Pirates of the Burning Sea

Robot
Pirates of the Burning Sea

Det finns många sätt att förstöra en bra idé på. Ett dåligt utvecklingsteam, tidspress eller pengabrist har alla varit anledningar till att på pappren bra spel hamnar lågt på betygsskalan och säljer dåligt. Pirates of the Burning Sea lider av alla tre åkommor, men det betyder inte att det är helt kört för onlinesjöslagen.


Medlem
Recension - Pirates of the Burning Sea

Va synd att det inte blev så bra. jag gillar idén. det är som EVE, fast i en skönare miljö.

Medlem
Citat:

Tänk om det här spelet hade gjorts av Blizzard i stället. Då hade jag varit kär.

Tyvärr känns det här mer rätt än nått annat. Många säger att blizzard bara snor men det är det första felet i en vanlig svenssons tyckeri. Dom förfinar, förenklar och utvecklar. Jag håller med dig, hade Blizzard fått en idé att göra detta spel hade det varit top notch, utan tvekan.

Spelade betan och blev kär i potentialen men inte i produkten. Synd, kunde ha blivit bra det här.

Medlem

Samma här. Det är ett drömspel på pappret men när man testar det så blir man, som ni säger, nästan irriterad på att de inte gjort ett bättre spel. På alla denna tid dessutom. Förvisso tror jag att man nog gör sig en otjänst om man tror att detta är ett avatarspel, likt WoW, för jag tror personligen att det mest ska vara en glorifierad ekonomisimulator, fast i en lite annorlunda miljö och med (rätt tuffa) skeppsstrider.

Levlandet är nog rätt raskt avklarat och, som ni säger, så är questsen riktigt dåligt gjorda (fast med en del underhållande skrivarbete) och jag tror att det beror på att det är tänkt att man ska lägga mindre tanke på level och mer på ekonomi och pvp. Var helt besatt av spelet ett tag men när jag fick testa betan blev jag sjukt besviken. Visserligen gav jag det en andra chans och fascinerades av ekonomin men eftersom jag även vill ha inspirerande strider (de finns ju med i spelet) så tror jag att jag väntar med detta spelet tills de fått ordning på det. Tror inte att det kommer gå så bra för FLS faktiskt. Om de inte gör nåt drastiskt och det snart.

Medlem

Känns som att så fort Sony lägger sig i ett online spel dör det ut fortare än granen ?

Jag håller samtidigt med till 100% angående blizzard, det är tamefan dom ändra tillverkarna som vet hur man gör spel imho.

Sen tror jag WoW har satt ribban högt,


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av b0ne:

Känns som att så fort Sony lägger sig i ett online spel dör det ut fortare än granen ?

Må jag visa herrn spelet Planetside? Det må vara litet, men det lever.

Iafall, synd att se ännu ett mmo släppt förtidigt.
Alltförmånga mmo's som släpps och dör pga stress.


signatur

Bara gör det.

Medlem

Rätt betyg, tyvärr. Spelet har en enorm potential - men den drunkar.

Medlem
Skrivet av Groggo:
Skrivet av b0ne:

Känns som att så fort Sony lägger sig i ett online spel dör det ut fortare än granen ?

Må jag visa herrn spelet Planetside? Det må vara litet, men det lever.

Iafall, synd att se ännu ett mmo släppt förtidigt.
Alltförmånga mmo's som släpps och dör pga stress.

Sony har inte haft ett dyft med spelet att göra. De kom in sent och bara som distributörer och marknadsförare.

Medlem

Har den som ni säger potentialen så behöver spelet bara tiden.

Varit väldigt nyfiken på det här spelet, men kommer avvakta tills vidare.

Med utan tvekan så kommer utvecklarna lägga massiva patcher på detta, och med tiden så kanske spelet börjar leva upp till vad det skulle släppas till.

Medlem

"I slutändan är det bara jakten efter större skepp som lockar. Att få ännu fler kanoner, att bli ännu mäktigare, att ingjuta ännu mer skräck. Vad gör det att det är roligt att spela tillsammans, när så mycket annat inte fungerar? I bakhuvudet lurar bara en enda fundering: Tänk om det här spelet hade gjorts av Blizzard i stället. Då hade jag varit kär."

Om jag skall vara helt ärlig ser jag inte skillnaden från WoW då det går ut på en enda sak och det är att förbättra din karaktär vid level 70... för hur många tycker verkligen det är roligt att levela en 4:e gubbe till 70...? Nej du WoW är precis det du beskrev ovan... att spela med folk för att få en bättre karaktär och varken mer eller mindre.

Blizzard kanske hade kunnat göra det bättre, men frågan är hur länge WoW lockar med sitt otroligt tråkiga PvE, laggiga servrar, ej-existerande world PvP, värdelös support med mera... (jag spelar det ändå för jag finner att arenan är någorlunda skoj, men jag ser onekligen fram emot både AoC och Warhammer och då läggs WoW garanterat på hyllan).

Mycket text :). Ha det

Medlem

Håller med rescencenten, hade för höga förväntingar på detta spel, och det visade sig vara riktigt ofulländat.

Blir att hålla sig till WoW tills AoC släpps


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Tur att ni har koll, ni som recenserar. Det som du anser vara kass med karaktärsutveckling och skepp är liksom hela _poängen_ med systemet, man ska inte få mer hälsa eller balans bara för att siffran bredvid ens namn ökar. Och hur ett skepp ska bli bättre bara för att jag är nivå 22 istället för 21 kan jag inte förstå heller. Ni klagar liksom på det som gör POTBS bra.

För övrigt så finns det nio sorters ammunition utöver det 'Basic Round Shot' som man alltid har med sig. Stone Shot är en hybridammunition, gör en del skada på alla områden men inte mycket på någon utav dom. Heavy Round Shot och Bronze Round Shot skadar master och skrov. Bar Shot, Star Shot och Chain Shot skadar master och segel (och till viss del besättning). Langridge, Grapeshot och Canister Shot skadar besättning (och till viss del master/segel).


signatur

Oh thou that see'st our sorrow, it follows us even thus;
For today we are Gods, but tomorrow pray Hell have mercy on us

Inaktiv

Efter att ha spelat WOW i 2 år så känns det skönt att få arbeta hjärnmusklerna i ett spel igen. Det här spelet kommer bli hur bra som helst efter ett par patchar. Landstriderna är som bingolotto men ändå, när man står där i fiendeskeppet med sitt crew som Yarr'ar och man ser kaptenen med ryggen vänd och man släpper loss en kula och one-shottar honom så är det helt fantastiskt. AHARRDYYARRR!

Medlem

Kan man inte ganga up med flera små skepp på ett stort?

Medlem

Njae, alldeles för begränsat för min smak

Inaktiv

toxic_dummy, i open sea-läget så kan man strida 6vs6 som mest. Lyckas man så kan man då slåss sex småbåtar mot en stor båt (enkelt när det gäller PvE, lite svårare att rigga i PvP).

Sen finns det s.k Port Battles där 25vs25 slåss om kontrollen av en hamn.


signatur

Oh thou that see'st our sorrow, it follows us even thus;
For today we are Gods, but tomorrow pray Hell have mercy on us

Medlem

Jag ser enorm potential med det här spelet, inget raida 24/7 och värdelös pvp som wow har, utan lite mer casual play. Sen att utvecklarna verkar extremt seriösa gör mig inte mindre sugen. Hämtade ut min pre-order idag, här ska seglas!

Inaktiv
Skrivet av kungtotte:

Tur att ni har koll, ni som recenserar. Det som du anser vara kass med karaktärsutveckling och skepp är liksom hela _poängen_ med systemet, man ska inte få mer hälsa eller balans bara för att siffran bredvid ens namn ökar. Och hur ett skepp ska bli bättre bara för att jag är nivå 22 istället för 21 kan jag inte förstå heller. Ni klagar liksom på det som gör POTBS bra.

För övrigt så finns det nio sorters ammunition utöver det 'Basic Round Shot' som man alltid har med sig. Stone Shot är en hybridammunition, gör en del skada på alla områden men inte mycket på någon utav dom. Heavy Round Shot och Bronze Round Shot skadar master och skrov. Bar Shot, Star Shot och Chain Shot skadar master och segel (och till viss del besättning). Langridge, Grapeshot och Canister Shot skadar besättning (och till viss del master/segel).

lol, precis vad jag satt och tänkte när jag läste. Men å andra sidan, när blev FZ kända för att göra bra/vettiga/whatever recensioner?

Jag har köpt det (tyvärr), håller med om att det är som bäst medelmåttigt, men att någon knäppkines sitter och jämnför äpplen och päron, det är lite att ta i.

Medlem

Å andra sidan, så finns det ju folk som tycker Hellgate: London var bra också...

Medlem
Skrivet av Perequin:

Å andra sidan, så finns det ju folk som tycker Hellgate: London var bra också...

hehe

Medlem

Tyckte inte det var roligt, men oj så jag hoppades.

Medlem

Det här spelet ligger iaf på min top 3 lista över bästa mmorpg:na jag spelat.

Som recensionen säger att första economy missionet är tråkigt kan jag inte alls hålla med. Det är ju antagligen tråkigt om man inte är intresserad över hela systemet. Men varför spela ett spel där de verkligen krävs av spelarna att göra markanden.

Hela leveling systemet är underbart när man kan va level 40 för att ta en level 50 i pvp. Kan nog hålla med lite om att melee fighterna är lite sämre. Men nog är de kul när man lyckas ta ett skepp mot alla odds när man boardar.

Men de här är bara min åsikt.

Å den sociala aspecten av spelet är underbar. Man måste sammarbeta som en hel nation för att vinna. De är inte längre en "guild" som kan dominera allt. Jo visst kan de ju gå om hela nationen blir en society.

Medlem

Taget från en vis man:

Citat:

Oj förskräcklig recention av Mikael Löfgren igen... FZ har verkligen blivit sämre det senaste året när det gäller recentioner. Massa sakfel och dåligt påläst om själva grundtaken bakom spelet. Känns som han har WoW som mall för hur mmo's ska vara.

"Uppdragen är väldigt lika. Antingen ska du springa runt med din gubbe och fäktas eller så ska du skjuta ner fiendebåtar."
Istället för att döda 15 vargar gå tillbaka och döda 20 "arga vargar" som finns 20 meter från uppdragsgivaren?

"Varken din avatar eller båt blir bättre när du ökar i nivå."
Är just själva idén med spelet. En lvl 5 ska inte vara abnormt mycket svagare än en lvl 50. Kanonkulorna gör lika ont oavsett level.

Visst finns det mindre bra saker med spelet och en hel del buggar. Avcom tyckte jag var helt kass i början men har börjat gilla det faktiskt. Lite finputsning där så blir det bra. Är mest i bordning jag ogillar det då det känns som att fäktas i en hönsgård och det kunde vara lite fler olika instanser för uppdragen.

Medlem

Den har recensionen gor verkligen inte Potbs rattvisa. Recesenten har ratt i att spelet ar langt ifran fardigutvecklat och kommenterar vidare att avatarsstriderna ar skrattretande daliga men att skeppstriderna ar bra. Det kanske ska stillaggas att FLS enbart utvecklat avatarsstriderna under de senaste 10-12 manaderna och att det var sent i utvecklingen som man valde att integrera denna aspekt till spelet. Jag kan tanka mig att da det finns vissa (kanske inte helt tydliga men andock) influenser fran EVE-Online i detta spel och det har varit pa tal en lang stund att integrera en avatar aspekt i aven detta spel. Kanske FLS tog detta at sig?

Jag ser definitivt ocksa det bristande i avatarsSTRIDERNA men varfor namns inte charmen med att ga omkring och faktist aga (till skillnad mot tidigare namnda EVE) en kaptens-avatar. Nagot som du som spelare kan identifiera dig med i den virtuella varlden mer an enbart ett skepp? En avatar som du tillsammans med spelares avatarer kan mota i den lokala tavernan over en flaska rom och en diskussion over vad nasta steg i societiens affarer ma vara? (Forutsatt att man har en society givetvis vilket for mig till nasta poang) Communityn och hur stor roll den spelar (inte enbart i potbs givetvis en val fungerande community ar ett maste i vilket MMO som helst) men i Potbs spelar den en stor roll och den har givits en stor del val fungerande verktyg om vi kallar de for det. Ekonomin som avfardades i en handvandning av recesenten ar valdigt djup och bjuder in till samarbete spelare imellan. For att fa tillgang till de storsta skeppen, de sa kallade Ship-of-the-lines maste man samarbete med andra spelare och samla resurser tillsammans. Frakta dessa till djupdockor dar de kan tillverkas, frakt? Convojer? escort uppdrag ledda av escort-societies? Som skydd mot pirat-societies? Bara ytterliggare satt att integrera mer spelare i skapandet av en levande mmo-varld. Varfor namns inget av detta i recensionen? Det funkade valdigt bra i betan namligen...

En annan aspekt som TOTALT utelamnas ar Port-Battles och hur dessa utspelar sig. Tanken ar att man genom att ska Unrest i en fientlig port till slut kommer att kunna anfalla och ta over den. Men tidigare hanvisning till ekonomin kan man snabbt se hur overtagandet av strategiska ports i besittning av sarskillda ravaror kan spela en avgorande roll i, hall andan: Kriget! Just det. Kriget, som inte heller namns, spelet spelas i perioder som startas om efter ett visst antal dagar. Overtagandet av ports ger "Poang" i brist pa en battre benamning som sedan kalkuleras ihop for att avgora vilken nation som "vann" rundan. Na, kanske inte latar sa roligt till ebn borjan att bara spela runda efter runda av detta, men for att ater knyta an till communityn: speciella port-raiding sociteter? Mercenary-sociteter som hyr ut sig i anfall/forsvar av ports till hogsta bjudaren etc.

Jag tanker inte bli for langdragen har, men med dessa tydliga poanger tycker jag nog att jag visat att recesenten totalt missat de utmarkande poanger som gor potbs unikt och annorlunda. Det handlar inte om att bara bli max-lvl, jaga storre och battre skepp med battre utrustning. Det handlar till storre del om den community-effort som kravs for att uppna detta. Och hur potbs uppmuntrar till att spelare fors samman och skapar spelet istallet for att spelet serverar sitt "Content" pa ett silverfat som t.ex. tja vad ska vi saga...? Patchar med jamna mellanrum som levererar 1-2 nya raidinstanser med mer fet loot? Finns det sadana spel mantro...?

Men jag antar att man inte kunde lasa den har recensionen med allt for stora forhoppningar da FZ aterigen skriver natt i stil med: "Kan detta MMO peta WoW fran tronen" eller "Kan piraterns peta WoW fran tronen?" Kan man bli mer tydligt subjektiv i sina avseended med recensionen an sa?

Tack for ordet och jag beklagar avsaknandet av prickar respektive ringar over respektive bokstav som ska ha dessa. Det ar en av konsekvenserna med att skriva pa ett icke-vasterlandskt tangentbord.

Medlem

SÄMSTA RECENSION JAG LÄST!!! Minst 5st faktafel till och med...

du får välja fäktnings-stil vid nivå 5? Nej, du börjar med en förvald beroende på land och klass och kan DIREKT gå och byta till en annan gratis på en gång. så det så.

Samt att de hade inga som helst påtryckningar utifrån då SOE tillkom först när de redan ansåg spelet klart för release... SOE publicerar och har 0% kontroll över denna titel, kontraktet och avtalet finns till och med att läsa i deras nyhetsarkiv.

orkar inte ta mera... recensionen skrevs av en WoW-fanatiker helt klart...

Inaktiv
Skrivet av seppuko:
Citat:

Tänk om det här spelet hade gjorts av Blizzard i stället. Då hade jag varit kär.

Tyvärr känns det här mer rätt än nått annat.

För H-E!!

Alla mmo töntar kan dra åt pipsvängen!
Det här är inget spel för traditionella "wow" genre spelare!

Det handlar inte om att ha den fetaste rustningen eller den starkaste magin eller det bästa makrot!

Blizzard hade aldrig kunnat göra ett sånt här spel av den enkla anledningen att Blizzard i 100 fall av 100 hade valt den största, minst smarta publiken och valt en orealistisk/fantasy/Pirates of the Caribbean approach.

Det finns bara 3-4 olika huvudammunitioner därför att detta var det enda som användes under denna tiden!!!

Det är tydligt att rececenten jämför potbs med en helt annan genre pga av att han förväntade sig ett spel byggt runt samma regler som WoW.

Ta foten ur röven och skriv en unbiased recension för helvete!!

Vila i frid

Nu är det ju så att jag inte ens har spelat Wow. De MMORPGn jag har spelat är:

Lineage 2 i ett och ett halvt år.
Auto Assault i tre månader.
Tabula Rasa i två månader.
Daoc i någon månad.

Så att kalla mig Wow-fanatiker är helt felaktigt.

Edit: Oj, glömde:
Priston Tales i en månad.
Granada Espada i en halv månad.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

En sak jag inte förstår med er som snackar skit om recensenten. Han säger ju faktiskt:

Skrivet av Mikael Löfgren:

Men - och detta är ett stort men - så fort de har fixat allt som är dåligt, vilket förhoppningsvis sker snart, så är detta ett i grunden bra spel.

Det är ett bra spel i grunden... fast det hade behövt mer polerande... vad lackar ni ur för? För att betyget är en 2a? Dvs "Okej" (saxat från betygsförklaringen)

Skrivet av Eggon:

Recesenten har ratt i att spelet ar langt ifran fardigutvecklat och kommenterar vidare att avatarsstriderna ar skrattretande daliga men att skeppstriderna ar bra. Det kanske ska stillaggas att FLS enbart utvecklat avatarsstriderna under de senaste 10-12 manaderna och att det var sent i utvecklingen som man valde att integrera denna aspekt till spelet.

Så det du säger här, är alltså att, enbart för att utvecklarna valt att lägga till någonting sent i projektet, så ursäktar det att man gjort ett dåligt jobb?

Skrivet av Eggon:

Jag ser definitivt ocksa det bristande i avatarsSTRIDERNA men varfor namns inte charmen med att ga omkring och faktist aga (till skillnad mot tidigare namnda EVE) en kaptens-avatar?

För att påpeka charmen med nånting vore att göra recensionen subjektiv... vilket du skriver själv att man inte ska vara:

Skrivet av Eggon:

Kan man bli mer tydligt subjektiv i sina avseended med recensionen an sa?

Skrivet av Scream112:

Samt att de hade inga som helst påtryckningar utifrån då SOE tillkom först när de redan ansåg spelet klart för release... SOE publicerar och har 0% kontroll över denna titel, kontraktet och avtalet finns till och med att läsa i deras nyhetsarkiv.

Ja jag antar att utvecklarna gjort fel val då. Och att SOE inte skulle ha någon form av kontroll i projektet verkar för mig smått otroligt. Har du en länk till detta nyhetsarkiv du nämner?

Skrivet av Jeppen:

Alla mmo töntar kan dra åt pipsvängen!
Det här är inget spel för traditionella "wow" genre spelare!...

Det är tydligt att rececenten jämför potbs med en helt annan genre pga av att han förväntade sig ett spel byggt runt samma regler som WoW.

Jag tror du missuppfattat det här med genrer. World of Warcraft är ett spel... MMORPG är en genre. Potbs är ett mmorpg, får man väl anta, eftersom det finns rollspelsmoment i det; det är online; och det är många andra spelare inne samtidigt.

Skrivet av Jeppen:

Blizzard hade aldrig kunnat göra ett sånt här spel av den enkla anledningen att Blizzard i 100 fall av 100 hade valt den största, minst smarta publiken och valt en orealistisk/fantasy/Pirates of the Caribbean approach.

Och du är ju onekligen beviset på detta påstående. Endast en riktigt intellektuell person använder ett ord som "unbiased" istället för "opartisk".

Rollspelande gamers måste vara det mest lättstötta folket som någonsin vandrat på denna jord... minsta lilla nedsättande ord får hela deras värld att kollapsa... och om den världen heter Pirates of the burning sea... ja, då är den väldigt liten.

Inaktiv

Rollspelande gamers måste vara det mest lättstötta folket som någonsin vandrat på denna jord... minsta lilla nedsättande ord får hela deras värld att kollapsa... och om den världen heter Pirates of the burning sea... ja, då är den väldigt liten.[/quote]

Det har inget med att dom klagar på att spelet är dåligt, jag tycker själv det är långt från bra (trots att jag spelar atm), men att jämnföra äpplen och päron (wow/lotro osv - potbs) är helt uppåtväggarna.
Jag tror att de som varit negativa till recensionen i den här tråden stör sig på samma sak oavsett vad dom skrivit eller inte..

Medlem
Skrivet av Groggo:

Må jag visa herrn spelet Planetside? Det må vara litet, men det lever.

Och spelet är fasn inte dåligt, hade med största sannolikhet varit större om det inte varit för sony. Jag samt alla de jag kände som spelade slutade just för att sonys support var så urusel, servrar krasha nästan varje fredag kväll och startades inte förräns nästkommande måndag. Skyr alla spel som har med sony att göra som pesten.

12
Skriv svar