The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Medlem

Håller med KlosterKatten, jag stör mig nått enormt på att alla jämför alla nya MMO med WoW, som om det var först i världen! Och andra sidan så var det väl antagligen "först i världen" för många av dess spelare. Jag tycker att WoW kan jämföras lite med CS, ett spel som inte var speciellt anorlunda från andra spel men ändå hade en samling ingredienser som gjorde det till den godaste kakan! Fast nu har jag tröttnat så enormt på WOW efter 1,5års spelare att det är kul med något annat.

En annan sak jag tycker är intressant att de flesta WoW spelare jag känner är så envisa om att deras WoW är bäst i världen att de inte vill ge något annat spel en chans. De har redan bestämt sig att de kommer spela det tills de faller över döda i källaren hos sina föräldrar där de bor

Hur som helst så gillade jag LOTRO skarpt, det är skön grafik och har ett styrsätt som är likt wow och man kommer därför snabbt in i det. Det har även sköna funktioner som WoW inte har som gör det roligare att spela. Ett av dessa är Fellowship manoeuvre som dyker upp lite här och var när man spelar i fellowship(party) både i instancer och i världen. När det väl händer så får man 4 olika färgkodade ikoner att välja mellan där varje ikon har en egenskap, t.ex. healing eller anfallsbonus, beroende på vad de andra gruppmedlemmarna valt bildas en kombination som kan hjälpa gruppen något enormt genom att både heala, återställa energi och göra skada på fienden.

Tillskillnad till många andra spel som fick det en väldigt bra start med tycker jag, relativt buggfritt och en felfri start. Till skillnad till WoW så hade det ju faktiskt ett PVP system redan vid start! Spelet kommer att fortsätta att växa och efter ett år så kommer det nog ha ett stort antal spelare, om det nu var så pass bra redan vid start så kan det ju bara bli bättre!

Ett skönt spel helt enkelt och värdig poängen den fick. Hade det kommit före WoW så hade det varit detta 8 miljoner spelade idag

Medlem

Hur lyckades du få spelet så fult på den testdatorn? :/


signatur

I am become Glyphs. The time of secrets is almost over. A new age approaches.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Håller med KlosterKatten, jag stör mig nått enormt på att alla jämför alla nya MMO med WoW, som om det var först i världen! .........

Ändå så är det just wow du jämför spelet med i din mini recesention

Nåväl, är inte direkt sugen på att köpa nått nytt mmo spel nu precis innan sommaren då jag har en tendens att fastna i dom alldelese för mycket
Ser dock intreseant nog ut att prova om/när det kommer en free trial.

Medlem
Skrivet av Isaz:

LOTRO är inget annat än en WoW-klon med Lord of the Rings texturer. Allt är ju kopierat rakt av, med några få nyheter. Tycker spelet är kul dock, är Lv11 nu men har lite svårt att veta vart jag ska bege mig bara. Ska terrorisera lite hober nu jag!

Ja likasom att WOW är clonat direkt ifrån Everquest.

Tycker med att LOTRO är ett maffigt spel... tyckte det om WOW engång i tiden med.. men nu är WOW bara ett ständigt tragglade mot dom super prylar som man får engång på miljonen snart i trista ut tjatade instancer...

Så HURRA för nånting nytt som manändå känner igen!


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

köpte spelet igår och har spelat någon timma, men det jag har spelat är än så länge positivt. Väntar bara på att få köpa min luta och flöjt, sedan blir det till att turnera runt i midgård:P

Medlem
Skrivet av Shey Zhou:

Hur lyckades du få spelet så fult på den testdatorn? :/

Hur lyckas man komma på en så otroligt korkad fråga!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Jag hoppas på att tempot i spelet är lite lungnare än i wow så man kan rollspela lite mer så att säga vidare så kan man ju hoppas på att medelåldern och nivåen på språkbruk är lite högre än i wow.

Den bästa tiden wow hade var de sista månaderna på betan.

Ska helt klart ge det en chance.


signatur

//toxaris
//Daniel Persson

Medlem

Ganska bra recension. Men som Darthz skrev förut tror jag att du hade en uppfattning om vad du skulle tycka innan du ens spelat spelet. Du var helt enkelt partisk. Är man en gedigen wow-nörd och är helt med på att man är det ska man nog inte ge sig på att recensera en blivande konkurrent.

Visst, du sitter inne med en hel del kunskap om LOTR sedan tidigare, men nuförtiden gör ju gemene man detsamma.

Sen kan man även tycka att om man ska bygga ett mmo på just LOTR måste det nästan vara 100% bäst, inget annat bör existera, inte i min mening i alla fall. Men det kan å andra sidan också stjälpa hela produktionen, just pga alla förutfattade meningar. Sen kan man även inse att Blizzard gjorde nått med WoW som ingen annan tänk på innan. Förenklad spelmekanik, grafik för alla sorters datorer och enormt förenklad teambuilding i sitt spel. Tror inte alla som spelar wow hade Warcraft I,II och III som favoritspel innan.

Medlem
Skrivet av toxaris:

Jag hoppas på att tempot i spelet är lite lungnare än i wow så man kan rollspela lite mer så att säga vidare så kan man ju hoppas på att medelåldern och nivåen på språkbruk är lite högre än i wow.

Den bästa tiden wow hade var de sista månaderna på betan.

Ska helt klart ge det en chance.

Det mest idiotiska jag sett än iaf. är folk som stjäl mining-venerna när någon annan står brevid o slåss mot fienden.

Annars är det riktigt trevligt, hänger på RP servern och rollspelar mycket, tar mig god tid på att levela.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Köpte spelet och lirar Champion lvl 14 (eldar servern) inte hunnit spela så mycket men det är betydligt roligare än WOW!

Medlem

Jag testade LOTR men det var något som saknades, och nu tycker jag WoW är dunder-kul igen efter att ha spelat upp en annan karaktär.

WoW är ju spelet andra kopierar just nu då det är stor-röjaren ;).

Hyffsad recension!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

jag blev besviken över alla animationer, förstörde lite av känslan. Så stela o fula jämnfört me WoW

Medlem

LOTRO is teh Shit

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Shey Zhou:

Hur lyckades du få spelet så fult på den testdatorn? :/

Hur lyckas man komma på en så otroligt korkad fråga!

Vad menar du? På bilderna i recensionen ser det ut som om spelet körs i 1024*768, på medium snarare än high. Varför man skulle vilja göra det på den datorn kan jag inte förstå, speciellt när Lotro ser riktigt bra ut på högre inställningar.


signatur

I am become Glyphs. The time of secrets is almost over. A new age approaches.

Medlem

Folk säger att WoW intruducerade massvis med nya saker, men detta är långt ifrån sant.
Ett exempel är ju att någon liten WoWparvel skrev här i tråden att rested (Dubbel experience) kom från wow, och detta är ju långt ifrån sant.
Att alla ska jämföra Lotro och.. ptja, alla andra mmo'er med WoW är bara dåligt. Jämför det med ett revolusionerande spel istället, jämför med EQ!

Medlem

Alla som säger att lotro kopierat allt från wow.. vad har då wow fått allt ifrån? som andra har sagt, inte fasiken var Wow första MMO't där ute direkt..

Tycker lotro känns så mkt mer välgjort än Wow, både när det gäller quests, story och miljöer. Sen bara för att de satt minimapen uppe till höger och hotbars nere i mitten betyder inte att de försökt klona wow.. skärp er..

Inaktiv

jo den recenssionen blev bra

måste säga det, jag var i betan och enligt mig är det så mycket likt WoW som något annat spel kan bli hehe. så EXTREMT mycket saker man känner igen sig på

Medlem

LotRO handlar för mig om handling till 100%, något jag inte har sett i något annat MMO. Det är inget spel som försöker slå WoW på de områden som är WoW:s styrka, jag tror inte att PvP någonsin kommer bli styrkan i middle earth men det kommer bli bättre, var så säkra. Om man jämför spelet idag med dom tidiga beta-versionerna jag spelat så är skillnaden väldigt stor och Turbine kommer inte sluta förbättra spelet.
Uppdateringen som skall komma i Juni kommer introducera en ny zon, första raid-instansen och mycket mer. Dom som inte powerlevlat sen launch kommer att hitta tillräckligt med spelinnehåll när dom kommer upp i lvl30-40 där det var lite tunt med uppdrag under betan.


signatur
Medlem
Skrivet av Shey Zhou:

Hur lyckades du få spelet så fult på den testdatorn? :/

1Gb RAM.

Skrivet av Recension:

Jag är också fast, jag har tragglat EverQuest, jag har suckat över Dark Age of Camelot, jag har spelat Dungeons & Dragons Online och Guild Wars och ändå har ingenting lyckats locka mig från World of Warcraft.

Vågar vi oss på att tolka detta som att WoW var det första MMORPG du spelade, även om det inte är det enda? Att inget av ovanstående spel har lyckats locka dig från WoW låter ju onekligen som att du provade dem efter att ha spelat Blizzards vidunder.

Skrivet av Recensenten:

Jag fortsätter att gå i Arthas spår, för jag vill helt enkelt ha något som kan få mig att falla, på samma sätt som jag en gång föll för Blizzards storsäljare.

Det kommer aldrig att hända. Fenomenet kallas i folkmun för "Everquest-syndromet". Inget spel kommer någonsin bli lika bra som ditt första MMORPG, därför att det helt enkelt inte känns "som hemma". Det kommer aldrig bli den mäktiga upplevelse du hade då du först testade spelgenren och allt var nytt och spännande heller.

Recensionen är inte speciellt detaljerad och snarare en "first look" som jämför en del inslag i LotRO med World of Warcrafts dito. Man får lätt uppfattningen att recensenten inte spelat särskilt långt eller länge, utan mer spanat in de grundläggande funktionerna och konstaterat "det är inte WoW".

Smaken är som baken, men min spontana reaktion är att recensenten är WoW-torsk och borde vänta med att testa LotRO ordentligt efter att ha genomgått 12-stegsprogrammet mot WoW-beroende. Jag vågar nästan garantera att du kommer ha lättare att bortse från de små skavanker spelet har, och istället lära dig uppskatta de välgjorda delarna och ta in dem från ett annat perspektiv utan att nödvändigtvis jämföra detaljer. Jag vet att jag gjorde det.

Jag önskar dig lycka till då du är redo!

[http://www.wowdetox.com]

Medlem

hmm när jag såg action baren till spelet på en av bilderna va första tanken som slog mig. satan va likt den i guildwars... hur är stridssystemet?? är det lika drygt som det i Guildwars me?

här är bilden ja menade
http://www.fz.se/bildarkiv/image.php?id=46038

Inaktiv

Tack alla ni som egagerar er så. Som ni vet handlar ju en recension om personens eget tycke om spelet, om man kund etycka lika som alla andra så hade det ju aldrig blivit diskussioner.

För det första är det svårt att jämför LOTRO med annat eftersom WOW är det största (just nu) MMOT och LOTRO i huvudsak konkurrerar med det. De är också otroligt lika i upplägg osv

Nej Skurk >>> World of warcraft var inte först! tack för tipset om detox;) lol, Men jag fortsätter en stund till, ialla fall till Wh online kommer )

Uffelpuff, inte särskilt, tyvärr för nu tycker jag väldigt mycket om GWs stridsystem som bäddar för taktiskt tänkande särskilt inför en pvp fight men du får gärna PMa om du har ngra detaljfrågor:)


signatur

This will not be quick, you will not enjoy this, and I am not your Queen!

Medlem

Jag har spelat en hel del MMORPG:s i mina dar (orkar inte dra upp alla men mest relevanta är väl WoW, DAoC och EQ2) och LOTRO har, trots sina många likheter med bl.a. EQ2, GW och WoW, många element som gör att det känns fräscht. Det första som verkligen sätter sig är den totala känslan av att det här verkligen utspelar sig i Tolkiens värld. Miljöerna, karaktärerna och främst storyn är helt underbara, det fångar verkligen in mig och det blir bara bättre ju mer jag spelar vilket kan vara svårt att tro.

T.ex. så gör varje nytt område man att man får helt nya intryck och man stannar flera gånger upp och bara njuter av vyerna. Första gången jag sprang upp för kullarna öster om Bree och såg Weathertop på distans tappade jag hakan, och ännu mer när man väl kommer dit. Hela spelet är pintjockt med dessa ögonblick som verkligen sätter atmosfären med stor precision. Tror aldrig jag tagit så många screenshots ur ett spel som jag gjort med detta och det är bara det artistiska; dialogen och alla karaktärer med sina ibland klockrena quests gör att det hela är svårt att inte gilla, iaf för ett litet Tolkien-fan som jag är (har läst alla böcker men jag talar inte quenya!).

Det är inte ett spel för alla. Det är mycket mörkare än WoW, det är en mer realistisk skilldring av världen och inte lika sagoaktigt som WoW är, det påminner snarare mer om DAoC eller EQ2 i sitt utförande, både rent grafiskt och i storyn. Detta är bra i mitt tycke då jag personligen har svårt att ta till mig en värld av karikatyrer, jag vill ha lite "realism" i det hela.

Det finns otroligt många quests att göra, av alla dess slag. Man måste inte ränna omkring och välja uppdrag som bara handlar om att döda "x" antal fiender av "y" sort men de finns där om du vill. Det genomgående temat på uppdragen är utforskande. Du uppmanas att hela tiden springa ut i världen och uppleva Middle-Earth i all sin prakt, både det underbara och det hemska, och låter dig ta del av ett av de mest älskade äventyren som skrivits. Jag förvånas hela tiden över att man hela tiden upptäcker nya saker med världen och dess story, de har verkligen lyckats brilljant med detta.

Jag uppmanar alla som gillar antingen böckerna, filmerna eller ett bra RPG-spel att testa LOTRO. Om inte annat bara för att få uppleva hur bra en licens kan användas i spel!

Mitt betyg är nästan maximalt, 4,5/5 ger jag det. Spelet i sig är i det närmaste felfritt som det är nu (har nog aldrig varit med om ett MMO som varit så fläckfritt från start) men Turbine har haft en del problem med inloggningsservrarna vilket är mindre bra. Mitt motto är dock: Hellre ett spel som är svårt att komma in i ibland men jag kan njuta av till fullo när jag väl spelar det, än ett spel som jag alltid kan nå men inte alls vill spela. Får de ordning på login-servern och rensar bort de få buggarna jag märkt av så har jag kommit hem för en lång tid framöver.

Drulin, Champion from the Lonely Mountain
Vanlin Meldor
[EN-RP] Laurelin


signatur

- r4z0r -

Medlem

Började så smått i onsdags och precis i början var det spännande men sen när man kommit vidare till den lilla Intro-quest arean så kändes det precis som wow, samma sega monsterdödande och poänglösa quests. Dessutom var man lite vilse i hur spelet fungerade. Men jag gav inte upp vilket var tur för när jag klartat av Intro-questen och kommit förbi detta då började det likna något. Jag kom in i en blomstrande alv by som låg inbäddad i lung och harmoni. Jag fick några quests som visade mig runt i byen till olika hanverkare och lärare och de frågetecknen som fanns innan har klarnat. Spelet flyter på och man känner sig delaktig. Och vilken grej det är att spelar musik i spelet. Som en del har sagt så måste man nog ge spelet lite tid innan man ger upp det för wow.


signatur

//toxaris
//Daniel Persson

Inaktiv
Skrivet av Isaz:

LOTRO är inget annat än en WoW-klon med Lord of the Rings texturer. Allt är ju kopierat rakt av, med några få nyheter. Tycker spelet är kul dock, är Lv11 nu men har lite svårt att veta vart jag ska bege mig bara. Ska terrorisera lite hober nu jag!

Mm okej, så då menar du att BF härmar CS, The Getaway härmar GTA, osv osv... Fan spelen utvecklas, och jag tycker LOTRO Online ÄGER WoW i alla hörn och kanter.

Inaktiv

Ska nog köpa detta i veckan, har tröttnat på WoW. Fast det är ju just PvP som jag gillar, så jag kanske får ta och avakta lite, kan inte warhammer komma snart! Har stora förväntningar på PvP:n där.

Medlem

Synd att du inte går in på hur stridssystemet fungerar. Har du attacker på samma sätt som i wow osv? Finns ju massor av olika system för strid i rpgs och det är synd att du inte förklarar hur det fungerar i LotR:O

Medlem

Stridssystemet fungerar ungefär som de flesta andra MMO där ute. När man inleder en strid slår karaktären automatiskt en svag attack mot fienden så snabbt vapnet tillåter. Man har skills som representeras av "knappar" du aktiverar för att dela ut mer skada, buffa eller debuffa osv, allt med egna timers som avgör hur ofta de går att använda. Väldigt likt vanliga MMO's med andra ord.

Dessutom finns det, likt t.ex. EQ2, speciella gruppattacker man kan utföra. Om en av karaktärerna aktiverar en speciell skill så startar det en gruppattack där varje medlem ska trycka en av fyra färger i sekvenser. Väljer man en korrekt sekvens så får man olika sorters belöningar, antingen en kraftfull attack mot fienden, buffar eller debuffar. Bra grupper kan enkelt ta sig ur en knipa tack vare detta, så länge de vet vilka sekvenser de ska använda.

Inte allt för komplicerat och väldigt likt andra spel på marknaden vilket gör det enkelt för alla att använda det.


signatur

- r4z0r -

Medlem

En liten detalj som är ganska trevlig med stidssystemet är att du kan köa 2 attacker.
Tex. Jag spelar en hunter och då kan jag först tycka in att skjuta en pil som ger dmg over time coh under tiden som skillen utförs kan jag tycka in nästa skill som jag vill göra och direkt efter att fösta pilen avfyrats kommer nästa skill att ladda.


signatur

//toxaris
//Daniel Persson

Inaktiv

Bra recension. Ska testa en trial-version lite senare eller imorgon och sedan överväga om jag ska köpa det eller ej.

Inaktiv

Bra rcension, men tror nog att WoW är snäppet roligare.

123
Skriv svar