World of Warcraft: Cataclysm

Medlem

köpte spelt installer det starta, glömde att köpa tid /faceplam


signatur

OMGWTFBBQHAXXXXXXXXX

Medlem

Trevlig och bra recension! Ska börja lira Cata efter tenta-p.

Bara för att uppmärksamma ett litet "fel" så har du skrivit "in" istället för "i" på första sidan.


signatur

Have a good time!

Medlem

Att låta en WoW-nörd recensera Wow är som att låta en missbrukare prata om droger framför småbarn. Det blir väldigt partiskt. Men å andra sidan så är de ju bara WoW-nördar som bryr sig om de, så de blir väl i slutändan som att missbrukaren pratar om droger framför andra missbrukare, och därmed så blir de en predikan i en galen sekt

Inaktiv

Måste hålla med att flödet är mycket bättre, i slutet av varje zon (som jag stött på) skickas du in i en ny - istället för: "Nu har jag gjort alla uppdrag... och vart skall jag nu?".

Skrivet av Kapten_burk:

köpte spelt installer det starta, glömde att köpa tid /faceplam

Jag gjorde samma sak när jag köpte spelet för cirka fyra år sedan.

Dock fick man en gratis månad, men den aktiverades enbart när tiden (man köpt) aktiverades.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Mahone:

Att låta en WoW-nörd recensera Wow är som att låta en missbrukare prata om droger framför småbarn. Det blir väldigt partiskt. Men å andra sidan så är de ju bara WoW-nördar som bryr sig om de, så de blir väl i slutändan som att missbrukaren pratar om droger framför andra missbrukare, och därmed så blir de en predikan i en galen sekt

Att man är beroende av heroin behöver inte betyda att man gillar det.

Det kanske bara är den enda drog som funkar förtillfället. ^^

Sen kan vi ju diskutera betygskriterier till jorden går under, det spelar kvitta då ett spel-betyg alltid är subjektivt.

Om nu Mats tycker att WoW-Cataclysm är en 5:a så är det säkert det rätta betyget, enligt _hans_ mall.

I min bok dock så innebär en 5:a att ett spel är fulländat eller iaf strävar efter att bli. Finns det förbättringar att göra är det ingen femma. Jag personligen har nog bara upplevt 1-2 spel någonsin som 5: or.

Fortfarande enligt mig så är WoW-cata är ingen 5:a, en stark 3:a alt svag 4:a möjligtvis. Det är dock fortfarande det bästa och mest beroendeframkallande MMO som finns på marknaden just nu såsom Mats säger. Att vara bäst på marknaden ger dock inga gratis 5: or, återigen enligt min subjektiva mening.

Medlem

Orka klaga på grafiken. Bara p12 som bryr sig om grafik.

Förresten så har blizzard sagt själva att dom kan ändra grafiken till råsnyggt om dom vill men varför skulle dom? Blir färre som skulle spela samt att WoW aldrig skulle passa med bra grafik.
Gameplay>grafik.

Bra recension förresten. Helvete att det ska vara så beroendeframkallande.

Inaktiv

WoW var riktigt värdelöst med Wrath of the Lich King, men Cataclysm är faktiskt kul! Enda klagomålet jag har, varför var det nödvändigt att dra upp hp och skada så groteskt mycket? Känns lite skumt när man springer runt med 100,000 hp.

Medlem

Mats. Kunde du inte kollat igenom alla redan skrivna recensioner, analysera och skriva ner vad som mestadels lyfts fram som positivt och negativt, och presentera din recension med ett snitt som är ett viktat medelvärde av alla andra recensioner? Folk vill ju ha objektiva recensioner! Ge mig en objektiv sanning om vad du tycker om spelet tack, annars håller inte din egna uppfattning någon objektiv grund!

Tack för en kanon-recension för övrigt. Som gammal periodare här också (tagit flera långa breaks, senast februari-november i år) håller jag utan tvekan med om att detta är ett uppvaknande för spelet.

Det hade (som en annan skrev här) varit bra om det hade skrivits lite om instanserna vid 85, med tanke på att de enligt mig är snorbra, jämfört med den hjärnlösa zerg-skiten som var WotLK. 5-man heroics är helt plötsligt en utmaning igen, och om man gör fel på en fight så är det kört, då onödiga damage-spikes i gruppen ger en healer utan mana. Precis som det ska vara

Medlem

Bra recension, de som inte är så casual läser förmodligen på en exklusivt wow-relaterad sida som MMO-Champion där du redan nu kan ta del av mycket end-game så anser inte att du exkluderat något med tanke på målgruppen.

Att du gav det en 5/5 låter för mig som det mest rimliga betyget, jag tror att de flesta kan enas om att WoW är ett av de bästa spelen på marknaden, det finns ju en anledning av att det spelas av så många.

Bra skriven recension, skulle vilja se en uppföljare då max-lvls behandlas också!

Medlem

Hur mycket tid spenderar ni på det här spelet? 5-8 timmar per dag? Jag tror att 9/10 spelar mer än 5 timmar per dag på det här spelet.

Har jag rätt?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Hur mycket tid spenderar ni på det här spelet? 5-8 timmar per dag? Jag tror att 9/10 spelar mer än 5 timmar per dag på det här spelet.

Har jag rätt?

Nu är det ju så att jag har kompisar som "hardcore" spelar spelet och sen de som bara loggar in och questar lite, så det är upp till var och en. man kan fan leva livet normalt med en måttlig dos wow!

Själv avskyr jag dyngan


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Skulle vilja se lite ris för att de tar flera år att släppa nytt material trots att de har den största skaran folk som betalar.

Medlem

Hur tycker ni han ska recensera expansionen då?
Klart som fan att han som wow spelare gillar skiten men vad gör det?

Knappast en recension för någon som inte spelar wow så snacket om det perfekta spelet har ju ingen relevans?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv
Skrivet av dottzor:

---------------------
Är det heroics i Cata lika tråkigt enkla och totalt hjärndödande som i WOTLK?
Är det lika enkelt att geara, vad är skillnaderna?
Hur kommer 10m vs 25m skilja sig åt?
Vad är skillnaderna för en hardcore raider kontra en casual lirare nu när dom ändrat badge systemet?
Vad har hänt med den riktiga PvP'n i WoW nu när man kan flyga överallt?
Vad är det för skillnad i den frivilliga "PvP"?
Nya BGs?
etc etc ..
---------------

DET är frågor spelarna vill ha svar på.

Det är frågan vissa spelare vill ha svar på, ja. Men tyvärr så representerar verkligen inte det alla 12 miljonerna som spelar World of Warcraft.

Jag personligen har nött på tok för mycket World of Warcraft, men ser mig själv som en casual spelare nu, istället för hardcore raider som jag va för nått år sedan, och jag måste säga att recensionen var mycket intressant.

Ska bli kul när jag får chansen att levela min Goblin.

Medlem

vafan en femma!? hur i!? Det ä ju bara wow... Wow är som en sommarplåga, så fort man spelar, sätter sig den på hjärnan.


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Testpilot

Ett spel som rör upp så mycket känslor och klagomål på recensionen är garanterat värt 5av5 möjliga i betyg.

Det visar bara att det är bra spel : "Haters gonna hate"

Medlem

Ni är bara avundsjuka

Iaf, bra recension och jag gillar allt det nya som kom med cataclysm!

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Sanazin:

Du måste ju för fan skämta Mats, du kan ju åtminstone LÅTSAS vara objektiv när du recenserar ett spel som är urmjölkad och erbjuder noll, hur länge sen var det du gick ut ur huset egentligen?

En recension är per definition inte objektiv. Om du läser texten ovan så får du min bild av spelet, och om du inte håller med om den så har vi helt enkelt olika syn på saken.

Det är dock ingen anledning att hålla på och trolla eller vara otrevlig. Så ge fan i det i fortsättningen är du snäll.

Fel, DIN recension är per definition inte objektiv, en recension är vad man gör den till; känns riktigt trevligt att få läsa om EN persons åsikt på en mer eller mindre seriös spelsajt; känns definitivt som att FZ kan hitta någon mer seriös som recensent åtminstone för detta spel.

Inget personligt, men ärligt talat så funkar det inte när någon som är helt insnöad i ett spel ska komma och recensera den med, utan någon form av logik och objektivitet; eller ens en gnutta eftertanke på vad man bör sträva efter i en recension.
Att skydda sig bakom en mur med orden "en recension är inte objektiv!" är bullshit i mina ögon och en extremt låg argument. Jag tror att många håller med mig om att man har bättre för sig än att surfa omkring på nätet och läsa om vad "andra" tycker; det kan man göra på en forum, inte i en recension; åtminstone inte del av majoriteten av recensionen. =/
Att du ens vågar ta upp ordet troll när det finns så många som anser precis detsamma visar just hur långt du är beredd att gå för att försvara ditt kära wow, och tyvärr är du inte ensam om det.

Inaktiv
Skägg.
10 Chambers

Håll i hästarna!

Det är självklart en bra fråga varför Mats, eller min, eller någon annan skribents åsikt om ett spel här på FZ ska kunna ses som någon form av vägledning i konsumentdjungeln. Jag resonerar så här:

1. Majoriteten av oss har lirat så många spel i så många olika genrer att vi har en bra referensgrund till vad som faktiskt är ett bra spel.
2. De flesta har också tyckt saker spel i flertalet år (Mats är ju uråldig i branschen, som exempel) och fastän det kanske låter trivialt är det inte busenkelt sammanfatta sina åsikter och förmedla dem på ett så att läsarna kan ta till sig det.
3. Spel är byggda för att underhålla, det är deras mening här i livet (inte 42) och lyckas de med det har utvecklarna gjort något rätt. Hur många gånger har vi inte sett väldigt lovande projekt sluta i rännstenen bara för att det saknat "det där"?


signatur
Medlem
Skrivet av dottzor:

Varför kallar man detta en "recension" av spelet WoW? Det är ett personligt omdöme om att levla i WoW, inget annat.

...

Nej, end-game går inte att kommentera redan och de som bara är intresserade av endgame lär ju inte påverkas av en recension här direkt.
Men som spelrecensent så kanske man borde gå in och analysera det som casualspelare folk faktiskt kommer att spela?
Inte sitta och lajja i ett startområde och sen plita ner det.

En recension är ett personligt omdöme, punkt slut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Recension

Och den korta genomgången av min levling från 23-33 (ungefär) var ett exempel, för att illustrera de genomgripande förändringar som gjorts i spelet. Motsvarande ändringar har förstås gjorts i alla zoner, från level 1 till 60, däremot inte i de "nya" zonerna i Outland och Northrend, som ju redan var ganska mycket bättre än originalets.

Jag vill nog mena att jag tittade på exakt det som casualspelarna kommer att se, och det är de som eventuellt tvekar inför att köpa Cataclysm. Inte för att vara cynisk, men hardcorespelarna har antingen redan köpt det, eller kommer att göra det utan att läsa min recension. OK, där var jag kanske LITE cynisk ändå, men du fattar vad jag menar :).

Medlem
Skrivet av Friamannen:

Mats. Kunde du inte kollat igenom alla redan skrivna recensioner, analysera och skriva ner vad som mestadels lyfts fram som positivt och negativt, och presentera din recension med ett snitt som är ett viktat medelvärde av alla andra recensioner? Folk vill ju ha objektiva recensioner! Ge mig en objektiv sanning om vad du tycker om spelet tack, annars håller inte din egna uppfattning någon objektiv grund!

Jo, de borde jag givetvis ha gjort. Och sedan tagit fram FZ:s heliga recensionsnyckel och gått igenom steg för steg:

- maxupplösning 1920x1200, +0,5
- Bara 5 nya levlar, -0,25
- Femtiotusen nya vapen och prylar, +0,5

etc, etc.

Medlem

NNNNNNNNNNNNNNNNNNNNOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!

Medlem
Skrivet av Skalmeister:

Bra skriven recension, skulle vilja se en uppföljare då max-lvls behandlas också!

Ja, men jag vet inte om jag är rätt person att skriva en sådan. Som jag nämner någonstans i texten, så spelar jag "klart" och slutar sedan i väntan på nästa patch/expansion. Jag avskyr att sitta på maxlevel och grinda/raida - jobb har jag ju redan minst ett!

Medlem
Skrivet av Izuel:

Skulle vilja se lite ris för att de tar flera år att släppa nytt material trots att de har den största skaran folk som betalar.

Jag diskuterade faktiskt exakt det med Rob Foote (producent på Blizzard) när jag intervjuade honom förra måndagen. Han sade att de hade dragit upp planer för att släppa en expansion per år, men att det helt enkelt inte gick att göra det med bibehållen kvalité. Däremot kanske med 1,5 års mellanrum, så det verkar vara planen just nu. Jag räknar alltså kallt med nästa expansion (som han var väldigt upphetsad över, men inte fick berätta något om planerna för!) sommaren 2012.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Fel, DIN recension är per definition inte objektiv, en recension är vad man gör den till; känns riktigt trevligt att få läsa om EN persons åsikt på en mer eller mindre seriös spelsajt; känns definitivt som att FZ kan hitta någon mer seriös som recensent åtminstone för detta spel.

Inget personligt, men ärligt talat så funkar det inte när någon som är helt insnöad i ett spel ska komma och recensera den med, utan någon form av logik och objektivitet; eller ens en gnutta eftertanke på vad man bör sträva efter i en recension.

Jag försvarade inte WoW, eller ens min åsikt om det, utan den allmänt vedertagna definitionen av "recension", d v s en persons intryck av ett källmaterial. Ett objektivt test handlar å andra sidan om mätbara värden, som t ex skärpemätningar i kameratester. Det är inte alls samma sak, och inget jag strävar efter när jag skriver om spel. Du skulle nog somna om du försökte läsa helt objektiva tester av spel, om nu någon ens försökte skriva sådana.

Och visst, det finns säkert de som skriver bättre recensioner än jag gör, men jag garanterar dig att du inte hittar någon som skriver objektiva recensioner, oavsett textkvalité. Men vi kanske har olika definitioner av objektivitet också, förstås.

I slutänden handlar det om att jag, som sporadisk WoW-nörd (vilket jag nämner i texten) gillar Cataclysm, och förklarar varför. Om jag hade misslyckats med det hade jag inte varit nöjd med min insats, men det tycker jag inte att jag har gjort.

Medlem

Det var en lysande recension Mats, tack


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Cataclysm har gjort WoW skitroligt igen, jag älskar Goblins <3
Men vadå betala 100kr i månaden, kostar det inte runt 130-150kr i månaden fortfarande?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Bry dig inte om vad de andra säger, bra recension
Själv började jag köra WoW igen från och med igår eftersom de har förbättrat spelet enormt de senaste 3 månaderna

Som sagt, bra jobbat med recensionen

Medlem

Vad är det Cataclysm har gjort så roligt med WoW?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

123
Skriv svar