Snabbkollen – Släpps Starfield till Playstation 5?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tror det hade blivit samma diskussion då. Det kontroversiella är att Bethesda släppt sina storspel till pc, Xbox och PS sen Oblivion, men nu lutar det åt att PS blir utan framöver. Insomniac har ju växlat plattformar hela tiden.

Det tror inte jag. Vad är det som är kontroversiellt? Det är väl precis så de allra flesta uppköp utspelar sig? För mig framstår det mer som en enorm entitlement och indignation hos PS-fans som ärligt talat är ganska fånig. Underblåsandet från media är mer förståelig då det jagas klick förstås.

Det enda som skiljer egentligen är storleken på uppköpet, Bethesda har alltid varit nära Xbox och Insomniac har alltid varit nära PS. Båda har gjort lite deals åt båda håll, se Sunset Overdrive och Deathloop t.ex. När de köps upp är det slut med det.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det kommer till Xbox ekosystem, alltså konsol, Xbox Game Pass (konsol, PC och streaming) och PC. Det är större chans att det kommer till Nintendo Switch via streamat Xbox Game Pass än till PS5 av vad jag har hört...

Jag förstår inte riktigt varför det är en sådan diskussion kring det. Hade det varit samma energi om det hade varit Sony som köpt Bethesda? Kommer det att föras liknande diskussioner kring om huruvida ett eventuellt Sunset Overdrive 2 kommer till Xbox? Skulle inte tro att det förväntas av någon att Insomniac ska släppa spel på Xbox i framtiden.

Förstår inte heller. Hade så klart låtit annorlunda om det varit ombytta roller. Hade varit odiskutabelt att Sony ens skulle tänka tanken att "dela med sig" till Xbox-sidan. Nu verkar det finnas en viss förhoppning att Xbox minsann ska dela med sig och inte "stänga ute" folk. Det har de ingen rätt till, av oklara orsaker.

Nu kanske folk måste köpa Xbox/PC och det tycks vara något av det hemskaste som kan hända.

Trams är vad det är.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av r4v3nl0rd:

Förstår inte heller. Hade så klart låtit annorlunda om det varit ombytta roller. Hade varit odiskutabelt att Sony ens skulle tänka tanken att "dela med sig" till Xbox-sidan. Nu verkar det finnas en viss förhoppning att Xbox minsann ska dela med sig och inte "stänga ute" folk. Det har de ingen rätt till, av oklara orsaker.

Nu kanske folk måste köpa Xbox/PC och det tycks vara något av det hemskaste som kan hända.

Trams är vad det är.

Verkligen. Det är svårt att förstå lite hur de tänker ärligt talat. Hade det varit ombytta roller så hade min tanke varit: "Shit, dags att skaffa en PS5". Svårare än så är det ju inte? Men nä, hur vågar de kränka PS på detta sätt! Jisses...


signatur

Jump in.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Det tror inte jag. Vad är det som är kontroversiellt? Det är väl precis så de allra flesta uppköp utspelar sig? För mig framstår det mer som en enorm entitlement och indignation hos PS-fans som ärligt talat är ganska fånig. Underblåsandet från media är mer förståelig då det jagas klick förstås.

Det enda som skiljer egentligen är storleken på uppköpet, Bethesda har alltid varit nära Xbox och Insomniac har alltid varit nära PS. Båda har gjort lite deals åt båda håll, se Sunset Overdrive och Deathloop t.ex. När de köps upp är det slut med det.

Bethesda gör The Elder Scrolls, det är det kontroversiella. Skyrim har sålt i 30 miljoner ex, lika med de största CoD, GTA San Andreas och Diablo 3. Jag kommer på rak arm inte på nåt spel av den digniteten som upphört att komma till en plattform pga uppköp.


signatur
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Förstår inte heller. Hade så klart låtit annorlunda om det varit ombytta roller. Hade varit odiskutabelt att Sony ens skulle tänka tanken att "dela med sig" till Xbox-sidan. Nu verkar det finnas en viss förhoppning att Xbox minsann ska dela med sig och inte "stänga ute" folk. Det har de ingen rätt till, av oklara orsaker.

Nu kanske folk måste köpa Xbox/PC och det tycks vara något av det hemskaste som kan hända.

Trams är vad det är.

Var inte Spencer negativ till exklusiva spel för några år sedan? 😋
I så fall så kan man väl vara lite förvånad och tycka att det är dubbelmoral.

Själv så tror jag att det finns chans för att det släpps på PS5 ifall det släpps i år, då spelet måste legat väldigt långt fram i utvecklingen när uppköpet vart klart, Phil sa ju också att avtal skulle hedras och de kanske redan är slutna i så fall.
Framöver så tror jag dock inte på några mer Bethesda spel på Sonys konsoler, men ifall man är ett stort fan av dem så kanske det är jobbigt att acceptera.

Alla hushåll kanske inte är så pigga på att köpa 2 konsoler och betala dubbla prenumerationer heller, så det är klart att det kan vara jobbigt.
Men detta kanske öppnar upp för att de som ändå sitter på en jobbdator får för sig att prova streaming framöver, då kan de ju antagligen koppla Dualsense till jobbdatorn och spela som vanligt typ.
Det är ju antagligen inte ett spel som kräver hög reaktionsförmåga heller, så det kan ju fungera bra.
När jag tänker på det själv så kanske man skulle testa det i en månad när Starfield släpps, även fast att jag är negativ till streaming just nu☺
Får koppla datorn till tv via HDMI, så är det löst.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Var inte Spencer negativ till exklusiva spel för några år sedan? 😋

Jo, han försöker släppa Game Pass till så många format som möjligt. Tydligen enligt läckta dokument har han inte gett upp hoppet om att släppa det även på Switch. Men med Xcloud ja då kan det ju komma till format som TV-skärmar rentav.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Bethesda gör The Elder Scrolls, det är det kontroversiella. Skyrim har sålt i 30 miljoner ex, lika med de största CoD, GTA San Andreas och Diablo 3. Jag kommer på rak arm inte på nåt spel av den digniteten som upphört att komma till en plattform pga uppköp.

Ah, vi har nog bara olika grad av negativitet associerat med "kontroversiell". Det är ju absolut en stor grej.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av KoP:

Förr eller senare dyker det nog upp. Vore dumt att inte casha in på så många ledande format som man kan.

Skulle man inte kunna säga desamma om sony och deras exklusiva spel, även från tredje part? 🤔skulle vilja spela TLOU serien på datorn

Medlem

Xbox kommer hedra Legacy spel. Typ FallOut 76. Med expansioner och dyl. Xbox kommer också att hedra redan skrivna kontrakt. Bland dem finns Deathloop och Ghostwire: Tokyo. Plus DLC till dem 2 spel, om det finns planer på det. Gissningar på att Indiana Jones också till Xbox och PlayStation då IPt det ägs av Disney. Eller Lucasfilms men det ägs av Disney. I slutändan Disney bestämmer. Nya IPn. Nya spel. Inget kommer till PlayStation. Det finns 2 st intervjuer på nätet med Phil Spencer och ganska nyss Xbox/Bethesda runda bordet "konferens".

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Bethesda gör The Elder Scrolls, det är det kontroversiella. Skyrim har sålt i 30 miljoner ex, lika med de största CoD, GTA San Andreas och Diablo 3. Jag kommer på rak arm inte på nåt spel av den digniteten som upphört att komma till en plattform pga uppköp.

Klart det är surt om man enbart spelar på PS och är ett stort fan av Elder Scrolls. Men frågan här gäller ju ett nytt spel som inte funnits på någon annan plattform tidigare?

Sen håller jag med föregående talare @Mortaigne * om att ifall rollerna var ombytta så hade inte FZ och vissa andra sidor ställt sig frågan "men kommer det på Xbox??" i var och varannan artikel som handlar om ett Bethesda-spel. Många inom spelpressen tycks ha accepterat att Sony köper på sig exklusivitet men inte att Xbox skulle göra detsamma?

Själv andas jag ut då jag kan fortsätta avnjuta Bethesdas spel på PC.

*(edit: och @r4v3nl0rd)

Redaktör
Skrivet av anon_118566:

Klart det är surt om man enbart spelar på PS och är ett stort fan av Elder Scrolls. Men frågan här gäller ju ett nytt spel som inte funnits på någon annan plattform tidigare?

Sen håller jag med föregående talare @Mortaigne * om att ifall rollerna var ombytta så hade inte FZ och vissa andra sidor ställt sig frågan "men kommer det på Xbox??" i var och varannan artikel som handlar om ett Bethesda-spel. Många inom spelpressen tycks ha accepterat att Sony köper på sig exklusivitet men inte att Xbox skulle göra detsamma?

Själv andas jag ut då jag kan fortsätta avnjuta Bethesdas spel på PC.

*(edit: och @r4v3nl0rd)

Ett nytt spel från en stor, omtyckt utvecklare som de senaste 15 åren släppt samtliga sina storspel också till PS.

Frågan hade ställts ja. Hur ofta hade hängt på läsarintresset, vilket ganska mycket bygger på vilka plattformar läsarna äger.


signatur
Medlem

"Om Sony hade köpt Rockstar, hade folk brytt sig om att GTA inte släpps på alla plattformar? Nu är det ju Microsoft så därför bryr sig ju folk bara..." För mig är det samma skala på denna frågan. Att folk inte skulle bry sig känns verklighetsfrånvänt för mig. Helt. Jag vet inte ens vart jag ska börja för det känns som att vi borde stå på samma sida i frågan.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Inaktiv
Skrivet av Proximately:

"Om Sony hade köpt Rockstar, hade folk brytt sig om att GTA inte släpps på alla plattformar? Nu är det ju Microsoft så därför bryr sig ju folk bara..." För mig är det samma skala på denna frågan. Att folk inte skulle bry sig känns verklighetsfrånvänt för mig. Helt. Jag vet inte ens vart jag ska börja för det känns som att vi borde stå på samma sida i frågan.

Klart som korvspad att folk hade brytt sig. Frågan är om folk hade tvivlat så hårt på att det skulle bli exklusivt till PS?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Xbox kommer hedra Legacy spel. Typ FallOut 76. Med expansioner och dyl. Xbox kommer också att hedra redan skrivna kontrakt. Bland dem finns Deathloop och Ghostwire: Tokyo. Plus DLC till dem 2 spel, om det finns planer på det. Gissningar på att Indiana Jones också till Xbox och PlayStation då IPt det ägs av Disney. Eller Lucasfilms men det ägs av Disney. I slutändan Disney bestämmer. Nya IPn. Nya spel. Inget kommer till PlayStation. Det finns 2 st intervjuer på nätet med Phil Spencer och ganska nyss Xbox/Bethesda runda bordet "konferens".

Varför är du övertygad om att avtal/kontrakt inte redan skrivits för Starfield?
Phil Spencer har inte kommenterat Starfield specifikt och bara för att Deathloop och Ghostwire är bekräftade(plattform var väl redan utannonserat sedan lång tid tillbaka) så behöver ju inte det betyda att andra avtal intre skrivits.

Vad finns det för anledning till att inte bekräfta plattformar, vill de slå på trumman och göra det på något event?
Ifall de tycker att plattform är en stor grej så borde även Microsoft hålla med om att det inte är självklart.

Antar att du syftar på videon i samband med att uppköpet gick igenom, när du säger runda bordet, eller har jag missat något?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Ett nytt spel från en stor, omtyckt utvecklare som de senaste 15 åren släppt samtliga sina storspel också till PS.

Frågan hade ställts ja. Hur ofta hade hängt på läsarintresset, vilket ganska mycket bygger på vilka plattformar läsarna äger.

De som inte äger vare sig Xbox, PC eller mobil är så många att de påverkar sådant alltså? Där ser man.

Skrivet av anon_118566:

Klart som korvspad att folk hade brytt sig. Frågan är om folk hade tvivlat så hårt på att det skulle bli exklusivt till PS?

Precis, pudelns kärna.


signatur

Jump in.

Medlem

Undrar om Insomniac släpper Sunset Overdrive 2 till Xbox i samma veva. Eller Spiderman som alltid kommit till Xbox. Hoppas på stor diskussion annars! 😄

Angående om det finns kontrakt skrivna, i så fall känner inte Sony till dem iallafall :

https://www.pushsquare.com/news/2020/11/sony_boss_jim_ryan_do...

Medlem

Det som skaver mest i fallet Starfield, är väl främst att spelet ifråga varit under utveckling i 4-5 år, och blir exklusivt till Gamepass enbart ett par månader (kanske?) innan släpp. Är väl ungefär som att Sony skulle köpa upp From Software och meddela att Elden Ring blir PS exklusivt.

Dock är det uppenbart att exklusivitet inte spelar särskilt stor roll hos de flesta så länge spelet släpps på "rätt" plattform, vare sig detta är Xbox, Playstation eller PC.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Ambassadör
Xbox
Skrivet av matt76:

Det som skaver mest i fallet Starfield, är väl främst att spelet ifråga varit under utveckling i 4-5 år, och blir exklusivt till Gamepass enbart ett par månader (kanske?) innan släpp. Är väl ungefär som att Sony skulle köpa upp From Software och meddela att Elden Ring blir PS exklusivt.

Dock är det uppenbart att exklusivitet inte spelar särskilt stor roll hos de flesta så länge spelet släpps på "rätt" plattform, vare sig detta är Xbox, Playstation eller PC.

Jag hade varken ifrågasatt eller varit förvånad om Elden Ring blev exklusivt om Sony köpt From Software. Exklusivitet driver naturligtvis den egna plattformen, hur bred eller smal den än är. I fallet med Xbox är den ganska bred så det gör gnället aningens extra märkligt.

Återigen angående exklusivitet, vill jag spela Ratchet & Clank: Rift Apart så får jag skaffa en PS5. Detta är inte konstigt, förvånande eller upprörande bara för att Insomniac släppt spel på Xbox tidigare.


signatur

Jump in.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag hade varken ifrågasatt eller varit förvånad om Elden Ring blev exklusivt om Sony köpt From Software. Exklusivitet driver naturligtvis den egna plattformen, hur bred eller smal den än är. I fallet med Xbox är den ganska bred så det gör gnället aningens extra märkligt.

Återigen angående exklusivitet, vill jag spela Ratchet & Clank: Rift Apart så får jag skaffa en PS5. Detta är inte konstigt, förvånande eller upprörande bara för att Insomniac släppt spel på Xbox tidigare.

Håller med om att det absolut inte är något konstigt med att Bethesda (och dom andra nya studiona) spelen blir exklusiva för Xbox eftersom dom har köpt upp dom. Speciellt för dom spelen där dom inte har några avtal med Sony redan så klart.

Dock förstår jag också att det blir mycket skriverier om just Bethesda spelen (blir inte mycket uppmärksamhet för spelen från dom andra studiona) då det är lite speciellt när det är två av dom största spelserierna (Fallout och Elder Scrolls) som nu blir exklusiva för Xbox. Det är ju klart att det är lite skillnad när det är så stora spelserier jämfört med om det är mindre eller nya spel som man inte har någon koppling till.

Personligen bryr jag mig inte så mycket dock då jag aldrig spelade varken Elder Scrolls eller Fallout spelen på konsoler, men förstår att det blir mycket skriverier om det från dom som har gjort det.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Undrar om Insomniac släpper Sunset Overdrive 2 till Xbox i samma veva. Eller Spiderman som alltid kommit till Xbox. Hoppas på stor diskussion annars! 😄

Angående om det finns kontrakt skrivna, i så fall känner inte Sony till dem iallafall :

https://www.pushsquare.com/news/2020/11/sony_boss_jim_ryan_do...

Ok, då är nog chansen väldigt liten för att det kommer till PS5.
Den ända anledningen som jag kan komma på är då att de redan laggt ner tid och pengar på PS5 versionen, men om man ska gå på vad Spencer sa efter köpet om avtal så verkar det inte så troligt.

Jag förstår inte heller varför Microsoft skulle vilja lansera Bethesda spel på Sonys konsoler framöver, finns väl väldigt lite att tjäna på detta?
Men samtidigt så förstår jag de som vill kunna fortsätta spela dessa spel på sin konsol framöver och inte riktigt vill ge upp hoppet.
Det blir dyrare och krångligare framöver för dessa fans.

Medlem

Det kommer inte till ps5, punkt slut. Var glad att det går att det går att köra på pc , om det nu är värt att spela, vi vet ingenting.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Var inte Spencer negativ till exklusiva spel för några år sedan? 😋
I så fall så kan man väl vara lite förvånad och tycka att det är dubbelmoral.

Själv så tror jag att det finns chans för att det släpps på PS5 ifall det släpps i år, då spelet måste legat väldigt långt fram i utvecklingen när uppköpet vart klart, Phil sa ju också att avtal skulle hedras och de kanske redan är slutna i så fall.
Framöver så tror jag dock inte på några mer Bethesda spel på Sonys konsoler, men ifall man är ett stort fan av dem så kanske det är jobbigt att acceptera.

Alla hushåll kanske inte är så pigga på att köpa 2 konsoler och betala dubbla prenumerationer heller, så det är klart att det kan vara jobbigt.
Men detta kanske öppnar upp för att de som ändå sitter på en jobbdator får för sig att prova streaming framöver, då kan de ju antagligen koppla Dualsense till jobbdatorn och spela som vanligt typ.
Det är ju antagligen inte ett spel som kräver hög reaktionsförmåga heller, så det kan ju fungera bra.
När jag tänker på det själv så kanske man skulle testa det i en månad när Starfield släpps, även fast att jag är negativ till streaming just nu☺
Får koppla datorn till tv via HDMI, så är det löst.

Huruvida Spencer varit negativ gentemot exklusiva spel låter jag vara osagt. Har han ordagrant sagt så? Å andra sidan kommer det ju aldrig komma några "riktiga" Xbox-exklusiva (om man ser till konsolen) längre, så jag tycker väl ändå att han varit konsekvent i så fall?

Jag var inte så pigg på att köpa PlayStation 4 när Bloodborne kom (har ältat detta i liknande trådar), men jag gjorde det ändå. "Bloodborne var ett nytt IP", kommer folk kontra med. Starfield är också ett nytt IP.

Ändå tas frågan upp. "kOmMeR sTaRfIeLD tIlL pS5?"

Förmodligen inte.
Kanske.
Vi får se.

Vad är grejen, liksom?

Bloodborne lockade alla Dark Souls-älskare där ute, och det visste Sony att det spelet skulle göra. Var ju knappast inte så att Sony tog någon hänsyn, så varför ska MS göra det och vara "good guy"?

Får ärligt talat inte ihop ekvationen, mer än att det är opportunt och lite coolt att hela tiden hata/hacka på MS, enbart för att de "förlorade" förra generationen.

Medlem

Vi får lita på Jeff Grubb, det kommer inte till PS5, punkt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Huruvida Spencer varit negativ gentemot exklusiva spel låter jag vara osagt. Har han ordagrant sagt så? Å andra sidan kommer det ju aldrig komma några "riktiga" Xbox-exklusiva (om man ser till konsolen) längre, så jag tycker väl ändå att han varit konsekvent i så fall?

Jag var inte så pigg på att köpa PlayStation 4 när Bloodborne kom (har ältat detta i liknande trådar), men jag gjorde det ändå. "Bloodborne var ett nytt IP", kommer folk kontra med. Starfield är också ett nytt IP.

Ändå tas frågan upp. "kOmMeR sTaRfIeLD tIlL pS5?"

Förmodligen inte.
Kanske.
Vi får se.

Vad är grejen, liksom?

Bloodborne lockade alla Dark Souls-älskare där ute, och det visste Sony att det spelet skulle göra. Var ju knappast inte så att Sony tog någon hänsyn, så varför ska MS göra det och vara "good guy"?

Får ärligt talat inte ihop ekvationen, mer än att det är opportunt och lite coolt att hela tiden hata/hacka på MS, enbart för att de "förlorade" förra generationen.

Jag tycker nog att du är lite för känslig här, hatar verkligen folk på Microsoft?
Upplever mer att de har hopp om och känner att de riskerar att gå miste om något framöver, samt att det såklart är surt att de får det lite besvärligare framöver.

Jag känner ingen ilska emot Microsoft i alla fall, men jag tycker det är lite larvigt när man inte får diskutera saker.
Skulle till exempel Bethesda eller Microsoft varit tydligare med hur det ligger till så skulle vi inte ha den här diskutionen just nu, men det är väl bra marknadsföring att hålla detta i strålkastarljuset så de tjänar väl på det.

Jim Ryans uttalande till en rysk sida är det nog heller inte alla som har koll på, utan det så skulle det varit långt ifrån säkert att det inte fanns något avtal med Bethesda innan köpet gick igenom för 2 månader sen, Phil har som sagt gått ut med att det skulle hedras i så fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Håller med om att det absolut inte är något konstigt med att Bethesda (och dom andra nya studiona) spelen blir exklusiva för Xbox eftersom dom har köpt upp dom. Speciellt för dom spelen där dom inte har några avtal med Sony redan så klart.

Dock förstår jag också att det blir mycket skriverier om just Bethesda spelen (blir inte mycket uppmärksamhet för spelen från dom andra studiona) då det är lite speciellt när det är två av dom största spelserierna (Fallout och Elder Scrolls) som nu blir exklusiva för Xbox. Det är ju klart att det är lite skillnad när det är så stora spelserier jämfört med om det är mindre eller nya spel som man inte har någon koppling till.

Personligen bryr jag mig inte så mycket dock då jag aldrig spelade varken Elder Scrolls eller Fallout spelen på konsoler, men förstår att det blir mycket skriverier om det från dom som har gjort det.

Visst är det självklart att det blir mycket skriverier, det är ju en stor grej. Det jag vänder mig emot är det konstanta fokuset på om det kommer till PS5 då jag betvivlar att spaltmeter hade skrivits om "kommer det till Xbox?" om situationen varit omvänd. Nu pratar jag om media då.

Skrivet av Fearnox:

...Upplever mer att de har hopp om och känner att de riskerar att gå miste om något framöver, samt att det såklart är surt att de får det lite besvärligare framöver.

Jag känner ingen ilska emot Microsoft i alla fall, men jag tycker det är lite larvigt när man inte får diskutera saker.
Skulle till exempel Bethesda eller Microsoft varit tydligare med hur det ligger till så skulle vi inte ha den här diskutionen just nu, men det är väl bra marknadsföring att hålla detta i strålkastarljuset så de tjänar väl på det...

Här vill jag också förtydliga att jag förstår att det är surt om man enbart spelar på PS, det är klart att det hade svidit om det varit omvänt. Då hade jag dock skaffat en PS5.

Diskutera saker får man, det är främst media som underblåser och håller det där vid liv, vilket kanske inte är helt schysst egentligen. Synnerligen inte efter att köpet gick igenom och saker klarnade lite. Du har dock en synnerligen god poäng i att tydligheten kunde varit bättre från MS, men frågan är om det hade ansetts otydligt om det varit Sony som sagt samma sak? Förmodligen inte.

Personlig teori: Man svävar på det (efter att köpet gick igenom för ett par månader sedan, tidigare FICK man inte säga något) dels för att det håller ämnet aktuellt hela tiden=gratis marknadsföring och dels för att det nog inte är helt klart vad Xbox Game Pass hamnar på inom en snar framtid...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De som inte äger vare sig Xbox, PC eller mobil är så många att de påverkar sådant alltså? Där ser man.

Precis, pudelns kärna.

Men vi har ju tydliga uttalanden från båda dessa företag som förebygger varför folk tycker olika i frågan. Att folk skulle tycka det vore mindre konstigt (inte mindre smärtsamt) att Sony skulle välja att göra det exklusivt har ju att göra med väldigt olika ställningstaganden till multiplattformstitlar. Finns väl inget konstigt med att diskussionen skulle vara annorlunda med tanke på hur företagen har positionerat sig själva. Här i detta forumet prisas ju Microsoft till höger och vänster för att man menar de är så mycket bättre på multiplattfrom än vad Sony är.

Det är min uppfattning i alla fall, någon som säger emot?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Moderator | Testpilot

Rensat den del inlägg här. Visst kan vi väl skippa att antyda att folk är idioter och annat? Bättre kan ni.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Rensat den del inlägg här. Visst kan vi väl skippa att antyda att folk är idioter och annat? Bättre kan ni.

Oftast. Men när någon svarar med att jag tycker motsatsen till det som står i mina tidigare svar till samma person... då brydde jag mig uppenarligen inte lika mycket. Tror jag kallade mig själv för idiot och föreslog att någon annan uttryckte stöd för den åsikten snarare än att rakt ut kalla någon för en idiot... not sure if that's what we're talking about here... men, men. Ber om ursäkt för dålig ton, fortfarande arg över svaret från personen i fråga.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av lasselason:

Nej. Väldigt mycket hype för ett spel vi vet så lite om, det kanske blir mediokert och buggigt, det är ju trots allt Bethesda vi har att göra med. Själv har jag xboxsx och gamepass så det blir att prova iallafall.

Gillar det, lite mer Rockstar vibbar över det hela och inte som Projekt RED som öste ut PR hype trains i 2 år tills dom till slut levererade "mästerverket"..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Klart som korvspad att folk hade brytt sig. Frågan är om folk hade tvivlat så hårt på att det skulle bli exklusivt till PS?

That's fair. Men då förstår jag fortfarande inte varför detta skulle vara något kontroversiellt. Alla är väl ändå fullt medvetna om vilka positioner gällande multiplattformstitlar som både Sony och Microsoft har tagit? Många gånger har man sett nyheter om ett spel hit och ett annat dit där Sony inte ville ge med sig gällande multiplattform, däremot Microsoft håller ju en brinnande fackla där.

Hade Sony köpt Bethesda hade jag blivit grymt ledsen, men de hade mycket väl kunnat släppa Elder Scrolls till Windows. Microsoft ifrågasätts här därför att det blir en redig käftsmäll mot dem själva ifall de ska hålla facklan för multiplattformstitlar samtidigt som de väljer att radera en av de absolut största spelfranchiserna för alla plattformar och göra den exklusiv till endast sina egna plattformar istället.

Är jag ensam i denna ståndpunkten? Jag förstår verkligen inte varför detta med att exklusiviteten lyfts upp som något konstigt eller kontroversiellt när det gäller Microsoft. "Frågan är om folk hade tvivlat så hårt på att det skulle bli exklusivt till PS?" Nä, men inte fan har Sony gjort något frågetecken om den saken på samma sätt som Microsoft har gjort. De får gott stå ut med denna kontroversen och debatten om de ska behålla sin position som kämpe för multiplattformstitlar. Jag har inte mycket till övers för den konspirationsteori-liknande nivå som man behöver tillskriva sig om man menar att det är konstigt att diskutera detta när Microsoft håller i pinnen mer än om Sony skulle göra det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

123
Skriv svar