Nvidia har utannonserat nästa generations grafikkort

Medlem
Skrivet av blackidus:

Då klarar man sig ju med ett 3060Ti som jag kör med eller ett 3070.
Finns ingen anledning att köpa ett dyrare kort om man bara kör i 1440p.

Beror ju lite på spelen också men jag klarar mig fint med ett 3060Ti i 1440p.

Jag har 3070 och det går verkligen inte att ha 144fps utan framedrop. Kommer inte ens upp i 144 fps i många fall.

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Hej

Jag har för närvarande

Intel Core i5-10400 Processor
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
ASUS PRIME B460-PLUS
Med ett Geforce 2070 Super

Jag spelar just nu mest Wotlk classic och lite andra spel med en 27 tums skärm i 1920*1080.
Det enda spelet jag ser fram emot igentligen är väl Starfield.
Om det finns en bra och prisvärd uppgradering från mitt 2070 super, vad är det? 30 eller 40 serien?

Det vet vi i början på November, då lanseras också AMDs kort.
Finns inga bra svar innan kort har kommit ut till recensenter.

Skrivet av Bojkott:

Priserna har nog inte så mycket med mining att göra, utan handlar mer om att Nvidia kan sätta dessa priser pga brist på konkurrens. Känns som att 3000- och 4000-serien även kommer samexistera under ett bra tag, där 3080 får agera midrange. Nvidia gick rätt så nyligen ut med att det finns ett överflöd av kort från 3000-serien (mest troligt pga cryptokrasch och höga elpriser) och att konsumenter kan förvänta sig reor.

Är inte det fetmarkerade motsägelsefullt?

Jag tror det blir tufft för Nvidia framöver att få ut dessa priser, tror inte alls att det blir som vid 3xxx lanseringen ifall inte Nvidia försöker artificiellt hålla tillbaka försäljning/produktion för att kunna hålla uppe priset. Det borde i så fall gynna AMD då chiptillverkarna knappast lär vilja sälja mindre.

Skrivet av magma:

Kommer nog sälja slut som vanligt på release och grafikkort har blivit som iPhone, en lyxvara. Kör vidare på 3060 ti men funderar på att gå ner till 1080p så man kan utöka livslängden på kortet några år till.

Jag tror inte att det blir som med förra releasen. De kanske säljer slut i början men det blir nog inte brist sålänge som med förra generationen. Crypto miners är nog säkert mindre sugna på att köpa upp alla kort i början nu med när det finns osäkerhet kring ifall det blir lönsamt.

iPhone verkar inte heller gå så bra som Apple hoppas på, har läst att den säljer sämre i år och jag har för mig att den även sålde sämre förra året. Så jag tror att det inte blir så lätt att sälja lika stora volymer av lyxprodukter närmsta åren.

Det ser ju ganska ljust ut för AMD nu också då det bör bli större tillgång till chip för konsolerna.

Moderator | Testpilot

Sitter bra med mitt 3080.

Att ha hög FPS i nya spel samtidigt som man använder ray tracing är väl det som känns mest surt. Det är inte någon kritik, utan det är bara synd att man måste välja att ha många bilder per sekund eller RT.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av hat3sn0w:

Hej

Jag har för närvarande

Intel Core i5-10400 Processor
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
ASUS PRIME B460-PLUS
Med ett Geforce 2070 Super

Jag spelar just nu mest Wotlk classic och lite andra spel med en 27 tums skärm i 1920*1080.
Det enda spelet jag ser fram emot igentligen är väl Starfield.
Om det finns en bra och prisvärd uppgradering från mitt 2070 super, vad är det? 30 eller 40 serien?

Svårt att säga. Finns en chans att priserna på 3000-serien sticker iväg pga av att folk väntat på 4000-serien men inte känner att det är värt. Samtidigt var det en rätt stor uppgradering från 3000-serien. Sen vet vi ju inte om 4070 och 4060.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är inte det fetmarkerade motsägelsefullt?

Jag tror det blir tufft för Nvidia framöver att få ut dessa priser, tror inte alls att det blir som vid 3xxx lanseringen ifall inte Nvidia försöker artificiellt hålla tillbaka försäljning/produktion för att kunna hålla uppe priset. Det borde i så fall gynna AMD då chiptillverkarna knappast lär vilja sälja mindre.

Folk köper PS5 till överpris, och den går inte ens a bryta crypto med. Om 4000-serien säljer dåligt så kan man alltid justera priserna neråt, men jag är övertygad om att Nvidia vill testa vad konsumenter är villig att betala vid lansering, och så länge det inte finns konkurrens så kan de ju nästan sätta vilka fantasipriser som helst.

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Hej

Jag har för närvarande

Intel Core i5-10400 Processor
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
ASUS PRIME B460-PLUS
Med ett Geforce 2070 Super

Jag spelar just nu mest Wotlk classic och lite andra spel med en 27 tums skärm i 1920*1080.
Det enda spelet jag ser fram emot igentligen är väl Starfield.
Om det finns en bra och prisvärd uppgradering från mitt 2070 super, vad är det? 30 eller 40 serien?

Jag skulle inte göra någonting förrän spelet faktiskt finns så man vet vad det kräver. Kan mycket väl vara så att din processor behöver bytas ut mer än grafikkortet. Det är ju en relativt lågt klockad modell baserad på en arkitektur från 2016. (fortfarande en bra processor dock)

Sen har du bara PCIe 3,0 vilket kanske begränsar ett 40 serie kort sett rykten om att de billigare modellerna i den serien kör PCIE x8 vilket gör att du riskerar att begränsa kortet en hel del om du bara har PCIe 3,0 istället för 4 eller 5.

Medlem

Jag bytte från Nvidia till AMD, ett Radeon 6800XT och känner att jag nog aldrig mer kommer gå tillbaks till Geforce. Helt klart mer för pengarna.

Medlem

Håller nog mig till 3090 tills 5090 kommer istället. DLSS 3.0 är väl det ända man vill ha från 4000 serien, men åt andra sidan så är det bara marknadsföring för högre fps med fake 4k upplösning. Alla spel har inte ens stöd för det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Får se vad det kan bli. Får man inte leka med dem i höst/vinter så får det lika gärna vara.

Misstänker att en uppgradering av datorn kommer kosta en del, då det inte är stor ide att bara köpa grafikkort... Allt måste uppgraderas 😭

Medlem

Fan då...jaja ska bli intressant att se hur Sweclockers vinterdator kommer att se ut. Sitter fortfarande med mitt gtx 780 och lirar. Det funkar väl OK i de spel jag kör.
Om jag inte missminner mig låg 780 år 2013 på typ 6000 kr. Kommer ens 4060 hamna på 6000 kr?

Medlem

Det är ju en jävla tur att man övergav PC för flera år sen. Man kan alltså få PS5 och Xbox series X för samma pris som ett RTX 4080 12gb🤣🤣🤣🤣 HELVETE vad sinnesjukt dyrt!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Folk köper PS5 till överpris, och den går inte ens a bryta crypto med. Om 4000-serien säljer dåligt så kan man alltid justera priserna neråt, men jag är övertygad om att Nvidia vill testa vad konsumenter är villig att betala vid lansering, och så länge det inte finns konkurrens så kan de ju nästan sätta vilka fantasipriser som helst.

PS5 framstår ju som gratis jämfört med att bygga en PC med dessa grafikkort 😅

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du kommer ju inte ens över 60FPS i Spider-man med 4K/RT så jag har svårt att se att du inte lyckas pressa datorn.
Kollade på Sweclockers test, men de kanske inte använder DLSS, men tror ändå inte att du kommer upp över 100FPS vilket är lägre än vad spelskärmar har idag.

Men nej, du maxar inte spelen med 3080.

Ska ändå bli intressant med recensioner, hoppas att vi kommer kunna börja närma oss RT och 4K på ett vettigt sätt framöver.

Sweclockers Spider-man

Det där stämmer inte för mig, hade mellan 60-90 FPS 4k RT i Spiderman utan problem. Har AMD 5800X så vet inte hur mkt CPU hjälper, men inga problem hittills med dom flesta spelen. Är faktiskt sugen men inväntar speltesten. Troligen klarar man sig i 2år iaf tills nästa serie kommer.

Medlem

Är trött på Nvidia. Korten är fortfarande för klena för priset. Ett kort över 15k borde ge dig 60fps i 6k! Nvidia skryter med DLSS, men förstår inte folk hur pinsamt det är, att dom måste leta fram tekniker för att få deras kort att klara av 4k i vettig FPS :P. Konsolerna börjar bli tillräckligt bra nu så det extra man får från PC är inte värt det.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det är ju en jävla tur att man övergav PC för flera år sen. Man kan alltså få PS5 och Xbox series X för samma pris som ett RTX 4080 12gb🤣🤣🤣🤣 HELVETE vad sinnesjukt dyrt!

Skrivet av nils45:

Är trött på Nvidia. Korten är fortfarande för klena för priset. Ett kort över 15k borde ge dig 60fps i 6k! Nvidia skryter med DLSS, men förstår inte folk hur pinsamt det är, att dom måste leta fram tekniker för att få deras kort att klara av 4k i vettig FPS :P. Konsolerna börjar bli tillräckligt bra nu så det extra man får från PC är inte värt det.

Tyst plebs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Deekar:

PS5 framstår ju som gratis jämfört med att bygga en PC med dessa grafikkort 😅

Jo, jag gav upp hoppet helt på 4000-serien när Nvidia offentliggjorde priserna. Om jag inte får tag i ett billigt kort från 3000-serien så blir det konsol fram till priserna på grafikkort är rimliga igen, om de någonsin blir det.

Medlem

Fattar inte detta fokus på DLSS. För ett sånt här pris ska väl kortet klara att köra spelet i 144 fps utan skalning. Jag tycker dessutom DLSS gör spelet fult, kör aldrig med det påslaget. Nä, Nvidia börjar tappa stinget.. Mitt 3070 duger fint ett långt tag framöver.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Men människor måste förstå vad målet för detta är: Geforce Now. Du ska hyra din dator för 200 spänn i månaden. De har höjt priset till astronomiska priser för de vill kontrollera och göra människor helt beroende av deras prenumerationstjänst som vi ser överallt i samhället.

"You will own nothing, and you will be happy "


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nej och varför skulle man betala 15-20 tusen för enbart ett grafikkort när man kan få bra grafik för 6-7 tusen med en konsol?

För många spel finns endast till PC. Tex Warhammer 1-3.


signatur

I drank what?

Medlem

Köp fort, innan elräkningen kommer!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

På pappret ser väl korten någorlunda vettiga ut, och det är skönt att se att strömförbrukningen inte blev så brutal som befarat (SweC har ju rapporterat rykten kring det ungefär en gång i veckan - en bra påminnelse att man kanske inte ska lägga alltför mycket vikt vid även läckor som tidigare haft rätt, det känns som att "kopite7kimi" på Twitter citerats som "källa" några hundra gånger det senaste).

Jag jobbar själv med hårdvaruutveckling och normalt har du ett hårt datum då alla slutgiltiga specifikationer måste sättas. Innan dess kan specifikationer ändras ordentligt många gånger under resans gång. Läckor har nog ofta rätt under utvecklingstiden om vad som gäller just då men eftersom det sen ändras så ser det ut som att de har fel.
Därför har läckorna oftast mer rätt ju närmare releasedatumet kommer, ju närmare release de kommer ju mindre kommer specifikationerna att ändras.
Dessutom kan man ha flera möjliga planer. En tillverkare kan bestämma att ha flera olika planer för samma produkt och bara använda den som passar in när releasen kommer. Oftast kan man välja spår genom att bara byta firmware.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag jobbar själv med hårdvaruutveckling och normalt har du ett hårt datum då alla slutgiltiga specifikationer måste sättas. Innan dess kan specifikationer ändras ordentligt många gånger under resans gång. Läckor har nog ofta rätt under utvecklingstiden om vad som gäller just då men eftersom det sen ändras så ser det ut som att de har fel.
Därför har läckorna oftast mer rätt ju närmare releasedatumet kommer, ju närmare release de kommer ju mindre kommer specifikationerna att ändras.
Dessutom kan man ha flera möjliga planer. En tillverkare kan bestämma att ha flera olika planer för samma produkt och bara använda den som passar in när releasen kommer. Oftast kan man välja spår genom att bara byta firmware.

Mja, kritiken var inte mot läckorna som sådana, utan snarare hur de tolkas/rapporteras. Har testat en del hårdvara åt en större nätverksutrustningstillverkare genom åren, och ibland är det ganska väsentliga saker som ändras, även ganska sent. Men det innebär också att läckor inte bör ges för stor vikt när det kommer till att rapportera om produkter som inte är satta att släppas än.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

Läste att detta handlade om en ny processor i GPUn som inte finns i 3xxx serien. Därav endast till 4xxx serien.

Den finns i 2000 och 3000 serien men är såklart snabbare här. Alltid en avvägning hur mycket man förlitar sig på ny hårdvara specifik för en uppgift eller låter den vara kompatibel. Det är ett val Nvidia har gjort, säkert delvis medvetet för att locka.

En teknik som bara där inte ens en generation kort kan följa utveckling känns faktiskt inget vidare. Det kommer nog även potentiellt innebära att tekniken blir än mindre tillgänglig då för få konsumenter kan använda sig av den. Jag gillar DLSS och detta känns potentiellt som första stora missen Nvidia gör med teknologin.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tyst plebs

🤣

Skrivet av Bojkott:

Jo, jag gav upp hoppet helt på 4000-serien när Nvidia offentliggjorde priserna. Om jag inte får tag i ett billigt kort från 3000-serien så blir det konsol fram till priserna på grafikkort är rimliga igen, om de någonsin blir det.

Haha känns inte som det nu iaf. Folk köper ju tyvärr ändå 🤷🏼‍♂️ Ångrar inte en sekund att jag gick över till konsol. Ända jag lirar på PC nu är WoW när det kommer en ny expansion typ.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Den finns i 2000 och 3000 serien men är såklart snabbare här. Alltid en avvägning hur mycket man förlitar sig på ny hårdvara specifik för en uppgift eller låter den vara kompatibel. Det är ett val Nvidia har gjort, säkert delvis medvetet för att locka.

En teknik som bara där inte ens en generation kort kan följa utveckling känns faktiskt inget vidare. Det kommer nog även potentiellt innebära att tekniken blir än mindre tillgänglig då för få konsumenter kan använda sig av den. Jag gillar DLSS och detta känns potentiellt som första stora missen Nvidia gör med teknologin.

Nu såg jag detta också faktiskt. Läste nog för snabbt, denna ”optical flow accelerator” är ”mycket snabbare och av högre kvalitet” än i de tidigare korten.

Edit: https://reddit.com/r/nvidia/comments/xjo42x/for_those_complai...

Medlem
Skrivet av Deekar:

🤣

Haha känns inte som det nu iaf. Folk köper ju tyvärr ändå 🤷🏼‍♂️ Ångrar inte en sekund att jag gick över till konsol. Ända jag lirar på PC nu är WoW när det kommer en ny expansion typ.

Men på konsoll får du betala 800kr för ett nytt spel ..

Medlem

Här kör man ju fortfarande med ett 1070. Spelar man inte de mest tungdrivna spelen så håller det absolut fortfarande.

Jag tokvägrar hur som helst dessa priser även om jag egentligen har råd. Nvidia kommer ju fortsätta på den här banan så länge korten säljer, så man får hoppas på att folk fått nog av de här priserna så att korten blir svårsålda, men det lär väl knappast hända.

Får se vad AMD hittar på eller om man skippar en generation ytterligare.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Men på konsoll får du betala 800kr för ett nytt spel ..

+ Att en TV med VRR, 120hz stöd kostar mer än en monitor med samma funktionalitet och kvalitet.

Medlem
Skrivet av Mirage:

För många spel finns endast till PC. Tex Warhammer 1-3.

Aldrig hört talas om! PS har bättre spel till vetigare pris

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Men på konsoll får du betala 800kr för ett nytt spel ..

Jasså? Får du dom gratis på PC menar du? Har aldrig betalat 800kr för ett spel då jag köper fysiskt!

123
Skriv svar