Uppdatera dator, meningsfullt med MSI K8N Neo?

Inaktiv
Uppdatera dator, meningsfullt med MSI K8N Neo?

Jag tänkte uppgradera datorn med nytt grafikkort och mer minne, men det slog mig att mitt moderkort är lika gammalt som Kullaberg...

Jag har ett MSI K8N Neo. Har inte stöd för RAM DDR2. Dessutom verkar det ha kommit en ny typ av slots för grafikkort (hänger inte med längre) PCI Express x16? Mitt moderkort har en hederlig AGP-ingång.

Ska jag uppgradera ändå, eller helt enkelt köpa en ny dator? Införskaffad HT 2004. I övrigt har jag en AMD x64 processor +3ghz och 1 gig RAM(DDR 400/333/266) och ett ATI Radeon 9800XT 256mb.

Råd?

Vill ju ha Pixel Shader 3.0

nj
Medlem

MSIs K8N Neo är väl ett sockel 754-moderkort och det är oerhört dåligt med processorer till den sockeln, främst finns det AMDs Sempron-processorer (som är budgetvarianten av Athlon).
Tyvärr så är nog det bästa du kan göra att byta ut allt mot ett helt nytt AM2 eller 775-system.

Gjorde en snabb kontroll och för ca 4150kr så får du tex en Athlon X2 4400+, 2GB DDR2 PC5300, Abit KN9 Ultra och Sapphire Radeon X1950Pro. Priset borde landa på något liknande för en Core 2 Duo E4300 med hyfsat moderkort istället för Athlon X2.

[Edit]

Om du bara vill få SM3.0 så kan du ju alltid köpa ett Geforce 7600GT alternativt Radeon X1950GT (vilket är det snabbare av de två) för AGP då de matchar ditt system i prestanda och ger en liten prestandaökning i spel.

[Edit2...jag borde inte gå lös i forumet just nu...]

Missade det med minnet, vanligt DDR-minne är rätt dyrt just nu, och lite beroende på hur du har det med minnen just nu (tex 2x512MB, eller 1x1GB) så kan det bli lite halvdyrt att uppgradera.
Att köpa 2x1GB ram och byta det du har rakt av kostar från 1200kr (jämfört med nästan halva priset för de 2GB DDR2-minnet jag skrev först) beroende på vad du vill ha för minnen, att köpa en enda 1GB-sticka kan kosta från ca 600 kr, beroende på vad du köper.
Kruxet att blanda minnen är att det kan strula, och jag har för mig att de första Athlon 64:orna var lite kinkiga med minne ibland (pga minneskontrollern sitter integrerad i själva processorn).

Inaktiv

Tack för svaren! Fast nu blev jag sugen på en ny dator med Nvidia Sli...

Medlem

Nu vill du kanske ha en bättre dator, men eftersom att jag håller på att sälja av inkråset på min så tänkte jag iaf. göra en förfrågning om det är av intresse. Det jag har och tänkte sälja av (billigt) är:

ASUS A8N-E 939 (NB passivt kyld med Zalman ZM-NB47J.
Athlon64 3,200 Venice (Klockad till 2,4Ghz istället för vanliga 2Ghz). Kyls med Thermaltake Golden Orb II.
1GB RAM 3200 (2x512). Timings på 3-3-3-7
Connect3D x800GTO (upplåst till 16 pipes, och klockat till x850xt PE. Sitter en Zalman VF700-CU VGA-Kylare på den.

Det är inte SM3.0 på grafikkortet och det är sämre än ett 7600GT, men du kan iaf använda dina gamla minnen. Så beroende på hur stor uppgradering, och hur mycket pengar du vill spendera, kanske det är av intresse?

Inaktiv

Nu är jag iofs ute efter just SM3.0 och möjligtivs lite bättre grejor. Men tack ändå.

Edit nj): Om jag slänger ihop grejorna som du skrev i ovanstående(dvs 4500 kr), behöver jag nytt nätagg? Har 430W nu. Sen kanske processorn behöver bättre fläkt... har en zalman kopparfläkt till min gamla.

1
Skriv svar