4x-strategispelet Endless Space släpps i augusti

Robot
4x-strategispelet Endless Space släpps i augusti

4x = explore, expand, exploit & exterminate.

#endless-space


Inaktiv
4x-strategispelet Endless Space släpps i augusti

4X gillar vi. Ska hålla ett öga på det här.

Medlem

Turordningsbaserat?
Annars får nog Master of Orion 2 fortsätta fylla de skorna för min del.

Medlem

Inget spel för er? Uppskattar ärligheten. Så då kommer ingen recension på detta? Vore kul med en recension av någon ödmjuk person utan erfarenhet av denna typ av spel

Medlem

Ser lovande ut! Hoppas inte det är turordningsbaserat utan mer som Sins of a solar empire.

Medlem

Ser mycket intressant ut, musiken var suverän i klippet också.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det går att förköpa på steam. Man får tillgång till alfan, och får poäng som man kan redeema på deras site och använda för att rösta på diverse saker om utvecklingen.

Har spelat alfan i ett par timmar och det är redan väldigt bra. Kommer bli en hel del Endless Space tills Diablo 3 släpps.

Och ja, detta är turordningsbaserat.

Medlem

Jag är inte så väl bevandrad i den här genren, är det någon som kan förklara vad det är för drag som är mest relevanta för att ett dylikt spel ska lyckas?


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Har redan köpt detta och spelat ett par timmar, kan säga att det är forbannat snyggt, med en stilren UI och verkar djupt och mycket bra.

Medlem

En trailer utan hipp dubstep musik? Måttligt förvånad samt imponerad.

Medlem

Hur kan 4x på engelska bli 3x på svenska? Har det att göra med att FZ inte är så bra på att räkna?

Hur som helst, kanske ngt att testa


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hoppas detta blir bra. Gillar 4x. Dock tycker jag inget slår Gal Civ2 med alla expansioner. Helt klart bästa 4x jag spelat hittills

Medlem

Köpte Emperor Special Edition och fick tillgång till Alpha versionen. Hur jäkla bra som hekst. Polerat, inga buggar, rent, helt klart en av dem mest lovande titalrna hittills i år, och ändå bara i Alpha stadie.

Inaktiv

Ni som lirat, kan ni beskriva lite hur det känns och hur ni upplever gameplayet.

Är en sucker för turordningsbaserade lir och är det i rymden så kan det vara värt en del

Medlem

Det ser lovande ut, alltid kul med nya 4X spel. Men som Schmuttah säger så är det ju inget som slår Galciv 2


signatur

// Bacon <3

Inaktiv

Jag har redan förköpt sen tidigare och fick tillgång till alfa-versionen, som Uzza nämnde ovan. Väldigt lovande, men tänker inte köra allt för mycket innan release (köpte inte för att få testa alfan direkt).

Medlem

Detta har legat på min önskelista en tid. Hoppas det blir bra!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Hade inte tänkt spela alfan, men började köra lite och sen fastnade jag. Bästa rymd-4X jag spelat på länge. Mycket bra, trots att det är en alfa-version. Det är lite som GalCiv2, fast de gjort allting mycket smidigare och snyggare.

En likhet som fick mig att tänka på GalCiv2 är rymdstriderna, som inte är interaktiva utan visas upp i en "film" eller är statiska (enbart stridsrapport). I Endless Space har man dock möjligheten att påverka genom olika taktik i tre olika ranges när man väljer manuellt/filmiskt läge.

Medlem
Skrivet av Buio:

Hade inte tänkt spela alfan, men började köra lite och sen fastnade jag. Bästa rymd-4X jag spelat på länge. Mycket bra, trots att det är en alfa-version. Det är lite som GalCiv2, fast de gjort allting mycket smidigare och snyggare.

En likhet som fick mig att tänka på GalCiv2 är rymdstriderna, som inte är interaktiva utan visas upp i en "film" eller är statiska (enbart stridsrapport). I Endless Space har man dock möjligheten att påverka genom olika taktik i tre olika ranges när man väljer manuellt/filmiskt läge.

Hur är resurshämtning om det finns? Som i GalCiv2's första expansion där man kunde bygga mining base på asteroider ?

Medlem

Ser ju riktigt spännande ut. Bra djup å snyggt.

Tittat på detta youtubeklipp (http://www.youtube.com/watch?v=b5V0zXc5SLc&feature=related) å det blir absolut ett köp sen!

Frågan e bara om man ska förboka (sitt namn i eftertexten å bild på deras kontor om man köper admiral special edition på steam för 26E. Annars finns vanliga versionen till 25% rabbat på steam just nu för 23E) för diablo3 kommer å man kommer knappast ha tid med något annat. Har redan flera spel på hyllan som jag inte spelat igenom å högen växer konstant

Inaktiv
Skrivet av schmuttah:

Hur är resurshämtning om det finns? Som i GalCiv2&#039;s första expansion där man kunde bygga mining base på asteroider ?

Det är annorlunda, men intressant. De kallar grund-resurserna i spelet för FIDS. Food, Industry, Dust och Science. De är bas för saker som befolkningsökning på nya kolonier, industrier för att tillverka snabbare, valuta att köpa diverse saker för, och forskning som ökar din utveckling.

I ett solsystem kan man bygga antingen system-breda saker som ökar en specifik FIDS, men också kan kosta Dust (valutan). Det går även att bygga vissa planetspecifika saker, och man kan utforska månar om det finns, men det mesta byggs på hela solsystemet.

Sen finns det strategiska resurser och lyx-resurser, som låses upp och upptäcks först när man forskat fram grundteknologin för dem. Sen kan de vara till fördel för tillverkning av speciella saker, eller ge olika bonusar för hela imperiet.

För att svara på frågan, så bygger du inte lika detaljerat på planeter och asteroider som i GalCiv2. Solsystemen i Endless Space är mer övergripande, men det finns massor av olika saker att forska fram och bygga som förändrar och förbättrar solsystem. Det går till och med att göra Terraforming på planeter, förvandla en planet helt och hållet om man vill det.

De kommer tweaka och ändra mycket eftersom det bara är en alfa än så länge, men det är extremt lovande för oss som gillar 4X space. Spelet är definitivt inte balanserat ännu, men alla grundstenar finns där. Som sagt, just nu är strid i stort sett passiv, liknande GalCiv2. Jag trivs med det, men för de som vill ha aktiv strid är det en nackdel.

Space Sector har en förhandstitt på Endless Space här nedan. I övrigt en utmärkt blogg med 4X Space-nyheter och recensioner, rekommenderas att besöka då och då.
http://www.spacesector.com/blog/2012/05/endless-space-alpha-f...

Jag har tagit lite bilder från min första omgång och lagt upp i Sweclockers screenshot-tråd (obs, väldigt tung tråd).
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...

Edit: Blev en massa edits, hoppas det blev rätt till slut.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av schmuttah:

Hur är resurshämtning om det finns? Som i GalCiv2&#039;s första expansion där man kunde bygga mining base på asteroider ?

Det är annorlunda, men intressant. De kallar grund-resurserna i spelet för FIDS. Food, Industry, Dust och Science. De är bas för saker som befolkningsökning på nya kolonier, industrier för att tillverka snabbare, valuta att köpa diverse saker för, och forskning som ökar din utveckling.

I ett solsystem kan man bygga antingen system-breda saker som ökar en specifik FIDS, men också kan kosta Dust (valutan). Det går även att bygga vissa planetspecifika saker, och man kan utforska månar om det finns, men det mesta byggs på hela solsystemet.

Sen finns det strategiska resurser och lyx-resurser, som låses upp och upptäcks först när man forskat fram grundteknologin för dem. Sen kan de vara till fördel för tillverkning av speciella saker, eller ge olika bonusar för hela imperiet.

För att svara på frågan, så bygger du inte lika detaljerat på planeter och asteroider som i GalCiv2. Solsystemen i Endless Space är mer övergripande, men det finns massor av olika saker att forska fram och bygga som förändrar och förbättrar solsystem. Det går till och med att göra Terraforming på planeter, förvandla en planet helt och hållet om man vill det.

De kommer tweaka och ändra mycket eftersom det bara är en alfa än så länge, men det är extremt lovande för oss som gillar 4X space. Spelet är definitivt inte balanserat ännu, men alla grundstenar finns där. Som sagt, just nu är strid i stort sett passiv, liknande GalCiv2. Jag trivs med det, men för de som vill ha aktiv strid är det en nackdel.

Space Sector har en förhandstitt på Endless Space här nedan. I övrigt en utmärkt blogg med 4X Space-nyheter och recensioner, rekommenderas att besöka då och då.
http://www.spacesector.com/blog/2012/05/endless-space-alpha-f...

Jag har tagit lite bilder från min första omgång och lagt upp i Sweclockers screenshot-tråd (obs, väldigt tung tråd).
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...

Edit: Blev en massa edits, hoppas det blev rätt till slut.

Verkar vara ett ritkigt trevligt litet spel. Blir ett köp när det släppts

1
Skriv svar