Ubisoft och Nvidia i allians för snyggare pc-spel
Tror på det när jag ser det, Ubisofts PC-portar är verkligen helt urusla eller ibland av okej kvalitet, inget mer.
Mjo, visst att det har varit lite problem med vissa utav deras portningar, men om du tänker efter lite så är nästa generations konsoller uppbyggda precis som en PC, vilket troligen kommer resultera i att vi slipper dom flesta problemen som idag kan uppstå vid en portning.
Självklart kommer det att vara enklare att porta, men Ubisoft kan fortfarande utelämna stöd för "windowed mode" samt oförmåga att stänga av vsync etc.
Tror på det när jag ser det, Ubisofts PC-portar är verkligen helt urusla eller ibland av okej kvalitet, inget mer.
Mjo, visst att det har varit lite problem med vissa utav deras portningar, men om du tänker efter lite så är nästa generations konsoller uppbyggda precis som en PC, vilket troligen kommer resultera i att vi slipper dom flesta problemen som idag kan uppstå vid en portning.
Vad är det som är problematisk vid portning?
Arkitekturen på den nuvarande generationens konsoller skiljer sig stort ifrån en PC, vilket innebär att vid en "dålig" portning så resulterar det i dålig optimering, som oftast visar sig genom att spelet "laggar" eller presterar dåligt på höga grafiska inställningar (Även låga i vissa fall), trots att PCn i fråga har kraften för att klara av det och mer därtill.
Tror på det när jag ser det, Ubisofts PC-portar är verkligen helt urusla eller ibland av okej kvalitet, inget mer.
Mjo, visst att det har varit lite problem med vissa utav deras portningar, men om du tänker efter lite så är nästa generations konsoller uppbyggda precis som en PC, vilket troligen kommer resultera i att vi slipper dom flesta problemen som idag kan uppstå vid en portning.
Självklart kommer det att vara enklare att porta, men Ubisoft kan fortfarande utelämna stöd för "windowed mode" samt oförmåga att stänga av vsync etc.
Nja, Windowed mode kan utebli, absolut, men borde isåfall vara ändringsbart genom ini filer, detsamma gäller för vsync, just eftersom att dom är så lika i arkitekturen så har jag svårt att tänka mig att detta inte kommer att gå att modifiera.
Jag menar alltså att på dom nuvarande konsollerna så blir det som att skapa ett helt annat spel, medans på nextgen så skulle dom lika gärna kunna skapa det för PC som för konsoll för att det kommer iprincip fungera på samma sätt.
Jag håller på för fullt att spela Splinter Cell nu, tycker INTE det är något utöver det vanliga alls, ser helt ok ut, men det är faktiskt inte speciellt snyggt? Ansiktena ser halvt döda ut och animeringarna är inte speciellt bra om man ska vara helt ärlig.
Och jag har fläskat på full grafik.
Och om de nu har ett så bra samarbete med nVidia, VARFÖR gör de inte spelen nVidia 3D-vision Ready?
Det är faktiskt helt galen skillnad i att spela ett riktigt bra 3D spel, (efter att man vant sig då såklart) mot vanligt. När man vant sig är det nästan inte skoj att spela utan 3D
Har efter en patch haft mupp problem med nya Splinter Cell.
Har en framerate på runt 55-75 men när man gläpper på mörkerseende och sonar så hackar det ibland fast fraps säger 40. Alltså riktigt laggigt. Behöver bara alt tabba ur spelet och gå in igen så hoppar den upp till runt 70.
Samma problem hade jag med AssCreed 3 fast då frös sig spelet typ varje kvart helt. Alt tabba ur och det var igång igen...hmm...
Btw utan tesstelation (eller vad det nu heter) och ingen AA
hade det problemet en gång, fick fiffla med olika drivisar.
annan gång så var det för att min GPU fläkt hade så mkt damm att det blev för varmt och kortet underklockade sig.. tog bort dammet. problem solved
Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.
Glöm för all del inte bort gameplay, och möjlighet till fler inställningar. Att få bort/slöa ner autoregen och annat vore uppskattat. Creed 3 där man autoregenerar hälsa under striden och bara behöver masha på en knapp för att vinna, är inget jag vill se igen. Även om det nu skulle se skitsnyggt ut.
nu brukar ju såna här "samarbeten" mest handla om att hårdvarutillverkaren betalar lite pengar för att deras varumärke ska synas i början av spelet, och eventuellt lite branding i någon drivrutin...
Jag har svårt att förstå hur ubisoft inte skulle ha eller kan få tag på all expertis de behöver för att programmera grafik på nvidias grafikkort.
Det skulle vara intressant att se hur bra det går för Nvidia egentligen. Mobilplattformarna verkar det gå lite knackigt för, (finns inte jättemånga telefoner med Tegra4), och ATI har monopol på spelkonsolerna iallafall fem år framöver. visst har nVidia sin molnrenderingssatsning i framtiden, men för tillfället känns det som att grafikkort är det enda de tjänar pengar på, om inte jag har missat någon stor grej.
Sålänge AMD och ATI inte finns med i någon majoritet så är jag nöjd
Själv tycker jag tvärtom.
När AMD/ATI utvecklar något som TressFX så använder det DirectCompute som är en del av DirectX och fungerar därför på alla kort som stöder DirectCompute.
När NVIDIA köper upp och utvecklar något som PhysX så låser dom det till sin egna hårdvara och försämrar medvetet CPU-versionen så det körs långt ifrån optimalt.
"Pc-formatet är fortfarande en av världens mest populära plattformar för spelande, och vi dedikerar oss för att erbjuda pc-spelare den bästa möjliga upplevelsen med våra spel, sa Ubisofts Tony Key."
Just därför väntade de flera månader innan de kunde bekräfta att "The Division" kommer till PC.
"Pc-formatet är fortfarande en av världens mest populära plattformar för spelande, och vi dedikerar oss för att erbjuda pc-spelare den bästa möjliga upplevelsen med våra spel, sa Ubisofts Tony Key."
Just därför väntade de flera månader innan de kunde bekräfta att "The Division" kommer till PC.
Nja, det var väl för att PC är en så fantastisk spelplattform att de antog att alla förstod att det skulle komma till PC
Tessellation is DA SHIT! Vad är det för något?
Veckans första, bästa kommentar
men om du tänker efter lite så är nästa generations konsoller uppbyggda precis som en PC, vilket troligen kommer resultera i att vi slipper dom flesta problemen som idag kan uppstå vid en portning.
Det enda som är lika med en PC är processorarkitekturen men det är ju bara en del, på konsollerna har du delat minne mellan CPU och GPU samt högre minnesbandbredd, utnyttjar man det till fullo är det inte bara att porta över hur som helst. Visst blir det kanske enklare att porta men de nya konsollerna är inte uppbyggda som PC.
Själv undrar jag över 3D-stöd för Watch Dogs på PC, skulle gärna spela det i 3D på min TV. Om nu Nvidia hjälper till så kanske de kan fixa 3D-stöd från början så det inte blir som med Assassins Creed 3.
Sålänge AMD och ATI inte finns med i någon majoritet så är jag nöjd
Själv tycker jag tvärtom.
När AMD/ATI utvecklar något som TressFX så använder det DirectCompute som är en del av DirectX och fungerar därför på alla kort som stöder DirectCompute.
När NVIDIA köper upp och utvecklar något som PhysX så låser dom det till sin egna hårdvara och försämrar medvetet CPU-versionen så det körs långt ifrån optimalt.
Och oj vad bra TressFX fungerar på nvidia-kort. Jag har en riktigt häftig SLI-setup och slår jag på tressfx i tomb raider så hackar hela datorn ner till 5 fps när Laras hår skall blåsa lite i vinden.
Sålänge AMD och ATI inte finns med i någon majoritet så är jag nöjd
Själv tycker jag tvärtom.
När AMD/ATI utvecklar något som TressFX så använder det DirectCompute som är en del av DirectX och fungerar därför på alla kort som stöder DirectCompute.
När NVIDIA köper upp och utvecklar något som PhysX så låser dom det till sin egna hårdvara och försämrar medvetet CPU-versionen så det körs långt ifrån optimalt.
Och oj vad bra TressFX fungerar på nvidia-kort. Jag har en riktigt häftig SLI-setup och slår jag på tressfx i tomb raider så hackar hela datorn ner till 5 fps när Laras hår skall blåsa lite i vinden.
Lustigt eftersom det är directcompute. :S
Själv så sitter jag på ett amd grafikkort för tillfället och har absolut inget att klaga på. Det jag däremot tycker är lustigt så har jag spel som använde physx när nvidia inte hade köpt upp det och gissa vad det står i manualerna? Att Physx fungerar bäst till ati-kort. Pengar förändrar mycket här i världen.
Och oj vad bra TressFX fungerar på nvidia-kort. Jag har en riktigt häftig SLI-setup och slår jag på tressfx i tomb raider så hackar hela datorn ner till 5 fps när Laras hår skall blåsa lite i vinden.
I så fall så borde Nvidia satsa mer resurser på att förbättra deras stöd för DirectX, speciellt då dom flesta köper grafikkort för att köra mjukvara som använder sig av DirectX. Men det är ju inte första gången det sker, när DirectX9 kom så var Nvidia riktigt dåliga på att stöda dom nya funktionerna med deras Geforce FX 5xxx serie.
Sålänge AMD och ATI inte finns med i någon majoritet så är jag nöjd
Detsamma gäller Nvidia.
Så du vill varken ha Nvidia eller ATI... vad har du för graffekort eg?
Matrox ska det vara :b
Grafiken är nummer ett för mig . Kollar först grafiken, sedan om spelet är roligt.
Håller delvis med. Det första jag ser är den grafiska stilen. Ser ett spel ut att vara gjort på det sättet att "sämre" grafik ska passa till temat så har jag inga problem med det. Men ser det där emot ut som att spelet är gjort för att spräcka de grafiska gränserna och jag sedan ser lågupplösta texturer så får jag lite kväljningar.