Arnroths krönika - E3-peppen som fick en pil i knät

Inaktiv
Skrivet av van Uber:
Skrivet av Bojkott:

Dock tvivlar jag på att en så pass liten marknad kan ta över en mässa som E3 inom den närmsta tiden. Fokus i år är ju utan tvekan VR, och det lär det nog bli nästa år också tillsammans med Nintendos nästa konsol.

Om du med liten marknad syftar på de hissnande 2 Miljarder (!) Angry Birds som har laddats ner? https://en.wikipedia.org/wiki/Angry_Birds

Det där exemplet rör bara en franschise, så mobilmarknaden är alltså enormt mycket större än alla andra plattformar kombinerat.

Sen kan man sätta näsan i vädret och tycka att det inte är "riktiga spel", men poängen som Arnroth för fram är att den här typen av uppmärksamhet tjänar vi alla på. Det handlar bara om att lyfta blicken lite högre än tangentbordet.

Och mobilspel har som sagt bra mycket mer kreativitet att erbjuda än en massa F2P.

Att påstå att Angry Birds laddats ner 2 miljarder gånger är nog ganska överdrivet. Är det bara antalet nerladdningar? Unika enheter? Från individuella IP? Tänk alla gånger ett spel laddas ner från Steam/Origin/Battle.net, borde ju vara tiofalt fler än befolkningen i världen!

Nej, det har knappast laddats ner 2 miljarder gånger, inte per individuell användare.

Mobilspel...nej. Inte på E3.

Och Steam? Steam är en plattform - företaget heter VALVE! Den där jävla Arnroth borde dra något gammalt över sig. Vartenda artikel han skriver är skrattretande dålig och han borde helt enkelt hålla sig väck.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

5. För att E3 ska funka måste de fylla sin mässa. För fem, sex år sedan producerades det säkert tio gånger som många trippel-A-spel. Hur ska de fylla mässan när allt fler spel släpps av mindre utvecklare i stora butiker som Steam och App store?

Kan du komma med någonsomhelst källa till detdär påståendet???

Jag är rätt säker att jag läst att antalet AAA-spel släpp har ökat, även om det inte ökat lika fort som antalet indie & mindre utvecklare har gjort.

För varje spelstudio som lagt ned så finns historier om studios som ökat eller som Star-citizen kommit från absolut ingenstans och idag anställer 300-400ish personer minst och gör AAA-Spel!!!

Listan på AAA-releases i år kändes helt enkelt som den var den längsta någonsin sålänge jag varit med.

12
Skriv svar