Black Desert knuffar mmo-genren framåt
Det koreanska nätrollspelet får realistiskt väder och strider som gör skäl för genrebeteckningen "massivt".
Jag tror det behövs någon ny slags "strider". Alla mmo har konstiga strider eftersom man ofta kan tanka som om man vore singelkornig titanlegering och mer därtill. Andra alternativet är dessa förbannade "dodgetanks" som har ett koncept som också känns extremt skumt.
Kanske bara är jag men jag är trött på alla livmätare -_-, headshots som inte dödar och återhämtande liv. Men men jag kanske bara borde gå och lägga mig just nu, kanske känns bättre en annan dag i framtiden.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Låt mig gissa, gameplayet är identiskt med 99% av alla koreanska mmo's? Yta över substans verkar vara normen i dom nyare österlänska mmoerna.
aja, det verkar ju inte vara hotkeybaserat combat, och miljöerna var ju fina iaf.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Designstilen ser förvånansvärt västerländsk ut för att vara asiatisk - vilket alltid är ett steg i rätt riktning.
Men gud vad ogenomtänkt den tekniska aspekten av den där trailern var. Då menar jag mjukvaruinställningarna på inspelningsdatorn.
Till exempel på avskyr jag när trailers spelas in utan att vare sig aniostropic filtering eller antialising brukas. Speciellt öknen tog mycket skada av att ha sina texturer sönderblurrade av bristen på filtrering.
Vidare så kunde man se pixlarna i videon, så inte bara var filmen sönderkomprimerad/nyttjade en för lättviktig inspelning med för låg bitrate, dessutom så framträdde det hur låg upplösning det var på spelet de spelade in. Det kräver ingenting att lägga på 2x MSAA eller, ännu bättre på alla vis, ett lager FXAA.
Dessutom hade de dragit ner upplösningen på flertalet shaders så som SSAO'n och skuggorna till den punkt att objekt i avståndet såg ut att lida av Z-fighting! Snälla, se till att spela in era trailers på en iallfall genomsnittligt bra burk så att ni inte måste "optimera" sönder spelet innan.
Slutligen vill jag bara påpeka att det här är det LOD-enablade spel av alla som finns där ute som verkar hantera kvalitetsskalning sämst av alla. Herregud vad träd och byggnader poppar till när de kommer nära nog att få sin modell swappad. Inte snyggt gjort, verkligen inte.
Ingen högupplöst variant?
Här
Det där är bara en uppskalad version av samma 720p-video. Men möjligen blir den lite lättare på ögonen nu.
Designstilen ser förvånansvärt västerländsk ut för att vara asiatisk - vilket alltid är ett steg i rätt riktning.
Men gud vad ogenomtänkt den tekniska aspekten av den där trailern var. Då menar jag mjukvaruinställningarna på inspelningsdatorn.
Till exempel på avskyr jag när trailers spelas in utan att vare sig aniostropic filtering eller antialising brukas. Speciellt öknen tog mycket skada av att ha sina texturer sönderblurrade av bristen på filtrering.
Vidare så kunde man se pixlarna i videon, så inte bara var filmen sönderkomprimerad/nyttjade en för lättviktig inspelning med för låg bitrate, dessutom så framträdde det hur låg upplösning det var på spelet de spelade in. Det kräver ingenting att lägga på 2x MSAA eller, ännu bättre på alla vis, ett lager FXAA.
Dessutom hade de dragit ner upplösningen på flertalet shaders så som SSAO'n och skuggorna till den punkt att objekt i avståndet såg ut att lida av Z-fighting! Snälla, se till att spela in era trailers på en iallfall genomsnittligt bra burk så att ni inte måste "optimera" sönder spelet innan.
Slutligen vill jag bara påpeka att det här är det LOD-enablade spel av alla som finns där ute som verkar hantera kvalitetsskalning sämst av alla. Herregud vad träd och byggnader poppar till när de kommer nära nog att få sin modell swappad. Inte snyggt gjort, verkligen inte.
Ingen högupplöst variant?
Här
Det där är bara en uppskalad version av samma 720p-video. Men möjligen blir den lite lättare på ögonen nu.
Precis det du nämner har stört mig något enormt ända sedan jag såg teasern första gången. Motorn verkar lida av samma texture-popping som Unreal Engine dessutom, eller så är det den dåliga LOD-lösningen. Jag har börjat intressera mig mer och mer för sandbox-mmon, men när kvalitén på filmen är så dålig kan man undra om man ens ska bry sig om själva spelet. Att det dessutom är koreanskt ger tyvärr inte heller några större förhoppningar.
Mycket intressant, men av erfarenhet så skall man inte tro på att allt är guld och gröna skogar....
Tänker du på wowdödaren swtor nu?
Nja, tänker på de flesta spel, förhandsreklamen lovar mycket men det visar sig ofta att de inte kan hålla allt eller att det är roligare på "papperet" än när det blir verkligt.
Death is only the beginning
nää detta kommer inte gå långt. asiater vet inte hur man hanterar västerländska gamers. Jag kan sätta 1000 kr på att detta inte kommer bli en hit om 2 år ens
Ifall det säljer eller inte har ingenting med deras ursprung att göra, finns hur många asiatiska spel som helst som lyckats.
säg vad man, men spell effekts och details det lilla man såg, det vart fan ta mig snyggare än alla andra fantasy och mmo:spel
tror nog många håller med mig på denna.
grafik i sig vart extremt snygg med, probemet vart dock som någon poängterade det hackade fram saker och liknande exempelvis när dom red vid vagnen en styrde.
och träd som bara spawnade i början för den inte hade terrain spawning på så högt för den skulle väl inte klara av det
problemet jag även har med detta, ingen story jag vill ha en story exempelvis vi har ju blizzard finns inget mmo med så bra backrundstory bakom allt.
Men hey man måste börja någonstans
alltså darkfall online det första darkfall gjorde ju det dära förutom vädret.
Men bra att "vanliga" mmos börja röra sig ifrån wow så man får lite mera val möjligheter, atm är det bara darkfall, mortal som är något att spela.
EQ next, TESO, Archeage är typ det på sikt som gör något intresant
De borde döpa om spelet till "Black Pop-Up", med tanke på hur hårt LOD'at allt verkar.
Dessutom så är design-stilen verkligen inte min kopp te.
Själv föredrar jag krigare som inte ser ut som de inte ens kommit in i puberteten. Fattar inte varför de envisas med att göra grafiken så jäkla nutti-nuttig och slänga på en My Little Pony vibb på alltihopa?
Skulle bli ett dugg förvånad om man loggade in bara för att upptäcka att det finns en "Justin Bieber" eller "#SWAG" klass man kan spela.
Fånigt och tramsigt och definitivt ingen värld jag har lust att springa runt i.
Tack, men nej tack.
SE
Det är inte ens closed beta ännu. Det är väl givet med texture popping och annat. Grafik är ju det sista man filar på. Dessutom har man inte svårt att ignorera lite sånt när man får slåss i slag på 800pers. Om ni tror att så många karaktärer på skärmen samtidigt är gratis i form av pc hästkraft. Troligen kommer det inte att bli så många spelare förräns långt senare i spelets livslängd. Snyggt var ju spelet, inga tvivel där. Men jag har svårt att tro att det skulle slå här i EU, kanske på samma nivå som Tera eller någe annan halvframgångsrikt Korea MMO.