Sjysst Platformsspel från santamaria
Halloj, har ni sett Santamarias nya reklamspel?
Det är faktiskt ganska sjysst. Även om det är reklamspel så är det härligt att se att företag satsar på lite mer kvalitets lir än bara små gimickspel.
Vad tycker ni om det?
Testa på
[http://www.maya.santamaria.se]
Haha "kvalitetsspel"!? Sämst.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
hrmm visst så kan man göra reklam till yngre utan större engagemang.
Jag föredrar Get the glass. Jag tror de flesta av er har kört det då det är snart 4 år gammalt nu.
[http://www.gettheglass.com/index2.html]
Eller denna avkopplande klassiker.
ignorera reklamen i början, vänta bara.
[http://www.trevorvanmeter.com/flyguy/]
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Vad är det som ni tycker är dåligt och utan större engagemang?
Ja get the glass är väldigt snyggt och har sjysst känsla, men spelsekvensen är ju ganska dåliga, och flyguy va ball, men återigen, inget spel. Inte för att det är så viktigt att de ska vara spel... men santa maria spelet tycker jag är sjysst för att det är ett klassiskt plattformspel.
laddningstider i början för att få upp menyn och sen igen för att ladda spelet tar lång tid och min dator är av den snabbare sorten.
Hit-detection är horribel. Momenten är alldeles för förenklade, putta köttfärsen, hoppa på osten osv...
detta är några av de synpunkter jag har.. finns fler.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Så... Varför börjar jag misstänka att Arrax är något av följande ;
1) Personen som har gjort spelen
2) Jobbar på Santa Maria
Det är lite patetiskt att du gör reklam för ditt företag på det där sättet, och sättet du skyller på diverse saker gör det bara mer patetiskt.
Patetiskt att göra reklam för företaget på detta sätt...Nej.
Jag vet att detta var ett order uppdrag och jag vet inte vilka riktlinjer du/ni fick att hålla er till.
Att barn skulle vara målgruppen och om det är förbjudet eller oetiskt beblandar jag mig inte i. Bara för att mindre barn är i åtanke betyder det absolut inte att det är okej att tillåta brister i ett egentillverkat spel, då mest för ens egen skull när spelet ska visas upp i en portfölj för framtida arbetsgivare.
Jag tycker det är en smart detalj att Maria och hennes vänner representerar Indisk Asiatisk och "spansk" mat som företaget Santa Maria är inriktade på.
Jobba på att korta ner användandet av loadskärm/story/progression screens, barn har mindre tålamod än vi och vill fortare få göra saker. Fly guy exemplet syftade på att överaskningar gör det spelet värt att spelas, "vad händer om..." är en viktig design punkt att ta till sig i spel speciellt flash spel och spel riktade till de mindre.
De instrument spelande sniglarna eller vad de nu är i Dora the explorer är ett exempel på oväntad belöning.
några synpunkter på...
Interactivity
Ofta reagerade inte fienderna mot min attack även om jag träffade, eller "högg" jag för tidigt och om så är fallet hur ska spelaren kunna bedömma attack avståndet, ibland tar avataren skada av fienden i mitten av sin attack-animation vilket resulterar i en ofrivillig "back-draw" alltså puttas bakåt.
Movement
Hackbrädorna/skärbrädorna som vi wall-jumpar på vill jag att du tar bort att vid andra hoppet när avataren klänger på brädan ska maria inte hoppa snett uppåt direkt utan rakt upp, låt spelaren bestämma när han/hon ska hoppa ut, flera gånger fick jag uppleva att jag var mm från rätt höjd för att landa på avsatsen, det är bra att air recovery flamenco snurren finns.
Maria slutar inte heller springa direkt när du släpper knappen, diskho plums.
fila på hit detection och den artificella gravitationen då jag ofta fan att "Maria" föll fortare än skärmens pan-speed.
Ljud
Många ljudeffekter saknas till ex plums i vatten, När maria hoppar kommer hennes "Huh" när hon nått höjden av hoppet och inte vid avtramp.
En eloge för att ni försöker göra ett något mer solidt arbete än många andra reklam spel.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Be gärna om synpunkter på andra spel ni gör, då det är mitt och andras nöje att hjälpa till så gott vi kan.
Men i framtiden tycker jag att du/ni inte behöver gå incognito, jag håller med att det kan kännas lite delat för vissa men det är bara att sålla bort de oseriösa kommentarerna.
Vad heter ert företag föresten?.
En sista synpunkt kan jag dela med mig.
Spelkoder i huvud menyn, slå in koder och lås upp bakgrundsbilder och koncept art.
Detta finner jag helt onödigt. Satsa hellre på att varje kod låser upp en ny bana, speciella banor med mer överaskningar, något som gör det utmärkande och värt att "scanna" koder på santa maria produkter, alltså något extra. speciellt Barn skulle inte vara intresserade av att låsa upp små bilder utan om de gillade originalet så vill de köra mer banor. Oj...mitt Dlc köpande fick sig just ett obehagligt uppvaknande.
fyi det stavas Traveller, brittisk stavning inte amerikansk men sak samma.
glad att hjälpa till : )
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett