Om det är någonting jag lärt mig som spelkritiker är det att värna om detaljerna. En enda intressant gimmick räcker inte för att bygga en fantastisk spelupplevelse. Helst ska byggnadsverket bestå av så många bitar att vi aldrig får nog. Total War är uppbyggd av miljontals byggklossar som var och en bidrar till en genuint underhållande spelupplevelse. Jag skulle vilja påstå att spelserien är unik med sin aldrig sinande ström av detaljer. Men för att lyfta fram en rättvis treenighet av strategi, diplomati och ekonomi krävs det en arbetsinsats av enorma proportioner.

#Creative Assembly har alltid strävat efter att växa sig större och ge spelaren så mycket makt som möjligt. Episka fältslag i realtid i kombination med djupodlande och eftertänksamma beslut på kampanjkartan har varit ett recept för framgång. Men på vägen kan jag tycka att striden blivit mindre personlig och vuxit till en rörig soppa av luddiga politiska beslut. James Russell, Lead Designer för Total War-serien, håller med:

- Att fokusera på en enda kultur ger oss chansen att verkligen göra en djupdykning. Upplevelsen blir mer detaljerad och genomarbetad. Att det sedan handlar om det feodala Japan är ytterligare en massiv fördel. Med all respekt för våra andra titlar så tycker jag att Shogun är idealet för en Total War-upplevelse.

Det feodala Japan i sin fulla glans.

Omstart, reset och tillbaka till rötterna. Med #Shogun 2: Total War nyttjar utvecklarna en av de vanligaste företeelserna i spelvärlden under senare år. Det är tio år sedan originalet släpptes och således hög tid att göra en installation värdig 2010-talet.

Den japanska drömmen

- Det kommer att bli ett personligt Total War, fortsätter James. Att flytta fokus från kontinentala och ogripbara politiska frågor till ett dramatiskt karaktärsdrama gör det så mycket mer känsloladdat. Och det hela förstärks ytterligare av att det ser ut som en vacker saga.

- Har du sett Japan om våren?

Frågan kommer från Kevin McDowell som arbetar som lead artist. Jag ifrågasatte precis om Shogun 2 ligger närmare dröm än verklighet. Men efter en snabb lektion av den rika floran med de blommande körsbärsträden i spets och plana ängar med dramatiska inslag av uppskjutande bergstoppar inser jag att verkligheten kan vara sagolik. Ganska ofta är den där bergstoppen också avskuren och ersatt av ett näst intill ointagligt slott.

Det krävs mäktiga generaler för att vinna soldaternas lojalitet.

De japanska slotten skiljer sig från de europeiska. Istället för en bastant stenvägg som bara väntar på att bombarderas är de japanska slottsmurarna inbyggda i sidan av berget. När dessutom byggnadsverket består av lager på lager av komplicerade labyrinter förstår man att en intagning kräver så mycket mer än att knacka sönder en vägg. Jamie Ferguson, lead designer och battle lead, fyller i:

- Du väntar dig att fienden ska ta sig in. Du vill det nästan eftersom du kan ditt slott och det i praktiken är en dödsfälla för dina fiender.