DLC är gratis i The Witcher 3

Medlem

Just as i said, CD-projekt blows them all away at E3 2013, cus you know they never bullshit.

Medlem

Det är inte ovanligt att ett företag utannonserar DLC innan släpp - men att det även är gratis? ...CDPR, mina pengar är era pengar! Det är såhär man tjänar pengar, inte genom att kräva det!

Medlem
Medlem

Fortsätter de så här så tror jag att CD-Projekt behöver inte oroa sig för pirater i framtiden!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Ronzem:

Varför inte ta betalt? det är vell bra om företaget får in mer pengar så de kan spendera mera på större och bättre spel.. detta kommer dom förlora på i längden.

hur då?
De skapar ett förtroende mellan företag och kund som i längden kommer ge dem massor av pengar.. folk kommer berätta för sina vänner "oh hörde du om CD Projekt? de är riktigt bra utgivare som ger gratis saker i sina riktigt bra spel!"

är det något företag som faktiskt förlorar i längden på att utnyttja sina kunder är det EA och Blizzard för tillfället.

Även om jag förstår vad du säger så är det två kanske dåliga exempel. Ja, finns mycket hat för EA och de går igenom vissa ekonomiska svårigheter men det är en gigantisk maskin inom spel.

Samma med Blizzard/Activision, går ingen nöd på dem. Sen kan man väl tycka att det CD projekt gör är bra ändå. Tror båda EA och BlizzardActivision har hyfsat skapliga analytiker.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Om deras synsätt ändå vore normen i spelbranschen...

Då skulle spel behöva kosta mer eller ha värdelöst innehållslösa DLCs, att utveckla spel är inte gratis, därav så kostar DLC.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ronzem:

Varför inte ta betalt? det är vell bra om företaget får in mer pengar så de kan spendera mera på större och bättre spel.. detta kommer dom förlora på i längden.

Jag hoppas verkligen inte att du är nån slags företagare...

Det är ju exakt som han säger, om spelet är bra kommer folk att köpa det.

Om spelet är bra så köper folk det, även om kommande DLC kostar en slant.. = mer pengar till företaget

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Sisyr:

Om deras synsätt ändå vore normen i spelbranschen...

Då skulle spel behöva kosta mer eller ha värdelöst innehållslösa DLCs, att utveckla spel är inte gratis, därav så kostar DLC.

Mja, du kan ju intala dig att DLC:s är ett nödvändigt ont om du så vill.

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Sisyr:

Om deras synsätt ändå vore normen i spelbranschen...

Då skulle spel behöva kosta mer eller ha värdelöst innehållslösa DLCs, att utveckla spel är inte gratis, därav så kostar DLC.

Jag tror snarare det finns ett underliggande problem med utgivarna och att andra kostymnissar högt upp i företagen tar ut större bonusar, och på så vis återinvesterar för lite i företaget. CDPR är ett relativt litet företag. De behöver inte få 5 miljoner sålda spel den första månaden för att stora starka chefen, utgivaren, utgivarens chefer, och yadda yadda ska kunna roffa åt sig nog för att dessutom säga till så att utvecklarstudion -- människorna som skapar spelet, vars arbete oftas ägs av en hel pyramid ovanför -- inte bara går plus minus noll, utan dessutom får nog med pengar över för att kunna börja på nästa projekt utan att förlita sig på obetalt övertidsarbete för att hinna nästa deadline.

Så nej, vad branschen verkligen behöver är ÄNNU STÖRRE möjligheter för individuella aktörer -- dvs indie-utgivare. CD Projekt Red äger exempelvis GOG.com, där de kan publicera alla spel de någonsin gör -- och alla andra spel som andra utvecklare gör, om de vill få det publicerat där -- helt fritt från DRM. Nog för att The Witcher 2 hade andra utgivare också, men jag tvekar inför tanken över att de stod för mer än de fysiska exemplaren, och att de ens tog en märkvärdig del av kakan i slutändan, eftersom många (liksom jag) valde att köpa spelet, DRM-fritt, från GOG.

Medlem
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ronzem:

Varför inte ta betalt? det är vell bra om företaget får in mer pengar så de kan spendera mera på större och bättre spel.. detta kommer dom förlora på i längden.

Jag hoppas verkligen inte att du är nån slags företagare...

Det är ju exakt som han säger, om spelet är bra kommer folk att köpa det.

Om spelet är bra så köper folk det, även om kommande DLC kostar en slant.. = mer pengar till företaget

Fast om dom bygger upp en rykte om att göra jävla bra spel OCH dessutom vara givmilda och tacksamma mot sina konsumenter så får dom inte mycket mer pengar. Det är så världen borde fungera. Tyvärr så tänker i princip alla företag som du gör, kortsiktiga och snabba vinster, istället för att tänka långsiktigt och tänka på dom som är anledningen till att dom har ett jobb.

Det är alltid bättre att tänka långsiktigt och bygga en relation med sina fans än att göra som EA och krama ut varje liten krona ur sina potentiella kunder.

EA tänker kortsiktigt och enbart på hur dom kan få mer i vinst till nästa kvartal.
CD Projekt tänker långsiktigt och på hur dom kan skapa en långvarig relation till sina fans.

EA är hatade.
CD Projekt kommer vara älskade.

Medlem

Finally, I have found it, I have!…
My very own sun…
Praise the sun!

Medlem

påminner lite om kampen mellan sony och ms, sonys grej är att tekniskt sett fungerar allt som förr medans ms tar bort saker som varit standard sen begynnelsen.

vad jag menar är, varför ska man betala för spel mer än 1 gång när det redan är ganska dyrt?
speciellt för en ny hatt eller annat svammel, det enda jag kan tänka på rakt ut som kan vara värt är borderlands 2 dlc's som faktiskt lägger på ett par timmars gameplay och tycker man om spelet så äre nog värt det...

men samtidigt är det ingen som tvingar en att köpa dlcs så

Medlem
Skrivet av Vioche:

påminner lite om kampen mellan sony och ms, sonys grej är att tekniskt sett fungerar allt som förr medans ms tar bort saker som varit standard sen begynnelsen.

vad jag menar är, varför ska man betala för spel mer än 1 gång när det redan är ganska dyrt?
speciellt för en ny hatt eller annat svammel, det enda jag kan tänka på rakt ut som kan vara värt är borderlands 2 dlc's som faktiskt lägger på ett par timmars gameplay och tycker man om spelet så äre nog värt det...

men samtidigt är det ingen som tvingar en att köpa dlcs så

Spel blir billigare om det inte går att sälja vidare..
Varför tror du att steam har 75% rea? Ser du det någonsin på gamestop ? Kanske spel som är 4-5år gamla.

Varför förtjänar inte utgivaren dina pengar? Varför ska gamestop ha allt?
Deras namn är roligt.. game.. stop.. de kommer i längden krossa marknaden.

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Sisyr:

Om deras synsätt ändå vore normen i spelbranschen...

Då skulle spel behöva kosta mer eller ha värdelöst innehållslösa DLCs, att utveckla spel är inte gratis, därav så kostar DLC.

Många titlar har dock DLC färdiga till release vilket helt enkelt inte är okej på något sätt. Jag ser hellre riktiga expansioner (t.ex. Blizzard) och betalar mer än gärna för dessa.

Medlem

Ska köpa spelet så dyrt som möjligt så att de får mina pengar =P så mkt pengar som de kan iaf, de äger väll GOG . com har jag för mig elller hur är det?

Medlem

wtf...
jag började gråta av glädje när jag läste detta.

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Sisyr:

Om deras synsätt ändå vore normen i spelbranschen...

Då skulle spel behöva kosta mer eller ha värdelöst innehållslösa DLCs, att utveckla spel är inte gratis, därav så kostar DLC.

Eller så skulle vinsten spela mindre roll och mer fokus ligga på glädjen att tillverka spel.

Fokus: skapa spel
Bonus: tjäna pengar

Inte:

Fokus: tjäna pengar
Bonus: skapa spel

Medlem
Skrivet av Oneone:

Ska köpa spelet så dyrt som möjligt så att de får mina pengar =P så mkt pengar som de kan iaf, de äger väll GOG . com har jag för mig elller hur är det?

Yup, det gör de. Köper du the Witcher spelen från GOG så får CDPR hela kakan också. Skulle aldrig få för mig att köpa det någon annanstans ifrån faktiskt. Sällan man får chansen att ge 100% av det man betalar direkt till utvecklarna, och samtidigt får det DRM-fritt liksom.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ronzem:

Varför inte ta betalt? det är vell bra om företaget får in mer pengar så de kan spendera mera på större och bättre spel.. detta kommer dom förlora på i längden.

Jag hoppas verkligen inte att du är nån slags företagare...

Det är ju exakt som han säger, om spelet är bra kommer folk att köpa det.

Han jobbar nog för EA Swedish economy department må tro eller liknande med hans tankesätt :DD

tka
Medlem

Inte lätt att göra annat än att älska CD Projekt

12
Skriv svar