Hur kan man få in en fot på spelmusik?

Medlem
Hur kan man få in en fot på spelmusik?

Tjena goingar!
Jag har länge spelar och skapar musik i olika band och åt olika instanser. Jag har dock väldigt dålig insikt i hur man kan få in en fot för att visa sitt alster eller få jobb för att skapa musik till spel. Är det någon här som har tips eller erfarenheter?

Bra musik är nyckeln till en trovärdig atmosfär 🤘

Gott nytt kära spelgalningar

Medlem

Häng runt på diverse forum för spelskapande och hör om någon behöver hjälp. Beroende på vilken typ av musik du gör så kan du ju kontakta den/dom som gör ett spel där din musik kan tänkas passa in.

Finns många som gör spel helt ensamma eller i små team som behöver hjälp med ljud/musik. Du kan nog inte räkna med att börja tjäna pengar dag 1 men du syns och hörs.

Skribent

@Sprockhead kanske har några bra tips?

Medlem
Skrivet av Theorgrim:

Tjena goingar!
Jag har länge spelar och skapar musik i olika band och åt olika instanser. Jag har dock väldigt dålig insikt i hur man kan få in en fot för att visa sitt alster eller få jobb för att skapa musik till spel. Är det någon här som har tips eller erfarenheter?

Bra musik är nyckeln till en trovärdig atmosfär 🤘

Gott nytt kära spelgalningar

Jag skulle rekommendera att hitta en community där folk samlas som gillar eller utvecklar den typen av spel som man vill göra musik till. Finns tonvis med spelutvecklare på Twitter och många av dom har Discord-grupper där det kan vara kul att hänga samtidigt som man knyter nya kontakter.

Jag började med att fixa en portfolio med ett flertal genrer, sen tog jag mig an gratisarbete från början genom att kontakta små utvecklare som jag fann via forum för spelutveckling eller via Twitter. Efter att ha samlat på mig en del spelprojekt så började jag ta betalt för nya projekt.

Till en början tänkte jag att jag ville hålla mig inom vissa genrer men insåg rätt snabbt att man bör vara öppen för nya genrer och äventyr om man vill hålla sig aktiv som kompositör då det inte alltid händer att projekten som dyker upp är i den önskade genren. Jag jobbar på ett mobilspel just nu som jag inte trodde att jag var lämpad för alls. De sökte upp mig och jag tänkte att jag testar att göra en demo, trots att jag inte trodde att det skulle funka. Slutade med att de blev jättenöjda med den och jag blev inhyrd och har nu producerat en massa låtar i en för mig totalt främmande genre. Insåg att all musik består ju av samma sak i slutändan. Toner, melodier, rytmer osv..

Kul att det finns fler som hänger här som grejar med musik förresten!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

1
Skriv svar