Windows 11 släppt, påstås vara "tidernas bästa Windows för gaming"

Medlem

Redan uppgraderat och funkar hur bra som helst. Det är ju mer ett tweakat Win10.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Systemkraven handlar bara om pengar. Microsoft samarbetar med datortillverkare, och sätter man såna här fåniga krav så kommer folk köpa nya datorer, vilket datortillverkarna jublar över, och säljs det fler datorer med Windows 11 förinstallerat så ger det mer klirr i kassan för Microsoft än om folk hade kunnat uppgradera gratis. Bra för Microsoft och datortillverkarna, dåligt för konsumenter och miljön.

Att det finns systemkrav borde alla vid det här laget som är minsta teknikintresserad av, veta varför.
Sen har ju MS själva sagt att kör du ISO kan du installera det på mer eller mindre vilken dator som helst men de friskriver sig från problem kan uppstå. Så Ryzen 1000-serien kan installera via ISO men inte uppgradera då AMD inte har fTPM i dem. Det la AMD in först i Pro modellen på 1000-serien

Att TPM/fTPM etc. är ett krav för uppgraderingen är ju inga direkta konstigheter.
Har du en företagsdator som har Pro eller Enterprise kör man redan med TPM modul eller via firmware och låser ner det (förhoppningsvis) via AD med bitlocker. Inget system är perfekt men MS vill ju ändå ha kraven så pass att de kan garantera viss säkerhet även om det kommer gå runt den tids nog.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Prixm:

Någon som har länk till artikel eller liknande där man faktiskt har kollat på dessa "10% mer prestanda från spel"?

Jag hittade en "25% mindre prestanda från spel" om du vill läsa den, vilket beror på funktionen VBS (virtualization-based security).
https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

eld
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag hittade en "25% mindre prestanda från spel" om du vill läsa den, vilket beror på funktionen VBS (virtualization-based security).
https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Ser ut som att det inte är något som påverkar någon som bygger eget, utan då en funktion du måste aktivera.

Citat:

It's a feature mainly intended for enterprise customers to be able to lock down the corporate PCs they drop into their offices and make sure they don't get compromised.

Men sen så verkar det vara som att det är en funktionalitet som inte borde kosta performance, men att något gått lite snett:

Citat:

The enablement of VBS isn't having an impact on the actual speed of the hardware in the system, however. We've dug into what's happening over multiple benchmark runs of Metro Exodus and the CPU or graphics card aren't slowing down. The average frequency of the GPU and CPU actually barely changes.

What we have noticed, however, is that the power draw has dropped for both processor and graphics card. But the reason for the performance drop is surely coming from somewhere else.

Medlem

Mitt X570 moderkort för 3.5 har visst ingen TMP modul, och ingen i Sverige verkar sälja MSI's tpm modul heller.
Finns på amazon us för 60 usd, tack men nej tack ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av xermalk:

Mitt X570 moderkort för 3.5 har visst ingen TMP modul, och ingen i Sverige verkar sälja MSI's tpm modul heller.
Finns på amazon us för 60 usd, tack men nej tack ¯\_(ツ)_/¯

Du behöver ingen TPM modul, du har fTPM inbyggd i din AMD processor. Aktivera det i BIOS, sedan är det bara att tuta och köra, gjorde det själv idag och sedan körde jag en clean install av Win 11.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Så länge som Win 11 blir gratis med en Win 10 nyckel så kan jag tänka mig att uppgradera innan det börjar kosta pengar. Så jag väntar så länge det går. När jag väl ska uppgradera så blir det en hard installation, alltså inte överlappande OS byte då jag misstänker att det kan uppstå mer problem då.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Mitt X570 moderkort för 3.5 har visst ingen TMP modul, och ingen i Sverige verkar sälja MSI's tpm modul heller.
Finns på amazon us för 60 usd, tack men nej tack ¯\_(ツ)_/¯

Som ovan sa, det ska finnas via firmware. Jag fick mitt aktiverat när jag uppdaterade BIOS nyss. Var ett ASUS B550

123
Skriv svar