Switchspel till femåring?

Medlem
Switchspel till femåring?

Hej!
Min mamma vill gärna köpa ett Switch-spel i julklapp till min femårige son. (Hon vägrade köpa nintendospel till mig när jag var liten men NEVER MIND den nya generationen är visst mer populär) Men jag har dålig koll på vad som kan vara ett bra tips.

Han har Mario Kart och Super Mario Odyssey. Han är rätt kass på båda - pga han fyllde fem för bara en månad sedan - men han spelar dem och har kul.

Det vore väldigt skönt för mig om det blev ett spel där jag inte måste översätta en massa saker.

Så... några tips?

NuZ
Testpilot
Skrivet av horvendile:

Hej!
Min mamma vill gärna köpa ett Switch-spel i julklapp till min femårige son. (Hon vägrade köpa nintendospel till mig när jag var liten men NEVER MIND den nya generationen är visst mer populär) Men jag har dålig koll på vad som kan vara ett bra tips.

Han har Mario Kart och Super Mario Odyssey. Han är rätt kass på båda - pga han fyllde fem för bara en månad sedan - men han spelar dem och har kul.

Det vore väldigt skönt för mig om det blev ett spel där jag inte måste översätta en massa saker.

Så... några tips?

Haha min mor är likadan. Fick köpa själv när jag var liten. Ontopic så kan jag rekommendera Link to the past. Min ”nu 6åriga” son uppskattar de. Går hyfsat att ta sig fram också i spelet med lite hjälp.

Annars splatoon 2 som är väldigt barnvänligt och bra. Spelet är min 10åriga sons spel men ”lillen” spelar det mest

Haha ja de är ju inte duktiga i den åldern men man ska ha kul med spel. Min 10åring försöker jag få in i speedrunning som är min stora hobby. Där i den åldern börjar de bli mer öga/hand och kunna lite engelska osv


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har en fråga till er med Switch.
Men son fyller sex nästa år. Funderar att skaffa ett Switch som vi kan har roligt tillsammans på.
Han gillar spel, och gillar att spela framför min dator. Men är lite för svåra spel, och så måste jag hjälpa honom mycket.

Är det enklare på en Switch?
Att komma igång att spela osv.
Finns det något sort barnlås/timer?

Är handkontrollen bra för deras små händer?

Skulle vara tacksam för svar

Medlem

Jag vet inte om de finns för Switchen, men min dotter älskade Wii Party/Mario Party i den åldern. Massvis med småspel som är roliga att spela tillsammans. Gissar att åtminstone Mario-varianten finns i någon Switch-iteration?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av AxxT:

Har en fråga till er med Switch.
Men son fyller sex nästa år. Funderar att skaffa ett Switch som vi kan har roligt tillsammans på.
Han gillar spel, och gillar att spela framför min dator. Men är lite för svåra spel, och så måste jag hjälpa honom mycket.

Är det enklare på en Switch?
Att komma igång att spela osv.
Finns det något sort barnlås/timer?

Är handkontrollen bra för deras små händer?

Skulle vara tacksam för svar

Både Mario Kart och Super Mario Odyssey har speciella barnlägen som gör spelen lättare och framför allt mindre frustrerande för den som inte är så duktig. Det funkar väldigt bra. Medföljande joycons funkar också bra i storlek för barn. Däremot tycker jag själv, i min ansenliga stofthydda, att de känns lite i minsta laget för en vuxen karl. Men det funkar för mig också.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha min mor är likadan. Fick köpa själv när jag var liten. Ontopic så kan jag rekommendera Link to the past. Min ”nu 6åriga” son uppskattar de. Går hyfsat att ta sig fram också i spelet med lite hjälp.

Annars splatoon 2 som är väldigt barnvänligt och bra. Spelet är min 10åriga sons spel men ”lillen” spelar det mest

Zelda får vara uteslutet tills han lär sig läsa i alla fall, men Splatoon 2 ska jag kolla på!

Medlem

Min 5åring ( snart 6 ) gillar vanliga "Super Mario Bros. U Deluxe" till switchen. Det finns en gubbe som heter "Nabbit" som i princip är odödlig och gör det väldigt enkelt att spela.

Medlem

Kanske Minecraft? Kan oftast inte gå fel med det. Vet inte huruvida man kan ställa in det på svenska på Switch, vet att det går för mig på PS4.

Medlem

Det är inget mästerverk för vuxna, men för mina små har Paw Patrol: On a Roll funkat bra. Kolla in det (https://www.senses.se/paw-patrol-on-a-roll-recension/). Tyvärr inget svenskt tal, men det är inte absolut nödvändigt att veta vad som sägs ändå.

Medlem
Skrivet av Kamatsu:

Det är inget mästerverk för vuxna, men för mina små har Paw Patrol: On a Roll funkat bra. Kolla in det (https://www.senses.se/paw-patrol-on-a-roll-recension/). Tyvärr inget svenskt tal, men det är inte absolut nödvändigt att veta vad som sägs ändå.

Min dotter som e 6 älskar paw patrol: on a roll... hon fick det i födelsedagspresent när hon fyllde 5 år. när hon fyllde 6 fick hon det nya cooking mama. Det ska komma eller har kommit något nytt paw patrol spel också!


signatur

1# FZ Troll

NuZ
Testpilot
Skrivet av AxxT:

Har en fråga till er med Switch.
Men son fyller sex nästa år. Funderar att skaffa ett Switch som vi kan har roligt tillsammans på.
Han gillar spel, och gillar att spela framför min dator. Men är lite för svåra spel, och så måste jag hjälpa honom mycket.

Är det enklare på en Switch?
Att komma igång att spela osv.
Finns det något sort barnlås/timer?

Är handkontrollen bra för deras små händer?

Skulle vara tacksam för svar

Ja mina grabbar delar på konsolen och funkar sjukt bra. Ja de älskar kontrollen. Den stora gillar joy-consen mer än DS4 som han gillar väldigt mycket. Ja det finns lås av olika typer och ”barnläge” i de flesta spel

Skrivet av horvendile:

Zelda får vara uteslutet tills han lär sig läsa i alla fall, men Splatoon 2 ska jag kolla på!

Haha gör så! Splatoon är riktigt trevligt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nu har jag snokat runt lite och Captain Toad: Treasure Tracker känns som en urstark kandidat.

Splatoon 2 verkar vara lite för mycket fokus på multiplayer.

Men ska titta på paw patrol också, han har redan sett den serien.

Medlem
Skrivet av horvendile:

Nu har jag snokat runt lite och Captain Toad: Treasure Tracker känns som en urstark kandidat.

Splatoon 2 verkar vara lite för mycket fokus på multiplayer.

Men ska titta på paw patrol också, han har redan sett den serien.

Captain Toad: Treasure Tracker kan nog vara lite klurigt för vissa, men om du hjälper till kanske det går bra.


signatur

1# FZ Troll

Quake-konnässsör

Vet att det kanske känns lite gammalt eller om ni har det på något annat system, men.

Minecraft

Minecraft till Switch ska inte vara så farligt dåligt, plus att man ska kunna spela det på split-screen, så då kan exempelvis du spela med din son. Tror det kan vara roligt för båda och spela lite då och då och bygga upp byggnader och utforska tillsammans.

Legospel

Sen finns det en del Legospel till Switchen, har själv inte spelat något utav dem, men har hört att de ska generellt vara relativt bra. Tror också de flesta utav spelen har stöd för upp till 2 spelare, så även här kan du vara med och spela tillsammans.

  • LEGO DC Super-Villains

  • LEGO Marvel Superheroes 2

  • LEGO City Undercover

  • LEGO Disney Pixar's The Incredibles

  • LEGO Harry Potter: Collection

  • The LEGO Movie 2 Videogame

  • LEGO Jurassic World

  • LEGO Star Wars: Skywalker Saga

Stardew Valley

Stardew Valley finns också till Switch, men kanske lite för mycket text och planering på vad man ska göra varje dag i spelet. Tror också att Stardew Valley ska få localt Co-op genom splitscreen, så då kan man tillsammans bygga upp en liten farm med olika plantor och djur.

Super Mario Party

Super Mario Party, som någon nämnde tidigare kan vara också något som kan vara kul. Då kan kan hela familjen vara med och spela, upp till fyra spelare. Spelet har cirka 80 minispel i sig, och man rör runt sig på en spelbräda för att samla pengar och stjärnor för att vinna.

Medlem

Yoshi är ett väldig roligt spel som både jag och mina barn (och fru) gillat.
Super Mario Party är också roligt.

Gillar ungen Mario så kanske Super Mario Deluxe? Det spelar jag själv nu

Medlem

Tack för hjälpen alla! Det fick bli bubblaren Paw Patrol, relativt nysläppt. Inte ett spel jag har något eget intresse av men för honom kan det vara helt rätt.

Backloggens befriare
Skrivet av horvendile:

Hej!
Min mamma vill gärna köpa ett Switch-spel i julklapp till min femårige son. (Hon vägrade köpa nintendospel till mig när jag var liten men NEVER MIND den nya generationen är visst mer populär) Men jag har dålig koll på vad som kan vara ett bra tips.

Han har Mario Kart och Super Mario Odyssey. Han är rätt kass på båda - pga han fyllde fem för bara en månad sedan - men han spelar dem och har kul.

Det vore väldigt skönt för mig om det blev ett spel där jag inte måste översätta en massa saker.

Så... några tips?

Helt OT, är du horvendile från FT?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Min son är 6,5 år nu och det var nog för cirka ett år sedan som han kom igång med att förstå kontrollen osv. Nu är han riktigt vass på spelen utan text. Hans instegsspel var Mario Kart (med "barnläget" på, dvs att man får hjälp med svängar och inte kan åka nedför stup osv) och Kirby Star Allies (som blir mitt tips, i och med att ni har Mario Kart redan). Kirby är väldigt barnvänligt och inte så svårt de första 75 % av spelet.

Edit: Nu är det Luigi's Mansion som gäller dock, han är helt hooked på det spelet, men det kräver att man behärskar kontrollen bra.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Helt OT, är du horvendile från FT?

Så är det! Själv?

Medlem
Skrivet av Anwest:

Min son är 6,5 år nu och det var nog för cirka ett år sedan som han kom igång med att förstå kontrollen osv. Nu är han riktigt vass på spelen utan text. Hans instegsspel var Mario Kart (med "barnläget" på, dvs att man får hjälp med svängar och inte kan åka nedför stup osv) och Kirby Star Allies (som blir mitt tips, i och med att ni har Mario Kart redan). Kirby är väldigt barnvänligt och inte så svårt de första 75 % av spelet.

Edit: Nu är det Luigi's Mansion som gäller dock, han är helt hooked på det spelet, men det kräver att man behärskar kontrollen bra.

Kirby Star Allies har mer än en nämnt så jag ska nog ta en titt på det för framtiden. Luigi's Mansion skulle han tycka var för läskigt nu, men om ett år kanske!

Backloggens befriare
Skrivet av horvendile:

Så är det! Själv?

Nej jag är inte horvendile från FT

Tror att de konton som kanske kan kommas ihåg främst är/var Zack och wasteoftime, borde varit de som jag var aktiv på forum med, även om jag av nån anledning hade en handfull andra konton under årens lopp..


signatur

Ad hoc addendum

Avstängd

Mario Kart fungerar väl alltid? Till och med min otekniska gamle far kan spela det, och då borde ett barn klara av det också. Jag tänker framför allt på att alla fattar vad ett racingspel går ut på, plus att man bara behöver använda en spak plus en knapp för att ta sig i mål.

1
Skriv svar