P4 3.2gHz Vs. Pentium D 2.8

Medlem
P4 3.2gHz Vs. Pentium D 2.8

Kommer jag märka nå direkt prestanda skillnad om jag byter .. och köper ett Pcie GFx kort
till mitt Asus P5LD2 Deluxe som jag har liggandes.

Kör nu på en 3.2Ghz P4 2Gb Ram och ett 6800GT
256 Mb

Har som sagt d 820 processorn och Asus moderkortet liggandes här fick det mycket billigt .

/M

nj
Medlem

PD 820 är väl en dual core? Om inte annat så lär du märka lite trevligare multitasking och så.
Däremot saker som bara nyttjar en kärna (majoriteten av spel, etc) kan märka en liten prestandasänkning då det trots allt skiljer 400MHz mellan din nuvarande P4 och PD.
Fast om du skaffar ett bättre grafikkort i samma veva så lär ju spel helt klart prestera bättre (ditt 6800GT är rätt jämförbart med nuvarande 7600GT), fast då är det ju för grafikkortsuppgraderingen främst.

Du kan ju kika lite i det här testet X-bit labs gjort av PD 820, P4 540 borde vara den processor som är jämförbar med din nuvarande P4 3.2GHz.

Medlem

Tack.. ska kolla in ..

(ditt 6800GT är rätt jämförbart med nuvarande 7600GT),

Om man skulle bara byta upp sitt Gfx kort till ett nyare Agp kort, skulle det vara motiverat ? Hur pass mycke bättre är dom senaste til Agp mot mitt 6800 GT 256Mb ?

nj
Medlem
Skrivet av absorb:

Tack.. ska kolla in ..

(ditt 6800GT är rätt jämförbart med nuvarande 7600GT),

Om man skulle bara byta upp sitt Gfx kort till ett nyare Agp kort, skulle det vara motiverat ? Hur pass mycke bättre är dom senaste til Agp mot mitt 6800 GT 256Mb ?

Som sagt så är ditt 6800GT rätt jämförbart med det nuvarande Geforce 7600GT och överlag sett så matchar det en P4 3.2GHz-processor rätt bra.
Numera så finns dock även ATIs Radeon X1950GT för AGP vilket presterar snäppet bättre än ett 7600GT (och då även ditt nuvarande 6800GT) och det borde finnas utrymme där för att processorn inte ska bli flaskhlasen.
Nästa steg (främst i prisklass, men även prestanda) är ATIs Radeon X1950Pro, men då blir helt klart processorn en stor flaskhals, det som kan vara en fördel med X1950Pro är att det har bättre prestanda i högre upplösningar och med grafikförbättrande funktioner (AA/AF) påslaget än vad ditt nuvarande/7600GT/X1950GT har.

Dock så är X1950Pro för AGP inte det mest prisvärda kortet, som lägst kostar det kring 1700 kr vad jag sett, detta jämfört med PCIe-varianten som finns att hitta för nedåt 1200 kr (håller man ögonen på butikers fyndvaru-/utförsäljningssektioner så har jag sett sådana kort för runt 1000kr med).

Medlem

Alright .. ska spanna efter ett beg sådant då kanske ..

Tack för bra svar. ..

Inaktiv

Jag gick från x800xt -> x1950gt och jag märkte skillnad, i nyare spel. T.ex. Oblivion, Hitman, Splinter cell, Condemned. Anledningen till bytet var inte att kortet presterade för dåligt, utan för att jag INTE kunde lira Splinter Cell och nyaste Rainbow 6. De spelserierna som jag verkligen 'följer'. x800xt är bättre än 6800gt.

Skillnaden mellan x1950gt och x1950pro är ganska liten, och du kommer inte märka nån skillnad beroende på vilket du köper. Då är nog skillnaden större mellan 256mb och 512mb varianterna. 200kr max extra för ett x1950pro hade jag sagt, mer är det inte värt på ett i övrigt gammalt system.
7600gt ger verkligen inte mycket prestandaökning för pengarna. Ati-korten ger bra mycket mer.

Angående cpu:n, byt!

edit: kan lägga till att om du är mån om ljudnivån så låter de flesta x1950gt/pro-kort bra mkt. Går att lösa med en kylare från tredjepart (accelero x2, vf900 obs. kan bli problem iom pci-e->agp bryggan, inte kollat det) eller genom att köpa ett med en kylare som inte är av referensdesign från början (men det blir dyrare).

1
Skriv svar