Recension – Assassin's Creed Origins
@Banjo: Tack för fina ord. Jösses, fyra år? Ja det stämmer faktiskt. Rättar till det ögonaböj!
Och jo, det är nog som alltid en lite "assassinifierad" tolkning av historia och geografi. Just därför ser jag väldigt mycket fram emot Dicovery Tour som ju slopar allt assassnifierat till förmån för en historielektion.
En Bamseponny av folket
@laban005: Kommer aldrig hålla med om det här – även om jag vet ju att många gör det . För mig är det den här berättelsen som limmar ihop hela ramhandlingen, men jag har inte tyckt om den riktigt sedan AC Rogue. I Unity och Syndicate var den ju väldigt sparsmakad.
Jag är med dig. Avsaknaden av nutidsstoryn är en stor del till att jag faktiskt inte fortsatte efter Unity. Jag vill veta hur det går med "Those who came before" Uno och Minerva och allt.
@Struggle: Tack! Då spelet är relativt platt jämfört med "stads-Assassin's Creed" är det inte så mycket klättrande. Men den som är känns bra, inget revolutionerande eller så, men absolut bra. Animationerna – tänker du striderna då? – är inte fantastiska men inget som jag tänkte på i varken särskilt "wow"- eller "meh"-sammanhang.
En sak som dock stör mig lite (som jag inte fick plats med i texten där uppe) är att det märks så tydligt när det är en filmisk mellansekvens medan det i andra fall blir väldigt stelbent (typ dom står rakt upp och ner och levererar repliker). Man vill ju ha det av högkvalitet rakt igenom, men det är ju såhär i många openworld-spel, tyvärr.
En Bamseponny av folket
Från vad jag sett på filmer, så är stridssystemet mer Dark Souls än AssCreed. Har jag fel? Jag VILL ha fel för om jag vill spela Dark Souls, så spelar jag Dark Souls. Inte Dark Souls med ett AssCreed skin på sig. Jag menar, skadesiffror flytandes ovan huvudet i en AssCreed titel?????
Ja..det är ju ett rollspel nu ju
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
"tionde spelet på tio år"
Jag får det till nio spel.
Assassin´s Creed
Assassin´s Creed II
Assassin´s Creed Brotherhood
Assassin´s Creed Revelations
Assassin´s Creed III
Assassin´s Creed IV Black Flag
Assassin´s Creed Unity
Assassin´s Creed Syndicate
Assassin´s Creed Origins
det beror mycket på hur man räknar. Och definierar.
Jag räknar så här
1 Assassin´s Creed
2 Assassin´s Creed II
2,1 Assassin´s Creed Brotherhood
2,2 Assassin´s Creed Revelations
3 Assassin´s Creed III
4 Assassin´s Creed Libaration
5 Assassin´s Creed IV Black Flag
6 Assassin´s Creed Rouge
7 Assassin´s Creed Unity
8 Assassin´s Creed Syndicate
9 Assassin´s Creed Origins
Sen nått mobiltjafs
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
@Fredrik Eriksson: Ah okej, japp det var mest striderna jag tänkte på! Låter lite som "Bethesda-Syndromet" med deras Open World titlar, lite tråkigt som du säger, man tycker väl att man kunde begära lite mer med tanke på extra utvecklingstiden. Men det är ju trots allt en massiv värld de skapat.
Tack för svar!
Nämen!
Varför nutidstjafs!? Skippa det tråkigaste i hela spelserien nångång...
Håller med hundra miljarder procent! Så fort man börjar leva sig in i alltihopa så kommer nutidsskiten å förstör! Helt orealistiskt och meningslöst ur alla aspekter.
För dom som spelat spelet, finns det fortfarande uppdrag där man ska smyga/följa efter någon/några och man måste hålla sig gömd hela tiden? Hamnar man för långt ifrån så failar man och blir man upptäckt så failar man. Har inte spelat alla delar men i dom jag spelat så har alltid dessa uppdrag funnits och jag är inte speciellt förtjust i dom.
Jag är med dig. Avsaknaden av nutidsstoryn är en stor del till att jag faktiskt inte fortsatte efter Unity. Jag vill veta hur det går med "Those who came before" Uno och Minerva och allt.
För en som inte är insatt, vad exakt innebär detta med "nutidsstory"?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
@conthox: Kort sagt handlar AssCreed alltsedan 2007-originalet om att någon kliver in i genetiska minnen genom maskinen Aminus. Konflikten mellan tempelriddare och lönnmördare pågår även 2017, så att säga. Emellan uppdragen kliver man ur maskinen, men det har alltid varit en liten (men mer eller mindre) viktig del. Särskilt fram till trean hände det viktiga grejer. Sedan? Not so much, även om jag gillade nutidsstoryn i Black Flag och Rogue.
Det är den extremkorta sammanfattningen.
En Bamseponny av folket
@Fredrik Eriksson: Så "nutid" innebär egentligen att man följer den dåtida historian? Alltså vad som hände då?
// edit:
Kanske missuppfattade; är det när man kliver ur maskinen och kommer till idag 2017 som är nutidsbiten?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
@Fredrik Eriksson: Härligt, då kanske man ska kika på detta ändå. Det var en stor bidragande orsak till att jag aldrig spelade klart AC4 som var det sista AC spelet jag spelade.
@Fredrik Eriksson: Tack igen, jag var lite slö.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
För en som inte är insatt, vad exakt innebär detta med "nutidsstory"?
"Nutidsstoryn" som det är/va att assassins och templars strider i nutid (Dom har stridit i alla tider) och med hjälp av animus maskinerna kan gå in folks DNA för att återuppleva förfäders liv och försöka hitta gamla artifakter från "Those who came before" för att sen plocka upp dom i nutid. Templarena vill ha artifakterna för att kontrollera mänskligheten och styra den fria viljan och assassins är för folks fria vilja på gott och ont. Det är lite invecklat och jag hoppas någon kan förklara bättre xD nutidsstoryn får man bäst grepp om genom att spela AC1-AC4.
@Dalthor-san: Tack för förklaringen, det uppskattas
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
För dom som spelat spelet, finns det fortfarande uppdrag där man ska smyga/följa efter någon/några och man måste hålla sig gömd hela tiden? Hamnar man för långt ifrån så failar man och blir man upptäckt så failar man. Har inte spelat alla delar men i dom jag spelat så har alltid dessa uppdrag funnits och jag är inte speciellt förtjust i dom.
De har lovat att de ska va borta har jag för mig
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Undrar förresten hur ett Assassin´s Creed i vilda västern skulle bli och fungera? Titeln skulle kunna vara Assassin´s Creed: Redemption. Fast det leder nog till juridiskt trubbel med tanke på Red Dead Redemption.
Tackar inte nej till ett samurai tema heller
För dom som spelat spelet, finns det fortfarande uppdrag där man ska smyga/följa efter någon/några och man måste hålla sig gömd hela tiden? Hamnar man för långt ifrån så failar man och blir man upptäckt så failar man. Har inte spelat alla delar men i dom jag spelat så har alltid dessa uppdrag funnits och jag är inte speciellt förtjust i dom.
Jag har inte stött på några sådana uppdrag än men har samtidigt inte hunnit så långt. Har mest varit uppdrag där man ska döda banditer och ta tillbaka saker åt folk.
PS5 och inget annat.
@conthox:
Andra har redan förklarat bra, men jag ville mest förtydliga att nutidshistorien är själva orsaken till varför dåtidshistorien överhuvudtaget existerar. Oavsett vilken plats du är på i dåtiden; Jerusalem, Florens, Rom, Boston etc, oavsett var, är det bara en datorsimulering av dina genetiska minnen, och simuleringen ska följa de minnena så nära det går.
Därför blir du desynkroniserad t ex när du dör eller något annat sker i simuleringen som inte hände i verkligheten i dåtiden, och simuleringen måste starta om från där det gick fel.
Ubisoft måste ha blivit väldigt glada när de kom på den här formeln, det öppnar upp väldiga möjligheter och friheter, och jag tycker Assassin's Creed funkar bäst när de utnyttjar att allt just är en simulering, med allt vad det innebär av möjlighet till glitchar i simuleringen, metavärldar etc.
Enligt mig tappade de alltför mycket av motivationen och intresset att spela Assassin's Creed när nutiden bara reducerades till ett referat, som de t ex gjorde i Unity, och de försökte utveckla simuleringen till ett sorts eget sandlådespel utan egentlig koppling till någon motivation att vara där. Bättre då att skapa ett eget spel i den aktuella tidsepoken när man faktiskt ÄR där, som de verkar göra med Skull and Bones, ett piratspel vidaretutvecklat från världen i AC: Black Flag.
Inget Assassin's Creed utan nutidshistoria. De hänger ihop.