Star Citizen-skepp blir ditt för 10 000 kr

Robot
Star Citizen-skepp blir ditt för 10 000 kr

Chris Roberts & co räds inte att ta betalt.

#star-citizen, #cloud-imperium-games


FM-guru
F.d. Sisyr
Star Citizen-skepp blir ditt för 10 000 kr

Rätta mig om jag har fel, men prissättningen handlar väl om mer om att ge stålar till utvecklingen än själva skeppen, då alla skepp ska gå att få tag i in-game?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Rätta mig om jag har fel, men prissättningen handlar väl om mer om att ge stålar till utvecklingen än själva skeppen, då alla skepp ska gå att få tag i in-game?

I like this human, it understands

Medlem

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Vad jag vet, så kommer i princip alla skepp kunna styras av en pers, man kan dock hyra npcbots som hjälper en med detta. Såklart är fler spelare det ultimata för skeppets performance

Medlem

Ni har glömt att tillägga att det gäller den dyraste versionen av skeppet. Den billigaste landar på 3700:-. Det bör också tilläggas att när utvecklingen för Star Citizen väl är färdig kommer man inte längre kunna köpa skepp för pengar, utan allting köps istället genom spelets egna valuta som man erhåller genom att spela spelet. Pengarna man lägger på spelet nu är med andra ord en investering i utvecklingen.

Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Det går att anställa NPCs som sköter resten av skeppet om du vill spela "ensam".


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Vill nån bränna 10k på det för att stödja utveckligen så varför inte? Finns dummare saker folk spenderar sina pengar på.

Medlem
Skrivet av generalfil:
Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Vad jag vet, så kommer i princip alla skepp kunna styras av en pers, man kan dock hyra npcbots som hjälper en med detta. Såklart är fler spelare det ultimata för skeppets performance

Det är vad som är sagt iallafall. Nackdelen är att man kommer förlora effektivitet om man ensam flyger ett skepp som behöver flera besättningsmän även om man har npc'er.
Man kan fylla på med npc'er men de kostar att hyra och är inte lika effektiva som riktiga personer. Npc'er är också olika duktiga och kommer behövas tränas upp på sitt jobb men kommer ändå aldrig bli lika bra som en riktig person.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Ni har glömt att tillägga att det gäller den dyraste versionen av skeppet. Den billigaste landar på 3700:-. Det bör också tilläggas att när utvecklingen för Star Citizen väl är färdig kommer man inte längre kunna köpa skepp för pengar, utan allting köps istället genom spelets egna valuta som man erhåller genom att spela spelet. Pengarna man lägger på spelet nu är med andra ord en investering i utvecklingen.

Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Det går att anställa NPCs som sköter resten av skeppet om du vill spela "ensam".

Så sägs det nu.
Det hinner nog ändras så alla skepp är köpbara för riktiga pengar även efter release, det kan ju motiveras med att pengarna går till expansioner och utveckling.

Jag är mer besviken på att inriktningen gått från sim till arkadshooter, flygmodellen är ju bedrövlig och mus/tgb kontrollerna ett hån mot alla som vill spela med joystick.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Folk får spendera pengar på det dom själva vill men personligen så tycker jag att det börjar kännas som att dom är mer intresserade av att få mer pengar på nya skepp än att bli klara med spelet.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Rätta mig om jag har fel, men prissättningen handlar väl om mer om att ge stålar till utvecklingen än själva skeppen, då alla skepp ska gå att få tag i in-game?

Bingo. Allt som finns tillängligt för riktiga pengar just nu är enbart avsett för de som vill stötta spelets utveckling, och som tack får du ett skepp till det. Det finns inget som är exklusivt.

Medlem

Jag skulle nog hellre lägga slantarna på bra pedaler och annan styrutrustning först. Spelet är för ofärdigt för att legitimera insatser på över 100 eur.

Alla skepp kommer gå att få tag på i spelet, men det är väsentligt att det inte blir inflation på superstora skepp och jag hoppas att priserna för skeppen kommer motsvara priserna som finns nu. Det kommer gå att köpa spelvaluta, och på något sätt måste arbetstiden som krävs i spelet, för att samla ihop till skeppet korrelera med priset.

Den stora frågan är vad som kommer löna sig mest i början. Har man ett transportskepp kanske man kan håva in kostnaden i uteblivna pengaköp. Ska man göra hauls med små skepp kommer man bli utkonkurrerad av stora mer effektiva sådana.

Medlem
Skrivet av generalfil:
Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Vad jag vet, så kommer i princip alla skepp kunna styras av en pers, man kan dock hyra npcbots som hjälper en med detta. Såklart är fler spelare det ultimata för skeppets performance

Skrivet av Puscifer:

Ni har glömt att tillägga att det gäller den dyraste versionen av skeppet. Den billigaste landar på 3700:-. Det bör också tilläggas att när utvecklingen för Star Citizen väl är färdig kommer man inte längre kunna köpa skepp för pengar, utan allting köps istället genom spelets egna valuta som man erhåller genom att spela spelet. Pengarna man lägger på spelet nu är med andra ord en investering i utvecklingen.

Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Det går att anställa NPCs som sköter resten av skeppet om du vill spela "ensam".

Skrivet av Wolfkin:
Skrivet av generalfil:
Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Vad jag vet, så kommer i princip alla skepp kunna styras av en pers, man kan dock hyra npcbots som hjälper en med detta. Såklart är fler spelare det ultimata för skeppets performance

Det är vad som är sagt iallafall. Nackdelen är att man kommer förlora effektivitet om man ensam flyger ett skepp som behöver flera besättningsmän även om man har npc'er.
Man kan fylla på med npc'er men de kostar att hyra och är inte lika effektiva som riktiga personer. Npc'er är också olika duktiga och kommer behövas tränas upp på sitt jobb men kommer ändå aldrig bli lika bra som en riktig person.

Tackar så mycket för svaren


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Puscifer:

Ni har glömt att tillägga att det gäller den dyraste versionen av skeppet. Den billigaste landar på 3700:-. Det bör också tilläggas att när utvecklingen för Star Citizen väl är färdig kommer man inte längre kunna köpa skepp för pengar, utan allting köps istället genom spelets egna valuta som man erhåller genom att spela spelet. Pengarna man lägger på spelet nu är med andra ord en investering i utvecklingen.

Skrivet av conthox:

Kan dom där bamsingarna styras och skötas av 1 spelare (även om det borde blir ganska ensamt och tomt på skeppet...), eller måste man vara flera?

Det går att anställa NPCs som sköter resten av skeppet om du vill spela "ensam".

Så sägs det nu.
Det hinner nog ändras så alla skepp är köpbara för riktiga pengar även efter release, det kan ju motiveras med att pengarna går till expansioner och utveckling.

Jag är mer besviken på att inriktningen gått från sim till arkadshooter, flygmodellen är ju bedrövlig och mus/tgb kontrollerna ett hån mot alla som vill spela med joystick.

Nja, självklart finns möjligheten, men jag tvivlar ändå på att det kommer att ske av två skäl:
1. Man har sagt att skeppen inte kommer kunna köpas för pengar när spelet släpps. Att backa på detta påstående skulle resultera i en hel del "oönskad kritik" från spelarbasen (läs: högafflar)
2. Det skulle även resultera i att folk börjar skrika "Pay-to-Win" till höger och vänster, även om det inte riktigt stämmer. Dålig PR med andra ord.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Nice! Fortfarande pre-alpha nästan ett år efter att det var tänkt att komma ut. De har 90 miljoner dollar, räcker det inte nu? De hade aldrig släppt ännu ett koncept om inte inkomsterna börjat tryta. Det har även varit rapporter om att de sagt upp folk nyligen. Läsvärt att se vad som kommer från Star Citiens egen community på reddit nyligen: https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/3m9ih0/lets_be_...

Mitt råd skulle vara att försöka få en refund. Gissar att det kan gå åt pipsvängen för Star Citizen rätt snabbt, förr eller senare.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Sisyr:

Rätta mig om jag har fel, men prissättningen handlar väl om mer om att ge stålar till utvecklingen än själva skeppen, då alla skepp ska gå att få tag i in-game?

Bingo. Allt som finns tillängligt för riktiga pengar just nu är enbart avsett för de som vill stötta spelets utveckling, och som tack får du ett skepp till det. Det finns inget som är exklusivt.

Visst är det för att stödja utvecklingen men hur mycket behöver dom ha egentligen? Kickstartern låg väl på 500 000 dollar? Det dom då tänkt sig för att kunna slutföra spelet då? Dom närmar sig väl 100 miljoner nu och vill ha eller behöver mer?

Medlem

De har dragit in 90 miljoner dollar, och har inte presenterat mycket för det. Jag börjar förstå de som ifrågasätter vart deras pengar har gått i dagsläget.

Medlem

Scopet har växt så enormt mycket. De jobbar ju fortfarande på många grundläggande system för att få slutvisionen i mål. De skulle ha släppt ett mindre spel först fokuserat på kampanj och sedan byggt vidare med olika moduler. Det kommer ta minst 10 år totalt att realisera nuvarande vision. 90 miljoner räcker då inte långt. Det är mindre än vad som läggs på ett cod.

Medlem

Finns det några uppgifter på hur många av dom svindyra skeppen som faktiskt säljs?

Medlem

"investera" i utvecklingen.... hahaha. Det är oerhört roande att se folk ranta över EA games och samtidigt försvara det här.

Ett skepp - för 10 000 kr. För att "investera" pengar i utvecklingen av ett spel.... Inte nog med att man ska köpa spelet utan man ska även stå för utvecklingskostnader, go crowdfunding.

Medlem
Skrivet av Grelzaak:

Finns det några uppgifter på hur många av dom svindyra skeppen som faktiskt säljs?

Om man ska gå efter chatten så är det mer än man tror.
Fattar inte att folk har så mycket pengar att stödja spelet med.
En hel del har köpt flera av dom här skeppen.
Jag hoppas dom kommer gilla spelet när det släpps

Medlem

förstår absolut inte varför man skulle vela få för sig att punga ut denna summa, folk med jävligt mycket pengar kan möjligtvis kasta ut denna summa, men inte någon som sitter med en lön som är kring 10.000 - 15.000 som är en rätt standard lön.

Medlem

Har provspelat planetside modulen (social module) å helvete va snyggt och detaljerat det var . Kommer bli ett satans trevligt spel.

Skeppsporr av episka mått dessutom. (Backat 300 dollars)

Medlem
Skrivet av Saarela81:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Sisyr:

Rätta mig om jag har fel, men prissättningen handlar väl om mer om att ge stålar till utvecklingen än själva skeppen, då alla skepp ska gå att få tag i in-game?

Bingo. Allt som finns tillängligt för riktiga pengar just nu är enbart avsett för de som vill stötta spelets utveckling, och som tack får du ett skepp till det. Det finns inget som är exklusivt.

Visst är det för att stödja utvecklingen men hur mycket behöver dom ha egentligen? Kickstartern låg väl på 500 000 dollar? Det dom då tänkt sig för att kunna slutföra spelet då? Dom närmar sig väl 100 miljoner nu och vill ha eller behöver mer?

Spelet har utvidgas mycket mer än vad som var tänkt i kickstarten. Och även där så var det aldrig tänkt att endast använda kickstarter pengarna utan det fanns några investerare som skulle lägga in pengar också.

Medlem

Ni negativa människor som bara kritiserar star citizen, 10 spänn på att det är ni som kommer kritisera star citizen när det väl är släppt för pay to win ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Andyrew:

"investera" i utvecklingen.... hahaha. Det är oerhört roande att se folk ranta över EA games och samtidigt försvara det här.

Ett skepp - för 10 000 kr. För att "investera" pengar i utvecklingen av ett spel.... Inte nog med att man ska köpa spelet utan man ska även stå för utvecklingskostnader, go crowdfunding.

Du ser inte skillnaden i att bidra till spelets utveckling i förväg och få ett skepp samt hela spelet på köpet som tack, och att köpa ett färdigt spel och sen tvingas betala igen för att få innehåll (mikrotransaktioner)? I Star Citizen har du två val; betala valfritt belopp för spelet (ca 300 - 10 000) eller vänta tills spelet är färdigt och köp det då (tror det blir runt 300-500 kr). I EA-spel har du ett val; köp spelet när det är färdigt och om du vill låsa upp allt material betalar du mer (400-600 kr för baspelet + 50- x000 kr för mikrotransaktioner). Som nämns om och om igen så räcker det med 300 kr, sen kan du i spelet på gammalt hederligt sätt jobba upp dig för nya skepp (som det ska vara).

Är det samma personer som alltid kommer in och klagar på kickstarter-konceptet eller är det nya personer som missat tidigare nyheter? Jag förstår oron att Chris skulle ta pengarna och släppa ett ofärdigt spel, men att baslöst klaga på att de ger möjligheten för spelare att bidra mer än bas-summan och få något (som alla kommer kunna få på ett sätt eller annat) som tack är ofattbart.

Medlem

Fokus borde vara på att få ett realistiskt mål i hamn. Att släppa så här dyra dlc innan spelets fullbordan bådar inte gott nånstans.

Medlem
Skrivet av Biggles:

Fokus borde vara på att få ett realistiskt mål i hamn. Att släppa så här dyra dlc innan spelets fullbordan bådar inte gott nånstans.

Jag tror du behöver läsa mer om spelet än bara vad som skrivs på FZ. Läs varje veckas nyhetsbrev som de skickar ut t.ex, det finns gott om information av vad de håller på med för tillfället. Det handlar ytterst lite om nya skepp. Och det är fortfarande inte DLC...

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ni negativa människor som bara kritiserar star citizen, 10 spänn på att det är ni som kommer kritisera star citizen när det väl är släppt för pay to win ^_^

Jag kritiserar inte spelet i sig då det absolut inte intresserar mig, det jag kritiserar är summan på ett skepp bara. Är ju bara rikemans tölpar med på tok för mycket pengar vid sidan om som har råd att snöra ut på sånt här.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ni negativa människor som bara kritiserar star citizen, 10 spänn på att det är ni som kommer kritisera star citizen när det väl är släppt för pay to win ^_^

Negativa o negativa. Star Citizen har mastat ihop lika mycket som det kostade för GTAV. Och folk börjar bli bittra för inte mycket än grundläggande techdemo och ett garage är det enda som finns. För 100milj dollar borde åtminstone "elite dangerous" material finnas vid detta laget. Är spelet bra när det väl kommer kan jag köpa det. Men fan det är ett jävla tjat nu på nya skepp som man "pledgar" för summor som är idiotiska faktiskt. Om man nu kan köpa alla skepp ingame senare varför inte göra dom tillgängliga för 100kr. Då kan säkerligen fler "investera" och "hjälpa" Chris Roberts köpa sin andra privata Jet. Jag menar utveckla nästa del. Pod racing modulen.

12
Skriv svar