Neverwinter Nights 2
Få titlar har uppnått lika episka höjder som Neverwinter Nights gjort. Ett spel som har förtrollat en hel generation och med flaggan i topp fört fram utvecklingen av ett, inte bara bra, utan perfekt rollspel. Från tärningskast och papper och penna till ett avancerat datorspel där ingenting har gått förlorat utan snarare allt har tjänats. Frågan måste ställas: är det möjligt att göra en uppföljare till ett sådant spel?
Kan absolut inte mäta sej med tidigare rollspel från sama utvecklare.
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Lite för högt betyg från FZ i min egen besvikna hjärtbrustna mening.
Men sen var jag en av dom få som föredrog NWN 1's oc framför BG giganterna.
Kampanjen kändes halvfåning, och ibland kändes det som vissa alternativ man fick var... implenterade "bara för att.."
Sen att jag själv fick gå in i toolkitet och ändra i ett quest script för att ens kunna gå vidare i spelet stärkte bara dom negativa vibbarna jag fick.
MP strul har jag haft konstant, inte kom jag in på någon server under den tid jag tokspelade igenom kampanjen ( god första vändan, ond den andra )
Grafiken... ja.. den passar utmärkt till ett CRPG som detta, borde dock varit bättre optimerad ( beställde hem en high-end burk 1 vecka före spelet ramlade i posten, kan inte spela med allt på max utan tillfälliga massive framedrops )
och kameran var en historia för sig själv, ladda dock snabbt ner lite moddar som förhöjde spelvärdet, bla en kamerafix och en utökad quickbar etc.
En svag 3'a för tillfället från mig, som inte var ett stort BG fan när det begav sig.
Men men... NWN blev ju bara bättre ju längre tid som gick, tack vare den otroligt dedikerade fanbasen.
Hoppas på samma resultat för uppföljaren, samt rekommenderar spelet till fans av BG, då spelet har prisats på Bioware's forum som det närmsta BG3 man kan komma..
Är man som jag ute efter något liknande NWN 1,
så är det bara att backa ett steg och fortsätta med orginalet.
Jobbdatorn och dess tillhörande uppkoppling tycker inte så mycket om nya FZ ; /
Måste erkänna att jag laddade hem det för att testa då det inte finns något demo. Har inte spelat det så mycket pga av buggar, men de är buggar som följs med att man använder No-cd crack.
Iaf, innan jag blir "flejmad", så gillade jag det så pass att jag ska inhandla det. Av det jag har kört så ger jag det en svag 4:a.
Tycker absolut en 4:a men 4:½ var väl lite och ta i...väldigt nöjd med vad de gjort med SP storyn, som verkligen tar tag i en på ett helt annat sätt än av 1:an gjorde. Dock tycker jag fortfarande det finns små störiga element (exempelvis att man inte kan ändra ordningen på hur gubbarna går i olika situationer) men det kanske patchas efterhand. Dock håller jag fortfarande BG ett snäpp högre.
Har aldrig spelat nåt av Neverwinter spelen men nu har jag, efter denna utmärkta recention, fått lust att ptöva både 1:an och 2:an. Ser fö bra ut grafiskt sett och som sagt... vem behöver fin grafik när det finns story i spelet.
Äntligen en ordentlig PC recention
WORD
Tack så mycket, det värmer.
"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ
Bra spel, men det som saknast mest enligt mig är ett vettigt formations system ala Baldurs Gate för partyt, att bara ha denna otroligt värdelösa auto follow är riktigt riktigt dåligt. Speciellt om man vill styra sin main karaktär och är magiker, wee springer först!
Sen at AI inställningarna hitils inte har gjort ett skit (utom 100% passive mode) är ju synd. Vill inte att mina magiker och andra ska använda alla spells och feats på första bästa fienden, men vill inte heller behöva trycka med varje gubbe för sig för att dem ska anfalla med vapnena de har i händerna.
Bra rescension
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Om man gillade BG och Icewind dale men tyckte att NWN var meckigt och rätt ointressant, är tvåan något att fundera på då?
svårt att säga, men jag tycker NWN2 hade bättre story än NWN1 vilket gjorde att i varje fall jag fastnade mer för NWN2 än jag gjorde för NWN1 som jag tyckte va lite segt ibland.
Neverwinter Nights-kampanjen bestod av 4 kapitel:
1: Spring ut i 4 områden och hämta en sak i vardera.
2: Spring ut i 3 stora områden och hämta en sak i vardera.
3: Spring ut i 4 områden och hämta en sak i vardera.
4: Bosslakt.
I varje kapitel har varje henchman ett uppdrag vardera, och de båda kärleksintressena får nya saker att säga i varje kapitel.
Att NWN2-kampanjen är bättre är knappast förvånande, men den står sig ganska bra på egna ben, utan jämförelse med NWN1, och är väl värd att spelas igenom åtminstone en gång - och jag funderar på att spela den igen, med ny karaktär.
Speciellt NPC:erna är väl gjorda, med ganska trovärdiga personligheter, även om det är irriterande att man inte kan säga åt en enda av dem att dra åt helvete.
Tycker den bästa jämförelsen är att, gillade man kotor så gillar man NWN2. Alternativt om man gillade Kotors story men inte gillade de få valmöjligheterna för karaktären, så kommer man att gilla NWN2.
Singleplayer då!
Tror multiplayer kommer dröja innan det kommer igång då NWN1 redan har så många fungerade moduler och PW's medan NWN2 är i babystadiet fortfarande.
Absolut roligaste momenten i singleplayerdelen är lätt då man talar med sna följeslagare, eller då de tjafsar med varandra. Tror inte jag har sett något spel sedan planescape:torment göra det så bra, Baldur's gate-spelen var iaf sämre på den fronten (förutom några hemmagjorda follower-moddar till det långt efter release)