"Gamers vill inte ha för långa spel"
Wow, vilken sten hade han bott under hela sitt liv? Spel brukar annars ha egenskapen att bra spel är för korta, dåliga spel är för långa.
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Jao, ett spel ska inte vara långt endast för sakens skull. Ett spel tycker jag ska vara den längd som behövs för att berätta en bra historia och också få ut tid för gameplay. Fast alltid behövs inte mångar timmar och då tycker jag inte att man ska kasta in onödigt mycket heller. 20h kan jag finna vara lagom tid för många spel, det krävs inte allt för många timmar av en och så hinner man heller inte tröttna om man lyckas ha en gripande story.
Tio-femton timmar är ungefär lagom.
amen!
Tror inte vi behöver kortare spel, tror mer att vi behöver spel som kan få en att fortsätta vilja spela efter 5 timmar.
Så sant det med! Ett av de klokaste inläggen så här långt!
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
Tror jag stött på ett exempel på ett för långt spel. Det hette Chaser, hjärndöd men ganska cool shooter, som tammefan ALDRIG tog slut. Orkade aldrig klara ut det.
Ja! Kom inte förbi banan när man äntligen lyckats tagit sig med ubåten till destinationen där man blir överfallen, inte ens till Mars alltså.
Undrans hur det slutade...
Sen tycker jag att 60+ timmar är helt underbart när det kommer till FF-spelen till exempel, sen beror det ju på, om det är en shooter utan någon som helst känsla så är det ju en sak, men äventyr/rpg-spel med en bra och välskriven story spelar jag gärna många många timmar.
Det spel jag har spelat längst inom singleplayer måste vara Diablo 2 vilket var ett gudomligt spel tills man tröttnade lite på platserna. Men över 100 timmar sträckte man sig lätt över. Om man snackar om online-spel så skrider BF2 över 300timmar, och då har jag inte spelat på över 6 månader också.
Jag tycker helt klart det är bättre när spelen är runt 10 timmar, jag orkar inte spela igenom spel som är för långa ofast. Självklart finns det undantag, tex Baldurs Gate-serien, Fallout etc.
I regel gäller väl att just rpg med bra story och karaktärsbyggnad kan vara långa medans jag tycker action spel och liknande ska vara kortare, annars tröttnar man.
Är ungefär så jag känner också.
problemet är nog inte längden i sig utan att det blir för enformigt. Shooter á la Doom 3 exembelvis körde jag de sista nivåerna / banorna i god mode för att få slut på det. Lika så Quake 4 och Prey. Medan däremot ett spel som Maffia gärna hade fått vara längre. På grund av en riktigt bra story och även det bästa spel slutet jag upplevt tror jag.
Lite kul att du nämner Doom 3 för jag känner precis tvärt om. Hur fett som helst var det spelet och bra längd hade det. Spelade det i omgångar för att njuta och för att jag inte vågade mer :P.
Maffia fick, om jag nu minns rätt, runt 30min av min tid sen fick det vara.
problemet är nog inte längden i sig utan att det blir för enformigt. Shooter á la Doom 3 exembelvis körde jag de sista nivåerna / banorna i god mode för att få slut på det. Lika så Quake 4 och Prey. Medan däremot ett spel som Maffia gärna hade fått vara längre. På grund av en riktigt bra story och även det bästa spel slutet jag upplevt tror jag.
Men tänk också på att om man spelar med god mode så blir spelet AUTOMATISKT tråkigt och enformigt eftersom spelets gameplay kollapsar totalt när man inte kan dö. Jag har varit med om det själv där jag testar god mode på skoj och upptäcker att ett spel som jag vanligtvis gillar blir urdåligt så fort jag aktiverar god mode. Slutet på Prey och Doom 3 var utan tvekan de bästa sektionerna eftersom det var där spelet slängde de tuffaste fienderna i störst antal mot en. Doom 3 blev ju nästan som de gamla Doom spelen, så du sabbade det totalt genom att köra med god mode!
En stor grej här är verkligen att det måste finnas något att komma tillbaka till igen om man kör ett kort spel, men Half-Life 2 och Episode 1 designades avsiktligt på ett sådant sätt att utforskande inte skulle löna sig och att alla skulle få exakt samma upplevelse så att alla potentiellt skulle få exakt samma värde per krona. Så fort personer som Gabe Newell ändrar sig och spenderar lite extra pengar på att ge omspelningsvärde så kan korta spel bli bra, men som det är nu är det absurt med alla shooters som kan klaras på en sittning utan att kosta mindre än 50 timmars RPG:n.
Ge mer spel som Unreal 2! Kul att spela hela tiden, hyffsat långt och sen som grädde på moset, ett slut som berör!
Spel ska vara minst 15h låna, omväxlande och de ska ha en bra story. Sen får det gärna finnas jättemycket saker runt omkring som man kan göra för att dra ut på tiden.
w000t!?!?!?
Klart det ska va långa spel. Tycker de flesta är för korta i dagens läge. Tacka vet man exempelvis FF-spelen osv. :heart:
Vissa vill ju ha spel som tar 80 timmar att klara som man aldrig kommer spela om igen. Orka.
Zelda spelen tycker jag är lagom långa och roliga att spela om igen.
Jag gillar stora spel. Det känns som ett helt äventyr. Speciellt rollspel. Jag orkar inte spela igenom ett spel med massa text som tar massa timmar att klara. Då får man låta bli att läsa den och trycka för bi den.
Det var någon som nämde att Prey var segt efter ett tag, från min sida tyckte jag att det var allt för kort. Installerade spelet på förmiddagen och var klar med det på sen kväll, och ändå tyckte jag inte att jag varvade spelet.
Sen såg jag någon som tyckte bättre om Doom 3 än Mafia.
Det kan ju bero på att det är två helt olika spel. Personligen njöt jag rumphål när jag spelade mafia och totalhatade Doom 3.
Hur som helst tror jag lite på det han säger. Eller... Det beror ju på vilken sida man ser det på. Episod-form är ju ett bra exempel på korta spel, men om man nu gör så som valve håller på, så håller jag mig nog till hela spel. Sen beror det ganska mycket på vilken typ av spelet är.
Själv gillar jag långa spel med bra story, men korta spel med bra "åter-spelar-värde" går bra också.
Men spel som Doom 3, korridor-pangare, hatar jag när dom är för långa. Samma tråkiga miljöer hela tiden i 20 timmar utan någon riktigt vettig story är rent ut sagt super sega.
"Gamers" är dom efterblivna nördarna som spelar cs och skriker helatiden.
Och vem bryr sig om dom? De kan behålla sina fps spel och leva i sin egen lilla värld.
Spel ska ha en bra handling och vara mycket långa
Kunde inte sagt det bättre själv.
Beror väl helt på vad det är för spel man lirar, finns väl endel FPS lir som blir något i stil med att man typ, springer runt och gibbar i samma korridorer hela tiden, mer eller mindre, självklart är inte alla fps titlar så.. Men det finns juh endel FPS som man inte orkar bry sig om att spela igenom pg.a enformighet.. T.ex Doom 3, som nån annan skrev nått om förut, Painkiller kanske kan vara ett sånt spel också, kört igenom det men med en långpaus mitt i spelet. ;o