Spelseminarium i riksdagen

Medlem
Spelseminarium i riksdagen

Givetvis är spel kultur.

Medlem
Medlem

varför är det alltid så dåliga alternativ? nu är spel kultur, men det var det knappast från början. iaf inte en speciellt stor eller utbredd del av den.

Medlem

Kul att se att spelbranshen börjar glida in i finrummen. Spel förtjänar lika mycket uppmärksamhet som film och musik. Man rapporterar på nyheterna ifall The Cardigans släpper ett nytt album, men inte när Massive Entertainment får högar med utmärkelser för sitt World of Conflict. Svagt av massmedia tycker jag. Det är inte rättvisa förrän de sänder Guldpixelgalan från Globen på TV4.

Medlem

Riktig bra och intressant artikel!
Många tack för denna FZ.se!!

Och ja, allt som blivit rotat hos gemene medborgare i fall som dessa när det gäller spel får väl andå klassas som kultur? Jag menar, det finns en hel generation som utövar spel av olika slag och detta i sin tur har ju genererat en sorts kultur. Bara det att det inte blivit accepterat av de "bättre vetande" betyder ju inte att det inte är accepterat av resten av folket.

Någon som kan bidra med en länk till riksdagens hemsida rörande evenemanget?


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem
Skrivet av MrStalker:

Kul att se att spelbranshen börjar glida in i finrummen. Spel förtjänar lika mycket uppmärksamhet som film och musik. Man rapporterar på nyheterna ifall The Cardigans släpper ett nytt album, men inte när Massive Entertainment får högar med utmärkelser för sitt World of Conflict. Svagt av massmedia tycker jag. Det är inte rättvisa förrän de sänder Guldpixelgalan från Globen på TV4.

Har för mig att SVT faktiskt hade ett par minuter långt reportage om World in Conflict på Rapport. När det väl släpptes.
Kan dock ha fel.

Medlem

Tack för att ni delade med er av vad som hände på seminariet.

Om spel är kultur? Ja. Det har det väl alltid varit men tidigare i formen av en subkultur som med tiden växt sig större och nått ut till fler. Samma sak gällde datorer. Använde man en fick man skit för det. 10 år senare skulle alla ha en.
Så om 10 år ser kanske alla på spelandets som kultur och om ytterligare 40-200 år så blir det kanske rent av finkultur av det hela.

Medlem

Trevlig läsning. Hade gärna tagit större del av Orvars tal dock.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

alt4. Ja, det bör ses som det nu.

Medlem

"Är spel kultur?" Hah, vilken fråga. Och hur resonerar de som svarat nej? Kultur = på vilket sätt vi människor lever.

Medlem

svarade nej men det är min högst personliga åsikt och andra är välkomna att tycka det är kultur, upp till var o en .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det har varit som en snöboll som rullar ner för en backe:

Först inget, sedan lite mer, sen blir det en stor jäkla lavin av det hela.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Jag gillar kultur. Undantaget, förståss är när dammiga kulturpersonligheter stammar fram i långdragna diskussioner om någon död finsk författarinna som tydligen kommit att bli en underground kultsymbol för radikala feminister i ett neddekat kollektiv i Paris ytterområden. Förstår ni vad jag menar? Men allt det kultur är eller anses vara i allmänt tal som film, teater, musik, konst osv, allt detta gillar jag på ett eller annat sätt.

Jag tror också att kulturpersonligheter oftast har något slags elittänkande där de inte släpper in vem som helst och de lyssnar mest på varandra. Därför är det inte vilken sorts musik eller vilken sorts film som helst som anses vara kultur.

Spel är nog "popkultur" men på god väg att byta status till erkänd ingrediens i kulturstuvningen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Spel är kultur

Det finns en handling i spel som liknar storfilmernas manus och kan lika väl bli klassiska romaner

Det finns koncept och olika konstverk som mycket väll kan tänkas som dyra konstverk.

Det finns viss design som inte alls låter dumt och vissa saker kan nog mycket väl utvecklas till saker i verkligheten.


signatur

"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
Förvirrad Mac-kund

Röstade nej. Det är allt jag har att säga


signatur
Medlem

Kultur/konstfrågan är viktigare är många av er tror, jag har svårt att tro att spel kommer att kunna komma till sin fulla kraft innan dom får en kultur/konststämpel.

Spel är kultur, har alltid varit.

Sen fick jag höra att Arn's budget inte 200 miljoner, utan 210 miljoner för 2 filmer och en TV serie.


signatur

---
Boo!

Medlem

Intressant med lite annat än de vanliga artiklarna från den och den spelstudion, ser fram emot mer sånt här.

Medlem
Skrivet av Shaef:

Intressant med lite annat än de vanliga artiklarna från den och den spelstudion, ser fram emot mer sånt här.

Ja, verkligen. Läge för FZ att exempelvis bjuda in spännande personer att skriva om spel?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Hade ju varit roligt om de också haft två spelare som fått svara på frågor och "Ja, det har det alltid varit" känns rätt snävt... tycker spelen har utvecklats mer och mer mot kultur sen jag började spela på pappas Amiga 500 i tidigt 90-tal. Men samtidigt måste man fråga sig vad som är kultur, Crysis tyckte jag hade ett välskrivet manus som går att jämföra med kultur, medan Test Drive Unlimited, vilket saknade manus helt och hållet, inte alls känns som kultur.

Medlem

Klart spelande är kultur. Spelen är ju konstverk.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Beror väl lite på hur man förhåller sig till spelet. Om man, med utskjuten underkäke, slaktar sig igenom en shooter skulle jag knappast vilja betrakta det som en kulturell upplevelse. Och jag tror nog inte utvecklarna avsåg spelet "som kultur". Vad är kultur då? Är det böcker, musik och en viss typ av filmer? Jag tror knappast filmen The Rock betraktas av någon som kultur. Underhållning, på sin höjd. Kultur är för övrigt det mest misshandlade ordet som finns.

Tycker mer att man ska fråga sig om spel kan betraktas som konst och de kan de naturligtvis. Inte alla, såklart, men många. Frågan är om spel är kultur för det. Kanske. Man diskuterar ju spel i forum och en del diskussioner är väldigt filosofiska. The Witcherrecensionen gav upphov till en, delvis, intressant debatt.

Äh, vet inte vart jag vill komma. Är H.R. Giger kultur? Vetefan egentligen. Jag associerar inte ordet kultur (i bemärkelsen konst- och musikyttringar, för att generalisera) med något positivt och sofistikerat egentligen. Mest ett samlingsord för elitism.

Ordet "kultur" är grymt missbrukat. Wikipediasidan på "kultur" erkänner varken film, musik eller konst som "kultur".
Jag tror ordet vi letar efter snarare är "kulturyttring", d.v.s. en företeelse som kulturen manifesteras i. Sett från det hållet så är spelande och spelskapande, även av riktigt primitiva spel, utan tvekan en kulturyttring.

Om spel är konst eller ej är en annan fråga....Som spelutvecklare (och hobbykonstnär) skulle jag knappast kalla det jag gör på arbetstid för konst. Konst skapas inte av arbetsmyror i en jätteindustri, utan av personer (om än med anställda arbetare) men något djupare tankar.

Skrivet av Schtraider:

Beror väl lite på hur man förhåller sig till spelet. Om man, med utskjuten underkäke, slaktar sig igenom en shooter skulle jag knappast vilja betrakta det som en kulturell upplevelse. Och jag tror nog inte utvecklarna avsåg spelet "som kultur". Vad är kultur då? Är det böcker, musik och en viss typ av filmer? Jag tror knappast filmen The Rock betraktas av någon som kultur. Underhållning, på sin höjd. Kultur är för övrigt det mest misshandlade ordet som finns.

Tycker mer att man ska fråga sig om spel kan betraktas som konst och de kan de naturligtvis. Inte alla, såklart, men många. Frågan är om spel är kultur för det. Kanske. Man diskuterar ju spel i forum och en del diskussioner är väldigt filosofiska. The Witcherrecensionen gav upphov till en, delvis, intressant debatt.

Äh, vet inte vart jag vill komma. Är H.R. Giger kultur? Vetefan egentligen. Jag associerar inte ordet kultur (i bemärkelsen konst- och musikyttringar, för att generalisera) med något positivt och sofistikerat egentligen. Mest ett samlingsord för elitism.

Det du tänker på är "finkultur"...

m1
Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Shaef:

Intressant med lite annat än de vanliga artiklarna från den och den spelstudion, ser fram emot mer sånt här.

Ja, verkligen. Läge för FZ att exempelvis bjuda in spännande personer att skriva om spel?

Det lät riktigt intressant. Tror många som forskar inom ämnet gärna skulle ställa upp på en intervju eller med en gästkrönika. En intervju med någon som Orvar skulle vara intressant det också

Tack för en välskriven artikel, rolig läsning!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Schtraider:

Beror väl lite på hur man förhåller sig till spelet. Om man, med utskjuten underkäke, slaktar sig igenom en shooter skulle jag knappast vilja betrakta det som en kulturell upplevelse. Och jag tror nog inte utvecklarna avsåg spelet "som kultur". Vad är kultur då? Är det böcker, musik och en viss typ av filmer? Jag tror knappast filmen The Rock betraktas av någon som kultur. Underhållning, på sin höjd. Kultur är för övrigt det mest misshandlade ordet som finns.

Tycker mer att man ska fråga sig om spel kan betraktas som konst och de kan de naturligtvis. Inte alla, såklart, men många. Frågan är om spel är kultur för det. Kanske. Man diskuterar ju spel i forum och en del diskussioner är väldigt filosofiska. The Witcherrecensionen gav upphov till en, delvis, intressant debatt.

Äh, vet inte vart jag vill komma. Är H.R. Giger kultur? Vetefan egentligen. Jag associerar inte ordet kultur (i bemärkelsen konst- och musikyttringar, för att generalisera) med något positivt och sofistikerat egentligen. Mest ett samlingsord för elitism.

Det du tänker på är "finkultur"...

Det gör jag sannerligen inte. Och som någon sade så är har kultur med allt från samlingar av mikrober och växter till olika faktorer som gemensamt definierar en folkgrupp att göra. Kulturyttring är ett bättre ord men det skulle ändå kunna innebära saker som krig och människooffer, beroende på vilken kultur man dyker ned i.

Ärligt talat så kan jag inte förhålla mig till ordet på ett tillräckligt oambiguöst sätt för att påstå att spel är kultur eller inte. Vad det är frågan om är snarare att man vill ge spelen ett ansikte och mer plats i media och finrummen. Lär nog dröja eftersom spel fortfarande är intimt förknippade med ungdomar och modernitet. Knappast det man associerar med Berns salonger och Riddarhuset med.

1
Skriv svar