Blizzard rättar kostnaden för Starcraft 2
Precis som jag trodde (och skrev i kommentarerna till förra artikeln) att jag hade svårt att tro att spelet skulle kostat 100miljoner dollar (700 miljoner kr) att utveckla. Jag menar...
GTAIV kostade 100miljoner dollar och deras spel och grafikmotor är nåååågot mer avancerat än StarCraft 2. Därmed inte sagt att det behöver vara ett bättre spel, men mer avancerat är det...
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Tja, jag tolkar det som att jag säger,
"story har inte med argumentet att göra"
inte
"storyn är stulen".
Eftersom denna person skrev:
...Titta även på storyn i som har en bra djuphet och handling i Starcraft 2 medans warhammer har den klassiska "there is only war" överallt xD Jag menar warhammer är bra och så men.
Kort sagt de har inte tagit hela spelet ifrån dem och liknelserna är minimala, vilket finns i allt.
Själv ser jag fram emot att få lira spelet
Att läsa den texten gör att jag får ont i huvudet. Aj.
Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.
Starship Troopers kom 1997 men är baserad på en bok från 1959.
gosigaste inlägget hur tänkte du där?
Haha. Det undrar jag med. Lite fail där Saxit ^^
"Good artists copy. Great artists steal".
I slutändan har dom samtliga inspirerats at Tolkien, inkl Warhammer, Wizards of the coast etc etc etc etc, det är inte direkt patent på gröna orcher, goblins och mages.
Och han tog sin inspiration från var? Hur många tusen år tillbaka tycker ni vi ska gå för att hitta den riktiga skaparen av StarCraft 2?
Blev en ganska löjlig diskussion här om vem som stal vad från vem, men det brukar ju bli det när div. fanboys slänger sig in i en diskussion.
Blizzard kan göra bra spel. Jag hoppas att SC2 blir ett sådant. Vem bryr sig från var idén kommer?
Hur mycket kostade spelet att färdigställa då?
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
Jag syftade mer på hur de kan lyckas blanda ihop World of Warcraft och Starcraft II...
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
Att du ens jämför Warhammer med Starcraft tyder på att du antagligen inte spelat särskilt mycket
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
Om du hade vetat vad du pratat om så skulle du veta att Starcraft är inspirerat av Star Wars och var från början tänkt att släppas som ett Star Wars-spel. Warhammer 40K? Vad snackar du om.. Haha
när ska folk förstå att vara helt orginel är inte lättaste saken här på våran jord när det gäller spel, tack vara att våran fantasi har lite gränser här och där, för va vi kanske uppfattar som en cool grej ta t,ex det där nya Darkspore jag personligen sätter min röst på att det inte blir en hit, PGA att folk gillar inte ibland att se ut som en sak som en unge me väldigt livlig fantasi skulle skapat, som sin hjälte i ett spel ^^
Hur mycket kostade det att utveckla SC2 då?
Activision Blizzard Inc. hasn't disclosed development costs for its "Starcraft II" videogame. A July 16 Technology article about the "Starcraft" sequel incorrectly said the company spent more than $100 million to develop the game; that figure referred to its "World of Warcraft" game.
Blizzard har inte sagt något om vad det kostar, verkar som att ingen vet.
"Good artists copy. Great artists steal"
Zerg och Protoss måste ju vara resultatet av det sistnämnda isåfall. Otroligt bra raser båda två.
Sedan förstår jag inte riktigt kopplingen. Terran är ju inte så lika Space Marine direkt. Zerg förstår jag jämförelsen med, men isåfall en ruskigt förbättrad variant av Tyranids. Protoss vet jag inte vad man ska jämföra med.
Terran kan man ju annars länka med imperial guard också för den delen.
Protoss=eldar?
Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.
... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.
Skämtar du lr, första Starship Troopers filmen är ju hur bra som helst, medans de andra två är sämst dock.
@forrestfox du är väll bra konstig -.- starcraft kom långt mycket tidigare ut än Dawn of war
Du är väldigt mycket ute och cyklar nu! Du vet att warhammer har ett helt universum uppbyggt på vanligt papper/penna rollspel? Det har funnits lite längre än starcraft
Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.
... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.
Nä. Boken är sjukt kass jämfört med filmen, nästan enda gången jag tyckt så faktiskt. En av få scifiböcker jag ogillat. Älskar den svarta ironiska humorn i filmen, boken var bara stel.
..och lol @ cyberzaikoo.. snubben med koll?
Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.
... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.
Skämtar du lr, första Starship Troopers filmen är ju hur bra som helst, medans de andra två är sämst dock.
Nej jag skämtar inte. Jag gav inget omdöme om filmen i sig. Det jag påstår är att det är en väldigt dålig filmatisering av boken.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Oh gud, Skälet till att man snackar om stöld i Starcraft har inte med sketna storyn att göra.
Det är för att starcraft har snott hela sitt koncept från Warhammer. Man har inte tagit en ras för att den skulle passa i "deras värld". Man har tagit hela skiten.
för att hela skiten började med att dom ville göra ett spel åt games workshop som dom inte ville ha, vem tror du ångrar sig? tror inte det är blizzard iaf..
och om jag ser j-vligt dum ut så är det nog alkoholen men kände mig tvungen att skriva något iaf
etqw?
Oh gud, Skälet till att man snackar om stöld i Starcraft har inte med sketna storyn att göra.
Det är för att starcraft har snott hela sitt koncept från Warhammer. Man har inte tagit en ras för att den skulle passa i "deras värld". Man har tagit hela skiten.
för att hela skiten började med att dom ville göra ett spel åt games workshop som dom inte ville ha, vem tror du ångrar sig? tror inte det är blizzard iaf..
och om jag ser j-vligt dum ut så är det nog alkoholen men kände mig tvungen att skriva något iaf
Uhm var inte det Warcraft....?
Trodde Starcraft var fortsättningen på deras stöldturné.
Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.
... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.
Skämtar du lr, första Starship Troopers filmen är ju hur bra som helst, medans de andra två är sämst dock.
Boken handlar om politik och filosofi, filmen handlar om att skjuta sönder aliens. Båda är bra, men de har inte mycket mer gemensamt än titeln och att de handlar om krig mot utomjordingar.
Filmen är inte ens ett försök till att göra en vettig filmatisering av boken, att de har samma namn är bara för att locka publik med ett existerande varumärke.
Skulle vara kul att få all information som härleder till att man kan fatta Rubriken, vad kostade det då om det inte kostade 700milj.
vad är den beräknade försäljningen av SC2 baserad på ?
och därefter vinst/försäljning, eftersom Jag har redan sett prisskillnader på spelet ifrån 379:- till 450:- och detta i svenska återförsäljnings leden.
Att det kommer bli en "försäljnings succe´" är det ingen tvekan om, Att detta och andra spel är kopior, liknar eller lånat delar är heller ingen tvekan om, men att kunna härleda vad som skapar vad och till vilken grad/pris tror jag ingen av oss är man till att finna ett bra svar på ( inte kvinna/tjej heller) så gläds åt och med dem som skapar dessa bra spel, var sjysst, var glad, så mår vi alla bättre och så kan vi se fram emot bra och trevliga spel i framtiden. : )
Prisskillnaderna till konsument kan skilja stort eftersom det är butikerna som sätter det slutgiltiga priset. Blizzard får ju räkna på ÅF-priset vilket nog är i stort sett detsamma till de flesta butiker.
/ LordDaimos
Om det vore så väl. Tyvärr är det bara de stora butikerna som får bra inköpspriser på spel genom att köpa direkt från tillverkarna. Mindre butiker är hänvisade till distributörer där inköpspriset blir högre än att köpa från de förstnämnda butikerna. Det är med andra ord omöjligt att konkurrera på lika villkor med spelförsäljning för mindre butiker. Trist men sant.
Förstår inte grejen med att många blir upprörda av att saker o ting är kopierade. Allt jag äger idag har antingen en exakt kopia, dyrare eller billigare, skillnaden är kvalite, hur man tolkar kvalite är en annan sak speciellt när det kommer till en sak som datorspel som är lite som konst.
Det jag menar är att det finns ett antal avmålade flickor som sitter lite småleende, Leonardo da Vinci gjorde det bättre, mycket bättre, precis som Blizzard gör(i vissa människors ögon), men i en värld av pengar så är väl det den grejen som skapar iritation, för annars kan jag inte se den negativa effekten i att vissa gillar Orc A gentemot Orc B.