Skola, samhälle, datorer?

Medlem
Skola, samhälle, datorer?

Man kan inte låta bli och undra om folk blir dummare och arrogantare ju nyare generationen blir. När man sitter och spelar ett MMO så finns det drösvis med puckon som drygar sig och generellt förstör spelet. Och tyvärr så kan man i nästan alla fall se en tydlig trend av dålig utbildning, taskig uppväxt och datorn som enda kompis som förklaring.
Skulle vilja se dessa personer IRL om dom beter sig på samma sätt eller om dom lever ut sina dåliga sidor bakom den suveräna brandvägg som ett nick är.
Jag har i de MMO jag spelar en massiv ignore-list vilket i sig löser problemet men man undrar ibland vars världen är på väg om barn skolas in i ett IT-samhälle där man beter sig hur illa som helst över nätet, om det nu är MMO, forum eller något annat.

Men var ligger grunden i problemet?
Skolan, fostran eller för mycket datortid?

#blogg


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skola, samhälle, datorer?

Min gissning skulle vara på uppfostran, man uppfostras till att vara trevlig emot människor i verkligheten men jag tror det är sällan föräldrar tar upp hur man bör bete sig vid datorn.

Medlem

Jag tror att det handlar mycket om att ge ökade kunskaper om att den man bråkar med/trakasserar över internet också är en människa, någon som kan må dåligt, bli ledsen.

Jag har spelat mycket Heroes of Newerth som är ett spel som är ökänt för dess otrevliga community. Jag introducerade min flickvän till spelet och hon tyckte att det var jättekul(hon spelar i princip aldrig spel annars, lite gamecube och sådant) men communityn var så otrevlig och "grabbig" att hon blev avskräckt från all form av online-spelande.

Detta är bara ett exempel från mina egna erfarenheter med idioter på internet, jag har själv också slutat spela HoN då jag blev på nedstämt/dåligt humör av den dåliga laganda som fanns i spelet.

1
Skriv svar