Som väntat (och kanske som sig bör) är mycket sig likt, men med den nya spelmotorn kommer också en rad små förändringar i nästan alla områden, många med tydlig inspiration hämtad från ett av mina absoluta favoritspel – Dishonored. Energin som används till Adam Jensens krafter fungerar nu nästan exakt som Corvos; vissa förmågor kostar energi över tid medan andra har en fast aktiveringskostnad, men den stora nyheten är att beroende på förmågan kan du återfå en viss del av den spenderade energin efter ett par sekunder. Det blir med andra ord mindre snaskande och mer spelande.

Ett mängd nya krafter finns dessutom att tillgå, och kan tilldelas knappar på handkontrollen för lättare åtkomst. Icarus Dash (se videon ovan), en dödligare och gulare variant av Dishonoreds Blink, är min personliga favorit, men att såväl kunna hacka kameror och robotar från säkert avstånd som att kunna förvandla sig till en lågpoly-version av Greed ur Fullmetal Alchemist har utan tvekan sina användningsområden. Som när jag under den andra nivån misslyckades katastrofalt med ett smygförsök och föll ur takkronan ner i en teaterfoajé fylld till bredden med ryskbrytande ondingar, eller ammunitionslös var en bråkdels sekund ifrån att stå öga mot öga med en säkerhetskamera jag aldrig annars hade hunnit nå.

Mankind Divided verkar vilja ta Human Revolutions frihet gällande tillvägagångssätt till nya höjder, både bokstavligt och bildligt talat. Banorna innehåller inte bara fler möjliga rutter och taktiska möjligheter, utan dessa är även fördelade på fler höjdmeter än tidigare, och trots säkert tio spelade omgångar på den andra av banorna hinner jag prova långt ifrån alla ingångspunkter, stridsytor och dolda rutter. Mest för att spelet knappt fungerade.

Ni får förlåta min pessimism. Jag menar inte att det inte finns imponerande förbättringar att se – mycket tyder trots allt på att en hel del framsteg har gjorts jämfört med föregångaren – utan att jag, om de fanns där, av ganska uppenbara anledningar inte kunde se de flesta av dem. Om förbättringarna i bandesignen är genomgående kan redan där de flesta av mina redan fåtaliga klagomål mot Human Revolution ha åtgärdats. Men trots alla smarta designbeslut som går att skymta är det enda jag med säkerhet kan säga efter tre timmar med spelet att förseningen var det bästa beslutet av dem alla.

Fotnot: Glöm inte att kolla in fler gameplay-klipp nedan!