Medlem
Skrivet av alias:
Skrivet av Night Hawk:

jag kan inte påstå att spelet är en GTA klon som alla säger. För inget är likt GTA på nåt sätt, synd att spelet är så otroligt dåligt bara.

GTAklon=kör olika fordon + springer om kring i tredjepersonsperspektiv i en större "öppen" värld. Vad annars skulle Just Cause vara?

Så GTA är en last ninja-klon, med andra ord?
Eller varför inte jämföra den med paperboy på en gång?

Själv så tyckte jag inte att JC var något vidare, fast det beror mest på att jag inte gillar den typen utav spel. Jag gillade inte GTA heller.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

ej kört, men detta och Boling point.
HUR kan de göra sånna här spel dåliga? hajar det inte.
det är ju exakt sånna härna spel man har drömnt om att få spela sen man började med dator spel
varför är det så svårt? gha! blir så ledsen


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Blev grovt besviken av demot på xbox360, det hade 0 känsla. Saints Row däremot blev ett givet köp.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Gillade inte demon, så varför skulle jag gilla hela, mycket synd.

Känner samma sak heh

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Så GTA är en last ninja-klon, med andra ord?
Eller varför inte jämföra den med paperboy på en gång?

Dåligt med fordon och "fria världar" i båda spelen dock, paperboy var inte bara 100% linjärt -- man hade bara ett enda 'fordon'


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Grafiken var inte den bästa. Kontrollen var verkligen kass, fast de jag gillar med Just Cause är stunten och iderna dom hade dom var hel gryma.


signatur

AYY LMAO

Inaktiv

skoj som fan. härligt befriande spel. kommer av sig från uppdragen ibland bara för att testa lite nya stuntmoves..

Medlem

Lustigt hur nästan alla refererar till det som en "GTA klon" istället för en "Boiling Point-klon".

Nu skall vi se... I Boiling Point befinner man sig i ett litet latinamerikanskt land och kan välja att slåss mot eller med regeringsstyrkorna, rebellerna eller knarkbaronerna. Man kan ränna runt till fots eller köpa/stjäla land-, luft- eller vattenfordon.
Och det är naturligtvis en enorm, sammanhängande landyta.
Låter som att Just Cause är en karbonkopia på det konceptet med lite stunts tillagda.

Vad jag tror (jag har inte testat Just Cause) skiljer är att det är lite rollspelsinslag i Boiling Point som gör att man kan skaffa sig lite bättre skills med vapen och fordon.

Boiling Point hade varit the shit om AI:n och fordonsfysiken varit bättre. De beryktade buggarna märkte jag inte av så mycket så långt jag orkade spela det.

Medlem
Skrivet av Blazter:

Explosionerna är en av dom snyggaste som finns i ett spel! Särskilt när man spränger en helikopter, oyeah 8)

Word! 8)


signatur

If Shit Happens, Is It Really Shit?

Skrivet av alias:

GTAklon=kör olika fordon + springer om kring i tredjepersonsperspektiv i en större "öppen" värld. Vad annars skulle Just Cause vara?

En Body Harvest-klon precs som GTA 3? Jag tycker vi skall börja kalla alla förstapersons-spel för Doom-kloner igen.

Intressant hur stor spridning det är på betygen av JC. Andra medier ger spelet topp-betyg...Dåligt spel eller dåliga spelare? Efter FZ's sågning av det eminenta spelet Chromehounds vet jag inte riktigt vad jag skall tro...

Jaja, en flopp är det i alla fall inte, då spelet säljer relativt bra. Avalanche lär få en ny chans att göra spel som tillfredställer en bredare publik. Vissa klant-fel, som utseendet på karaktärerna och hur fysken fungerar (de har Havok, fysiken borde vara lika bra som i HL2. Vad fan håller de på med?), gör de förhoppningsvis inte om igen....

Skrivet av RazorShard:

Låter som att Just Cause är en karbonkopia på det konceptet med lite stunts tillagda.

Ellr är det Boiling Point som är en karbon-kopia på Just Cause, med lite RPG-moment tillagda?

Spelen var under utveckling simultant, frågan är bara vem som ägnat sig åt industrispionage...

Flakmonkey
Skrivet av slartibartfast:

Intressant hur stor spridning det är på betygen av JC. Andra medier ger spelet topp-betyg...Dåligt spel eller dåliga spelare? Efter FZ's sågning av det eminenta spelet Chromehounds vet jag inte riktigt vad jag skall tro...

Det är relativt stor spridning, speciellt har det fått gott betyg i andra svenska medier... undrar vad det kan bero på? Men tittar du på snittbetyget för spelet på gamerankings så ligger det runt 70% vilket nog inte kan anses som mycket mer än godkänt..

Medlem
Citat:

Ellr är det Boiling Point som är en karbon-kopia på Just Cause, med lite RPG-moment tillagda?

Spelen var under utveckling simultant, frågan är bara vem som ägnat sig åt industrispionage...

Boiling point släpptes i Juni 2005, så det är inte speciellt troligt att Boiling point är influerat av Just cause.

Fast det är ganska poänglöst att göra liknelser mellan spel. Såklart att nya spel är influerade av spel som släppts tidigare. Inget konstigt med det.


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Skrivet av SteinbergX:

Boiling point släpptes i Juni 2005, så det är inte speciellt troligt att Boiling point är influerat av Just cause.

Ungefär lika troligt som att influenserna (influensan?) flödade åt andra hållet, då båda spelen offentliggjordes ungefär samtidigt.

Läste även någonstans att designdokumentet för Saints Row var skrivet och produktionen hade dragit igån innan GTA:SA fanns tillgängligt för allmänheten. Surt för Volition att rockstar hade precis samma idéer.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Men tittar du på snittbetyget för spelet på gamerankings så ligger det runt 70% vilket nog inte kan anses som mycket mer än godkänt..

Tycker det visar lite hur skevt det här med betygskalor är egentligen nu för tiden, när man tycker att 70% anses som godkänt. Jag får samma uppfattning jag också av 70%, när det egentligen borde stå för ett bra betyg.

Själv hade jag givit JC ett betyg på runt omkring 40, av 100, då jag tycker det är ett mediokert spel som försöker ta sig över den godkända gränsen med hjälp av sitt snygga utseende, som för övrigt är ganska ointressant.

Det var ett bra försök för ett första spel, och jag hoppas de lyckas bättre med sitt nästa projekt, att skapa en känsla av en levande värld, nu med sina stadsplanerare och arkitekter.

Skrivet av Kyraal:

jag hoppas de lyckas bättre med sitt nästa projekt, att skapa en känsla av en levande värld, nu med sina stadsplanerare och arkitekter.

hmmm...
http://www.avalanchestudios.se/jobs_rnd.html
http://www.avalanchestudios.se/images/AVA_RnD.jpg

Inaktiv
Skrivet av SgtKelly:

Japp, ni har ju hjärnsubstans likvärdig med nacho-dip. Just Cause är en otrolig teknisk prestation och ett riktigt mysigt spel, och till på köpet är det från svenska utvecklare.

Jag har köpt Just Cause, och jag kommer aldrig att ångra det.

Otrolig teknisk prestation? eh? Vad yrar du om? Det ser ok ut, inget banbrytande alls. Det är tyvärr ganska dåligt. Att du finner nöje i det säger kanske mer om dig än spelet, om det nu säger något alls. (kanske en låg kommentar men du har själv satt ribban om vi säger så).

Angående ditt köp och din saknad av ånger, jag ångrar jag ens laddade ner demot. Tyvärr, hade en gnutta hopp på detta spel.


signatur

... man will always be judged by the amount of alcohol he can consume and women, whether they like to admit it or not, will be impressed.

Medlem

Nu är det ju så att demot var ganska dåligt och gav inte fullversionen en chans. Kunde man ens ändra kontrollerna i demot?


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

oan
Medlem

styrning, fysik och känsla är alla dåligt justerade... och inte nog med det; is stort sätt alla vapen saknar personlighet. det spelar ingen roll vilket vapen jag använder, nästan alla känns likadana. musiken var nog det enda som var bra.. jag tror nog att avalanche satte ribban lite för högt... 4/10

Medlem
Skrivet av Sui:
Skrivet av SgtKelly:

Japp, ni har ju hjärnsubstans likvärdig med nacho-dip. Just Cause är en otrolig teknisk prestation och ett riktigt mysigt spel, och till på köpet är det från svenska utvecklare.

Jag har köpt Just Cause, och jag kommer aldrig att ångra det.

Otrolig teknisk prestation? eh? Vad yrar du om? Det ser ok ut, inget banbrytande alls. Det är tyvärr ganska dåligt. Att du finner nöje i det säger kanske mer om dig än spelet, om det nu säger något alls. (kanske en låg kommentar men du har själv satt ribban om vi säger så).

Angående ditt köp och din saknad av ånger, jag ångrar jag ens laddade ner demot. Tyvärr, hade en gnutta hopp på detta spel.

Jag tycker att det var en väldigt låg kommentar där. Alla har sin egen åsikt, smaken är som baken. Ni kan ju inte säga att någon är dum i huvudet för att dom gillar ett spel som inte ni gör. Make love, not war(craft).

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Kyraal:

jag hoppas de lyckas bättre med sitt nästa projekt, att skapa en känsla av en levande värld, nu med sina stadsplanerare och arkitekter.

hmmm...
http://www.avalanchestudios.se/jobs_rnd.html
http://www.avalanchestudios.se/images/AVA_RnD.jpg

Jo..?

Skrivet av Kyraal:

Jo..?

Jag började grotta lite när du började babbla om stadsplanering, och då hittade jag bilden på den löjligt stora staden som jag tyckte var ganska intressant.

Medlem

Ah jo, hehe, det var projektet jag pratade om. Det verkar ju inte vara ett rent spel, varför jag valde ordet "projekt" istället för "spel", men det ser ju onekligen intressant ut, och jag hoppas det leder till något mer "levande" än det vi fick se i Just Cause.

Speciellt med tanke på att vi redan har pröjsat nästa två miljoner för det projektet.
http://www.vinnova.se/

Medlem

Jag gillar det här spelet. Dem som vill att spel ska vara super-realistiska blir nog missnöjda, men just det här spelet ska inte vara super realistisk, för det skulle göra det super tråkigt. Det är kul när ett spel tänjer på reglerna lite, så man får göra saker man inte skulle få göra i vanliga fall. Men visst spelet har sina svagheter som alla. Men personligen ger jag samma betyg som Gamereactor.se 8poäng av 10 möjliga! 8/10, vilket är bra.:D

Ps. Pc versionen är sämre och ser "fulare" ut än 360 versionen. Så dem som bara spelat pc versionen kan jag förstå lite av besvikelsen. Men isåfall testa 360 versionen, för den känns i mina ögon som nästan ett annat spel. Gränssnittet, grafiken, känslan är anpassade för konsol plus styrningen, så det märks.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv
Skrivet av Dvorak:
Skrivet av Sui:
Skrivet av SgtKelly:

Japp, ni har ju hjärnsubstans likvärdig med nacho-dip. Just Cause är en otrolig teknisk prestation och ett riktigt mysigt spel, och till på köpet är det från svenska utvecklare.

Jag har köpt Just Cause, och jag kommer aldrig att ångra det.

Otrolig teknisk prestation? eh? Vad yrar du om? Det ser ok ut, inget banbrytande alls. Det är tyvärr ganska dåligt. Att du finner nöje i det säger kanske mer om dig än spelet, om det nu säger något alls. (kanske en låg kommentar men du har själv satt ribban om vi säger så).

Angående ditt köp och din saknad av ånger, jag ångrar jag ens laddade ner demot. Tyvärr, hade en gnutta hopp på detta spel.

Jag tycker att det var en väldigt låg kommentar där. Alla har sin egen åsikt, smaken är som baken. Ni kan ju inte säga att någon är dum i huvudet för att dom gillar ett spel som inte ni gör. Make love, not war(craft).

Jag tycker att era svar håller väldigt låga standarder. Man kan ju undra om inte Glocalnet börjar oroa sej för konkurrensen.

Och, ja, jag tycker att det är en otrolig teknisk prestation att få in så extremt stora ytor på en (1) laddningstid.

Sist så vill jag klaga på det allmänna gnället på svenska spel. Inget duger för vissa, väldigt otacksamt.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Och, ja, jag tycker att det är en otrolig teknisk prestation att få in så extremt stora ytor på en (1) laddningstid.

Ni får försöka komma ihåg att vad man blir imponerad av varierar till och från person. Visst, det är teknologiskt imponerande kanske, men jag är föga imponerad över hur denna teknologi utnyttjas.

Skrivet av SgtKelly:

Sist så vill jag klaga på det allmänna gnället på svenska spel. Inget duger för vissa, väldigt otacksamt.

Nu kan jag inte låta bli att tända till lite här.. Vad i helsike är det jag ska vara tacksam för? Att Avalanche släppt en medioker produkt? Eller är det meningen att jag ska vara patriotisk och gilla svenska spel bara för de är svenska, eller något annat liknande nonsens? Om jag har missuppfattat ditt uttalande så får du gärna rätta mig..

Edit: Grammatik.

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Nu kan jag inte låta bli att tända till lite här.. Vad i helsike är det jag ska vara tacksam för? Att Avalanche släppt en medioker produkt? Eller är det meningen att jag ska vara patriotisk och gilla svenska spel bara för de är svenska, eller något annat liknande nonsens? Om jag har missuppfattat ditt uttalande så får du gärna rätta mig..

Jo, det känns som det är ett väldigt gnäll på svenska spel, oavsett genre, oavsett utvecklare. En liten lista:

Avalanche: Dåligt
DICE: Battlefield-serien
Massive: Tråkigt
GRIN: Buggigt
Starbreeze: Konsoligt

Det känns inte som företagen får en chans att visa vad dom går för, utan dom ska tryckas ner pga X eller Y och Z.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Flakmonkey

Tycker nog att svenska spelutvecklare kommer lite lätt undan många gånger här i Sverige faktiskt... Just Cause är ju ett bra exempel på det då det fått mycket bättre kritik i svensk spelpress jämfört med övriga världen. Själv tycker jag det är helt fel, kvittar var spelet är ifrån, är det bra så är det bra och är det dåligt så är det dåligt punkt slut.

123
Skriv svar