag Hack en tidigare pirat och legosoldat som får i uppdrag att undersöka varför ett stort antal skepp har försvunnit under mysteriska omständigheter i Savage Sea.

Ett nytt och ett lagat äventyr

Spelet i sig verkar vara stöpt i Heroes VI-formen och Pirates ämnar främst att erbjuda mer innehåll snarare än att mixtra med det som redan existerar. En anledning till detta är att Heroes VI, trots habila reaktioner från kritiker och spelare, släpptes med buggar och diverse andra problem vilket har lett till att Ubisoft tvingats släppa flera patchar för att bekämpa dessa. Samma dag som Pirates släpps (nästa torsdag!) kommer också Patch 1.5 att bli tillgänglig.

– Vi ville inte släppa Pirates innan Heroes VI var tillräckligt fixat, vilket är anledningen till att vi släpper dem samma dag. Det är också anledningen till att vi är något anspråkslösa med det här äventyret men vi kan säkert vara mer ambitiösa med framtida expansioner.

Medusa, stolt monster-donna sedan 800 f.Kr.

Så hur ser då framtiden ut för Heroes VI och serien i stort? Le Breton låter meddela att om detta äventyrspaket blir en succé så har de redan planer på mer dlc som kommer att följa samma modell. Tanken är att varje expansion ska återintroducera en gammal hjälte och en gammal värld, så fans bör med andra ord ha något att se fram emot. När samtalet sedan faller in på huruvida det finns några planer på ett traditionellt rpg så är Le Breton vag men optimistisk.

– Ända sedan vi förvärvade serien så har vi pratat om ett klassikt rollspel som skulle kunna göra för Might & Magic vad Heroes V och VI gjort för Heroes – något som verkligen lever upp till och hyllar seriens arv. Efter att #Legend of Grimrock släpptes (och blev en enorm framgångssaga, reds. anm.) så har vi pratat mer om ett traditionellt rollspel som skulle passa Might & Magic. Det finns inga direkta planer och ingen studio men det är något som vi diskuterar.

Överhuvudtaget borde fansen ha en storslagen tid framför sig. Pirates utlovarlovar 10 fullspäckade timmar och Le Breton hintar att det inte är slut på nyheter, men exakt vad det rör sig om, ja, där får vi se tiden an.