Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

Medlem

Dages att duke nukem deffar rejält, Lara har ju redan gjort bröstförminskning. Herregud. Detta är fiction. Varför stör sig folk ens? Bara för att hjälten jag spelar i ett spel ser bättre ut än mig, mår jag inte dåligt av det? Tänk dig en tjock sam fisher med taniga armar o babyface! Även detta går åt båda hållen, men det är alltid kvinnorna det är synd om? Kolla på assassins creed, äre inte en tjej i toppen där? Tycker nog AC gubbarna är lite för stora o smidiga, känner mig kränkt som man! Jag ser inte ut så! ;((((

Medlem
Skrivet av Maria Myhr:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Maria Myhr:

- Det ÄR ett problem om tjejer känner att de inte vågar ge sig in i diskussioner på spelforum på grund av risken att bli dissad som både spelintresserad tjej och tjej i allmänhet.

Skämtar du? Eller så är du ny på internet.
Vem som helst riskerar att bli dissad för vad som helst på forum på nätet. Det är inget problem, det är nånting man struntar i.

Jag varken skämtar eller är ny på internet, jag tycker att helt enkelt att det är ett problem när människor blir dissade, trakasserade, ignorerade och dylikt, oavsett vad eller var det gäller. För mig är internet ingen isolerad företeelse utan en del av samhället.

Det är en del av internetkulturen, ta inte allt så personligt så kommer du må bättre


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jättebra artikel! Det är precis sånt här som behöver skrivas om vår favorithobby ska kunna växa upp och tas på allvar!


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Vad trött jag blir på alla dessa gnälliga krönikor och recensioner.

Ena sekunden är spel ett konstverk, i stil med en tavla eller en oscar vinnande film. För att direkt efteråt bli ett samtal om jämställdhet... seriöst?? ni får fan ta och bestämma er.

Om det är tänkt att spel ska vara en plattform där utvecklare ska ha möjlighet att uttrycka sig sina känslor och kreativitet så vem fan är ni att lägga sig i deras verk?? på riktigt, sen när blev det en lagstiftad rättighet att få sitt specialsydda spel hem på posten?

Idag görs det så otroligt mycket spel och även om majoriteten är gjorda för killar av killar så finns det självklart spel som INTE faller in i den typiska ramen. Och dom är ganska många när man väl börjar räkna upp dem.

Så ärligt talat, sluta sitta hemma gapandes med öppen mun, väntandes, på att nån ska mata er med det perfekta spelet. Ni får väl leta lite själv.

Och med tanke på att vi som tur är inte lever i nordkorea så får faktiskt spelföretagen släppa precis vilka spel dom vill. Vilket dom också kommer göra så länge dom säljer bra. varför skulle dom ändra på det?

aja nu har jag fått avreagera mig lite iaf. Har stått emot att skriva ett enda inlägg i den här debatten, men nu kunde jag inte hålla mig längre... lite besviken på mig själv

MEG
Medlem
Skrivet av Sharpless:
Skrivet av MEG:

Hooo jämställdhet, finns få ämnen i sverige idag som väcker så heta känslor, mindre brännbart att prata politik
Och ja svenskarna (inkl mig) har nog blivit less på denna debatt som har spårat ur, allt idag ska vara jämställt. Snart måste vi killar sitta och kissa och trycka upp en tampong i röven för att vi ska vara så jämställda som möjligt. Och om någon skulle undra så ja jag är självklart för jämställdhet men vi kan aldrig bli det till 100%.

Och vi som tycker att det kan behövas lite mer jämställt samhälle tycker att halmgubberetoriken från den mer misogyna sidan är aningen tröttsam.

Ireen von Wachenfeldt, f.d. ordförande i kvinnojourernas organisation ROKS, m.m.

- ”Män är djur”
I SVT-dokumentären Könskriget, 22 maj 2005

- ”Jag skulle ha sagt att män är värre än djur. En del våldsamma män kan till och med njuta av kvinnors lidande. Det gör inte djuren”
Till tidskriften Mana, citerad i Aftonbladet, 18 jan 2008

- ”Efter den veckan i september när tre mord har skett, känns det naturligt att utesluta männen från det offentliga rummet.”
I ROKS månadsbrev


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Herregud... Feminismen hotar verkligen spelbranschen.

Var det sån här dynga jag blev supporter för?

Nej, du blev supporter för fler avsnitt av FZ TV, ett par nummer PCG, en musmatta och för att slippa reklamen, eller menar du att dina pengar ska styra vad FZ skriver om?

Skrivet av Raklödder:

Kan ni sluta! Vad betyder jämställdhet för er? Att alla är lika värda (respekterade) inför lagen eller vad som anses vara moraliskt korrekt i enlighet med dagens normer? Inte i min bok. Att påtvinga folk mångkultur, mångfald och "jämställdhet" är minst sagt lika respektlöst.

Det finns alltid två sidor av ett mynt.

"Påtvinga jämställdhet", snyggt! Ja här har vi två sidor, en sida som ser ett problem och sen har vi såna som dig, som förnekar ett problem och försöker påtvinga din "sanning", om att det inte finns ett problem?

Skrivet av Sethernis:

Om kvinnor inte är nöjda med stereotyperna så ändra dem.

Det är en debatt som du och dina vänsterpolare som lever isolerade liv har mellan varandra. Samma typ av människor där 70% röstar på V eller MP eller S och tror på riktigt att F! är ett seriöst parti.

Vad tror du denna artikeln är ett försök på? Försök görs hela tiden, men då får vi debatter och kommentarer som dina. Läs vad du själv skriver så kanske du förstår...herregud.

Snyggt att också rama in dina motståndare i ett fack, låt mig gissa, "SD 2014"? ...när vi ändå pratar om seriösa partier?
Nu ramar jag ju in dig också, men det är bara PK ådran i mig som spökar.

Vi som är för jämställdhet och inte tycker att det är ok att diskriminera andra är ju inte automatiskt vänster, sluta upp med tramset.

Skrivet av Sethernis:
Skrivet av v1lle3:

Det här med jämställdhet verkar många ha problem med.
För mig känns det uppenbart att respektera och behandla båda könen likadant.
Tydligen är det många som inte håller med, dock.

Du gör ett gigantiskt misstag.
Feminism är inte samma ska som jämställdhet även om fanatiska feminister försöker få det att framstå som det(de vet att det är deras enda chans).

Nej du gör ett misstag. Klart att det finns fanatiska feminister, men finns fanatiker överallt, det gör det hursomhelst inte rätt för dig att påstå att feminism inte handlar om jämställdhet.

Skrivet av Fisse:

Suck så jävla trött på rödvinsvänstern.
Den mediala feminist eliten är så jävla efterbliven.
Kriminaliteten ökar och ökar. Näst högst andel våldtäkter i världen. Men nä det är hur jävla illa de Svenska männen behandlar kvinnan som är viktigt i världens mest jämställda land.
När en feminist drar på sig en slöja/niqab för feminismen får man verkligen bekräftat hur jävla patetiskt det hela är.
Diskussionen är urvattnad sedan länge och de som strider för den utan trovärdighet.
På mitt jobb har vi länge försökt få in kvinnor. En del har prövat, alla har slutat snabbt. Det är ett fysiskt tungt jobb, men vi är ju alla lika eller hur? Varför tvinga jämställdhet överallt när det inte fungerar överallt?

Du är ju patetiskt med dina kommentarer. Kanske kvinnorna på din arbetsplats har slutat pga attityder som dina?

Källa på dina påståenden om våldtäkter och kriminalitet, om jag får be? Därtill så handlar inte jämställdhet om tunga lyft...

Bra krönika för övrigt Anroth, ser fram emot nästa. Debatten behövs verkligen mot de skrikande småbarn vi har på FZ, som gapar "fanatiskt feminist", "PK", "verkligheten" och "rödvinsvänstern" i brist på bättre argument, samtidigt som man hävdar att det inte finns ett problem. Det är ju tragiskt om något.

Stor puss till alla er som skriver vad ni tycker i tråden, debatten behövs som aldrig förr. Många stenåldersåsikter i tråden är ju en anledning varför vi gamers fortfarande ses som småbarn. Era åsikter behöver vädras, gärna med tjejer i er närhet, för ni pratar väl med dom om det här?

Medlem
Skrivet av Aresz:

Era åsikter behöver vädras, gärna med tjejer i er närhet, för ni pratar väl med dom om det här?

Brukar diskutera genusdebatten inom spelbranschen med mitt ex. Vi skrattar båda åt den.

Inaktiv
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Aresz:

Era åsikter behöver vädras, gärna med tjejer i er närhet, för ni pratar väl med dom om det här?

Brukar diskutera genusdebatten inom spelbranschen med mitt ex. Vi skrattar båda åt den.

Bra att ni diskuterar.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Aresz:

Era åsikter behöver vädras, gärna med tjejer i er närhet, för ni pratar väl med dom om det här?

Brukar diskutera genusdebatten inom spelbranschen med mitt ex. Vi skrattar båda åt den.

Bra att ni diskuterar.

Ja, och tack för att ni bjuder på er själva.

Inaktiv
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Aresz:

Era åsikter behöver vädras, gärna med tjejer i er närhet, för ni pratar väl med dom om det här?

Brukar diskutera genusdebatten inom spelbranschen med mitt ex. Vi skrattar båda åt den.

Bra att ni diskuterar.

Ja, och tack för att ni bjuder på er själva.

Inget du behöver tacka för, det gör jag så gärna.

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Detta är jätteintressant. Jag skulle säga att du har delvis rätt.

Genusvetenskap _kan_ inte göra anspråk på en objektiv sanning eftersom den i grunden vilar på postmodernism och därmed avsäger sig förmågan att kunna säga någonting om verkligheten. Annan samhällsvetenskap och humaniora rör dock verkligheten. Oavsett om det handlar om statsvetenskap, nationalekonomi eller historia så försöker man så gott det går att referera till fakta. Genusvetenskapen kan dock inte göra detta eftersom den är pseudovetenskaplig. Om någon genusvetare skulle påstå att den har korrekta fakta eller gjort sanna påståenden så skulle denna direkt bli motbevisad varför de alla får fly in i någon slags kunskapsteoretisk relativism.

Vetenskap _skall_ behandla fakta. Detta innebär inte att all vetenskap skall vara baserad på matematik. Samhällsvetenskap, humanoria och naturvetenskap har alla olika verktyg. Alla bygger de dock på att de skall kunna testas och inte bära på interna motsägelser - då blir det plötsligt religion eller pseudovetenskap där just genusvetenskapen hör hemma.

Genusvetenskap är inte bara en ideologiskt konstruerad pseudovetenskap, den är dessutom politiskt anbefalld och intvingad i princip varenda kursplan i den svenska högskolan, ungefär som marxismen-leninismen var i högre utbildning på många håll i östblocket. Kolla själv om ni inte tror mig, i de mest irrelevanta fall skall det i undervisningen "problematiseras kring genus". Jag har under mina högskoleår många gånger bevittnat hur denna beordrade överideologi får hederliga akademiker att skruva på sig av obehag när de mot all rimlighet skall försöka följa dessa kursplaner för att göra sitt jobb.

Hjernevask-dokumentären som det länkas till här ovan är en ganska bra sammanfattning av vilket trams det handlar om. Man ignorerar selektivt forskningsunderlag för att kunna hålla igång en postmodern dekonstruktivistisk och relativistisk agenda med rötter i 68-eran. Programledaren har själv en bakgrund som sociolog och visar tydligt vilket ovetenskapligt hyckleri man sysslar med för att främja sin ideologi.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av gammelsmurf:

En sajt mindre att följa, tack för det Thomas Arnroth.

Snälla lova att du inte kommer tillbaka. Låt mig gissa, du drar vidare till flashback?

Du tycker folk som använder PK som skällsord är patetiska - Newsflash: Att ständigt säga att flashback är kass och att folk ska dra tillbaka dit är EXAKT SAMMA SAK. Hyckla mindre.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av jooster:

blabla....
Män har inte alls det genetiska tvånget. Att skaffa barn är, biologiskt sett, ett 10-minutersuppdrag för en man. Svårare är det inte. Män har väldigt lite drifter att ta hand om sin familj och sina barn jämfört med kvinnor, och får därför mycket mer tid och frihet att utforska andra delar av livet, som t.ex. teknik....blabla

Va? Hur kan du tro det?
Det har dom i alla fall.

Medlem

Tänker hålla mig utanför diskussionen i övrigt men kan tycka att det är lite fel med en krönika som far med osanning. Citat från svenska spelbranschens facebookgrupp när eventet postades:

"Tid: Måndag 26 augusti 9-17
Plats: Bryggeriet i Nürnberghuset (Björngårdsgatan 14B, källaringången) i Stockholm. T-Mariatorget/Södra Station
Kostnad: 899 kr ex moms
Kostnadsfritt för professionellt yrkesverksamma inom kultursektorn i Stockholm som är anmälda deltagare i KulturKraft Stockholm eller medlemmar i Spelplan-ASGD. Kostnaden, som motsvarar cirka 899 kr (+ moms) betalas med hjälp av stöd från Europeiska Socialfonden ESF"

Det är väldigt intressant att kalla det för ett gratis-event rakt av bara för att vissa grupper gick gratis...

Medlem

Vissa skriver att de tröttnar och att de undrar vad FZ håller på med. Jag säger att det är just pga krönikor och artiklar som dessa som jag är supporter! Relevant och givande.

Den som använder "PK" i någon form av diskussion har naturligtvis förlorat direkt.

Skrivet av meganollan:

Vad trött jag blir på alla dessa gnälliga krönikor och recensioner.

Ena sekunden är spel ett konstverk, i stil med en tavla eller en oscar vinnande film. För att direkt efteråt bli ett samtal om jämställdhet... seriöst?? ni får fan ta och bestämma er.

Om det är tänkt att spel ska vara en plattform där utvecklare ska ha möjlighet att uttrycka sig sina känslor och kreativitet så vem fan är ni att lägga sig i deras verk?? på riktigt, sen när blev det en lagstiftad rättighet att få sitt specialsydda spel hem på posten?

Idag görs det så otroligt mycket spel och även om majoriteten är gjorda för killar av killar så finns det självklart spel som INTE faller in i den typiska ramen. Och dom är ganska många när man väl börjar räkna upp dem.

Så ärligt talat, sluta sitta hemma gapandes med öppen mun, väntandes, på att nån ska mata er med det perfekta spelet. Ni får väl leta lite själv.

Och med tanke på att vi som tur är inte lever i nordkorea så får faktiskt spelföretagen släppa precis vilka spel dom vill. Vilket dom också kommer göra så länge dom säljer bra. varför skulle dom ändra på det?

aja nu har jag fått avreagera mig lite iaf. Har stått emot att skriva ett enda inlägg i den här debatten, men nu kunde jag inte hålla mig längre... lite besviken på mig själv

Ha, ha, den där känslan

Skrivet av Kalifa:

Tänker hålla mig utanför diskussionen i övrigt men kan tycka att det är lite fel med en krönika som far med osanning. Citat från svenska spelbranschens facebookgrupp när eventet postades:

"Tid: Måndag 26 augusti 9-17
Plats: Bryggeriet i Nürnberghuset (Björngårdsgatan 14B, källaringången) i Stockholm. T-Mariatorget/Södra Station
Kostnad: 899 kr ex moms
Kostnadsfritt för professionellt yrkesverksamma inom kultursektorn i Stockholm som är anmälda deltagare i KulturKraft Stockholm eller medlemmar i Spelplan-ASGD. Kostnaden, som motsvarar cirka 899 kr (+ moms) betalas med hjälp av stöd från Europeiska Socialfonden ESF"

Det är väldigt intressant att kalla det för ett gratis-event rakt av bara för att vissa grupper gick gratis...

Nu ska vi nog vara försiktiga med att beskylla nån för att fara med osanninge. Du kunde ju googlat själv, men här har du Spelplan ASG:s medlemmar och stödmedlemmar. Rätt många som kunde går gratis va? Bl a då Dice, Avalanche, King, Paradox och Starbreeze...

Medlemmar:
12 O'clock Studios, Avalanche Studios, The Bearded Ladies Consulting, Coldwood Interactive, DICE, Expansive Worlds, Fatshark, FEO Media, Filimundus, Free Lunch Design, GameVibe, Hansoft, Image & Form, Imagination Studios, Imperial Games, Level Eight, Localize Direct, King.com, Mindark, Mojang, Paradox Interactive, Pieces Interactive, Planeto, Raketspel, Redikod, Rovio, Simogo, Simplygon, Southend Interactive, Starbreeze, Stardoll, Stunlock Studios, Tarsier Studios, Tenstar, Ubisoft Massive, World of Horsecraft, och Zordix.

Stödmedlemmar:
Bird & Bird, Chalmers Tekniska Högskola, Dreamhack, DSV Stockholms universitet, Forestlight Studio AB, Futuregames Academy, Försvarshögskolan, Gothia Science Park/The Game Incubator Network, Hermods, The Game Assembly i Malmö, Högskolan i Skövde, KPMG, Media Evolution, Netport Karlshamn , B, PAN Vision, Stiftelsen Teknikdalen, Säkra försäkringar, Södertörns högskola, Tension Graphics (Playground Squad) och Örebro Universitet.

Medlem

När jag ser vad många av kommentarerna klagar på står det klart att många antingen inte läst eller inte förstår artikeln.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Vissa skriver att de tröttnar och att de undrar vad FZ håller på med. Jag säger att det är just pga krönikor och artiklar som dessa som jag är supporter! Relevant och givande.

Den som använder "PK" i någon form av diskussion har naturligtvis förlorat direkt.

Jaså varför då?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av meganollan:

Vad trött jag blir på alla dessa gnälliga krönikor och recensioner.

Ena sekunden är spel ett konstverk, i stil med en tavla eller en oscar vinnande film. För att direkt efteråt bli ett samtal om jämställdhet... seriöst?? ni får fan ta och bestämma er.

Om det är tänkt att spel ska vara en plattform där utvecklare ska ha möjlighet att uttrycka sig sina känslor och kreativitet så vem fan är ni att lägga sig i deras verk?? på riktigt, sen när blev det en lagstiftad rättighet att få sitt specialsydda spel hem på posten?

Idag görs det så otroligt mycket spel och även om majoriteten är gjorda för killar av killar så finns det självklart spel som INTE faller in i den typiska ramen. Och dom är ganska många när man väl börjar räkna upp dem.

Så ärligt talat, sluta sitta hemma gapandes med öppen mun, väntandes, på att nån ska mata er med det perfekta spelet. Ni får väl leta lite själv.

Och med tanke på att vi som tur är inte lever i nordkorea så får faktiskt spelföretagen släppa precis vilka spel dom vill. Vilket dom också kommer göra så länge dom säljer bra. varför skulle dom ändra på det?

aja nu har jag fått avreagera mig lite iaf. Har stått emot att skriva ett enda inlägg i den här debatten, men nu kunde jag inte hålla mig längre... lite besviken på mig själv

Ha, ha, den där känslan

Ja suck. nu är det gjort. Tyvärr

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Kalifa:

Tänker hålla mig utanför diskussionen i övrigt men kan tycka att det är lite fel med en krönika som far med osanning. Citat från svenska spelbranschens facebookgrupp när eventet postades:

"Tid: Måndag 26 augusti 9-17
Plats: Bryggeriet i Nürnberghuset (Björngårdsgatan 14B, källaringången) i Stockholm. T-Mariatorget/Södra Station
Kostnad: 899 kr ex moms
Kostnadsfritt för professionellt yrkesverksamma inom kultursektorn i Stockholm som är anmälda deltagare i KulturKraft Stockholm eller medlemmar i Spelplan-ASGD. Kostnaden, som motsvarar cirka 899 kr (+ moms) betalas med hjälp av stöd från Europeiska Socialfonden ESF"

Det är väldigt intressant att kalla det för ett gratis-event rakt av bara för att vissa grupper gick gratis...

Nu ska vi nog vara försiktiga med att beskylla nån för att fara med osanninge. Du kunde ju googlat själv, men här har du Spelplan ASG:s medlemmar och stödmedlemmar. Rätt många som kunde går gratis va? Bl a då Dice, Avalanche, King, Paradox och Starbreeze...

Medlemmar:
12 O'clock Studios, Avalanche Studios, The Bearded Ladies Consulting, Coldwood Interactive, DICE, Expansive Worlds, Fatshark, FEO Media, Filimundus, Free Lunch Design, GameVibe, Hansoft, Image & Form, Imagination Studios, Imperial Games, Level Eight, Localize Direct, King.com, Mindark, Mojang, Paradox Interactive, Pieces Interactive, Planeto, Raketspel, Redikod, Rovio, Simogo, Simplygon, Southend Interactive, Starbreeze, Stardoll, Stunlock Studios, Tarsier Studios, Tenstar, Ubisoft Massive, World of Horsecraft, och Zordix.

Stödmedlemmar:
Bird & Bird, Chalmers Tekniska Högskola, Dreamhack, DSV Stockholms universitet, Forestlight Studio AB, Futuregames Academy, Försvarshögskolan, Gothia Science Park/The Game Incubator Network, Hermods, The Game Assembly i Malmö, Högskolan i Skövde, KPMG, Media Evolution, Netport Karlshamn , B, PAN Vision, Stiftelsen Teknikdalen, Säkra försäkringar, Södertörns högskola, Tension Graphics (Playground Squad) och Örebro Universitet.

Då tycker jag gott att du kunde lägga till det i krönikan, faktum kvarstår att det INTE var ett gratisevent. Om du dessutom går in och kollar svaren på deras inbjudan så är det många av kommentarerna som lyfter upp att det var lite väl dyrt. Det fanns alltså personer som ville gå men valde att avstå pga priset och inte för att de inte bryr sig ett skit om jämställdhet.

Grafikfejs
Paradox Interactive

Jag förstår ärligt talat inte vad det är med denna artikel som upprör så många läsare. Hur en mer variationsrik och mångfacetterad bild av kvinnor i spel kan vara så avskyvärd frångår mitt förstånd fullständigt. Spelen lär ju inte bli SÄMRE av att kvinnosynen får en uppfräschning. Och precis som Arnroth skriver borde spelutvecklarna av ren självbevarelsedrift vilja lära sig mer om vad som lockar kvinnor och vilka designelement som utesluter dem.

Sedan inte sagt att vare sig männen eller kvinnorna måste ha naturtrogna kroppar. Spel - liksom konst, film och litteratur - ska inte behöva skilda verkligheten. Men det har åtminstone en uppgift att vara till för ALLA, inte bara ena halvan av befolkningen. Ruttna kroppsideal och banala berättelser kommer alltid att finnas - oavsett medium - men varför ska det behöva vara default-läget? Vi kan väl åtminstone sträva efter att göra spelbranschen så inkluderande som möjligt utan att gnälla över feminism och pk-elitism? Jag lovar att du även i fortsättningen kommer få skjuta elakingar, lösa svåra pusselproblem och äga fjortisar på nätet.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Augustus:

Vissa skriver att de tröttnar och att de undrar vad FZ håller på med. Jag säger att det är just pga krönikor och artiklar som dessa som jag är supporter! Relevant och givande.

Den som använder "PK" i någon form av diskussion har naturligtvis förlorat direkt.

Jaså varför då?

Jag har en teori, och den är att dom som använder sig av ordet PK, trots sin minoritet, tror att alla andra i samhället är lurade, är så kallade "sheeps" som följer strömmen. Dessutom är alla lurade av vänstermassmedia, och man tror själv på sina helt påhittade konspirationsteorier. Anti-PK folket däremot, har ingen källkritik utan sväljer allt som kommer från sitt egna håll. Här tillhör då, men ej uteslutet, politikerdelen på flashback, avpixlat och fria tider. Dessa framhålls då som "opartiska" och kommer med sanningen, medans allt som kommer från någon annan (etablerad media, dvs alla som har något annat tillhåll än internets) är en konspiration där allt vinklas och vrids för att dölja "sanningen" med "feminismen".

Det grundar sig också på att vi som är PK, egentligen vill säga något annat men vågar inte, pga något låtsasförtryck från samhället. Dvs, det många av oss skriver här skriver vi bara för att vi är fega, inte för att vi egentligen tror att jämställdhet är något bra.

Är jag någorlunda på rätt planhalva i mitt resonemang? Hoppas faktiskt att jag har fel. Hursomhelst vore det fint att få förklarat för mig vad det innebär att vara politiskt korrekt, och varför det nu är fel?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Augustus:

Vissa skriver att de tröttnar och att de undrar vad FZ håller på med. Jag säger att det är just pga krönikor och artiklar som dessa som jag är supporter! Relevant och givande.

Den som använder "PK" i någon form av diskussion har naturligtvis förlorat direkt.

Jaså varför då?

Jag har en teori, och den är att dom som använder sig av ordet PK, trots sin minoritet, tror att alla andra i samhället är lurade, är så kallade "sheeps" som följer strömmen. Dessutom är alla lurade av vänstermassmedia, och man tror själv på sina helt påhittade konspirationsteorier. Anti-PK folket däremot, har ingen källkritik utan sväljer allt som kommer från sitt egna håll. Här tillhör då, men ej uteslutet, politikerdelen på flashback, avpixlat och fria tider. Dessa framhålls då som "opartiska" och kommer med sanningen, medans allt som kommer från någon annan (etablerad media, dvs alla som har något annat tillhåll än internets) är en konspiration där allt vinklas och vrids för att dölja "sanningen" med "feminismen".

Det grundar sig också på att vi som är PK, egentligen vill säga något annat men vågar inte, pga något låtsasförtryck från samhället. Dvs, det många av oss skriver här skriver vi bara för att vi är fega, inte för att vi egentligen tror att jämställdhet är något bra.

Är jag någorlunda på rätt planhalva i mitt resonemang? Hoppas faktiskt att jag har fel. Hursomhelst vore det fint att få förklarat för mig vad det innebär att vara politiskt korrekt, och varför det nu är fel?

Du har så rätt i allt du skriver.

Jag märker ofta att anti-PK folket länkar till massa okända bloggare när de anger källor. Senast hände det i den här tråden


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Augustus:

Vissa skriver att de tröttnar och att de undrar vad FZ håller på med. Jag säger att det är just pga krönikor och artiklar som dessa som jag är supporter! Relevant och givande.

Den som använder "PK" i någon form av diskussion har naturligtvis förlorat direkt.

Jaså varför då?

Jag har en teori, och den är att dom som använder sig av ordet PK, trots sin minoritet, tror att alla andra i samhället är lurade, är så kallade "sheeps" som följer strömmen. Dessutom är alla lurade av vänstermassmedia, och man tror själv på sina helt påhittade konspirationsteorier. Anti-PK folket däremot, har ingen källkritik utan sväljer allt som kommer från sitt egna håll. Här tillhör då, men ej uteslutet, politikerdelen på flashback, avpixlat och fria tider. Dessa framhålls då som "opartiska" och kommer med sanningen, medans allt som kommer från någon annan (etablerad media, dvs alla som har något annat tillhåll än internets) är en konspiration där allt vinklas och vrids för att dölja "sanningen" med "feminismen".

Det grundar sig också på att vi som är PK, egentligen vill säga något annat men vågar inte, pga något låtsasförtryck från samhället. Dvs, det många av oss skriver här skriver vi bara för att vi är fega, inte för att vi egentligen tror att jämställdhet är något bra.

Är jag någorlunda på rätt planhalva i mitt resonemang? Hoppas faktiskt att jag har fel. Hursomhelst vore det fint att få förklarat för mig vad det innebär att vara politiskt korrekt, och varför det nu är fel?

Ungefär som när genusfolket hävdar att 47 % av marknaden består av kvinnor, utan att läsa rapporterna de hänvisar till.

Medlem
Skrivet av MaxC:

Jag förstår ärligt talat inte vad det är med denna artikel som upprör så många läsare. Hur en mer variationsrik och mångfacetterad bild av kvinnor i spel kan vara så avskyvärd frångår mitt förstånd fullständigt. Spelen lär ju inte bli SÄMRE av att kvinnosynen får en uppfräschning. Och precis som Arnroth skriver borde spelutvecklarna av ren självbevarelsedrift vilja lära sig mer om vad som lockar kvinnor och vilka designelement som utesluter dem.

Sedan inte sagt att vare sig männen eller kvinnorna måste ha naturtrogna kroppar. Spel - liksom konst, film och litteratur - ska inte behöva skilda verkligheten. Men det har åtminstone en uppgift att vara till för ALLA, inte bara ena halvan av befolkningen. Ruttna kroppsideal och banala berättelser kommer alltid att finnas - oavsett medium - men varför ska det behöva vara default-läget? Vi kan väl åtminstone sträva efter att göra spelbranschen så inkluderande som möjligt utan att gnälla över feminism och pk-elitism? Jag lovar att du även i fortsättningen kommer få skjuta elakingar, lösa svåra pusselproblem och äga fjortisar på nätet.

Om män och kvinnor gillar olika saker (vilket uppenbart måste vara fallet då genusfolket klagar på att spel tilltalar män mer än kvinnor) så har vi en intressekonflikt. Preferenser är ofta ömsesidigt uteslutande.

Det görs musik avsedd att tilltala en så bred publik som möjligt. Det kallas pop. Jag lyssnar inte på pop.

F.ö. så är svåra pusselspel exkluderande för förståndshandikappade. Våld är exkluderande för våldsoffer och pacifister.

Medlem
Skrivet av Maria Myhr:
Skrivet av Smoo87:

Jaha, då förstår jag bättre vad du menade

Gött

Nästa punkt: Damn you if you do and damn you if you don't-dilemmat när det gäller jämställdhet i spelvärldar. Argumenten nedan är bägge svar på mitt första inlägg, det om vad jag anser att jämställdhet i spel handlar om.

Argument a) "Det ser ut så i verkligheten."

Argument b) "Det är ju bara ett spel."

Du blandar ihop två argument från två olika personer som argumenterar för två olika saker och säger att vi säger emot varan. Din tes att "spel är fiction därför kan vi blanda könsroller hur vi vill" är förvisso sant, men varför skulle någon kreatör vilja skapa något sådant och varför vill någon spela något sådant? Bara för att något är fiction förhåller sig fiktionen nästan alltid i någon from av relation till verkligheten. Hur verkligheten ser ut ang. könsfördelningar är lika klart som himmelen är blå, även i sagen om ringen. Visst tolkien kunde mycket väll förestälts sig och beskrivit en värd men orange himmel efter en död stjärna men det fanns liksom inte någon anledning att gå in på det. liksom COD kunde skapats i en värd där kvinnor främst är soldater, eller till 50% är soldater finns det inte någon anledning att gå där, om infinityward valde att göra så skulle de sedan behöva lägga en lång mödosam exposition som förklara denna konstiga könsfördelning. Det blir bara absurt och förstör spel/film upplevelsen. fiktion relateras till verkligheten men kan förskönas, båda våra argument är valida.

För att reiterera, anledningen att män har huvudroller/agency i spel är för att vi spelar spel som baseras på yrken/roller där män i verkligheten med överväldigande majoritet förekommer. Anledningen till att dessa karaktärer "förskönas" i spel är för att det är fiction, det är samma anledning som i film.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag tycker det är läskigt att "PK" blivit ett skällsord i Sverige 2013.

Skrivet av Blackwolfe:

PK hit och pk dit.. sämsta uttrycket någonsin. Låt Kerstin och Thomas skriva vad de vill, ni behöver inte läsa det om ni inte vill. Tycker ni

det Thomas skriver är fel, ta det med en nypa salt då och ta bara till er de delar ni faktiskt håller med om istället för att skrika och gråta som dagisbarn om

feminism och pk.

För er som stör sig på användandet av "PK" och varför folk stör sig på personer som mer eller mindre kan tillskrivas den kategorin som kallas "PK-maffian". Här är

ett litet axplock vad sådana personer häver ur sig om andra som inte tycker och tänker som dom:

Skrivet av Xzander:

Som vanligt fylls kommentarsfältet med massa ogenomtänkt, inskränkt skitsnack...

Skrivet av Xzander:

...inlägg är som vanligt hopplösa bevis på hur trångsynta och rent korkade folk är.

Man fylls ju fan av hopplöshet. Tack till Arnroth för en välskriven krönika, dock.

Skrivet av Painanator:

att läsa kommentarerna här visar på behovet av sådana utbildningsdagar. Tragiskt att se det som vissa har skrivit, det visar bara på att

jämställds arbetet tar alldeles för lång tid.

Skrivet av Ahris:

De som börjar gnälla om 'feminism' och 'PK' så fort ämnet kommer på tapeten är (förhoppningsvis) till största delen fjortisar

eller sexuellt misslyckade individer som hänger på flashback istället för att umgås normalt med kvinnor

Skrivet av Ahris:

...så har man nog ett personligt socialt problem som man bör ta itu med.

Skrivet av mrFluffy:

Man kanske börjar bli för gammal för FZ, fan bara småglin som postar här. Märks klart och tydiligt, väx upp för fan. Eller dra tillbaka till

flashback där ni kom ifrån.

Så med andra ord, dom som antingen inte håller med om (eller inte tycker att det är ett problem) att kvinnor porträtteras fel i spel är alltså:

- fjortisar/småglin
- trångsynt
- allmänt korkad
- har ingen (normal) kontakt med kvinnor
- tanklösa
- skriker och gråter som dagisbarn
- instränkta
- outbildade
- sexuellt och/eller socialt misslyckade individer
- flashbackangängare (hmm?)

Så å ena sidan anser ni att ni är vuxnare, mognare och allmänt mer sofistikerade i ert sätt att tänka och å andra sidan så kallar ni era meningsmotståndare ovanstående?

Inser ni inte att ni framstår som hycklare? Bemöt inte pajkastande dagisbarn med att kasta paj om ni samtidigt vill ge intrycket av att vara seriösare och mognare.

Sedan så har nog hela frågan i grund och botten med en helt annan sak att göra, i alla fall delvis. Det har inte med feminism att göra, eller rättare sagt det behöver inte ha med det att göra, men det ena triggar det andra:

Människor vill ogärna att andra talar om för dom hur dom skall tycka, tänka och agera. Om en grupp människor talar om för en annan grupp människor att "detta är fel, såhär skall ni göra.", "ni tänker fel, tänk såhär istället" samt "det ni gör är etiskt och moraliskt fel, tyck som oss istället" då är den helt naturliga reaktionen hos många att slå ifrån sig. Rent spontant tänker många "vilka är dom som kommer och talar om för mig hur jag skall tycka och tänka?" och "Snacka om fräckhet att säga att dom har höge etik och moral än mig och lära upp mig hur jag skall bete mig."

Att skriva en artikel som detta är ett bra sätt att nå ut till folk, att sitta och kalla folk för "efterblivna flashback-glin som bör krypa ut ur sin Gollum-grotta och träffa en riktig kvinna" är fel sätt. Ta det pö om pö, på rätt sätt.

Sedan, för att citera Blackwolfe igen:

Skrivet av Blackwolfe:

Låt Kerstin och Thomas skriva vad de vill, ni behöver inte läsa det om ni inte vill.

Det är exakt samma sak som en del säger om datorspel: "Om ni inte gillar datorspelen, spela dom inte då.". Tydligen så kan man resonera så nu, men det går tydligen inte hem omvänt. Hycklare igen alltså.

Jag tror vi har en lång väg att gå, på båda sidor åsiktsfloden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av cm0s:

Det görs musik avsedd att tilltala en så bred publik som möjligt. Det kallas pop. Jag lyssnar inte på pop.

F.ö. så är svåra pusselspel exkluderande för förståndshandikappade. Våld är exkluderande för våldsoffer och pacifister.

Men det är fortfarande musik, eller hur? Pop är en musikgenre, precis som spel och film också är indelade i genrer.

På vilket sätt skulle pusselspel vara exkluderande mot förståndshandikappade eller våldsspel exkluderande mot våldsoffer och pacifister? Du verkar ha missförstått hela GRUNDEN till debatten - nämligen att det inte handlar om huruvida man gillar något eller inte. Självklart ska man inte göra spel som passar alla. Alla har olika smak.

Vad det handlar om är den BILD man förmedlar av kvinnor. I många spel är kvinnan ett objekt som bara kan räddas av en man. Varför? Vad blir sämre av att göra mer nyanserade personporträtt än så? Om man nu måste rädda en kvinna undan ett hemskt öde, varför inte göra det med mer finess och med en lite mer intressant bakgrund?


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Inaktiv
Skrivet av cm0s:

Ungefär som när genusfolket hävdar att 47 % av marknaden består av kvinnor, utan att läsa rapporterna de hänvisar till.

Bra argument, två fel blir ett rätt, är det vad du försöker att säga? "Men dom där borta, dom gör ju också fel :("

Svara på min teori om PK istället.

Skriv svar