Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Geeks Gaming

Jag tror för övrigt att jag lyckats paja ranni och blaidds questline

Tornet i three sisters är tomt, blaidd går inte att hitta någonstans, letat i ruinerna, redmane, underjordiska området och evergaol utan att hitta honom.
Missat säkert något men vet inte vad 😩

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vet inte om jag missförstår dig nu, men efter första bossen så är det ju bara att fortsätta framåt på samma väg så kommer du vidare till slottet.

Jag tänker på godrick som första mainboss.
Margit räknas väll som miniboss


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sååå underbart spel. Nu börjar slutet närma sig, är uppe i 106 timmar 😍

Medlem

Någon som spelar med mus och tangentbord? Är det bra eller är det uppenbart gjort för handkontroll som vissa spel kan vara? Väger mellan att skaffa till PC eller en av konsolerna, antagligen Series X. Tacksam för lite inputs, gärna från någon som testat båda


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Jag tänker på godrick som första mainboss.
Margit räknas väll som miniboss

Fortsätt norrut bara är ett väldigt stort område norröver första slottet där det finns massa att göra.

Geeks Gaming
Skrivet av PFC Hudson:

Någon som spelar med mus och tangentbord? Är det bra eller är det uppenbart gjort för handkontroll som vissa spel kan vara? Väger mellan att skaffa till PC eller en av konsolerna, antagligen Series X. Tacksam för lite inputs, gärna från någon som testat båda

Jag skulle vilja påstå att tgb/mus är horribelt dåligt till detta spelet.
Jag kör med Xbox-kontroll till PC pga detta

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag skulle vilja påstå att tgb/mus är horribelt dåligt till detta spelet.
Jag kör med Xbox-kontroll till PC pga detta

Tack! Ja då blir det nog konsol på detta.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Top 5 bossar jag strugglade mest med första genomspelning som dex/faith confessor.

5. Radahn
Lite Gimmick boss men minnesvärd och coool!
Första gången han gick över till fas 2 blev jag '':O''

4. Draconic tree sentinel utanför huvudstaden.

3. Radagon/Elden Beast
Diggade radagon, skön musik till och arena. hatade/somnade mot elden beast. Var ju bara evigt springande

2. Commander Niall
(Var säkert underlevlad, lv80)
Har alltid haft svårt med gankbossar. Efter x antal försök så lyckades jag skapa en taktik med att ta ner hans swordspirit asap. Summona min egna spirit, försöka få den att tanka sköldspirit så länge som möjligt medans jag körde mot niall tills sköld dog och han blev super saiyan.

1. Malenia
(Var nog lite underlevlad här med lv96-100)
Hands down bästa fighten i spelet och bland den bästa boss fromsoft gjort, i nivå med isshin från sekiro till svårighetsgrad. Hon var på en helt annan nivå än resten av spelets bossar, two shotar mig med vanliga slag, oneshottar mig med thrust/grab/boom/2 av 6 flurrys OCH HEALAR AV ALLA HITS. Enda bossen jag var tvungen att specca om helt för att känna att jag skulle ha en chans mot henne.

Tyvärr verkar hon vara lite cheeseable har jag sett från posts i efterhand, hoppas fromsoft tweakar henne lite mot dessa sätt!

Önskar även att det kommer i framtiden något som de gjorde med sekiro. Att man kan möta bossar på nytt utan behöva köra igenom hela spelet, med lite nya moves också! Kanske få en alternativ design på rustning osv? hade varit ballt!

Tror det blir en magiker till nästa genomspelning.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

På Margit; spelar de flesta med eller utan den där trollkarlen som man kan summona?
När jag väl använde mig av trollkarlen så blev den fighten nästan för enkel för mig. Kändes lite fuskigt.

Medlem

Har väntat länge på att gå till slottet och möta Margit, har utforskat mycket runtomkring. Är lvl 53 och Margit dog på typ 30 sekunder. Är jag alldeles för överlevlad? Blir det svårare lite senare? Svårt att låta bli att utforska och vänta med bossfighterna tycker jag.

Medlem
Skrivet av ainatar:

Har väntat länge på att gå till slottet och möta Margit, har utforskat mycket runtomkring. Är lvl 53 och Margit dog på typ 30 sekunder. Är jag alldeles för överlevlad? Blir det svårare lite senare? Svårt att låta bli att utforska och vänta med bossfighterna tycker jag.

Prova bossarna när du kmr till dom imo. Oftast (alltid?) Kan du ju hoppa över den om den känns jobbig å komma tillbaka lite senare? Kul å testa bosssarna direkt man kommer till dom

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Tack! Ja då blir det nog konsol på detta.

Varför inte bara plugga in xbox kontrollen i pc


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

30 timmar in i spelet och alla mina förväntningar är överträffade. Jag är kroniskt skeptisk till open world med en massa fetch quests. Antagligen lite PTSD från att ha spelat MMOs. Tycker ofta att singleplayer open world faller i fällan att vilja efterlikna känslan av ett mmo men faller platt. Elden Ring har något speciellt. Kombinationen av ett utmanande combat och konstant fara gör att det är så otroligt underhållande att utforska världen.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Geeks Gaming
Skrivet av Whisp:

På Margit; spelar de flesta med eller utan den där trollkarlen som man kan summona?
När jag väl använde mig av trollkarlen så blev den fighten nästan för enkel för mig. Kändes lite fuskigt.

Den trollkarlen var ren kanonmat för mig, hjälpte mig knappt förutom att den tog aggro 1-2 gånger. Min kära manet däremot! Där snackar vi ost i mängder

Medlem
Skrivet av ainatar:

Har väntat länge på att gå till slottet och möta Margit, har utforskat mycket runtomkring. Är lvl 53 och Margit dog på typ 30 sekunder. Är jag alldeles för överlevlad? Blir det svårare lite senare? Svårt att låta bli att utforska och vänta med bossfighterna tycker jag.

Jag var ca 25 när jag kom dit och en av mina polare var 31 så nog har du utforskat en hel del, vilket jag ändå tyckte att jag också gjorde innan jag tog mig an honom.. rätt eller fel får du avgöra själv, spelet ger dig ju möjligheten att levla upp ordentligt om du så önskar.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Någon som spelar med mus och tangentbord? Är det bra eller är det uppenbart gjort för handkontroll som vissa spel kan vara? Väger mellan att skaffa till PC eller en av konsolerna, antagligen Series X. Tacksam för lite inputs, gärna från någon som testat båda

Jag är en av de få galningar som spelar med mus och tangentbord, tvärt emot alla rekommendationer. Jag har insett att jag föredrar det i nästan alla spel som finns. I elden ring så är det bara att ändra lite knappar så fungerar det utmärkt sen.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror för övrigt att jag lyckats paja ranni och blaidds questline

Hur långt har du kommit i questen? Vad är nästa steg?

Geeks Gaming
Skrivet av Brainsubstans:

Hur långt har du kommit i questen? Vad är nästa steg?

Jag har besegrat Rennala men efter det tar det stopp.
Blaidd har jag inte ens träffat på.

Frågan är om jag ska fortsätta med att (försöka) ta mig radahn eller om det kommer stänga för mycket av questen 🤔

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför inte bara plugga in xbox kontrollen i pc

Sant, men då tappar jag quick resume. Ack ack, dessa i-landsproblem.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Så hon är inte i sitt torn "Ranni's Rise"? Konstigt, ganska säker på att jag träffade henne där efter att ha klarat Rennala. Provat att gå dit på natten? Ingen aning om det spelar någon roll.

Blaidd träffade jag först i Mirkwood, sen evergoal. Vet inte om det är nödvändigt att göra detta för att kicka igång Rannis quest eller något. Det är ju en del av questen att Blaidd säger åt en att möta honom i Redmane castle, så att han inte är där låter ju lite oroväckande tyvärr.

Medlem
Skrivet av ainatar:

Har väntat länge på att gå till slottet och möta Margit, har utforskat mycket runtomkring. Är lvl 53 och Margit dog på typ 30 sekunder. Är jag alldeles för överlevlad? Blir det svårare lite senare? Svårt att låta bli att utforska och vänta med bossfighterna tycker jag.

Jag har nog också varit överlevlad hela tiden, har inte stött på någon "vägg" ännu efter 130 timmar spelade, majoriteten av bossarna har gått ner relativt lätt. Men, jag ska inte ropa hej ännu då jag inte är klar med spelet ännu, börjar väl närma mig slutet.

Det är några mini-bossar som har varit svårast hittills som jag traggla med ett tag. Att skippa utforskandet tycker jag inte man ska göra då världen är helt fantastisk, men om man vill kan man väl strunta i att levla ett tag.

Sen spelar säkerligen erfarenheten från deras tidigare spel en roll också hur svårt/lätt det blir.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Geeks Gaming
Skrivet av Brainsubstans:

Så hon är inte i sitt torn "Ranni's Rise"? Konstigt, ganska säker på att jag träffade henne där efter att ha klarat Rennala. Provat att gå dit på natten? Ingen aning om det spelar någon roll.

Blaidd träffade jag först i Mirkwood, sen evergoal. Vet inte om det är nödvändigt att göra detta för att kicka igång Rannis quest eller något. Det är ju en del av questen att Blaidd säger åt en att möta honom i Redmane castle, så att han inte är där låter ju lite oroväckande tyvärr.

Japp, jag tror jag har haft sönder spelet 😂
Nåja, får väl köra om en runda men annan inriktning. Kör melee nu så ännu en anledning att ha sönder magikerklassen 😁

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp, jag tror jag har haft sönder spelet 😂

Kan bli onödigt krångligt med From Softwares NPC-quests också. Plötsligt har man dödat fel boss eller pratat med någon i fel ordning eller plockat upp fel item eller haft på sig fel kläder och questen är förlorad.

Men ja, kör bossen och kolla tornet efter.

Medlem

Vad är det för liten guldig symbol vid vänster kant, där det vanligtvis är en gravsten för "summon" spöken, när man kommer in i vissa rum? 🤔🤔

Medlem
Skrivet av solidq:

Vad är det för liten guldig symbol vid vänster kant, där det vanligtvis är en gravsten för "summon" spöken, när man kommer in i vissa rum? 🤔🤔

Betyder att man är i ett "safe" område där man inte kan slåss och hålla på.

Dex
Medlem
Skrivet av solidq:

Vad är det för liten guldig symbol vid vänster kant, där det vanligtvis är en gravsten för "summon" spöken, när man kommer in i vissa rum? 🤔🤔

Det innebär att det är en "frizon". Alltså ingen combat där

Medlem

Hög igenkänningsfaktor 🙂

Medlem
Skrivet av Limpler:

Hög igenkänningsfaktor 🙂

https://youtu.be/LSyRf8rAjTs

Detta var det roligaste på länge. Och exakt den känslan jag har om jag köpt spelet.

Medlem
Skrivet av Dex:

Det innebär att det är en "frizon". Alltså ingen combat där

Ah tack! 😁😁

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Prova bossarna när du kmr till dom imo. Oftast (alltid?) Kan du ju hoppa över den om den känns jobbig å komma tillbaka lite senare? Kul å testa bosssarna direkt man kommer till dom

Jo alltså jag har ju plockat minibossarna i områdena som jag utforskat. Dom har oftast givit betydlig mer utmaning än vad Margit gjorde.

Skriv svar