100 spel jag vill spela #7

Redaktör
Ponny
100 spel jag vill spela #7

Efter tre veckors ensamhet på FZ:s tron är Tomas tillbaka. Hej Tomas! Sålunda blir det mer tid för bloggen och mindre multitasking.

På tal om tid; i fjol påbörjade jag en episk bokstavsresa. Efter Amnesia, Braid, Chrono Trigger och de Blob tog det stopp. Men resan är inte inställd, den är bara uppskjuten.

Spelet på bokstaven E (det hann ju utses) är kanske inget jag brinner med liv och lust för att spela, men det symboliserar ett äventyr jag vill fortsätta. En dag. En dag snart.

Edit: Ja, spelet är ju alltså Eternal Sonata. Men det fattade ni ju ändå jueee.

[ia=499108; large]
Vakna! Än är resan inte över.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

100 spel jag vill spela #7

Skippa! Riktigt, ofantligt urusla dialoger och story (till och med jämfört med andra j-rpg) som kommer att irritera dig to no end. Jag gillade verkligen den grafiska stilen i Eternal Sonata, men de tramsiga karaktärerna och deras vansinnigt illa skrivna repliker är en orgie i självplågeri. Tyvärr. Eternal Sonata har nästan lika värdelösa dialoger som Star Ocean IV, vilket säger en hel del.

Tänk så här: Skulle du spela ett j-rpg skrivet av din sjuårige brorsdotter? Inte? Okej, då vill du inte heller spela Eternal Sonata.

Medlem

Jag gillade faktiskt Eternal Sonata. Musiken, atmosfären och de flesta karaktärerna (Förutom Beat, usch). Battle-systemet är lätt att lära sig, samtidigt som det är häftigt att man utnyttjar mörker och ljus för att använda olika abilites. Vissa skulle kalla slutet överdramatiskt, men jag älskade det.

Så jag säger: Spela det!

Medlem

Jag tyckte det var ganska kul ändå, men som Sebastian sa så är inte storyn mycket att hänga i julgranen.
Vill minnas att jag gillade striderna i alla fall, något jag värderar högt i ett jrpg.
Nämnas ska väl också att det är ett(för genren) ganska kort spel på under 20h.

Medlem

nu har jag alltså vågmästar roll.....
spela inte cellshadade spel om det inte heter grimfandango
eller tf2


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Redaktör
Ponny

Oj, oj. Starka känslor. Om inte annat får jag blunda och tänka på nåt annat när jag spelar det (nästa uppgift blir att komma på hur jag ska spela det på detta sätt)... Men 20 timmar är ju inte så där fasligt lång tid. Och kanske, kanske jag gillar det? (den möjligheten finns!)


signatur

En Bamseponny av folket

50:- på att Fredrik endast orkar ~2 timmar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Traveller in time:

50:- på att Fredrik endast orkar ~2 timmar.

Haha, jag sätter då knappast emot, Traveldile.

Jag har vanligtvis rätt så hög toleransnivå när det gäller j-rpg eftersom jag älskar genren... och trots vetskapen om att spelet är kort så fixade jag inte att köra igenom hela. Jag tycker du ska spela Star Ocean IV och Alundra 2 också medan du ändå håller på, Fredrik!

Är du säker på det? Fredrik kanske innehar en otrolig viljestyrka och klarar hela biffen. Lättförtjänta 50 :-

See you later Sebastigator!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

After a while, Traveldile!

Medlem

Alltså det är ett riktigt bra spel. JRPG-stories bryr man sig inte så särskilt mycket om (de är ju egentligen gjorda för barn...), men i det här fallet så ligger inte storyns skönhet i att det är en bra story utan att det är META. Allting utspelar sig i Chopins dröm och man får läsa en hel del om Chopins liv och sen därefter spelar man och inser saker som att miljöerna, personerna och allting egentligen är återspeglingar utav Chopins liv. Polka är t.ex. en manifestation utav Chopins syster som dog utav tuberkolosis när hon var 14

Jag gillar storyn utav en anledning: Den har lärt mig precis allting om Chopins liv och jag har haft kul samtidigt. Det är +5 poäng minst på sådant. Sen är stridssystemet riktigt bra också, en bra mix mellan realtime och turnbased. Det enda trista dock är att spelet inte utnyttjar sitt eget stridssystem till Max och striderna blir aldrig så komplexa. Men så är musiken mysig och man får höra några Chopin-stycken också.

OCH JÄMFÖR FÖR HELVETE INTE DET MED STAR OCEAN 4, DET ÄR FÖR HELVETE INTE ENS I NÄRHETEN AV ATT VARA LIKA HEMSK DIALOG SOM DET.

Medlem

p.s. det finns japanska röster i spelet, ha dem igång. De engelska är kassa.

De engelska rösterna är hemska, jag tror jag klarade av spelet i enbart 3 timmar. Gav det till min bror som klarade 6 timmar, han är den bättre mannen.

Det jag gillade bäst var delen (finns flera) där vi får veta lite om Chopins liv samtidigt som hans vackra musik spelas på piano i bakgrunden.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Sebastian Lind:

After a while, Traveldile!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av DarkZide8:

Alltså det är ett riktigt bra spel. JRPG-stories bryr man sig inte så särskilt mycket om (de är ju egentligen gjorda för barn...), men i det här fallet så ligger inte storyns skönhet i att det är en bra story utan att det är META. Allting utspelar sig i Chopins dröm och man får läsa en hel del om Chopins liv och sen därefter spelar man och inser saker som att miljöerna, personerna och allting egentligen är återspeglingar utav Chopins liv. Polka är t.ex. en manifestation utav Chopins syster som dog utav tuberkolosis när hon var 14

Jag gillar storyn utav en anledning: Den har lärt mig precis allting om Chopins liv och jag har haft kul samtidigt. Det är +5 poäng minst på sådant. Sen är stridssystemet riktigt bra också, en bra mix mellan realtime och turnbased. Det enda trista dock är att spelet inte utnyttjar sitt eget stridssystem till Max och striderna blir aldrig så komplexa. Men så är musiken mysig och man får höra några Chopin-stycken också.

OCH JÄMFÖR FÖR HELVETE INTE DET MED STAR OCEAN 4, DET ÄR FÖR HELVETE INTE ENS I NÄRHETEN AV ATT VARA LIKA HEMSK DIALOG SOM DET.

Haha, som jag skrev ovan. Det är banne mig inte långt ifrån!

Medlem

AAAAWWWWWW HELL NO!

... bara så fort jag tänker på Star Ocean 4 får jag lust att supa ner mig och skada hjärnan ordentligt. Please, let's not talk about it anymore.

Dialogerna i Eternal Sonata är inte bra, men jag får inte lust att skada mig när jag hör dem.

Medlem

Chopin var väl det enda intressanta med det spelet, lyckades visserligen komma ganska långt men tröttnade nära slutet som jag ofta brukar göra.

Fast om man jämför med flesta andra JRPG från denna generationen så får man nästa säga att eternal sonata ändå är helt okej så ta all kritik med en nypa salt. Jag menar ställer du spelet bredvid spel som Star ocean 4, FFXIII, Blue dragon, Atelier "crap", agarest osv. så är det ju nästan en riktigt 10 poängare ^^

Medlem

ser verkligen inte intresant ut i min mening, är dock inte ett fan av genren.

Offtopic; intressant blogg det här. Kanske stjäl idén och gör min egen top.100 spel-att-lira- lista

Redaktör
Ponny

Jag är rädd för Eternal Sonata nu. Och pepp. Och rädd.
Det lär inte lämna mig oberörd i alla fall.

raefzm88: do it!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

För vara helt ärlig förstår mig inte alls på var Sebastian Linds kritik härstammar ifrån. Allt det han nämner tycker jag bara låter helt fel. Känns som han har spelat ett helt annat spel.
Men det är väl det där som kallas för ÅSIKTER. Jag själv har spelat igenom Eternal Sonata typ fem gånger och anledningarna är för att jag tycker spelet är ofantligt mysigt (musiken, färgerna etc) och stridssystemet är enkelt och roande. Spelet blir dessutom roligare på Encore Mode då man kan ha Party Level 6 aktiverad hela tiden (fast man måste hitta den där supersvåra dungeonen för att aktivera den om jag minns rätt)

Eternal Sonata... FEM GÅNGER... ?!?!

Jag bugar och bockar. Du är sannerligen en man av det allra segaste virket.

1
Skriv svar