Battlefield 1 – jämför grafiken mellan pc, Xbox One och Playstation 4
Ja man kan tydligt se vissa skillnader.
Dock tycker jag det är så oerhört uttjatat med kommentarer där man hela tiden vill hävda att det ena minsann är mycket bättre än det andra...
Spela inte ett spel för grafiken, spela det för att det faktiskt är kul.
Och med det sagt, spela det i den miljö du tycker att du själv är bekvämast.
Är det i soffan med en PS4/Xbox kontroll, GO FOR IT!
Är det i datorstolen med tangentbord och mus, GOOD FOR YOU.
Jo... skillnaden man märker av mest är ju mellan PC och konsol. Lyckligtvis är det också såhär eftersom man faktiskt kan ha en PC med bättre hårdvara än en konsol.
Mellan konsolerna var det ju svårare att se någon skillnad. Men orkar man bry sig så tyckte jag att om man studerade bilden lite noggrannare att PS4 var aningen skarpare än XB1. Men det är antagligen inget man märker av det minsta i spelandets hetta
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Är ju själv PS4 spelare, dock tycker jag att alla 3 versionerna ser riktigt bra ut vilket är ett bevis på att konsolerna kommit närmare PC än vad förra generationen erbjöd. Dock så lär det ju flyta bättre på en PC, detta kan ju ändras dock med nya PS4 och XB1 som släpps. Att folk fortsätter diskutera PC vs. Konsol är ganska så ointressant, man vet vad man får när man kör på konsol. Sen är det lite utav en vanesak också. Sitter du och spelar på PC med 60fps så märker du skillnad när du sätter dig vid en konsol som kör samma spel i 30fps. Men har du aldrig upplevt nåt annat än 30fps
1# FZ Troll
FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!
Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.
FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!
Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.
Som med allt. Men det betyder ju inte att handkontroll är det mest precisa alternativet för det. Tyvärr vinner nog en mus de flesta precisionstester gentemot joystick.
FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!
Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.
Som med allt. Men det betyder ju inte att handkontroll är det mest precisa alternativet för det. Tyvärr för spelkonsollerna vinner nog en mus de flesta precisionstester gentemot joystick. En joystick är däremot att föredra när man vill ha mjuka rörelser, som i maskinvärlden.
Ska bli intressant med dessa jämförelser när Scorpio är släppt. Kommer de ens att förekomma då den enda anledningen nu är att visa på att PS4 är lite, lite bättre?
Att PC är bäst är ju självklart så det behövs ju egentligen inte ens diskuteras. Media och "internet" är så Sony-fanbois så det inte är klokt;) Haha
Jump in.
Tycker folk skall tänka på att man inte sitter så nära en TV och då märker man heller inte samma skillnad i kvalitet.
Vissa kanske gör det dock... men men
Sant, men å andra sidan så spelar man på en tv som antagligen är minst det dubbla av en datorskärm.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
PC alltid så fint och skarpt. Konsolerna får nöja sig med sämre upplösning och sämre framerates. Ingenting som "vanligt" folk lägger märker till när dom sitter i sofforna ändå. Jag är bara glad att konsolerna ha den kapaciteten att leverera allt som PC har förutom FPS och upplösning, det gynnar oss PC spelare som inte behöver traskas med en allt för nedtagen spel version.
FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!
Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.
Näe usch vad jag är trött att höra den här usla ursäkten till usla kontroller. Enda sedan slutet på 90-talet så har man en viss förväntan över hur man ska kunna kontrollera något i en 3d-miljö. Gamepads suger tyvärr på detta. Oprecist, långsamt och klumpigt sätt att navigera och kolla omkring i en 3d miljö.
Inte för att mus+tangentbord är det absolut bästa jag kan tänka mig heller, tvärtom jag har de senaste 10-15åren hoppas på något allmänt bättre men om man nu inte räknar med Vive kontrollerna som har sina egna problem, så är tyvärr mus+tangentbort det bästa vi fortfarande har.
Att säga att gamepads funkar efter ett tag eller är en vanesak är för mig som att gå tillbaks och försöka spela med enbart tangentbordet igen. Visst det kanske går men det har enorma begränsningar, precis som gamepads får för spel och jag fattar inte varför detta inte tas upp mer.
För om det finns något som har hållit tillbaks utvecklingen av fps, tps, rpg och 3d-spel i allmänhet är det definitivt konsolernas kassa kontroller. Spelen kan inte vara för snabba, för komplexa, ha för många valmöjligheter i form av vapen eller items, kräva precisa rörelser, ha omfattande inventory system eller bara allmänt kräva speciellt mycket utav spelaren.
Speciellt illa blir det om man kombinerar något utav dessa saker, tex snabbt och komplex eller rörelse och precision. Går heller inte mixa genres tex fps/rts utan fetstora kompremisser. Dvs en hel värld av möjligheter borta delvis pga en kontrollmetod som många fortfarande påstår bara är en vanesak, vilken enorm förlust.
Så fort en viss komplexitet blandas in (ja jag tänkter forsätta mitt gormande), tex fler än 2-3 vapen måste spelets flöde och inlevelse kompremissas, genom tex att man saktar ner eller stannar tiden vid vapen byten.
Rumsuppfattningen blir värdelös, bara en sådan enkel sak som att kolla åt båda sidor innan man korsar en korridor går inte att göra snabbt och smidigt.
Man kan heller inte kräva att spelaren ska kunna reagera mot snabb och smart AI, speciellt inte sammtidigt som man själv springer runt snabbt och gör flera saker samtidigt.
Enda lösningen har alltid varit att totalförstöra hela upplevelsen med autoaim, autotarget och sakta ner hela spelflödet. Vilket gör att allt för många spel tappar sin identitet.
Anpassa tex ett hetsigt PC spel som Avp1 och 2 till konsol och det blir bara ännu ett Halo/Cod spel med samma långsam tempo. Inte konstigt att nästan alla fps spel har samma hastighet, känsla och komplexitet som Halo och Cod.
Stagnerat, dött och tråkigt utan rytm, adrenalin och känslan av kontroll borta. Inget som går att ersätta, oavsett hur mycket qte moment man trycker in.
Därför många av dages spel suger. I Uncharted 4 2016 får man se gubben göra massa coola grejer när man trycker på en knapp, i Quake 1 från 1996 får man göra alla coola grejer själv.
Jag kan inte ha kul för kontrollerna på konsol gör allt för att ta mig ur upplevelsen.