Star Citizen – en enorm succé med problematisk utveckling
Det är en pest med kickstarters som drar in för mycket pengar, folk som vill stödja saker borde inte göra det för mycket över den marginal utvecklarna satt.
Om jag behöver 1000 för att skapa något men får 10000 då måste jag mer eller mindre lägga på massa saker som kommer dra utvecklingen i stå, eller, så kommer jag behöva använda pengarna personligen, men det funkar liksom inte heller.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det är en pest med kickstarters som drar in för mycket pengar, folk som vill stödja saker borde inte göra det för mycket över den marginal utvecklarna satt.
Om jag behöver 1000 för att skapa något men får 10000 då måste jag mer eller mindre lägga på massa saker som kommer dra utvecklingen i stå, eller, så kommer jag behöva använda pengarna personligen, men det funkar liksom inte heller.
Visst men då hade nog SC kanske varit släppt, men inte mer än typ ED när det kommer till gameplay etc, och ED är inte speciellt kul (;
Får lite känslan av att spelets utveckling inte är det största problemet, utan snarare comunityn. Forumet kryllar av spretiga krav från alla backers och i slutändan kommer nog få vara nöjd med allt/mycket. Folk är dessutom bra på att fylla i luckorna precis som med NMS, och dom fyllar ut luckorna med sina egna drömmar om vad dom vill att spelet skall vara, sen spyr dom ut sina egna visioner över hela forumet både som svar på frågor och i egna trådar. Utan någon som helst fäste i vad som är rimligt eller sant/lovat. Men det är Chris R.'s spel och han som kommer bestämma i slutändan, hoppas jag.
Jag vill att Star Citizen ska lyckas och ser vissa av problemen som kan tänkas finnas. Men helvete vad Kotaku kan vara ute o cykla. Man ska vara väldigt försiktig med Kotaku och deras artiklar. Det är aftonbladet av gaming och är definitivt mer ute efter klicks än korrekt användning av fakta eller ens riktigt fakta i många fall. Dock måste jag ge creds till Kotaku för ytterligare en överarbetad hitpiece.
Det är en pest med kickstarters som drar in för mycket pengar, folk som vill stödja saker borde inte göra det för mycket över den marginal utvecklarna satt.
Om jag behöver 1000 för att skapa något men får 10000 då måste jag mer eller mindre lägga på massa saker som kommer dra utvecklingen i stå, eller, så kommer jag behöva använda pengarna personligen, men det funkar liksom inte heller.
Visst men då hade nog SC kanske varit släppt, men inte mer än typ ED när det kommer till gameplay etc, och ED är inte speciellt kul (;
Jo visst är ED kul till en viss del. Dock har det stagnerat ganska kraftigt i utveckligen. Det är tunt med material och väldigt repetitivt.
Idono. That's me!
Spaning: Det är samma folk som klagar över:
1) Buggiga spel som inte levererar vad som utlovats i form av t ex features eller grafik
2) Alla "giriga" publishers (dvs investerare) som är skyldiga till ovanstående genom att de ställer orimliga krav på utvecklarna och tvingar dem att stressa fram en produkt så inte budgeten spricker och därmed kanske omöjliggör framtida finansiering av nya spel.
3) att Star Citizen tar för lång tid då de vill ha avkastning på sin "investering", helst igår. Fan, minska antalet utlovade features, spar in på optimering och QA och släpp det nu!!!
Ser för övrigt väldigt mycket fram emot SC men har inte lagt en enda krona på det.
"Följ med bakom kulisserna till spelet som utvecklats i över fem år."
Nu började visserligen den riktiga utvecklingen i februari 2013 men det är ju nästan 5 år om man saknar några fingrar att räkna med.
Demot som wikipedia snackar om från 2011 användes inte efter kickstartern var klar, det var inget annat än en prototyp gjord av chris och några andra snubbar.
Jo visst är ED kul till en viss del. Dock har det stagnerat ganska kraftigt i utveckligen. Det är tunt med material och väldigt repetitivt.
Vad tror du SC kommer bli då? Det tinns inte något spel som klarar att hålla sig från att bli repetitivt. Visst, en snygg kampanj med skådisar etc, det håller säkert ett antal timmar. Men när man spelar spel som ED eller SC över lång tid så handlar det om långt över det.
De som klagar på att det är grind och repetition för att få de bästa grejerna har inte förstått att om man gör tvärtom och bara lämnar över de grejerna på en gång till spelarna, så kommer det vara slut snabbt. Då kommer klagomålen om att det inte finns något "endgame" istället.
ED har ofta en enkel och snabb mekanik för en del saker. Ta .tex. att hitta och undersöka kraschade skepp. Jämför det med demon från SC nyligen där de gick in i ett kraschat skepp och hade eldstrid m.m. Även om det är förpackat i ett mycket snyggt skal så kommer det att bli samma sak efter ett tag. Du går in, skjuter lite, hittar någon sak, hoppar ut och åker iväg med prylen.
Nu låter jag lite negativ, men jag ser fram emot SC. Jag håller dock förväntningarna i schack.
"Följ med bakom kulisserna till spelet som utvecklats i över fem år."
Nu började visserligen den riktiga utvecklingen i februari 2013 men det är ju nästan 5 år om man saknar några fingrar att räkna med.
Demot som wikipedia snackar om från 2011 användes inte efter kickstartern var klar, det var inget annat än en prototyp gjord av chris och några andra snubbar.
Det är mitt go to svar varje gång någon nämner utvecklignstiden. Den riktiga utvecklingen började verkligen inte för 5 år sen. Det är roande hur kotakus artikel anses som trovärdig när dom inte ens nämner något sånt. Det märks verkligen hur hårt dom jobbar på att skapa en image över att spelet aldrig bli klart. När dom tydligt plockar bort viktig kontext och fakta ur artikeln.
Jo visst är ED kul till en viss del. Dock har det stagnerat ganska kraftigt i utveckligen. Det är tunt med material och väldigt repetitivt.
Vad tror du SC kommer bli då? Det tinns inte något spel som klarar att hålla sig från att bli repetitivt. Visst, en snygg kampanj med skådisar etc, det håller säkert ett antal timmar. Men när man spelar spel som ED eller SC över lång tid så handlar det om långt över det.
De som klagar på att det är grind och repetition för att få de bästa grejerna har inte förstått att om man gör tvärtom och bara lämnar över de grejerna på en gång till spelarna, så kommer det vara slut snabbt. Då kommer klagomålen om att det inte finns något "endgame" istället.
ED har ofta en enkel och snabb mekanik för en del saker. Ta .tex. att hitta och undersöka kraschade skepp. Jämför det med demon från SC nyligen där de gick in i ett kraschat skepp och hade eldstrid m.m. Även om det är förpackat i ett mycket snyggt skal så kommer det att bli samma sak efter ett tag. Du går in, skjuter lite, hittar någon sak, hoppar ut och åker iväg med prylen.
Nu låter jag lite negativ, men jag ser fram emot SC. Jag håller dock förväntningarna i schack.
Det jag klagar mer på är brist på utveckling i spelet och hur ED sköter spelet. Jag har själv över 300 timmar i Elite. Problemet ligger i att efter 2 år ute i det fria så har det knappt utvecklats i någon riktning. Utan det kommer tidbits av ny gameplay som saknar djup och inte tillför mycket till spelet. Visst är det coolt med o kunna landa på planeter. Men jag hade gärna sett mission omdesignen mycket tidigare. Dock är mission systemet fortfarande ganska kasst och enformigt.
ED har sen länge flyttat sina resurser till andra spel och lägger minimalt med tid på att underhålla spelet. Engineers är ett bra exempel på hur dåligt skött spelet är i nuläget. Väldigt minimalistisk och otroligt lite att tillföra. Tog flera månader att implementera tydligen. Efter det så tog ED flera månader på sig att lyssna och inför simpla ändringar som högst troligt kan göras på mindre än en vecka. Ingen gillade grinden för material och ingen gillade RNGen för att uppgradera sina moduler.
Sen att nämna är hur ED nonchalant viftar undan allt communityn har att säga. Tog ED otroligt lång tid att ens erkänna att det fanns en bugg i AIns vapen system som orsakade one shot killsa oavsett skepp. Och det är bara toppen av isberget av problem som spelet har som är ofixade. AIn har otroliga problem på alla fronter efter omdesignen, Uppdrag som fortfarande inte går att klara pga. orealistisk tid eller diverse buggar, medveten kamikaze run från AIn är tillbaka, Interdiction spasmar fortfarande ut 1/4 gånger. Som sagt. Toppen av isberget.
Det finns så sjukt mycket potential för spelet. Men bristen på design, djupare utveckling av existerande gameplay och buggfixande tar död på spelet. Känns knappt som en alpha. Det har faktiskt mindre gameplayfeatures än vad många alpha spel har.
Har haft en hel del kul med spelet. Men det är otroligt ytligt för att vara ett sandbox spel.
Håller med tummarna för Star Citizen. Det jag redan har spelat är otroligt roligt även om det är buggit som in i helvete. Och med tanke på hur det verkar arta sig med motorn och tilläggsverktygen så är jag optimistisk med att det kommer att komma betydligt mer nästa år.
Idono. That's me!
Citerar en kommentar från artikeln:
"Well written and well researched article but largely what I'v taken away from it is what I already knew: Cloud Imperium games got given alot of money by backers to make Star citizen and they've spent that money on making star citizen. That hasn't been without it's mistakes and setbacks mind you but as a backer myself I personally commend them for it."
Folk klagar på backers att det är deras fel eftersom dom har åsikter osv.
SC skulle sagt stopp från första början men dom har sig själva att fylla när dom lät kranen rinna med cash.
Har själv följt alla nyheter å äter popcorn varje gång de skrivs om de på FZ.
Nu e dom dock slut (popcornen).
Men SC har väldigt höga förväntningar pga alla backers å ju mer videos dom slänger ut ju mer cashar dom in å ju mer ökar kraven.
Ond cirkel.
Spelet kommer förr eller senare men misstänker 3/5 i betyg vilket kommer bli en stor besvikelse för många eftersom förväntningarna/kravet lär vara 5/5.
Har man NMS färskt i bakhuet (som de heter i Malmö) så finns alltid en risk att de skiter sig.
Jeg vil si, at et åpenbart problem, som både forklarer hvorfor spillet ennå er i alpha status, men som jeg tror viser at dette ikke er måten å lage dataspill på, er at prosjektet var enklere i starten og så ble det mer avansert over tid. På en måte er dette flott, men jeg ønsker jo at man koker sammen ideene før man går i gang og starter produksjonen av dataspillet.
Det är en pest med kickstarters som drar in för mycket pengar, folk som vill stödja saker borde inte göra det för mycket över den marginal utvecklarna satt.
Om jag behöver 1000 för att skapa något men får 10000 då måste jag mer eller mindre lägga på massa saker som kommer dra utvecklingen i stå, eller, så kommer jag behöva använda pengarna personligen, men det funkar liksom inte heller.
Kul att se en riktig utvecklares syn på det hela, var ert första spel en kickstarter? Kommer ej ihåg om så var fallet.
Star Citizen har tyvärr en av dom om inte den värsta toxic communityn i spelvärlden, alla som inte ställer sig i led i hyllningarna och prisar frälsaren Chris Roberts får glåpord spottade på sig och får ta emot mängder med skit för att man kritiserar olika aspekter av utveckligen/spelet. Mycket tråkigt då SC från början var ett spel jag själv var mycket intresserad av men i princip allt intresse har försvunnit på grund av den communityn, det är mer likt en sekt än en spel community.
Star Citizen har tyvärr en av dom om inte den värsta toxic communityn i spelvärlden, alla som inte ställer sig i led i hyllningarna och prisar frälsaren Chris Roberts får glåpord spottade på sig och får ta emot mängder med skit för att man kritiserar olika aspekter av utveckligen/spelet. Mycket tråkigt då SC från början var ett spel jag själv var mycket intresserad av men i princip allt intresse har försvunnit på grund av den communityn, det är mer likt en sekt än en spel community.
Tyvärr så finns det alltid folk som gör minsta lilla sak till en religion och klankar ner på dem som tycker sämre om deras "religion".
Själv så har jag backat SC och ser starkt fram emot ett släpp. Men har ju självklart förståelse för att problem finns och att fler kan uppstå.
Sen finns det ju dock de på andra sidan som hatar bara för hatandets skull. Tänker på en spelutvecklare som jag inte vill ge publicitet. Fast hans hatande och trollande kan även ge en positiv effekt som vbgbasse sagt. RSI kanske får lite eld i baken och tummar lite på antalet features för att få en tidigare release för att där efter putsa mer på det.
Star Citizen har tyvärr en av dom om inte den värsta toxic communityn i spelvärlden, alla som inte ställer sig i led i hyllningarna och prisar frälsaren Chris Roberts får glåpord spottade på sig och får ta emot mängder med skit för att man kritiserar olika aspekter av utveckligen/spelet. Mycket tråkigt då SC från början var ett spel jag själv var mycket intresserad av men i princip allt intresse har försvunnit på grund av den communityn, det är mer likt en sekt än en spel community.
Tyvärr så finns det alltid folk som gör minsta lilla sak till en religion och klankar ner på dem som tycker sämre om deras "religion".
Själv så har jag backat SC och ser starkt fram emot ett släpp. Men har ju självklart förståelse för att problem finns och att fler kan uppstå.
Sen finns det ju dock de på andra sidan som hatar bara för hatandets skull. Tänker på en spelutvecklare som jag inte vill ge publicitet. Fast hans hatande och trollande kan även ge en positiv effekt som vbgbasse sagt. RSI kanske får lite eld i baken och tummar lite på antalet features för att få en tidigare release för att där efter putsa mer på det.
Jag har också backat spelet redan på kickstarter tiden, tyvärr har jag börjat tappa hoppet lite och som sagt så har communityn helt och hållet förstört spelet för min del, hoppas att jag blir felbevisad när spelet faktiskt släpps.
Va inte ledsna grabbar, förhoppningsvis så sitter ni på en burk som pallar med spelet när det släpps iaf.
Smarttelefoner kommer vara kraftiga nog att köra spelet när det släpps i den här takten.
Är inte riktigt så cynisk kring det dessutom kommer spelet vara tidlöst, grafiken kommer inte spela så stor roll, som det ser ut nu är tillräckligt.
Får lite känslan av att spelets utveckling inte är det största problemet, utan snarare comunityn. Forumet kryllar av spretiga krav från alla backers och i slutändan kommer nog få vara nöjd med allt/mycket. Folk är dessutom bra på att fylla i luckorna precis som med NMS, och dom fyllar ut luckorna med sina egna drömmar om vad dom vill att spelet skall vara, sen spyr dom ut sina egna visioner över hela forumet både som svar på frågor och i egna trådar. Utan någon som helst fäste i vad som är rimligt eller sant/lovat. Men det är Chris R.'s spel och han som kommer bestämma i slutändan, hoppas jag.
ja precis, ta bara dom idiotiska frågorna vissa folk har i hans 10 for the chairman youtube videos dom lägger ut, där folk kan typ fråga dumma saker som, kan du bli skitig mellan tårna och gå tvätta dom i duschen typ, ja typ sådana helt udda frågor tänker folk på. istället för att försöka få till en bra bas först bah å ha roligt med de.,
Det var en bra artikel. Efter att ha läst hela artikeln så förstår jag inte hur man kan kalla det ett misslyckande
Precis som många andra företag i branschen så har även CIG haft en personalomsättning. Chris Roberts är väldigt bestämd med vilken kvalitet och funktionalitet han vill ha. Och kan vara väldigt envis med det. Precis som han säger själv i artikeln. Han ser en bild i huvudet på hur han vill att det skall fungera och försöker då överföra denna till sina directors. Är det så att det finns anställda som inte har en can do attityd och slänger omkring sig med "we didnt do this in X other company i worked on, it cant be done!" så förstår jag att de inte längre jobbar kvar på företaget.
Precis som Chris säger i artikeln så har de redan lyckats implementera alla de "omöjliga" features som dessa före detta anställda kastade bort sina jobb över. SC bryter ny mark hela tiden och mycket av det som de redan implementerat har aldrig gjorts förr för det har setts som omöjligt.
Hade inte crytek fått ekonomiska problem och CIG kunde anställa de engineers i Frankfurt som varit med och skapat cryengine från grunden så tror jag inte att projektet hade varit möjligt dock till den standard vi ser idag. Så CIG Frankfurt är den nyckel projektet behövde.