Test – Bättre gaming med 144 Hz-skärm

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av skogsvilden:

Kommer inte att gå tillbaka till TN efter att ha provat IPS, har man kört en TN-skärm bredvid en IPS-skärm samtidigt så får man en chock.

Absolut, jag håller med till fullo, prioriterar själv bildkvalitet över bildflyt. Men efter att ha spelat i 144 hz under en tid måste jag säga att flytet verkligen gör upplevelsen bättre, så det ska bli intressant att se hur Eizo Foris FG2421 presterar. 240 hz och VA-panel låter lovande på pappret, får återkomma i januari när vi testat den.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Brekan:

Strunta i dessa skitskärmar och kör på eizos 120/240 hz. Lite krångel med färgerna på den med men TN kan numera med fördel lämnas in på sopstationen.

Eizos Foris FG2421 kostar nästan fem papp, vilket är snudd på dubbelt så dyrt som skärmarna vi har testat här, så det är lite äpplen och päron över jämförelsen. Men vi ska absolut testa den framöver för att avgöra om den är värd sin prislapp.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av marcus8958:

Tråkiga med 120 hz paneler är att bilden är så dålig. Dom borde satsa på få ut ett par snabba IPS paneler istället.

Det finns IPS-paneler på 120 hz, men de brukar sällan vara billiga och deras responstid tenderar att vara betydligt högre än dessa TN-varianter. Det är återigen en prioriteringsfråga, är bildkvalitet eller prestanda viktigast? Jag brukar personligen välja IPS med responstid upp till 5 ms eftersom det täcker mina behov, men det vore ytterst trevligt att få 120 hz+ så klart.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Lasrod:

144Hz är extremt trevligt i FPS spel men det finns väldigt många spel där det inte gör någon skillnad.
Spel som exempelvis Starcraft II ger inte någon märkbar skillnad medans det är extremt trevligt i Battlefield 4.

Sedan när det kommer till spel där man har nytta av 144Hz så måste man även tänka på att datorn måste klara av att klämma ut 144 fps för att man ska få full nytta av det.

Nja det stämmer inte riktigt. Snabb uppdatering i 144 hz ger bättre bildflyt oavsett hur många fps riggen klämmer ur sig, men upplevelsen blir så klart bättre ju högre fps-antal du uppnår. En rigg som ligger på jämna 60 fps ger en mycket smidigare spelupplevelse med 144 hz-skärm, medan en rigg som hoppar mellan 35-80 fps upplevs sämre. Men om du når över 100 fps på en 144 hz-skärm blir det så klart galet läckert flyt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av KatOne:
Skrivet av skogsvilden:

Kommer inte att gå tillbaka till TN efter att ha provat IPS, har man kört en TN-skärm bredvid en IPS-skärm samtidigt så får man en chock.

Ja, fy fan, första gången jag ställde en IPS-skärm bredvid min gamla TN-panel så var jag frälst. Min gamla skärm såg ut att vara urtvättad sepia, och enorma rörelsespår och brist i kontrast jag aldrig märkt förut blev permanent uppenbara efter det. Jag kommer aldrig offra uppdateringsfrekvens för färg, infallsvinkel och kontrast efter den lärdomen.

Skrivet av baobab:

Kommer inte att gå tillbaka till 24 tum, Kört 27 tum i två år

Samma här, sitter på en Asus 27" PB278Q just nu. 27", 2560x1440, låg latens (runt en bildruta ) en nyare variant av IPS. Märker inga som helst problem i snabba spel, men fy satan vad det ser bra ut.

Skrivet av JohnnyGreed:

Kommer aldrig gå tillbaks efter att ha kört 120hz nu de senaste 2 åren...

Det tror jag på helt. Man ser skillnad direkt på 60hz eller över 60hz. Det konstiga är att det fortfarande finns trattar som insisterar på att de inte ser skillnad på 30 och 60 fps...

Problemet med en 120hz skärm för mig är - förutom den oacceptabla reduktionen i panelkvalitet - att jag, som grafikonanist, gärna når 60fps i spel men sällan kommer långt över via maxade inställningar (annat än i gamla titlar). Jag står dessutom inte ut med tearing så det är V-sync som gäller tills jag får G-sync på annat än min laptop (och ja, man ser skillnad direkt).

Nej och många är säkerligen i samma sits, att de inte når 60 fps eller över om de ska använda de högre grafikinställningarna i moderna spel. Men du vinner faktiskt en hel del på 120 hz+ även om du inte når över 60 fps, där är det viktigare att fps:en är jämn än dess maxvärde. Screentearing blir ett mindre problem på en 144 hz-skärm och en rigg som mäktar med hyggligt höga fps, men det bästa möjliga just nu är som sagt 120 hz + Lightboost, men det får du sällan med något annat än TN-paneler tyvärr. Är själv väldigt spänd på att se hur de första skärmarna med G-sync blir. Misstänker att det kommer vara mycket TN-paneler inledningsvis, men synkroniseringen mellan skärm och grafikkort där gör att skärmarna inte kommer behöva lika snabb uppdateringstakt för att ge bra bildflyt. Förhoppningsvis ska vi inte behöva vänta så länge på IPS-skärmar på 60 hz och G-sync, kan nog bli riktigt trevligt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Kan man inte rendera 144hz så är det ingen poäng bildmässigt, även om signalen är äkta 144hz konstant. Tror många blandar in hur en TV fungerar, med bildinterpolering (vilket inte är fallet i monitor-världen) - Det skulle isåfall innebära en extrem input-delay.

Det mest intressanta är faktiskt nvidias G-Synk! Iom att den i princip eliminerar inputdelayn samt klockar med skärmen korrekt.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av golom:
Skrivet av Eisenhart73:

Det blir 3 st 144hz G-sync 27" när de släpps. Kört med Alienwares 120hz i 2 år nu och klarar inte av flimmer-vm-60hz längre. Galen skillnad i spel.

Kan inte mer än att hålla med, skulle ha köpt nya skärmar precis när jag fick höra om G-sync, så det blir att vänta.
G-sync är ju något man har "väntat" på sedan man bytte från crt.
ska bli underbart att bli av med tearings, fattar inte hur folk kan köra med v-sync, blir ju ofantligt mycket inputlag med den skiten.

Ja när Nvidia presenterade G-sync var det sannolikt många med mig som tänkte "varför har detta dröjt så länge?". Jag hoppas dock att de delar med sig av tekniken, eller att Amd annars får fram en konkurrerande teknik som stöds lika väl. Hur mycket cred Nvidia än ska ha för att ha tagit fram G-sync är det negativt för konsumenter om de måste offra bildflytet om de väljer Amd-hårdvara, eller för den delen att de tvingas välja mellan Amd-skärmar och Nvidia-skärmar.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Har asus skärmen sedan augusti och den fungerat klockrent så länge, detta test bekräftar vilken god smak man har för ting, som tur va.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av k3m:

Ni kan skriva bra recensioner också FZ och det här är en sådan i min ödmjuka mening.

Skrivet av chopper:
Skrivet av k3m:

Ni kan skriva bra recensioner också FZ och det här är en sådan i min ödmjuka mening.

Håller med för en gamer behöver bra hårdvara info samt uppdateringar av vad marknaden har att ge oss gamers.

Jag tackar å det ödmjukaste för de fina kommentarerna, riktigt kul att testet uppskattas! Vi ska göra vårt bästa för att ta fram tester och artiklar som ni gillar, vi har ett par stycken på gång i början av januari så det blir mer av den här (hård)varan.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Ender:

Tänkte samma sak Golom, blev riktigt sugen på en Asus där, men undrade just över G-Sync, som verkar vara revolutionerande för gamingskärmar. Å andra sidan skulle jag kunna ta en Asus nu och låta min dotter ärva den efter att G-sync etablerat sig ordentligt och börjat droppa i pris.

Någon som vet ifall 144Hz kommer till sin rät med ett Gigabyte GeForce GTX 760 4GB OC? Har ett sådant liggande i en obruten förpackning framför mig.

Edit. Kör just nu bara BF4 och Hearthstone

Det grafikkortet kommer inte att kunna köra de senaste spelen med maxade grafikinställningar och nå 60 fps, men om du skruvar ner inställningarna något så att du hamnar så nära 60 fps som möjligt kommer du att älska 144 hz-upplevelsen. Battlefield 4 kommer att vinna en hel del sett till bildflytet i 144 hz, Hearthstone skulle däremot må bättre av en bra IPS-skärm på 60 hz.

Dock får du ställa dig frågan om du prioriterar bildkvalitet eller bildflyt, för TN-paneler lämnar tyvärr en del att önska jämfört med skärmar som använder IPS-paneler. Asus VG248QE som vinner det här testet är riktigt bra i spel, men för fotografier och andra former av grafik lämnar den en del att önska. Men den kommer säkerligen att duga gott till dess att skärmar med G-sync når oss, och då kommer nog dottern att uppskatta den alldeles utmärkt skulle jag tro.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Xzander:

Nice! Bra testartikel, kul att se fler hårdvarurecensioner, och särskilt av skärmar som ju är ett rent he!@#te att ge sig in på.

Kör just nu en 144Hz Benq som jag är väldigt nöjd med... när jag spelar. Vilket tyvärr inte är det enda jag gör med den. Mycket bildredigering och grafiskt arbete som helst ska göras på en IPS, men ekonomin tillåter icke. Så fram tills att pengarna börjar rulla in så får man nöja sig med en snabb, men grådassig skärm.

Tackar för de trevliga orden, det blir förhoppningsvis mer av den varan framöver! Det finns faktiskt bra IPS-skärmar som ligger under 2000 kronor nu, de har gått ner en hel del i pris på senaste. Men om du inte har köpt nytt än är det ändå att rekommendera att du väntar till dess att generationerna med IPS och G-sync lanseras, det kan bli riktigt fint det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Hade ingen aning om att min Asus VG248QE hade inbyggds högtalare.

Också, vad ska man använda usb-portarna i skärmen till?


signatur

Nä men, annars då?

Medlem

Införskaffade en LG W2363D 120Hz skärm för 3 år sedan, i våras köpte jag mig en Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" att ha som andra skärm.

Efter så lång tid med 120Hz går det bara inte att gå över till 60Hz utan att det käns som om något är fel med datorn, även under vanligt Windows användande.

Hade hört mycket gott om IPS panelers bildkvalitet innan jag fick Fujitsu skärmen, så var lite hypad. Och visst va det lite bättre färger och bild, men faktiskt inte så mycket som jag förväntat mig.

Min slutsats: Hellre 120Hz, än lite bättre bild vid 60Hz.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av radiuz:

Kan man inte rendera 144hz så är det ingen poäng bildmässigt, även om signalen är äkta 144hz konstant. Tror många blandar in hur en TV fungerar, med bildinterpolering (vilket inte är fallet i monitor-världen) - Det skulle isåfall innebära en extrem input-delay.

Det mest intressanta är faktiskt nvidias G-Synk! Iom att den i princip eliminerar inputdelayn samt klockar med skärmen korrekt.

Jo det blir faktiskt bättre bildflyt även om du inte når 144 fps, med kortare övergångar mellan bilderna minskas rörelseoskärpan, men problem med bildsläp(screen tearing) kan du fortfarande råka ut för. Det ska definitivt bli riktigt intressant att sätta tänderna i de första skärmarna med G-sync, det är den mest intressanta utvecklingen på skärmfronten på mycket länge.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Vad finns det för kalibreringsmöjligheter på asus skärmen? Tror nog man kan komma till rätta med färgerna med en riktig skärmkalibrator.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Horniak:

Vad finns det för kalibreringsmöjligheter på asus skärmen? Tror nog man kan komma till rätta med färgerna med en riktig skärmkalibrator.

Det finns grundläggande kalibreringsmöjligheter med Asus-skärmen, och visst går det att få den bättre men det är inga mirakel det handlar om. Om korrekt färgåtergivning, goda kontrastnivåer och rejäl svärta är viktigt är ingen av dessa tre skärmar valet för dig - då är det IPS som gäller. Dessa skärmar ger en bättre spelupplevelse i spel som drar nytta av bra bildflyt, men då behöver det också vara något du prioriterar.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av skogsvilden:

Kommer inte att gå tillbaka till TN efter att ha provat IPS, har man kört en TN-skärm bredvid en IPS-skärm samtidigt så får man en chock.

Absolut, jag håller med till fullo, prioriterar själv bildkvalitet över bildflyt. Men efter att ha spelat i 144 hz under en tid måste jag säga att flytet verkligen gör upplevelsen bättre, så det ska bli intressant att se hur Eizo Foris FG2421 presterar. 240 hz och VA-panel låter lovande på pappret, får återkomma i januari när vi testat den.

ser verkligen ut som en bra skärm, dock tycker jag den är liten, sitter på 24" nu och vill upp i minst 27".
hoppas Lightningboost vs 240hz testas.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Horniak:

Vad finns det för kalibreringsmöjligheter på asus skärmen? Tror nog man kan komma till rätta med färgerna med en riktig skärmkalibrator.

Det finns grundläggande kalibreringsmöjligheter med Asus-skärmen, och visst går det att få den bättre men det är inga mirakel det handlar om. Om korrekt färgåtergivning, goda kontrastnivåer och rejäl svärta är viktigt är ingen av dessa tre skärmar valet för dig - då är det IPS som gäller. Dessa skärmar ger en bättre spelupplevelse i spel som drar nytta av bra bildflyt, men då behöver det också vara något du prioriterar.

Antar att du menar endast ljusstyrka, kontrast, skärpa och sen en "färg" slider eller RGB för en punkt när du säger "grundläggande kalibreringsmöjligheter".

Det jag vill veta är om den har möjlighet till exempelvis 2 eller 20punkt kalibrering? Då skulle man säkerligen kunna få färgerna att bli "bra" oavsett hur den är out of the box.

Medlem

Tack för artikeln. Intressant och välskriven, särskilt eftersom det är ur gamer-perspektiv. Som sig bör

Medlem

Någon som vet om dessa skärmar är lempliga till konsoll, exempelvis Xbox One eller PS4? Eller det är "OVERKILL"

Medlem
Skrivet av TreCiDER:

Någon som vet om dessa skärmar är lempliga till konsoll, exempelvis Xbox One eller PS4? Eller det är "OVERKILL"

Det är totalt overkill, eftersom dessa konsoller aldrig någonsin kommer kunna rendera över 60 bilder per sekund. Allt över 60hz är overkill för en konsoll.

Medlem

Har 27" versionen av ASUS skärmen, vet inte om jag gjorde rätt i att ta den över en IPS skärm men det är onekligen najs att få utnyttja sin PC fullt ut där 144+ fps faktist ser bättre ut och inte bara känns bättre.

Bilden ser helt okej ut efter att jag tweakat runt med olika funktioner jag normalt inte hade använt på andra skärmar (som night view mode) bara för att få ut den ljusaste färg kalibreringen innan jag drar igång kalibreingen, att kalibrera i till exempel sRGB eller normal ger en ganska tråkig och mycket mörkare bild, det är verkligen dag och natt när man jämför det med hur det såg ut när jag kopplade in den första gången.

Men med det sagt har jag aldrig använt en IPS skärm heller så jag vet inte vad jag missar riktigt.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Ender:

Tänkte samma sak Golom, blev riktigt sugen på en Asus där, men undrade just över G-Sync, som verkar vara revolutionerande för gamingskärmar. Å andra sidan skulle jag kunna ta en Asus nu och låta min dotter ärva den efter att G-sync etablerat sig ordentligt och börjat droppa i pris.

Någon som vet ifall 144Hz kommer till sin rät med ett Gigabyte GeForce GTX 760 4GB OC? Har ett sådant liggande i en obruten förpackning framför mig.

Edit. Kör just nu bara BF4 och Hearthstone

Det grafikkortet kommer inte att kunna köra de senaste spelen med maxade grafikinställningar och nå 60 fps, men om du skruvar ner inställningarna något så att du hamnar så nära 60 fps som möjligt kommer du att älska 144 hz-upplevelsen. Battlefield 4 kommer att vinna en hel del sett till bildflytet i 144 hz, Hearthstone skulle däremot må bättre av en bra IPS-skärm på 60 hz.

Dock får du ställa dig frågan om du prioriterar bildkvalitet eller bildflyt, för TN-paneler lämnar tyvärr en del att önska jämfört med skärmar som använder IPS-paneler. Asus VG248QE som vinner det här testet är riktigt bra i spel, men för fotografier och andra former av grafik lämnar den en del att önska. Men den kommer säkerligen att duga gott till dess att skärmar med G-sync når oss, och då kommer nog dottern att uppskatta den alldeles utmärkt skulle jag tro.

Ah, tack, då vet jag. Sitter med ett 6970 just nu, och har stadiga 60 fps med High inställningar i BF4. Faktum är att detta kort fungerar så bra att jag funderar på att ha kvar det, och lämna tillbaka gtx 760 kortet. Verkar inte vara så stor uppgradering ändå när allt kommer omkring. Mitt största problem är väl att 6970'n blir förbannat varm.
Fattar inte varför fläkten på det inte själv ökar ovanför 40-50% när kortet går över 95 grader :/

Hursomhelst, stort tack för både artikeln och svaret, Asus hamnar överst på önskelistan

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av TreCiDER:

Någon som vet om dessa skärmar är lempliga till konsoll, exempelvis Xbox One eller PS4? Eller det är "OVERKILL"

Spel som utvecklas för konsolerna är oftast inriktade på att nå 30 eller 60 fps, så du skulle inte dra lika mycket nytta av en 144 hz-skärm som på en dator som kan nå högre fps. Dessutom måste du ansluta skärmen till datorn via Dual-Link DVI för att nå 144 hz. Ansluter du en konsol via HDMI är du begränsad till 60 hz, så du skulle med andra ord inte vinna något på att använda dessa skärmar med Xbox One eller PS4.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Ender:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Ender:

Tänkte samma sak Golom, blev riktigt sugen på en Asus där, men undrade just över G-Sync, som verkar vara revolutionerande för gamingskärmar. Å andra sidan skulle jag kunna ta en Asus nu och låta min dotter ärva den efter att G-sync etablerat sig ordentligt och börjat droppa i pris.

Någon som vet ifall 144Hz kommer till sin rät med ett Gigabyte GeForce GTX 760 4GB OC? Har ett sådant liggande i en obruten förpackning framför mig.

Edit. Kör just nu bara BF4 och Hearthstone

Det grafikkortet kommer inte att kunna köra de senaste spelen med maxade grafikinställningar och nå 60 fps, men om du skruvar ner inställningarna något så att du hamnar så nära 60 fps som möjligt kommer du att älska 144 hz-upplevelsen. Battlefield 4 kommer att vinna en hel del sett till bildflytet i 144 hz, Hearthstone skulle däremot må bättre av en bra IPS-skärm på 60 hz.

Dock får du ställa dig frågan om du prioriterar bildkvalitet eller bildflyt, för TN-paneler lämnar tyvärr en del att önska jämfört med skärmar som använder IPS-paneler. Asus VG248QE som vinner det här testet är riktigt bra i spel, men för fotografier och andra former av grafik lämnar den en del att önska. Men den kommer säkerligen att duga gott till dess att skärmar med G-sync når oss, och då kommer nog dottern att uppskatta den alldeles utmärkt skulle jag tro.

Ah, tack, då vet jag. Sitter med ett 6970 just nu, och har stadiga 60 fps med High inställningar i BF4. Faktum är att detta kort fungerar så bra att jag funderar på att ha kvar det, och lämna tillbaka gtx 760 kortet. Verkar inte vara så stor uppgradering ändå när allt kommer omkring. Mitt största problem är väl att 6970'n blir förbannat varm.
Fattar inte varför fläkten på det inte själv ökar ovanför 40-50% när kortet går över 95 grader :/

Hursomhelst, stort tack för både artikeln och svaret, Asus hamnar överst på önskelistan

Amd:s grafikkort har sedan länge fungerat bäst med BF-serien eftersom DICE och Amd samarbetar en hel del. BF3 flöt på bäst med Amd:s toppkort och det är likadant med BF4 och korten i Radeon R9-serien. DICE var även med i utvecklingen av Mantle, Amd:s konkurrent till DirectX som ska introduceras i en patch till BF4 någon gång under december.

Senare generationer av Radeon-kort har vissa problem med värmeutveckling och kylning, bland annat lider vissa grafikkort i R9-familjen av att de blir för varma för vad fläktarna klarar av och klockar ner sig, något som Amd försöker råda bot på via drivrutinsuppdateringar. De fick ta några genvägar för att göra sin R9-familj så mycket billigare än Nvidias, men det får ju den trevliga effekten att Nvidia tvingats sänka priser på några av sina produkter.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag är sugen på en 96-120 hz korea skärm. Sitter just nu på en Crossover 27" 1440p. Men det frestar verkligen att köpa en av de överklockningsbara. 1080p känns ganska gammalt nu. IPS + 120 + 1440p är det jag är ute efter.

Kolla in min modd här vettja:
http://overlordforum.com/topic/459-mod-crossover-27q-with-oc-...

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av JohnnyGreed:

Jag kör SLI och tycker det funkar strålande i t.ex. BF4. har inte haft några problem med stuttering och ligger runt 150fps med 2 GTX680.

Låter prima! Vilken upplösning ligger du på, igen? Och hur brukar du göra med anti-alising och SSAO?

Skälet till att jag inte kan gå över 120fps på 2560x1440 med saker som SSAO och AA på märkbara nivåer (och allt annat maxat) är att jag inte har råd med två stycken 680's, till exempel. Hade jag haft en obegränsad budget så hade jag kört tre stycken 144hz-skärmar och quad sli med 780TI's. Men nu får jag köra på CSN-budget, och då blir det ett redigt överklockat singelkort med tredjepartskylare som heter duga.

I det här fallet ett 670 OC 2GB från Gigabyte (med ytterligare överklockning av mig). Det hänger med i allt ännu, även när jag stegade upp från 1080p till 1440p, men det ska bytas i vår mot något annat lämpligt Nvidia-kort.

Jag kör med custom inställningar men grunden är Ultra där jag dragit ner lite på vissa saker. Med allt på ultra hamnar jag runt 100-115fps. Kör 1920x1080 på en Asus 23" VG236HE som jag köpte för drygt 2 år sedan. Är väldigt nöjd med skärmen faktiskt och jag prioriterar hellre flytet som 120hz ger än en ev. bildskönare bild som en IPS ger.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Tompa:

Vi jagar enEizo Foris FG2421 nu, gamerinriktad sak med 240 Hz. Test i januari hoppas jag.

Det låter bra. Eizo Foris FG2421 kör ju samma sak fast deras "lightboost" är väll det som kallas Black frame insertion. Där dom väljer att nollställa alla kristaller och knäppa av backlight.

Vill gärna se ett test mellan Eizo's skärm och Asus skärmen här uppe.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av jenlai:
Skrivet av Tompa:

Vi jagar enEizo Foris FG2421 nu, gamerinriktad sak med 240 Hz. Test i januari hoppas jag.

Det låter bra. Eizo Foris FG2421 kör ju samma sak fast deras "lightboost" är väll det som kallas Black frame insertion. Där dom väljer att nollställa alla kristaller och knäppa av backlight.

Vill gärna se ett test mellan Eizo's skärm och Asus skärmen här uppe.

Ask and you shall receive, vi tar med Asus-skärmen som referensprodukt i det kommande testet av Eizo Foris FG2421. Och det stämmer att de använder black frame insertion, det fungerar inte riktigt på samma sätt som Lightboost men resultatet är detsamma. Det är lite samma koncept som använts på tv-skärmar länge, men för pc-spelande är det faktiskt användbart.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Horniak:

Vad finns det för kalibreringsmöjligheter på asus skärmen? Tror nog man kan komma till rätta med färgerna med en riktig skärmkalibrator.

Det finns grundläggande kalibreringsmöjligheter med Asus-skärmen, och visst går det att få den bättre men det är inga mirakel det handlar om. Om korrekt färgåtergivning, goda kontrastnivåer och rejäl svärta är viktigt är ingen av dessa tre skärmar valet för dig - då är det IPS som gäller. Dessa skärmar ger en bättre spelupplevelse i spel som drar nytta av bra bildflyt, men då behöver det också vara något du prioriterar.

Antar att du menar endast ljusstyrka, kontrast, skärpa och sen en "färg" slider eller RGB för en punkt när du säger "grundläggande kalibreringsmöjligheter".

Det jag vill veta är om den har möjlighet till exempelvis 2 eller 20punkt kalibrering? Då skulle man säkerligen kunna få färgerna att bli "bra" oavsett hur den är out of the box.

Ja precis, det finns grundläggande möjligheter att ändra saker som ljusstyrka, kontrast, färgmättnad, temperatur, skärpa, ASCR, etc. Resultaten efter kalibrering är faktiskt i många fall riktigt bra, både kontrast och svärta blir förvånansvärt bra efter kalibrering och skärmen lider inte lika mycket av banding som andra 6-bitarspaneler vi testat. I vanlig ordning finns det också olika förinställda profiler för den som inte orkar/kan kalibrera (game mode, sRGB, natur, theatre mode, etc).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

123
Skriv svar