4x-strategispelet Endless Space släpps i augusti
Det går att förköpa på steam. Man får tillgång till alfan, och får poäng som man kan redeema på deras site och använda för att rösta på diverse saker om utvecklingen.
Har spelat alfan i ett par timmar och det är redan väldigt bra. Kommer bli en hel del Endless Space tills Diablo 3 släpps.
Och ja, detta är turordningsbaserat.
Hade inte tänkt spela alfan, men började köra lite och sen fastnade jag. Bästa rymd-4X jag spelat på länge. Mycket bra, trots att det är en alfa-version. Det är lite som GalCiv2, fast de gjort allting mycket smidigare och snyggare.
En likhet som fick mig att tänka på GalCiv2 är rymdstriderna, som inte är interaktiva utan visas upp i en "film" eller är statiska (enbart stridsrapport). I Endless Space har man dock möjligheten att påverka genom olika taktik i tre olika ranges när man väljer manuellt/filmiskt läge.
Hade inte tänkt spela alfan, men började köra lite och sen fastnade jag. Bästa rymd-4X jag spelat på länge. Mycket bra, trots att det är en alfa-version. Det är lite som GalCiv2, fast de gjort allting mycket smidigare och snyggare.
En likhet som fick mig att tänka på GalCiv2 är rymdstriderna, som inte är interaktiva utan visas upp i en "film" eller är statiska (enbart stridsrapport). I Endless Space har man dock möjligheten att påverka genom olika taktik i tre olika ranges när man väljer manuellt/filmiskt läge.
Hur är resurshämtning om det finns? Som i GalCiv2's första expansion där man kunde bygga mining base på asteroider ?
Ser ju riktigt spännande ut. Bra djup å snyggt.
Tittat på detta youtubeklipp (http://www.youtube.com/watch?v=b5V0zXc5SLc&feature=related) å det blir absolut ett köp sen!
Frågan e bara om man ska förboka (sitt namn i eftertexten å bild på deras kontor om man köper admiral special edition på steam för 26E. Annars finns vanliga versionen till 25% rabbat på steam just nu för 23E) för diablo3 kommer å man kommer knappast ha tid med något annat. Har redan flera spel på hyllan som jag inte spelat igenom å högen växer konstant
Hur är resurshämtning om det finns? Som i GalCiv2's första expansion där man kunde bygga mining base på asteroider ?
Det är annorlunda, men intressant. De kallar grund-resurserna i spelet för FIDS. Food, Industry, Dust och Science. De är bas för saker som befolkningsökning på nya kolonier, industrier för att tillverka snabbare, valuta att köpa diverse saker för, och forskning som ökar din utveckling.
I ett solsystem kan man bygga antingen system-breda saker som ökar en specifik FIDS, men också kan kosta Dust (valutan). Det går även att bygga vissa planetspecifika saker, och man kan utforska månar om det finns, men det mesta byggs på hela solsystemet.
Sen finns det strategiska resurser och lyx-resurser, som låses upp och upptäcks först när man forskat fram grundteknologin för dem. Sen kan de vara till fördel för tillverkning av speciella saker, eller ge olika bonusar för hela imperiet.
För att svara på frågan, så bygger du inte lika detaljerat på planeter och asteroider som i GalCiv2. Solsystemen i Endless Space är mer övergripande, men det finns massor av olika saker att forska fram och bygga som förändrar och förbättrar solsystem. Det går till och med att göra Terraforming på planeter, förvandla en planet helt och hållet om man vill det.
De kommer tweaka och ändra mycket eftersom det bara är en alfa än så länge, men det är extremt lovande för oss som gillar 4X space. Spelet är definitivt inte balanserat ännu, men alla grundstenar finns där. Som sagt, just nu är strid i stort sett passiv, liknande GalCiv2. Jag trivs med det, men för de som vill ha aktiv strid är det en nackdel.
Space Sector har en förhandstitt på Endless Space här nedan. I övrigt en utmärkt blogg med 4X Space-nyheter och recensioner, rekommenderas att besöka då och då.
http://www.spacesector.com/blog/2012/05/endless-space-alpha-f...
Jag har tagit lite bilder från min första omgång och lagt upp i Sweclockers screenshot-tråd (obs, väldigt tung tråd).
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...
Edit: Blev en massa edits, hoppas det blev rätt till slut.
Hur är resurshämtning om det finns? Som i GalCiv2's första expansion där man kunde bygga mining base på asteroider ?
Det är annorlunda, men intressant. De kallar grund-resurserna i spelet för FIDS. Food, Industry, Dust och Science. De är bas för saker som befolkningsökning på nya kolonier, industrier för att tillverka snabbare, valuta att köpa diverse saker för, och forskning som ökar din utveckling.
I ett solsystem kan man bygga antingen system-breda saker som ökar en specifik FIDS, men också kan kosta Dust (valutan). Det går även att bygga vissa planetspecifika saker, och man kan utforska månar om det finns, men det mesta byggs på hela solsystemet.
Sen finns det strategiska resurser och lyx-resurser, som låses upp och upptäcks först när man forskat fram grundteknologin för dem. Sen kan de vara till fördel för tillverkning av speciella saker, eller ge olika bonusar för hela imperiet.
För att svara på frågan, så bygger du inte lika detaljerat på planeter och asteroider som i GalCiv2. Solsystemen i Endless Space är mer övergripande, men det finns massor av olika saker att forska fram och bygga som förändrar och förbättrar solsystem. Det går till och med att göra Terraforming på planeter, förvandla en planet helt och hållet om man vill det.
De kommer tweaka och ändra mycket eftersom det bara är en alfa än så länge, men det är extremt lovande för oss som gillar 4X space. Spelet är definitivt inte balanserat ännu, men alla grundstenar finns där. Som sagt, just nu är strid i stort sett passiv, liknande GalCiv2. Jag trivs med det, men för de som vill ha aktiv strid är det en nackdel.
Space Sector har en förhandstitt på Endless Space här nedan. I övrigt en utmärkt blogg med 4X Space-nyheter och recensioner, rekommenderas att besöka då och då.
http://www.spacesector.com/blog/2012/05/endless-space-alpha-f...
Jag har tagit lite bilder från min första omgång och lagt upp i Sweclockers screenshot-tråd (obs, väldigt tung tråd).
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...
Edit: Blev en massa edits, hoppas det blev rätt till slut.
Verkar vara ett ritkigt trevligt litet spel. Blir ett köp när det släppts