Därför har Playstation 4 Pro ingen skivläsare för 4K

Medlem

För att få bästa möjliga bild och ljud så är det optisk enhet som gäller. 4k från netflix är sjukt nerkomprimerat. Sen spelar det ju roll vilken läsare man har osv. Vill man ha en grym optisk bluray, så ska man kolla in Oppo. Deras "billiga" spelare kostar 8-9000. Och väger ca 9kg.

Avstängd

Konsolen är till för att spela. "For the players" Vi alla minns ju Maj 2013 med Microsofts Xbox One. Allt var Tv och mindre om spelen som konsolen är gjort för.

Medlem

Tycker det är helt OK att de valt bort Ultra HD BR-läsaren. Jag kommer absolut inte köpa konsolen tack vare det beslutet men jag är heller inte marknaden.

Medlem
Skrivet av Locktail:

För att få bästa möjliga bild och ljud så är det optisk enhet som gäller. 4k från netflix är sjukt nerkomprimerat. Sen spelar det ju roll vilken läsare man har osv. Vill man ha en grym optisk bluray, så ska man kolla in Oppo. Deras "billiga" spelare kostar 8-9000. Och väger ca 9kg.

En spelare för 9k känns jävligt overrated. Man ser nog inte så stor skillnad om man inte mäter med instrument typ. Då är jag dog jävligt kräsen när det kommer till prylar. Köpte nyss en REGA RP1 Performance, billig men bäst i sin klass när det kommer till Turntables

Medlem

Känns helt Ok, kollar ju ändå mest på saker från Netflix eller liknande.
Har inte lust att köpa ännu fler Blu-Rays.

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av robbis:
Skrivet av Preed:
Skrivet av robbis:

Ganska så entydliga svar. Lär ju knappast stiga heller när det kommer till optiska skivor. Dock så vet jag inte hur bra mitt internet kommer att må att streama i 4k

Ja det blir ju bisarra mängder data som ska slussas. I Amerika skickar Netflix ut 37% av all internetdata i hela landet, undrar hur stor den procenten blir när stöd och enheter i 4k är för gemene man.

Internet uppgraderas ju dock hela tiden, men jag bor på landet och har bara 30mbit vdsl

Jag höftar lite nu men jag tror att Netflix har 10mbit som någon sorts taget för vad det ska funka (bra) på, så bör väl vara lungt så länge det håller 30 stadigt.

Peak på ca 50 mbit/s i början och håller kring 23 mbit/s i medel. Peak nås när den buffrar så det borde räcka med att sitta på 30mbit för att vara säker.

Tror Netflix har skrivit att det räcker med 15mbit men då lär det vara rätt hårt komprimerat och säkert på gränsen till 1080p. Orkar inte googla så det är bara mina spekulationer och jag kan ha galet fel.

Jag hoppas Netflix får tummarna ur röven och börjar skicka ut lite högre bitrate då deras 4K är jävligt komprimerad i jämförelse med 4K Blu-ray.

HBO är helt jävla random när det gäller 1080p. När nya avsnitt av Game of Thrones släpps är det alltid dålig bildkvalité. Men nu när det är lungt på seriefronten är det inga problem alls att få riktigt bra 1080p kvalité på bland annat Black Sails. Dom har säkert sina servrar på en Comhem lina...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Cowmine:

Ni måste nog uppdatera frågorna, det krävs att man svarar på fråga två för att den skall acceptera svaret och eftersom jag inte tittar via ett Optiskt format så skall jag inte svara på fråga 2.

moment 22

Och man borde få fylla i fler än ett alternativ i fråga ett.

Definitivt! Det blir rent av missvisande. Jag är lat och ser majoriteten via streaming, men föredrar tveklöst bluray som källa.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har uppdaterat omröstningen, vilket tyvärr nollställd den. Rösta igen om ni känner för det

Skrivet av Tobias Solem:

Sanningen är nog närmare att de inte vill att ps4pro ska konkurrera mot deras 4k-spelare.

Du menar att de resonerar annorlunda än med PS2 och 3? Som båda var bland de billigaste alternativen för att spela upp dvd och bluray när de släpptes?

Bland? Jag var nog för ung för att uppskatta PS2:ans prissättning gentemot andra DVD-spelare men PS3:an... ingen konkurrens överhuvudtaget, alla spelare var ju tusen spänn dyrare minst

Medlem
Skrivet av robbis:
Skrivet av Locktail:

För att få bästa möjliga bild och ljud så är det optisk enhet som gäller. 4k från netflix är sjukt nerkomprimerat. Sen spelar det ju roll vilken läsare man har osv. Vill man ha en grym optisk bluray, så ska man kolla in Oppo. Deras "billiga" spelare kostar 8-9000. Och väger ca 9kg.

En spelare för 9k känns jävligt overrated. Man ser nog inte så stor skillnad om man inte mäter med instrument typ. Då är jag dog jävligt kräsen när det kommer till prylar. Köpte nyss en REGA RP1 Performance, billig men bäst i sin klass när det kommer till Turntables

Självklart får man utgå efter sin plånbok och begär. Min bror som har öga och öra för allt vad ljud och bild heter, han hade tur och fick tag i en Oppo Generation 2 för 13.000 begagnad. Men han är en sådan person som har 3 monoblock utöver den vanliga stärkaren på sitt 7.1 system. Och han är ingen person som tänker "dyrast är bäst" utan han kan sakerna och vet vad han pratar om. Men sen ska det tilläggas att de första bluray filmerna som kom är ibland bättre än de nya. För när bluray lanserades, så behövde man se en klar skillnad på dvd/bluray. Dagens bluray är snygga, men de kan vara snyggare. Eftersom nu när bluray är standard behöver de inte göra någon kraft mätning mot ett annat medium, folk köper det bara för det är standard och utgår från att en bluray är snyggast. När bluray kom så fanns samma film fast från olika utgivare, och det kunde skilja mycket mellan de olika. Lite som vinyl/cd. Vill man ha det absolut bästa ljudet och varma ljudet så är det vinyl som gäller. Men även där är det kunskap och komponenter som spelar roll. Javisst att en pick-up kan kosta 3000kr, vilken turn table man har, men jävlar vilket ljud det blir. Slår nyproducerat Bang Oloufsen alla dagar i veckan

Medlem

PS4 Pro? More like PS4 Noob. Tror jag hoppar denna isåfall, känns inte ett dugg "Pro" att behöva sitta å streama "4K" med låg bitrate när man kan kolla på riktiga skivor med hög bitrate. Dessutom tänker jag inte låta något Internetavbrott sabba min filmkväll.

Medlem
Skrivet av Locktail:
Skrivet av robbis:
Skrivet av Locktail:

För att få bästa möjliga bild och ljud så är det optisk enhet som gäller. 4k från netflix är sjukt nerkomprimerat. Sen spelar det ju roll vilken läsare man har osv. Vill man ha en grym optisk bluray, så ska man kolla in Oppo. Deras "billiga" spelare kostar 8-9000. Och väger ca 9kg.

En spelare för 9k känns jävligt overrated. Man ser nog inte så stor skillnad om man inte mäter med instrument typ. Då är jag dog jävligt kräsen när det kommer till prylar. Köpte nyss en REGA RP1 Performance, billig men bäst i sin klass när det kommer till Turntables

Självklart får man utgå efter sin plånbok och begär. Min bror som har öga och öra för allt vad ljud och bild heter, han hade tur och fick tag i en Oppo Generation 2 för 13.000 begagnad. Men han är en sådan person som har 3 monoblock utöver den vanliga stärkaren på sitt 7.1 system. Och han är ingen person som tänker "dyrast är bäst" utan han kan sakerna och vet vad han pratar om. Men sen ska det tilläggas att de första bluray filmerna som kom är ibland bättre än de nya. För när bluray lanserades, så behövde man se en klar skillnad på dvd/bluray. Dagens bluray är snygga, men de kan vara snyggare. Eftersom nu när bluray är standard behöver de inte göra någon kraft mätning mot ett annat medium, folk köper det bara för det är standard och utgår från att en bluray är snyggast. När bluray kom så fanns samma film fast från olika utgivare, och det kunde skilja mycket mellan de olika. Lite som vinyl/cd. Vill man ha det absolut bästa ljudet och varma ljudet så är det vinyl som gäller. Men även där är det kunskap och komponenter som spelar roll. Javisst att en pick-up kan kosta 3000kr, vilken turn table man har, men jävlar vilket ljud det blir. Slår nyproducerat Bang Oloufsen alla dagar i veckan

Är din bror en sån där med guldplätterade kontakter och likriktad koppar i kablarna?

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Locktail:
Skrivet av robbis:
Skrivet av Locktail:

För att få bästa möjliga bild och ljud så är det optisk enhet som gäller. 4k från netflix är sjukt nerkomprimerat. Sen spelar det ju roll vilken läsare man har osv. Vill man ha en grym optisk bluray, så ska man kolla in Oppo. Deras "billiga" spelare kostar 8-9000. Och väger ca 9kg.

En spelare för 9k känns jävligt overrated. Man ser nog inte så stor skillnad om man inte mäter med instrument typ. Då är jag dog jävligt kräsen när det kommer till prylar. Köpte nyss en REGA RP1 Performance, billig men bäst i sin klass när det kommer till Turntables

Självklart får man utgå efter sin plånbok och begär. Min bror som har öga och öra för allt vad ljud och bild heter, han hade tur och fick tag i en Oppo Generation 2 för 13.000 begagnad. Men han är en sådan person som har 3 monoblock utöver den vanliga stärkaren på sitt 7.1 system. Och han är ingen person som tänker "dyrast är bäst" utan han kan sakerna och vet vad han pratar om. Men sen ska det tilläggas att de första bluray filmerna som kom är ibland bättre än de nya. För när bluray lanserades, så behövde man se en klar skillnad på dvd/bluray. Dagens bluray är snygga, men de kan vara snyggare. Eftersom nu när bluray är standard behöver de inte göra någon kraft mätning mot ett annat medium, folk köper det bara för det är standard och utgår från att en bluray är snyggast. När bluray kom så fanns samma film fast från olika utgivare, och det kunde skilja mycket mellan de olika. Lite som vinyl/cd. Vill man ha det absolut bästa ljudet och varma ljudet så är det vinyl som gäller. Men även där är det kunskap och komponenter som spelar roll. Javisst att en pick-up kan kosta 3000kr, vilken turn table man har, men jävlar vilket ljud det blir. Slår nyproducerat Bang Oloufsen alla dagar i veckan

Är din bror en sån där med guldplätterade kontakter och likriktad koppar i kablarna?

Oftast guldplätterat, likriktad vet jag ej. Men han är som man brukar säga i folkmun, en "hifi-bög"

Medlem
Skrivet av Locktail:

Sen spelar det ju roll vilken läsare man har osv. Vill man ha en grym optisk bluray, så ska man kolla in Oppo. Deras "billiga" spelare kostar 8-9000. Och väger ca 9kg.

Om det är skillnad mellan spelarna är det ett tecken på att spelarna inte kan läsa hela skivan utan datafel. Då är den bästa lösningen att göra en kopia till datorn där du får en 100% korrekt kopia och läsning som skulle resultera i en bättre bild än från en 9000krs Oppo.
Om nu inte skillnaden beror på filter och annat som spelarna använder men då får du inte korrekt bild utan en manipulerad bild.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av LongKalsing:
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av LongKalsing:

Tråkigt. Idag är det bara Samsung och Panasonic som har UHD-spelare. Satte mina förhoppningar till Sony då PS4 har varit kanon som BluRay-spelare.
Xbone S missar ju på att de inte har bitstreaming på ljudet. Som vanligt tyvärr.

Men va? Jag har en vanlig Xbone, och den kan skicka bitstream. Då borde rimligtvis S också kunna?

Tyvärr inte DTS-HD eller Dolby True-HD. Likadant med de senaste, DTS:X och Dolby Atmos.

Ahhh okej. Kollat upp lite nu, när man bitstreamar så konverterar den ner till DTS/DD. Men om man skickar PCM (uncompressed) så är det ju mer eller mindre samma sak, bara det att förstärkaren inte lyser upp med "DTS-HD MA" eller "Dolby True-HD". På förstärkaren så blir det istället "Multi-in" eller "PCM".

Jag föredrar dock alltid att förstärkaren står för allt "jobb" då den i 99% av fallen är bättre på att producera ljudet i hela ledet än vad Xbone är. Fortfarande bra att veta hur det funkar.

Medlem
Skrivet av Locktail:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Locktail:
Skrivet av robbis:
Skrivet av Locktail:

För att få bästa möjliga bild och ljud så är det optisk enhet som gäller. 4k från netflix är sjukt nerkomprimerat. Sen spelar det ju roll vilken läsare man har osv. Vill man ha en grym optisk bluray, så ska man kolla in Oppo. Deras "billiga" spelare kostar 8-9000. Och väger ca 9kg.

En spelare för 9k känns jävligt overrated. Man ser nog inte så stor skillnad om man inte mäter med instrument typ. Då är jag dog jävligt kräsen när det kommer till prylar. Köpte nyss en REGA RP1 Performance, billig men bäst i sin klass när det kommer till Turntables

Självklart får man utgå efter sin plånbok och begär. Min bror som har öga och öra för allt vad ljud och bild heter, han hade tur och fick tag i en Oppo Generation 2 för 13.000 begagnad. Men han är en sådan person som har 3 monoblock utöver den vanliga stärkaren på sitt 7.1 system. Och han är ingen person som tänker "dyrast är bäst" utan han kan sakerna och vet vad han pratar om. Men sen ska det tilläggas att de första bluray filmerna som kom är ibland bättre än de nya. För när bluray lanserades, så behövde man se en klar skillnad på dvd/bluray. Dagens bluray är snygga, men de kan vara snyggare. Eftersom nu när bluray är standard behöver de inte göra någon kraft mätning mot ett annat medium, folk köper det bara för det är standard och utgår från att en bluray är snyggast. När bluray kom så fanns samma film fast från olika utgivare, och det kunde skilja mycket mellan de olika. Lite som vinyl/cd. Vill man ha det absolut bästa ljudet och varma ljudet så är det vinyl som gäller. Men även där är det kunskap och komponenter som spelar roll. Javisst att en pick-up kan kosta 3000kr, vilken turn table man har, men jävlar vilket ljud det blir. Slår nyproducerat Bang Oloufsen alla dagar i veckan

Är din bror en sån där med guldplätterade kontakter och likriktad koppar i kablarna?

Oftast guldplätterat, likriktad vet jag ej. Men han är som man brukar säga i folkmun, en "hifi-bög"

Så tyvärr ingen att lyssna på då

12
Skriv svar