Tv-chef: "E-sport är ingen sport"

Medlem

Sport? Jag trodde att spel var konst?

Jag tycker samma sak om både sport- och konstdebatten, egentligen: erkännandet kommer när det kommer, om det finns något att erkänna. Tills dess är det onödigt att bli upprörd över att utomstående inte "förstår".

Jag kan hålla med honom i att tycka att en starcraftmatch liknar ett parti schack än en fotbollsmatch, men det är på det stora hela ganska poänglöst. Det är kul att tex SVT sänder e-sport, oavsett hur det definieras och oavsett om jag gillar det eller ej. Får folk hoppa med häst, sparka boll och bada snabbt i pool på bra sändningstid så kan de väl lattja tv-spel också.

Medlem

Om curling kan klassas som en sport kan ta mig fan vad som helst göra det, även att spela dator!

Gillar det mesta med spel men att se en Dota match är som att se målarfärg torka

Bring it on haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Håller definitivt med honom.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Kan bara hålla med honom.

dmn
Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Achtung:

Men lerduveskytte är en sport? För det är ju väldigt fysiskt krävande det.

Svårt att sätta definition på vad en sport är idag :S

Lerduveskytte kanske inte är fysiskt krävande men det kräver mekanisk skicklighet.

Starcraft 2 kräver en del mekanisk skicklighet(hög apm) men är mest ett braingame och för de som tittar syns inte den mekaniska skickligheten då man har en spectator cam.

DoTA kräver vad jag vet ingen mekanisk skicklighet(typ kunna använda mus och tangentbord) utan är bara ett braingame där det är valen man gör som är avgörande.

För en som inte är väldigt insatt och kan läsa av spelet blir det väldigt tråkigt att titta på en sport/spel som inte innehåller någon mekanisk skicklighet.
Jag tror min definition av sport ligger någonstans där, att det ska krävas mekanisk skicklighet och inte bara taktik.

Därför tycker jag även FPS är det som kommer närmast sport, där krävs både hög mekanisk skicklighet och den syns även för den som tittar.

Ordet du söker är motorisk inte mekanisk

dmn
Medlem

När det blir upplopp på stan och bråk mellan supportrar till två Dota-lag, då är det en sport.

Medlem

Håller med honom till 100%.

Inaktiv
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Achtung:

Men lerduveskytte är en sport? För det är ju väldigt fysiskt krävande det.

Svårt att sätta definition på vad en sport är idag :S

Lerduveskytte kanske inte är fysiskt krävande men det kräver mekanisk skicklighet.

Starcraft 2 kräver en del mekanisk skicklighet(hög apm) men är mest ett braingame och för de som tittar syns inte den mekaniska skickligheten då man har en spectator cam.

DoTA kräver vad jag vet ingen mekanisk skicklighet(typ kunna använda mus och tangentbord) utan är bara ett braingame där det är valen man gör som är avgörande.

För en som inte är väldigt insatt och kan läsa av spelet blir det väldigt tråkigt att titta på en sport/spel som inte innehåller någon mekanisk skicklighet.
Jag tror min definition av sport ligger någonstans där, att det ska krävas mekanisk skicklighet och inte bara taktik.

Därför tycker jag även FPS är det som kommer närmast sport, där krävs både hög mekanisk skicklighet och den syns även för den som tittar.

Problemet med folks tro att hög apm är ett krav är lite att ta i. De flesta spelarna paniktrycker 1-2-1-2-1-2-1-2 och så springer apm upp i höjden - det är ingen skicklighet; det är spasm.

Medlem
Skrivet av Segas:

Som fotboll...det är ingen sport, det är ett kärringspel inspirerat av teater för ALS-skadade.

Bästa jag läst i år!

Otroligt obrydd om det är sport eller inte, bara det är kul att se på right? FPS är ju såklart spelet att föredra.

Medlem

"GÖTT"

Tv-chef: "E-sport är ingen sport"

Äntligen en som fattat poängen!

Medlem

Är det så viktigt att behöva sig kalla för "riktig sport"?

KoP
Medlem

Alltså.. hur kan han vara sportchef om han tror att sport måste vara förknippat med något fysiskt i alla lägen? Javisst är väl sport oftast något fysiskt men först och främst har det med tävlan att göra.

Inaktiv
Skrivet av dmn:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Achtung:

Men lerduveskytte är en sport? För det är ju väldigt fysiskt krävande det.

Svårt att sätta definition på vad en sport är idag :S

Lerduveskytte kanske inte är fysiskt krävande men det kräver mekanisk skicklighet.

Starcraft 2 kräver en del mekanisk skicklighet(hög apm) men är mest ett braingame och för de som tittar syns inte den mekaniska skickligheten då man har en spectator cam.

DoTA kräver vad jag vet ingen mekanisk skicklighet(typ kunna använda mus och tangentbord) utan är bara ett braingame där det är valen man gör som är avgörande.

För en som inte är väldigt insatt och kan läsa av spelet blir det väldigt tråkigt att titta på en sport/spel som inte innehåller någon mekanisk skicklighet.
Jag tror min definition av sport ligger någonstans där, att det ska krävas mekanisk skicklighet och inte bara taktik.

Därför tycker jag även FPS är det som kommer närmast sport, där krävs både hög mekanisk skicklighet och den syns även för den som tittar.

Ordet du söker är motorisk inte mekanisk

Det passar kanske bättre. Kom inte riktigt på vad det var för ord jag var ute efter.
Ordet mekanisk tog jag för att jag läst om detta på sistonde och då om "mechanical skill" på engelska. (Mekanisk förmåga hade låtit bättre)
Möjligt att det blir något annat på svenska.
Men menar även saker som reaktionsförmåga, muskelminne och öga-hand koordination.

Medlem

Skit samma vad det är, det är roligt och fresh.
Fotboll är mer teater än något annat.

Medlem

Definition if sport in English:
An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment.

På toppnivå involverar vilken aktivitet som helst en fysisk ansträngning. Såväl femmilen i Falun som Skanåkers skytte som HeatOns bravader.


signatur

// P

Medlem

Inge mer golf eller darts på ESPN nu då?

Inaktiv

Oxford Dictionary ger följande definition av "sport" på amerikansk coh brittiskengelska:

"An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment"

Så vi kan lägga debatten om e-sportens "sportstatus" åt sidan och konstatera att per definition är det inte sport utan ett syskon till sporten på samma sätt som t.ex.motorsport.

Jag tror däremot att det kan finnas, eller växa fram, publik nog för en separat kanal (EeSPN? ESPN-e?). Ett par rekordturneringar till så kommer de nog börja få vinstvittring ska ni se

Medlem

hmm är det nån som säger nu ska kalle sporta lite i dota2?? hmm skulle inte tro det man säger att han ska tävla.

Att ni orkar


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

E-sport i en rubrik får mig att haja till lite och bli intresserad till skillnad mot ordet sport så kalla det gärna e-sport i fortsättningen så jag inte missar någon nyhet.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

"Det är inte min, din eller vår kanal" är väl en utmärkt utgångspunkt, och varje företag får väl själva bestämma vad de vill sända och inte sända.

Sedan om e-sport är en sport...nej, men då är inte heller snooker och biljard sport. Intressanta tävlingar, absolut. Poängen är att om just denna tv-chef inte vill sända e-sport finns det säkert några dussin som alltid kommer att vilja...

eld
Medlem
Skrivet av Notumforce:

hmm är det nån som säger nu ska kalle sporta lite i dota2?? hmm skulle inte tro det man säger att han ska tävla.

Att ni orkar

Och ändå så envisas folk med att säga att folk SPELAR hockey, ska dom inte sporta hockey?

Kappan kommer vända så fort vinden blåser lite hårdare från e-sports hållet ska ni se, då blir det e-sport på ESPN.

Medlem

Jag tycker inte att hans skäl är tillräckligt för att kallas en ursäkt. För att det skall kallas en ursäkt måste man ha fog för det man säger och balansera minst en boll på valfri prominent ansiktsdel och recitera fröding samtidigt. DÅ kallar jag det en ursäkt.

phi
Medlem

Går inte att en person seriöst om han eller hon hävdar att e-sport inte är en sport samtidigt som de säger att golf, trav, skytte m.fl är sporter.

Medlem
Medlem

Sport är nog en samlingsbegrepp för olika atletiska aktiviteter med tävlingsmoment. Men orden sport står också för nöje, fritid eller något åt det hållet. Vi har i Sverige ordet för idrott. Då det är mer för atletiska momentet. Idag är sport för vissa ett heltids jobb. Så det är svårt att säga. Men det är hans kanal och han bestämmer vad han vill lägga in i sin kanal. Sen om efterfrågan blir stort med "e-sport" så är det återigen hans "deras" val. Spelar ingen roll hur vi tjafsar om det. Så jag ser inget fel i hans beslut. Men e-sport är en sport då det menas elektronisk-nöje


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Jag är ledsen men definition av ordet sport låter som följande:
"An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment:"
Elektronisk sport är inte fysiskt krävande, mer psykiskt.

Så alla kan ni vara snälla och sluta argumentera mot något som är absolut. Om ni invänder så gå och få en ändring i ordlistan istället.

Medlem
Skrivet av ubn87:

Jag är ledsen men definition av ordet sport låter som följande:
"An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment:"
Elektronisk sport är inte fysiskt krävande, mer psykiskt.

Så alla kan ni vara snälla och sluta argumentera mot något som är absolut. Om ni invänder så gå och få en ändring i ordlistan istället.

Eller så kan du ju prova att vidga dina vyer och söka information från mer än en källa

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av ubn87:

Jag är ledsen men definition av ordet sport låter som följande:
"An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment:"
Elektronisk sport är inte fysiskt krävande, mer psykiskt.

Så alla kan ni vara snälla och sluta argumentera mot något som är absolut. Om ni invänder så gå och få en ändring i ordlistan istället.

Eller så kan du ju prova att vidga dina vyer och söka information från mer än en källa

Varför ska jag söka en ny källa när svaret finns i en? Låt inte egna känslor gå före sunt förnuft och reson. Om vi spelare hade gått in för att det skulle beskrivas som en sport skulle inte begreppet esport existera.

Esport är esport och sport är sport. Två liknande begrepp men ändå åtskilda.

Och att jag länkar till citat ur engelska ordlexikonet medan du kontrar med Wikipedia låter jag dig fundera ut själv hur fel det är.

123
Skriv svar