Carmack: PS3 är bäst... efter Xbox 360

Robot
Carmack: PS3 är bäst... efter Xbox 360

Legendariska kodgurun John Carmack säger att dagens konsoler är betydligt enklare att utveckla för än Sega Saturn och Playstation 2.

#id-software, #rage


Medlem
Carmack: PS3 är bäst... efter Xbox 360

PC är BÄST .. säg JA ... alla vet

Medlem

Planerar o införskaffa PS3.. verkar ha mycket potential .. kommer se grymt snyggt ut i vardagsrummet när d väl ersätter min xbox (1)


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Avstängd

lite aftonbladet-rubrik... PS3ans exklusiva ser bra mycket bättre ut än 360ns. Tycker iaf jag.

Medlem

John Carmack the genious!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

PS3 har kapabilitet långt över 360, men det är som Sega Saturn, man måste kunna varenda del av hårdvaran för att bygga spel som kan ta användning av det - Glöm bort multiplattforms-lir med andra ord! En av flera svaga punkter 360an lider av är 10 meg EDRAM, en av alla styrkor i PS3an är allt man kan göra med subcores i Cell processorn - läs det senaste från de goda gubbarna på DICE för att se vad dom lyckats hitta på där!


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Krejzy:
Tack! FZ strävar var dag efter att likna AB mer och mer. Vi suger i oss berömmet likt en inoljad tvättsvamp hög på bakteriesporer och matrester.

Förövrigt missade du poängen en aning. Det Carmack snackar om är inte vilken konsol som presterar snyggast grafik, utan vilken konsol som har enklast och bäst hårdvaruarkitektur att jobba med.

Medlem

Coolt, men det har han väll redan sagt 100 gånger förut har jag för mig att jag läst :)=

Medlem
Skrivet av MrLonghair:

En av flera svaga punkter 360an lider av är 10 meg EDRAM, en av alla styrkor i PS3an är allt man kan göra med subcores i Cell processorn

Vad snackar du om, 360:ns 10meg extra som den har används till 4xAA eller andra nyttigheter. Just därför PS3 versionerna av multiplattform spel har sämre grafik för den saknar tillräckligt med ram minne för det. Jag har båda konsollerna, och jag tycker båda är bra. Men 360;ns gpu är helt klart bättre än den till ps3. Och, 360:n har 512+10mb minne vilket utvecklarna kan själva välja hur dom ska användas till. T.ex 300mb till grafik och 200mb till resten, eller liknande. På ps3:an måste dom få in all grafik på 256mb, och sen 256 till annat vilket gör det mindre bra i t.ex HD spel. Båda konsollerna har för lite minne egentligen, men 360:n är bättre anpassningsbar. Men som sagt, spel som är utvecklade specifikt till ps3 ser ju riktigt feta ut grafiskt för då har dom ju anpassat spelet till just den hårdvaran. Men i multiplattform, så är ju oftast 360:n den bästa versionen (av dessa två, pc bäst totalt såklart), plus att 360:n är mer lik PC så det blir mindre omställningar.

Ps. Konstiga är att Carmack själv sagt att PS3 versionen(av RAGE) kommer bli "mindre" bra jämfört med PC/360. Det läste jag här på fz faktiskt, för rätt länge sedan. Om inte det har förändrats?;)


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skägg.
10 Chambers

Offtopic, Långhår!

Ontopic, följ Carmacks Twitter för håriga kodexempel en vanlig dödlig inte förstår...


signatur
Medlem

Tja, 360 har mer Ram och bättre grafikkort, den stödjer ju till och med DirectX 11 funktioner som tessellation.
Ps3 har sin Cell-arkitektur som kan göra snygga exklusiva, men tyvärr inte så mycket mer. 360 har fortfarande fler exklusiva spel, och Wii har flest...

Medlem

Blue ray är fortfarande den avgörande skillnaden, that's it !

Medlem
Skrivet av MrLonghair:

PS3 har kapabilitet långt över 360, men det är som Sega Saturn, man måste kunna varenda del av hårdvaran för att bygga spel som kan ta användning av det - Glöm bort multiplattforms-lir med andra ord! En av flera svaga punkter 360an lider av är 10 meg EDRAM, en av alla styrkor i PS3an är allt man kan göra med subcores i Cell processorn - läs det senaste från de goda gubbarna på DICE för att se vad dom lyckats hitta på där!

eDRAM-minnet i 360n är inte en svaghet. Det är en styrka som i praktiken ger gratis AA och annat gott, du vet, sådant där som PS3an i många fall saknar.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Avstängd
Skrivet av Sebastian Lind:

Krejzy:
Förövrigt missade du poängen en aning. Det Carmack snackar om är inte vilken konsol som presterar snyggast grafik, utan vilken konsol som har enklast och bäst hårdvaruarkitektur att jobba med.

Jag vet att jag missade poängen, precis efter att jag klickade skicka undrade jag vad f*n jag skrev
Orkade inte köra en edit...
Jag får skylla på att jag är för trött helt enkelt

Medlem

Jag är mer nöjd med min PS3a än min 360, jag har båda men använder endast 360 till vissa exklusiva spel eller titlar som kände mer intresserad av att ha på 360n. När det gäler grafiskt på Crysis 2 så känner jag dem vara likvärdiga, så oavsett så är jag bli nöjd och ha kul med att spela.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Ja, 360-spelen brukar nästan alltid bli överlägset snyggast/flyta bäst när det gäller multiplattform.. synd bara att de snyggaste PS3-exklusiva spelen smiskar och är otroligt mycket snyggare än ALLT jag har sett till 360 >_< Men det beror ju på vilka spel man föredrar!

Skrivet av KrejzY:

lite aftonbladet-rubrik... PS3ans exklusiva ser bra mycket bättre ut än 360ns. Tycker iaf jag.

Jo visst finns det riktigt snygga ps3-spel, kanske till och med snyggare än till 360. Men för oss som sitter och gör spel på båda plattformarna så är det inte så mycket att snacka om, 360 är den smidigaste och på grafiksidan kraftfullaste plattformen.

Medlem
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av MrLonghair:

En av flera svaga punkter 360an lider av är 10 meg EDRAM, en av alla styrkor i PS3an är allt man kan göra med subcores i Cell processorn

Vad snackar du om, 360:ns 10meg extra som den har används till 4xAA eller andra nyttigheter. Just därför PS3 versionerna av multiplattform spel har sämre grafik för den saknar tillräckligt med ram minne för det. Jag har båda konsollerna, och jag tycker båda är bra. Men 360;ns gpu är helt klart bättre än den till ps3. Och, 360:n har 512+10mb minne vilket utvecklarna kan själva välja hur dom ska användas till. T.ex 300mb till grafik och 200mb till resten, eller liknande. På ps3:an måste dom få in all grafik på 256mb, och sen 256 till annat vilket gör det mindre bra i t.ex HD spel. Båda konsollerna har för lite minne egentligen, men 360:n är bättre anpassningsbar. Men som sagt, spel som är utvecklade specifikt till ps3 ser ju riktigt feta ut grafiskt för då har dom ju anpassat spelet till just den hårdvaran. Men i multiplattform, så är ju oftast 360:n den bästa versionen (av dessa två, pc bäst totalt såklart), plus att 360:n är mer lik PC så det blir mindre omställningar.

Titta på Burnout: Paradise City, det utvecklades först på PS3 sedan på Xbox 360, ser du nån skillnad... nä...
Anledningen är att de började på PS3:an och gjorde optimeringarna för PS3:an. När de sedan kom till 360:n så funkade de flesta av PS3:ans optimeringar där också, samt att de drog ned lite på texturstorleken efter som det var DVD vs. Blu-ray. Kablam, två näst intill identiska spel.

Gör man tvärt om, dvs Xbox360 först och PS3 sedan för att det är "enklare" att jobba mot Xboxen så får man problem. Hittar tyvärr inte länken där Burnouts utvecklare snackade om detta just nu...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tja, 360 har mer Ram och bättre grafikkort, den stödjer ju till och med DirectX 11 funktioner som tessellation.

Den har dedikerad tessellering, men inte samma som DX11

Verkligen synd att tesselleringsenheten knappt används...
Rare har använt den i både Viva Pinata och Banjo Kazooie och jag har inga tvivel om att Rare kunnat göra ett tekniskt mästerverk till nu när generationen närmar sig sitt slut, men tyvärr verkar de ha blivit dömda att arbeta med Kinect

Skrivet av KrejzY:
Skrivet av Sebastian Lind:

Krejzy:
Förövrigt missade du poängen en aning. Det Carmack snackar om är inte vilken konsol som presterar snyggast grafik, utan vilken konsol som har enklast och bäst hårdvaruarkitektur att jobba med.

Jag vet att jag missade poängen, precis efter att jag klickade skicka undrade jag vad f*n jag skrev
Orkade inte köra en edit...
Jag får skylla på att jag är för trött helt enkelt

Äsch, sånt som händer.

Skrivet av Dunis:

Den har dedikerad tessellering, men inte samma som DX11

Verkligen synd att tesselleringsenheten knappt används...
Rare har använt den i både Viva Pinata och Banjo Kazooie och jag har inga tvivel om att Rare kunnat göra ett tekniskt mästerverk till nu när generationen närmar sig sitt slut, men tyvärr verkar de ha blivit dömda att arbeta med Kinect

Tesselering på GPU är smått värdelös. Tesseleringsknappen i mitt 3d-program fungerar alldeles utmärkt

Medlem

BÄSTA RUBRIKEN PÅ EN ARTIKEL EVER!!!

1
Skriv svar