behöver dator-hjälp/råd

Inaktiv
behöver dator-hjälp/råd

(w)chassie(antec p180b) -1249:-
(w)nätagg(bZerk 500w) - 849:-
(k)minne(korsair 6400 cl4 1024mb x2)-2399:-
(k)processor(intel c2d e6600)-2850:-
(k)hårddisk(SamsungT133 400GB )-995:-
(k)frakt(hämt stockholm) - 29:-
(n)moderkort(Asus P5B ) -1095:-
(n)grafikkort(Sparkle 8800GTX) -5095:-
(n)frakt(0-10kg) - 95:-
------------------------------------
totalt - 14656:-

(w) = webhallen
(k) = komplett
(n) = netgiganten

Detta är vad jag ska beställa har jag tänkt.

Jag undrar om någon har beställt från netgiganten.se nån gång och hur är din erfarenhet av dom?

Kommer nätaggregatet att räcka? om inte kan någon säga ett billigt som räcker(vicktigast att det räcker)?

spelar det stor roll med CL4 eller CL5?

finns det något att "banta ner" på? Ta något billigare som är mer värt?

Något jag gjort fel kanske ska ta något annat?

Och sen har jag läst på Sweclockers att Quad-core processorerna ska komma snart och att då dual core ska falla i pris rejält och att Q6600 ska hamna på samma pris som E6600 ligger på nu. när händer detta eller händer det äns?

Läst att det skulle ta lång tid för r600 att komma så jag orkar inte vänta för jag har ingen riktig dator alls just nu, men ska priset falla mycket eller ska ett nytt kort komma nu ungefär? Mycket att vänta på?

Ber hämskt mycket om ursäkt för detta, jag vet att det är tjatigt, men jag har läst och jag behöver hjälp.

TACK!!!

Inaktiv

Jag tycker inte det är värt att köpa en e6600, bättre att köpa en e6400 som är nästan lika bra fast kostar typ 800 kr mindre.

Sen skulle jag inte köpa grafikkortet eftersom det kostar väldigt mycket men det beror hur mycket du spelar. Om du spelar väldigt mycket så kan det vara värt det men annars skulle jag köpa ett GTS eller vänta till priset går ner lite.

Hur mycket ram är det du köper för 2399? Du bör ha 2Gb (inför Vista t.ex.).

Nätagget du köper är tillräckligt, precis på gränsen om du vill köra SLI men tillräckligt för 1 grafikkort.

CL4 är marginellt snabbare än CL5 av vad jag hört.

Inaktiv

Vill du spara slantar så vänta några månader. I annat fall dra ner på CPU och grafikkort åtminstone. Även mindre ram tycker jag nog beroende på men 1024MB räcker ju för det mesta till allt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Tvärtom emot andra så skulle jag säga att det bara är att handla... Har aldrig förstått varför man ska vänta tills priserna sjunker?!?!

Anledningen till att priserna sjunker är ju att det hela tiden kommer ngt. nytt i processorväg, grafikkort m.m...

Ska man då vänta så komme rman få vänta i all evighet...

Hur man än gör så slutar det med att man får leva med att grejorna i slutänden mer eller mindre blir värdelösa...

Har precis själv köpt ett nytt system och jag är helt införstådd med att jag förmodligen kommer att köpa ny CPU och nytt grafikkort nån gång nästa höst/vinter...

Nättagget du nämner har ju fått bra betyg i diverse tester och tillverkas ju tydligen i samma fabrik som Cooltek... Ska nog inte vara något problem...

Lite hysteri har det blivit med dessa överdimensionerade nättagg på senare år, det är inte många som har användning för ett nätagg på ex. 700w...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv

Tack för alla svaren!
ber om ursäkt för att jag inte nämde hur mycket ram det var, men jag ska ha 2GB, men jag undrar om det är värt med cl4 för ca 400kr mer än cl5? det är TWIN2X båda två.

Kanske man skulle byta moderkort till ett som stöder sli och quad core? Såg nu att Quad 6600 skulle komma ut första kvartalet iår kanske värt att vänta?

var värkligen coolteks nätagg bättre, det var väl ingen skillnad förutom fläkt och att det är "hål" i bZerks?

tack igen!

Medlem

p5b har stöd för både dual och quad core

jag tycker inte att det är särskilt viktigt vilka timings man har faktiskt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

netgiganten har jag köpt min dator ifrån och det gick hur smidigt som helst. inga problem.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

gör den?
"Kompatibla processorer Pentium 4, Celeron D, Pentium Extreme Edition, Pentium D, Core 2 Duo, Core 2 Extreme" står det på P5B på komplett medans det står att den stöder Quad Core också på andra moderkort som gör det :S ähh har inte läst så jätte mycke men tack Men ifall jag köper ett 8800GTX nu och sen ett tag senare när jag kanske köper ett nytt grafikkort så kanske det är värt att köpa ett till så man kan köra sli? Eller är det bättre att bara köpa ett kort istället för sli?

Bra tack Jerran! skönt att höra.

tack

Medlem

Det står även på kompletts hemsida att det stöder c2 quad, markerat med rött dessutom

angående Q6600 finns den redan, men den är löjligt dyr...

jag tror personligen inte på SLI, när det är dags att köpa ett extra kort kommer det ändå löna sig bättre att köpa ett av en helt ny serie. men det är bara min personliga åsikt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

:evil: :$ hur fan kunde jag missa?
ok tackar men tror ni det är värt med ett dyrare moderkort som stödjer sli? P5B Deluxe/WiFi-AP, LGA775, Intel® P965 Chipset stödjer väll, men är också 700kr dyrare...

tack tack!

Inaktiv

såg nu att det inte fanns något bZerk nätagg inne på Webhallen(dom har ju ingenting inne längre).

Vad ska man ta istället da? Cooltek? helst något billigare. Är det stor skillnad mellan Cooltek CT 500w och 600w? Viktigast är att det räcker men tyst skare vara också!

tackar tackar.!

Medlem

sli är dåligt, få spel drar någon större nytta av det


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Min personliga åsikt om Cooltek agget (har haft 500W varianten) är att det för ganska mycket "oväsen" för sig. Fläckten snurrar på i allt för hög hastighet (rpm) för att få ner ljudnivån. Annars ett mycket trevligt nätagg.

Själv har jag heller aldrig varit för SLI, utan byter gfx-kort när jag känner för det eller tycker att jag har behov av bättre prylar.

Över lag ser det ut som du plockat fram mycket fina prylar. Vill man ner i pris så är det väll framförallt CPU och GPU man kan hoppa ner ett snäpp på. C2D processorerna är ju dess utom välldigt klockvänliga så där kan man spara in en hel del pengar.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

ok. Nu kom ju bilder på r600 som ju värkar grymt. hur långt är 8800gtx?

föresten såg jag nu att det finns 2gb minne för 1500kr ungefär.
det är OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB KIT, w/two 1024MB PC6400 XTC, CL5-5-5-15. Som jag har förståt så gär OCZ bra minnen. fast är dom här inte så bra eller? om man kollar slutet på timingen så står det 15, på de flesta andra bra står det 12. är det något man märker? är dehär minnena värda eller ska jag ta de andra jag valde innan?

tackar tackar.

Medlem

ska du klocka en massa? om du kör dem synkat mot processorn och inte klockar blir timingsen 3-4-4-10. jag har dem och de fungerar utmärkt, klarar 900MHz på originalvolt, kanske mer än så tom. det innebär att minnena klarar att köras i minst 450FSB utan volthöjning. beroende på om du får rev. c1 eller c2 av moderkortet är det möjligt att du inte kan höja volten över 2,1 (vilket är original).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jo, jag har tänkt att klocka, men är lite ut av en nybörjare(också första gången jag bygger ett system) Men va de här minnena dåliga att klocka med eller tvärt om?:S sry...
rekomenderar du dem?

föresten garantin ryker väll ifall man ska byta fläkt i nätagget? Vill inte ha nån turbo-jet fläkt. ska vara så tyst som möjligt helst sry:S läser inte så bra har suttit hela kvällen och pluggat algebra...
tack så mycket och go' natt!

Medlem

jo de är utmärkta att klocka med. däremot är det inte säkert att moderkortet klarar att höja spänningen tillräckligt om du ska klocka livet ur den, men det lär inte bli några problem om du håller dig under 4GHz. har du tur får du dessutom den nya versionen av p5b och då ska du kunna höja spänningen till minnena mer än tillräckligt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ok tackar tackar då. Fast nu vet man ju itne ifall man ska vänta(blir tamme f*an galen på detta ) tror dock jag köper

men vet nån ifall man får med spel och kanske en adapter dvi->vga? (hur de nu e... )till Sparkle kortet? och får man me spel och så? eller är det kanske bättre att lägga till 2-300kr och köpa ett asus 8800gtx istället?

Medlem

en adapter ska du absolut få med grafikkortet. vad menar du med få med spel? du får kanske något demo eller så men några fullversioner får du inte om det inte nåt står om det.

känner inte till sparkle, men asus gör fina kort


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

• Software Bundled 3D Game: Ghost Recon, GTI Racing 3Dmark06 ASUS Utilities & Driver

står det på asus grafik kort.
men det står inget om sånt på sparkles...

Inaktiv

Faaaaan vad jag hatar detta!!!
Nu säger alla att det är bäst att vänta, och det värkar det nästan.
Men nu när jag hållt på så mycke me det och är rätt så sugen nu så känns det fan...
värt att vänta?

Kanske ska köpa allt detta förutom grafikkortet, köpa ett x1950pro istället, har hört att man kan ha gamla ati grafikkort som fysikkort senare, går det?
aja sry och tack....

Inaktiv

Ska du tvunget ha DX10 kan det ju vara värt att vänta en månad eller så tills nästa kort kommer, vad jag har förstått finns det inga spel som kräver DX10 nu, eller som ens stödjer det, så varför köpa det nu?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Köp ett 8800GTS 320mb så du får dx10, det är tydligt att du verkligen vill ha en dator nu

Medlem

Det eviga väntandet...

Problemet är ju bara att när det väl kommit en bunt nya kort, så kommer man garanterat få läsa om ännu värre å bättre kort... Men så klart, det går ju å vänta då oxå...

Jag slog till nu å räknar iskallt med att jag kommer köpa ett nytt kort i höst/vinter nån gång... Ev byter jag CPUn då oxå...

Hur man än vänder å vrider på ekvationen så går det inte att köpa en dator som håller i längden...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

1
Skriv svar