Klart – då släpps No Man's Sky på pc

Medlem
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

499kr på GOG.com

å förresten,

Om man vill ha stenkoll på när det släpps och hur servrarna mår.

https://nomansskystat.us/

Medlem
Skrivet av znubbis:
Skrivet av Dumlen:

Finns en räknare på gog.com som räknar ner, samt att spelet är typ 100kr billigare än via steam. Och utan steamdrm, vilket är ett jättestort plus.

https://www.gog.com/

Blir de ytterligare en klient då? Steam DMR sure, men det är bra smidigt o ha alla spel på ett ställe. Men håller med om att spelet är för dyrt.

Nä det blir ingen klient (om du inte vill).

Avstängd
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

Sanningen är dock den att detta spel har mer innehåll än många AAA spel som släpps.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

Sanningen är dock den att detta spel har mer innehåll än många AAA spel som släpps.

Jag ser att GTA V kostar lika mycket på Steam, trots att det är några år gammalt. Men jag tror inte No Mans Sky har mer innehåll och lika bra gjord story? Jag ser inte heller hur No Mans Sky har mer innehåll än Witcher 3. Kommande Deus Ex är även 100kr billigare. Vad missar jag?
Missta mig inte, jag vill gärna lira, men tycker det är lite för dyrt för vad det är.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

Det har ändå tagit fem år att utveckla spelet, så det har nog krävt en hel del blod, svett och tårar för att bygga mekaniken bakom das genererer


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Skulle nog hävda det är aaa titlar som är för dyra som simmar i pengarna

..men AAA titlar brukar ha betydligt fler personer involverade så de blir dyrare att skapa


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Gen
Medlem
Skrivet av KkrickeA:
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Man undrar ju vad ett acceptabelt lösvikts pris för ett indiespel egentligen är? 21öre/mb? 4kr/mb?

Din kommentar var det det roligaste jag läst på hela månaden. Fy fan vad klockrent :'-D

Sen håller jag med om att priset för spelet är lite väl högt då det inte är en trippel-A titel.

Medlem

Det står på steam att det släpps om 1 timma...?

Medlem

Normalpris för AAA titel


signatur

Meep!

Avstängd
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

Sanningen är dock den att detta spel har mer innehåll än många AAA spel som släpps.

Jag ser att GTA V kostar lika mycket på Steam, trots att det är några år gammalt. Men jag tror inte No Mans Sky har mer innehåll och lika bra gjord story? Jag ser inte heller hur No Mans Sky har mer innehåll än Witcher 3. Kommande Deus Ex är även 100kr billigare. Vad missar jag?
Missta mig inte, jag vill gärna lira, men tycker det är lite för dyrt för vad det är.

Skrev jag alla? Nej. Jag skrev många.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

Sanningen är dock den att detta spel har mer innehåll än många AAA spel som släpps.

Jag ser att GTA V kostar lika mycket på Steam, trots att det är några år gammalt. Men jag tror inte No Mans Sky har mer innehåll och lika bra gjord story? Jag ser inte heller hur No Mans Sky har mer innehåll än Witcher 3. Kommande Deus Ex är även 100kr billigare. Vad missar jag?
Missta mig inte, jag vill gärna lira, men tycker det är lite för dyrt för vad det är.

Skrev jag alla? Nej. Jag skrev många.

Sant. Jag tycker dock det är ovanligt dyrt spel just nu.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Normalpris för AAA titel

PÅ PS4:an var det ca 200 kr billigare än priset på andra spel när jag förbeställde. Även på PC på de ställen jag kollat är det i mitt tycke avsevärt billigare än valfri AAA-titel. Får säga att jag är förvånad över prislappen i Steam, men fasen, köper "Mastah rejs" bara från Steam?

En av anledningarna till att jag förbeställde - första titeln jag förbeställt/dag1 på flera år - var just att priset var rimligt i mitt tycke. Hade det varit "fullpris" hade jag varit tveksam eftersom jag räknar med att *jag personligen* blir besviken, att det inte riktigt passar mig.

Jag tycker det ändå har varit förhållandevis tydligt vad spelet är och inte är. Själv har jag saknar mer info om just rymd-delen, innehållet i den delen, striderna osv och redan i förväg varit besviken på att de för tillfället verkar spela en väldigt liten roll i spelet (och är väldigt "arkadiga"), men jag tyckte spelet inledningsvis åtminstone stämmer väl överens med vad jag väntat mig, om än något mer grindy och ett för konsol mycket klumpigt UI.

Efter några fler timmar i spelet känns det dessutom som ett spel som känns tråkigt och segt i början och sedan växer alltmer, blir "trivsamt" och "mysigt", lite zen, meditation (som avbryts av ständig recharge av utrustning).

Att de inte hade en chans att leva upp till hypen var ju rätt uppenbart, men det ska bli spännande att se hur man värderar det här spelet om ett par år. Glöms det snabbt bort som årets kalkon, eller växer det? Vad kommer Hello att göra av det?

Men herregud vad jag har skrattat idag när jag läser vad folk påstår spelet kostar på olika ställen. Visst kan man diskutera om det ändå vore rimligare med en ännu lägre prislapp, men det vore ju ekonomiskt dumt dag 1 när hypen ändå blivit så stor. De kunde tagit fullpris för spelet och säkert sålt ungefär lika bra initialt, att de inte gjort det tycker jag är lovande.

Jag tänkte själv väntat till första rean, men som sagt, den lägre prislappen övertygade mig om att jag ville lägga några timmar på det redan den här veckan. Redan övertygad om att jag kommer att lägga väldigt många fler timmar på detta än något Assassin's Creed-spel, men inte lika mycket som Elite Dangerous (eller ens GTAV eftersom någon tog upp ämnet, stunt racing var rätt kul).

Rekommenderar dessutom just nu konsol: Sitta i soffan passar bra till speltypen. Hade definitivt inte gillar det som PC-spel i nuläget.

Medlem

En fråga från en som inte hängt med så bra; kommer framtida tillägg vara gratis eller är det betal-DLC?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

En fråga från en som inte hängt med så bra; kommer framtida tillägg vara gratis eller är det betal-DLC?

http://gamerant.com/no-mans-sky-free-updates-no-paid-dlc/

"Sean Murray, the founder of the development company Hello Games, reveals that upcoming plans for No Man’s Sky involve lots of free updates, but no paid DLC."

“We do want to add a ton of features, like we’ve just discussed: Freighters, bases, these type of things. But we want to do it for free. You’ve paid for the game, so you should get this stuff without paying even more money. So no, there will be no paid DLC, just patches.”

Medlem
Skrivet av PcGamer:

[http://gamerant.com/no-mans-sky-free-updates-no-paid-dlc/

"Sean Murray, the founder of the development company Hello Games, reveals that upcoming plans for No Man’s Sky involve lots of free updates, but no paid DLC."

“We do want to add a ton of features, like we’ve just discussed: Freighters, bases, these type of things. But we want to do it for free. You’ve paid for the game, so you should get this stuff without paying even more money. So no, there will be no paid DLC, just patches.”

Gör mig hoppfull, i kombination med det rimliga release-priset, återigen som sagt mer än 200 kr lägre än en AAA-titel på PS4. Vore kul om det blev en riktigt långvarig titel även om det inte riktigt, riktigt är min typ av spel. Tyvärr väldigt stor risk att hypen gör att dom får mycket orimlig skit för spelet istället. Bara att se på allt hat här från folk som inte ens köpt eller verkar vara det minsta intresserade av spelet.

Releasehästryttare

Kollar på TB atm, och spelet laggar som fan på PC tydligen

Han säger att det är "Arkham knight quality of bad"

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Finns en räknare på gog.com som räknar ner, samt att spelet är typ 100kr billigare än via steam. Och utan steamdrm, vilket är ett jättestort plus.

https://www.gog.com/

Betalar gärna de 100kr extra för att få spelet på steam.

Medlem
Skrivet av Ronzem:
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

Det finns inget 'random' med procedurell generering, det är ett sätt att skapa stor variation enligt strikta regler.

Medlem

Har fått katastrofrecensioner än så länge.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av conthox:

En fråga från en som inte hängt med så bra; kommer framtida tillägg vara gratis eller är det betal-DLC?

http://gamerant.com/no-mans-sky-free-updates-no-paid-dlc/

"Sean Murray, the founder of the development company Hello Games, reveals that upcoming plans for No Man’s Sky involve lots of free updates, but no paid DLC."

“We do want to add a ton of features, like we’ve just discussed: Freighters, bases, these type of things. But we want to do it for free. You’ve paid for the game, so you should get this stuff without paying even more money. So no, there will be no paid DLC, just patches.”

Ah, tackar så mycket


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Förvisso inget random, men det saknar kvalitén från "liknande" genereringar där man kombinerat mer styrning och manuellt innehåll (Ex Elite Dangerous med planeterna som ju inte gjorts manuellt, men är permanenta i kombination med mycket manuellt innehåll och en "riktig" star map).

Har en stark känsla av att det åtminstone inledningsvis är en väldigt nischad titel, några få kommer att älska spelet över allt annat, tycka det är genialt. Andra kommer att tycka det är "helt innehållslöst skitspel". Ytterligare andra kommer att köpa spelet utan att veta vad de köper, inledningsvis bli besvikna, komma tillbaka och upptäcka att de ändå gillar det, inte för va de trodde det var utan för vad det faktiskt är. Men det ska bli spännande att se hur det tas emot.

Brukar också föredra att ha "allt" på Steam, men just den här titeln, om jag inte köpt den till PS4, hade jag nog gärna haft som DRM fri på ex GOG. Relativt "litet" spel och inte så krävande(?) så kul att kunna köra på jobbdatorn exempelvis. (Givetvis inte på arbetstid, fungerar inte i mitt jobb.) Med tanke på priset på Steam hade det definitivt blivit ett no-no. Rätt paff över hur dyrt det är där jämfört med andra.

Medlem

Vänta med att köpa spelet, verkar vara många som har problem med det just nu. Ska tydligen ha släppts en patch som kanske fixar det.

Inaktiv

Kommer nog inte hoppa på detta spel. Vill bara tillägga att spel som detta görs nog bäst som singleplayer. Även om de hade varit häftigt att träffa andra spelare.

Medlem

Lite om PC-versionen just nu:

ALLT ÄR SKRÄP, det enda positiva jag kan hitta i detta spel är den minimala storleken.

Medlem

INVENTORY IS FULL.

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av Ziern:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av Ziern:
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Är det kilopris på spel nu för tiden..?

Sen när är byte en viktenhet?

Hallå... KILObyte... duuuh! ;D

Hallå, duh. Jo, fast kilopris är förkortning för kilogrampris, så att eh

Du va inge bra på dålig humor

Medlem
Skrivet av Ronzem:

De vill alltså att man ska betala 565kr på Steam för ett litet Indiespel på 2,6gb? Jösses.

Jag menade aldrig att det var dyrt per mb eller gb. Det jag menar är att det är dyrt för att vara ett indie spel, som oftast är små i innehåll. Spelet är dyrare än vad tex Witcher 3 var när det släpptes. Nog för att No Mans Sky har en hel jävla del planeter, men de är random genererade och utöver dessa planeter finns inget innehåll som gör priset rättvist. Tycker jag.

Indie? Var inte dom lierade med Sony? Sen, är inte RED oberoende utvecklare?

Medlem

Är mycket osäker på om jag ska köpa det här, ens om priset halveras. Storlagg gör mig ingenting (har ju spenderat många timmar i Chernarus DayZ HAHA) det kan ju möjligtvis fixas. Det som oroar mig mer är vittnesmålen om att de genererade världarna mest känns som samma sak fast med olika färg. Lite väl förenklat kanske men det är en varningsklocka. Jag vill då ha helt olika planeter, gärna nån som är ett öde sandlandskap, tänk då va kul att utforska för det KANSKE finns nåt...en sten skulle ju vara en belöning isf.

Nu är mina intryck som sagt bara baserade på några lösryckta texter jag har skummat igenom.

Medlem

För dyrt, blir köp på nån rea i framtiden.

12
Skriv svar