Generisk ny dator hjälp tråd

Medlem
Generisk ny dator hjälp tråd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2245888/2012-09-02

Tror inte jag har missat något, tänker byta ut fläktarna på Corsair Cooling Hydro H100 till Scythe 120mm(om det går? Av kommentarer och läst runt lite så har jag inte sett att det inte skulle gå iaf) tappar lite i effekt, men läst runt lite och tror man ska klara sig om man inte tänker försöka klocka datorn överdrivet mycket.

Är det något annat man glömt eller skulle kunna byta ut för bättre prestanda runt samma pris?

Vad ligger Intel Core i7 på för pris, om du ändå ska uppgradera, varför inte ta den bästa processorn?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

De ligger på drygt 500-700kr mer. Vad jag förstått så är inte i7 snabbare än i5, och extra kärnorna är overkill till vanligt bruk?

Skrivet av DarknesS:

De ligger på drygt 500-700kr mer. Vad jag förstått så är inte i7 snabbare än i5, och extra kärnorna är overkill till vanligt bruk?

Jag tänkte på att du skulle ha ett riktigt fett Grafikkort, varför inte i7 med. Jag har inte kollat på några jämförelser mellan i5 och i7, men nog borde du få lite extra kräm.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

phi
Medlem

i7 är väl egentligen bara intressant idagsläget om man har någon nytta av hyperthreading. T.ex att jobba med tunga filer i photoshop, 3d studio max, maya osv. Det går lite snabbare helt enkelt men för "vanligt bruk" eller vad jag antar är spel till 99% av fallen så ser jag ingen större anledning till att köra på en i7 eftersom att det är väldigt få spel som utnyttjar hyperthreading.

Fast någon pc-byggarguru får gärna rätta mig om jag har fel.

Medlem

Jo det är hur jag uppfattat det också, bytte till ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP när jag såg att TOP version var hade bra bättre Frekvens för 100kr mer.

Enda man riktigt funderar på är i5 eller i7 nu, så tror jag att man ska ha en vettig dator

Testpilot
Skrivet av DarknesS:

Jo det är hur jag uppfattat det också, bytte till ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP när jag såg att TOP version var hade bra bättre Frekvens för 100kr mer.

Enda man riktigt funderar på är i5 eller i7 nu, så tror jag att man ska ha en vettig dator

Ska du ändå lägga såpass mycket stålar så kan du likagärna ta en i7 , det är ju inte så att maskinen blir sämre av det , jag tänkte så då jag uppgraderade sist.

Medlem

Ser ut som intresset dog, men som du säger Harakiri är det kanske lika bra. Brukar försöka ha en dator i 5-6 år innan jag byter så kanske hinner dyka upp lite spel osv som använder "hela i7" så att säga.

1
Skriv svar